Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Icelandshet schreef:JudithO schreef:Thermoregulatie is hier ook een ding sinds vorig jaar. Nu doe ik ze met koud, nat weer gewoon maar een deken om. Ze staan echter aan huis en ik werk vanuit huis, dus als het overdag lekker zonnig weer wordt, doe ik 's ochtends de dekens af en 's avonds er weer op. Scheren doe ik alleen de borst als het echt niet anders kan, maar dat is nu nog niet nodig geweest.
Wat ik wel altijd zie is dat tegen het moment dat ze gaan beginnen aan het verharen (januari/februari), mijn merrie ineens een enorm lange mammoetvacht krijgt. Heel apart om te zien, en het helpt niet bij de thermoregulatie.
Als het vrijdag zo warm wordt bij jullie, dan zou ik in elk geval de borst eruit scheren als de vacht er echt nog dik op zit.
Het gaat om een shetlander, dus inderdaad een flink dikke vacht. Maar goed genoeg werkend dat ze tot nu toe de hele winter zonder deken kon blijven. Ik ben best bang om dat te 'verpesten' op het moment dat ik haar deels (hals) scheerZeker omdat ze dus vlak daarna wel weer regen opgeven, moeilijk!
Shari97 schreef:Hoi allen, ook ik heb een meedenk-situatie waar ik graag jullie ervaring bij wil gebruiken.
Mijn oudje van bijna 28 heeft nu 3 jaar de diagnose PPID en staat inmiddels op 1,25 pil prascend. Daarmee zijn haar symptomen eigenlijk heel goed onder controle, eet ze goed en is ze een vrolijk oudje. Ze staat 24/7 buiten in een kudde van 6 paarden en heeft een comfortabele middenpositie in de rangorde.
Wel lijkt ze wat neurologische problemen te hebben ontwikkeld waardoor ze snel hoofdpijn krijgt van fel zonlicht. De dierenarts legt hierbij wel een mogelijke link met PPID en denkt dat de oogzenuw wat getriggerd is. Hiervoor heeft ze een UV-werend vliegenmasker op en daarmee gaat het prima.
Het enige wat een probleem blijft is dat ze sinds de diagnose veel gevoeliger op de darmen is geworden, met als gevolg twee keer per jaar gaskoliek bij de verandering van het weer. Die aanvallen zijn duidelijk behoorlijk pijnlijk en vereisen dan ook ingrijpen van een dierenarts. Tot eind vorig jaar waren het eigenlijk altijd eenmalige aanvallen als het ineens erg koud of juist warm werd, of wanneer ze van hooi naar gras gaan in het voorjaar (ik probeer dit altijd heel rustig op te bouwen maar ergens gaat het dan toch mis).
In november heeft ze zo'n koliekaanval gehad waarbij ze, nadat ze toch naar de grond was gegaan, een insult kreeg. Lag op de grond te fietsen en schokken met haar benen en hoofd. Daar is ze gelukkig weer goed van hersteld maar afgelopen zondag gebeurde het weer in combinatie met gaskoliek. De dierenarts vermoed dat de epileptische aanvallen een gevolg zijn van de PPID en dat de combinatie van adrenaline door pijn en de PPID voor kortsluiting zorgt. Na zo'n koliek met insult heeft ze een ruime week nodig om weer zichzelf te worden, je merkt echt dat het een aanslag op het lichaam is.
Nu is mijn vraag of er meer mensen hier zijn die ervaring hebben met dergelijke symptomen? Dus zowel het gevoeliger voor koliek en het krijgen van insulten? Idealiter voorkom ik natuurlijk de koliek zodat ze ook geen andere problemen krijgt maar ik heb nog niet kunnen achterhalen wat de trigger is. Alle tips qua voeding en medicatie enz. zijn dus welkom!
Ninx schreef:Mijn merrie heeft dit ook.
Met hulp van Anne van Eqinful is ze nu stabiel.
Voeding en kruiden hebben eigenlijk alles opgelost. Maar niet zomaar van alles erin gooien, wel op basis van een goede anamnese en een bepaalde volgordelijkheid, hoeveelheid en frequentie.
Lienboon schreef:Mijn merrie is 2 keer in oktober getest en beide keren lag de waarde in 'grijs gebied'. Zou het zinvol kunnen zijn om nog een keer te testen in de zomer? Ik blijf eindeloos twijfelen of ik moet behandelen of niet... hele winter prut ogen, chronische mok en dik pak haar, maar niet perse futloos ofzo
Syrianda schreef:Lienboon schreef:Mijn merrie is 2 keer in oktober getest en beide keren lag de waarde in 'grijs gebied'. Zou het zinvol kunnen zijn om nog een keer te testen in de zomer? Ik blijf eindeloos twijfelen of ik moet behandelen of niet... hele winter prut ogen, chronische mok en dik pak haar, maar niet perse futloos ofzo
Even onder de meelees steen vandaan.
Mij werd geadviseerd om het paard te behandelen (pil) en weken later weer te testen. Weet even niet hoeveel weken later.
Als er ppid speelt moet je dat dan wel kunnen zien aan de uitslag nadat je bent begonnen met het geven van de pil.
De waarde van mijn paard veranderde dankzij de pil niet. Hij valt uit zichzelf hoe dan ook in het grijze gebied.
spottedponie schreef:Hoi vraagje van de eigenaar van een cushing patiëntje
Ik heb haar nu een half jaar op prascend staan, maar krijg het er niet meer in, heb al van alles geprobeerd maar het helpt allemaal niks, heb alleen nog een pony die niet meer in mn buurt wil komen...
Hoe zijn de ervaringen met pergoquin? lusten ze dat beter?
zippora schreef:Enige manier die nog overblijft misschien is met een spuitje. pilletje erin, water opzuigen, even een paar minuten laten oplossen en dan geven, zo ver mogelijk in de mond spuiten.
Mijn paard wilde ook alles waar ik het mee gaf maandenlang niet meer eten of aanraken. Dus dit was de enige optie. Ik heb het idee dat hij het daardoor ook niet zo proeft. Hij krijgt meteen daarna zijn slobber en eet het meteen op. Met alle andere manieren wou hij daarna niets meer eten.
Bijkomend voordeel, nu hij eraan gewend is om elke dag een spuitje te krijgen, gaat de wormenkuur er ook zonder problemen in.