[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:13

Appie had vandaag weinig last,toch apart omdat het wel erg mooi weer was.
Maar gister heeft het hier flink geregent en ik denk dat dat geholpen heet.
Heb voor hem de msm zwavel binnen en eens kijken of dat verschil maakt.

Heb ik nog een vraag aan de mensen die nu dus de ceterizine of ander vergelijkbaar middel gebruiken.
Ik heb bij appie het idee dat als ik hem gewoon de dosering geef die hij mag hebben....4 pilletjes van 10mg in zijn geval dat dat namelijk nog een paar dagen door werkt.
Is me al eerder opgevallen,geef ik 4 pillen, dan is hij 3 dagen bijna schudvrij, en aarna is het weer als vanouds.

Ik ben benieuwd of er iemand is die het wil uitproberen bij zijn dier om een dag over te slaan en te kijken of de dieren dan ook minder last hebben.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 02-04-17 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:15

Sabine , hij is veel relaxeder he?
Dus wat je geeft werkt dan toch wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:21

Ik ga voorlopig even niet experimenteren als je het niet erg vindt ;)
En ga me nu niet zeggen dat het vandaag goed ging omdat het gisteren geregend heeft :+

Hij is veel meer zen :j Heel fijn te rijden. Het grootste schudden deed hij als het andere paard naast hem ging lopen, kan hij niet tegen :P En verder op het eerste filmpje van vandaag zaten er veel kleine vliegjes rond z'n neus .. Al bij al vallen zijn reacties nog best mee, als je ziet hoe het ook kan ... En hij blijft met een lekker tempo rondlopen, is helemaal niet moeilijk of terughoudend. Echt fijn :j

Monreve

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:27

Mijn paardje heeft vermoedelijk ook headshaking syndrome naar aanleiding van pollenallergie. Het schudden is vorig jaar febr/maart begonnen. Ze was toen nog geen 8 jaar. Ik heb haar, mede daardoor, laten dekken. Haar veulen verwacht ik over 6 weken. Het schudden stopte in oktober vorig jaar. Het schudden is in maart weer begonnen. Volgend seizoen, wanneer ze geen veulen meer aan de voet heeft ga ik ook ceterizine proberen. Neusnetje al geprobeerd maar daar wordt ze nog feller van. Puur pollen deed helemaal niets voor haar. Ben erg benieuwd naar al jullie bevindingen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:35

Fijne filmpjes om het verschil te zien! :j Super dat de cetirizine zo goed werkt voor je paardje.

Iemand hier ervaring met NAF Shake Relief? Als de andere dingen niet helpen bij Nayeli wil ik dit eventueel ook nog proberen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 00:26

NRJ schreef:
Fijne filmpjes om het verschil te zien! :j Super dat de cetirizine zo goed werkt voor je paardje.

Iemand hier ervaring met NAF Shake Relief? Als de andere dingen niet helpen bij Nayeli wil ik dit eventueel ook nog proberen.

Ik heb voor Damian shake relief geprobeerd , voor hem heeft het helemaal niks gedaan , hij schud op het moment nog niet maar met hooi eten moest ie even zijn neus tegen me aandrukken dus verwacht dat het niet lang gaat duren voor hij weer zn eerste flinke tik ( zoals ik het noem ) krijgt .ik ga ook nucetirizine proberen , echt benieuwd of het gaat helpen .

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:53

SanineV, ik zie ook een duidelijk verschil. Wat geef jij weer om het schudden tegen te gaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:29

Fijn dat jullie het ook zien, beeld ik het me toch niet in, haha ;)

Ik ben nu sinds een week bezig met cetirizine, beetje opgebouwd en hij krijgt nu standaard 3 pilletjes per dag en gisteren had ik voor het rijden nog eentje gegeven. Vrijdag had ik dat niet gedaan en toen moest hij toch een paar keer stoppen omdat zijn neus jeukte, deed hij gisteren niet.. En hij schudt dus ook minder tot niet.

Hoop echt dat het zo blijft want zo is het een stuk fijner natuurlijk, hij is ook vrolijker en tegelijk ook rustiger. Dus hopelijk is het geen toeval maar dat zal de tijd uitwijzen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 00:57

Wat fijn Sabine!
Hier zit ik enorm in dubio.
Ponybeest is met de kruiden 90% klachtenvrij op het oog.
Hij 'hoest' wel 1 of 2x elke dag, tenzij ik puf met seretide.
Nu hoest hij in de winter sporadisch, het komt echt van de pollen.
Momenteel ben ik begonnen met bioresonantie bij hem, ik heb een klein apparaatje hiervoor met een programma voor keel, neus en oren.
Dat ben ik nu aan het testen, nu 2 dagen gehad, zelf heb ik het ding lang gebruikt voor mijn lyme, onwijs veel aan gehad.
Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt, maar ik neig er ook naar om hem toch op de loratadine te zetten, omdat ik niet weet hoeveel last hij heeft qua moe zijn ofzo.

TSO_37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:11

Hallo allemaal

Ik heb via dit forum al een en ander gelezen over maskers tegen pollen. En buiten medicijnen, wat nu ook heel fijn is om ervaringen in te lezen, ben ik benieuwd of iemand ook goede ervaringen heeft tegen de pollen met dit masker ?

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10041

Ik heb al gelezen dat het masker van Cashel goed helpt alleen die is echt een stuk duurder.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:54

Ik heb het masker van Rambo. Die bevalt goed omdat het de ogen vrij houd.

Ik heb het neus kapje er af. Maar je kan er ook een langere op doen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:58

Volgens mij heb ik die van Harry's Horse, zou eens moeten kijken, heb er een aantal liggen :+
Nu is mijn pony geen fan van maskers en/of neusnetjes, dus ik probeer het zonder .. Kan je dan ook weinig zinvols vertellen, anders dan dat mijn pony het niet leuk vond ;) En daardoor deed het voor het shaken op zich niks, want hij irriteerde zich zo eraan dat hij daardoor zat te schudden volgens mij ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:17

Ik lees net dat naast de bomen de grassen ook al gaan beginnen te groeien & bloeien (normaal pas eind april).. dat wordt dan onze vuurdoop denk ik zo :7

Zit nu te twijfelen wat ik vandaag moet doen .. het is hier bewolkt en zo'n 12 graden denk ik, af en toe een spat regen maar niet veel. Pollenbericht geeft echter veel pollen in de omgeving, zou ik gewoon daarop voort gaan en hem een extra pilletje geven? Ik weet nog niet wat ik met hem ga doen, ik beslis dat altijd op het moment zelf, maar dan is het misschien te laat om nog een extra pil te geven als ik toch wil gaan rijden ... weet niet of een half uur inwerktijd (poetsen & zadelen) genoeg is voor hem of niet ...

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:05

Bij Nayeli lijkt ook iets aan te slaan dat ik geef, dus ik ben weer voorzichtig positief :)

Ik heb verschillende maskers voor haar, maar heb niet het idee dat het iets uitmaakt of het met of zonder neusnetje is. Zelf vind ik de Cashel toch het fijnst ;) Als deze niet meer past, ga ik er eentje aanschaffen met oren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:11

Ik heb net een neusnetje gekocht, maar ik twijfel als ik ook een masker zou aanschaffen ? Bij wie helpt het wel en waarom gebruiken jullie een masker ? Die van mij is het gewoon om met lintjes aan het halster te staan tegen de vliegen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:18

Ik heb ook masker en neusnet. Masker om de ogen te beschermen, tegen pollen en felle zon. Zonder masker kan ze echtt niet in de felle zon lopen met dit weer

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:27

[***] schreef:
Ik lees net dat naast de bomen de grassen ook al gaan beginnen te groeien & bloeien (normaal pas eind april).. dat wordt dan onze vuurdoop denk ik zo :7

Zit nu te twijfelen wat ik vandaag moet doen .. het is hier bewolkt en zo'n 12 graden denk ik, af en toe een spat regen maar niet veel. Pollenbericht geeft echter veel pollen in de omgeving, zou ik gewoon daarop voort gaan en hem een extra pilletje geven? Ik weet nog niet wat ik met hem ga doen, ik beslis dat altijd op het moment zelf, maar dan is het misschien te laat om nog een extra pil te geven als ik toch wil gaan rijden ... weet niet of een half uur inwerktijd (poetsen & zadelen) genoeg is voor hem of niet ...

Volg je gevoel!
Hier vandaag gestart met loratadine.
Hij doet het goed, maar heeft duidelijk kriebel in zijn neus en keel waardoor hij een soort kuchjes geeft een paar keer als ik er ben.
Verder loopt hij als een speer en is blij, maar uit ervaring weet ik dat niet kunnen zien niet zegt dat je ook direct fit bent.
Vanavond twee tabletten gegeven, ik ben benieuwd.
Mocht dit niks doen is het denk ik toch ook de heersende verkoudheid op stal.
Echt je hoort ze bijna allemaal proesten hier momenteel, en vrij langdurig.
Ze zijn geen van allen ziek trouwens.
Ik weet nu gewoon niet wat het is, of hij last heeft van dat virusje, of dat hij puur en alleen hooikoorts heeft.
Vorig jaar en het jaar ervoor had hij op zijn kruiden echt nul klachten, niet briezen, echt niks, noppes, nada.
Nu dus dat gekuch en briezen, niet echt vaak maar ik vind het niet fijn en wil graag weten wat de oorzaak is, verkoudheid of zijn allergie.
Mocht het zijn allergie zijn vraag ik me wel af wat er in zijn lijf veranderd is dat hij het nu erger heeft als vorig jaar.
Nu heb ik niet zomaar ontwormd voor leverbot, want de kans dat hij die had is redelijk aanwezig ondanks dat hij er top uitziet, het zekere voor het onzekere. :)
Ik ben benieuwd hoe ik hem morgen aantref, als hij klachtenvrij is weet ik genoeg en krijgt hij voortaan in het pollenseizoen loratadine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 01:21

Ik heb gewoon een extra pilletje gegeven :j
Hij schudde tijdens het rijden wel meer dan zondag maar kan aan de omgeving liggen (veld vs bos) of misschien wel omdat hij alleen was (= stress.. we hebben wat strubbelingen onderling gehad de laatste tijd alleen). Maar hij bleef vrolijk en ik vond hem zelfs best energiek. Gewoon op stem draf en galop gekregen, lekker staptempo had hij erop. Was heel fijn zo, anders was het altijd maar pushen en constant ermee bezig zijn om maar een beetje tempo erin te krijgen, is nu echt een heel ander gevoel. Kan me voorstellen dat als je met traanogen en loop/jeukneus zit door een allergie dat een vlot tempo niet je eerste idee is :P Dus ondanks dat hij wel nog schudt voelt het toch anders, en hij schudt totaal niet meer zoals daarvoor (op vandaag enkele korte momenten na) en stopt niet meer om zijn neus te krabben. Kan denk ik wel zeggen dat het werkt, hopelijk blijft dat ook zo ;)

Hopelijk werkt de loratidine bij jou ook moonfish13.. stom als ze ook gaan hoesten, dat heb ik hier in principe niet (muv 1x bij aandraven), tenzij er veel stof is maar dat gaat voorlopig nog goed.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:04

Voor de mensen met een paardje dat pollenallergie heeft, misschien hebben jullie hier ook iets aan:
http://rhinoblock.nl/
Het is een zalf die je in de neus kunt smeren en deze houdt pollen etc. tegen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:17

Hallo allemaal,

Mijn paard: https://www.youtube.com/watch?v=dAG3i5z ... tion=share

https://www.youtube.com/watch?v=xri6hZY ... tion=share

Maar ook: https://www.youtube.com/watch?v=FrQrMW9 ... load_owner

Nu ben ik helemaal nieuw op dit terrein, mijn friese ruin van 17 vertoont het narcolepsie-gedrag nu een paar weken en het hoofdschudden is er sinds maandagavond bijgekomen.

Zijn bloed is getest, geen afwijkingen gevonden. Getest op cushing, is het ook niet. Oren/ogen/neus/mond en tanden zijn nagekeken maar ook daar geen aanwijzingen voor het gedrag.
Hij eet heel slecht momenteel, heeft jeuk (hals vooral) en bijt zich bij de koker tot wondjes en heeft inmiddels een vochtophoping/bloeduitstorting in de oksel, waarschijnlijk daar ook gebeten.

Nu heb ik wat gelezen in dit topic, maar bijna 500 pagina's zijn wel erg veel. Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen, waar heeft jullie paard baat bij? Wat geven jullie voor verlichting? Ik denk aan allergie bij hem (al denkt de arts dat ik een ct-scan moet laten maken....) Hij heeft nu aan zijn oognetje met oren ook nog een neusflap zitten. Hij heeft dinsdagmiddag voor het laatst geschud.

Alle tips en trucs zijn welkom, ik wil hem graag helpen maar weet niet goed hoe.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:37

Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat tips en trucs afdoende zijn bij jou paard. Ik herken allergie ook niet in combinatie met narcolepsie. En huid kapot bijten.

Wat hier helpt is bij zonlicht een kap op en ben nu begonnen met cetirizine tabletten.

Puurpollen werkt bij mijn paard niet.

Mijn paard schud bij zonlicht. Misschien in combinatie met hooikoorts? Maar doet dit alleen tijdens draf en galop. In een half uurtje een stuk of 3 keer.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:51

maar loratadine en cetirizine zijn vrij verkrijgbare middelen in humane anti-allergie medicatie.
waarom loratadine of cetrizine? Er zit weinig verschil in de middelen, waar hebben jullie de keus op gebaseerd en de dosis bepaald?
Zijn er geen medicamenten specifiek voor paarden verkrijgbaar of zijn deze extreem duur?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:34

Wedervraag: waarom zou je dat willen?
Alles waar je paard voor zet is duurder.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:10

moonfish13 schreef:
Wedervraag: waarom zou je dat willen?
Alles waar je paard voor zet is duurder.

Maar kun je deze middelen veilig toedienen aan een paard? Ik betaal liever ook niet teveel, maar ben wel benieuwd naar waarom voor welk middel gekozen wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:45

Dat is wel erg heftig zeg!

Ja ik zag jouw topic met dat filmpje dat hij zowat omvalt, hij ,lijkt wel hartstikke moe daar.
Wat hij daar doet zie ik ook bij de heel oude paarden bij ons op stal, daar in is het vaak een combinatie met pijnlijke gewrichten en oververmoeidheid doordat ze te weinig gaan liggen.
We hebben er een merrie van 27 bij die soms echt bijna gestrekt gaat voor ze ineens toch "wakker"word en dan is het weer goed

Dat bijten aan koker kan heel goed komen door teveel afvalstoffen, heeft je dier veel antibiotoca of dergelijk gehad?
Kijk in elk geval of je iets ondersteunend kan geven voor de maag, eventueel een middel tegen maagzweren, dat kan ook het slechte eten verklaren namelijk..
Uit het bloed kam ook niks wat kan wijzen op een leverstoornis?

Ik zou bij dit paard absoluut niet gaan experimenteren met ceterizine of andere middelen :(
Waarom niet? Hij heeft al die narcolepsie verschijnselenen , en ceterizin en de andere middelen maken wel suf.
Zou dat echt afraden...ik vind dat te gevaarlijk.
Sowieso ceterizine en dergelijke altijd in overleg doen met je veearts
Ik zou ook echt gaan voor een ct scan., en laat in elk geval de hals de benen en de rug op foto zetten om te kijken naar artrose.
Want iets als bijvoorbeeld kissing spines kan ook heftig schudden geven en heb ook al paarden voorbij zien komen die het deden door beenproblemen..

Zou dus toch eerst verder gaan kijken wat er mis kan zijn.

Wel nog een vraag van mijn kant, hoe ontworm je en en met welk iddel?