[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:08

Hier ook eens gedaan toen pony nog bij mijn vriend stond,had niet geholpen. Heb wel goede hoop dat sinds pony verhuisd is en dus niet meer tussen de bomen,met name berken staan goed helpt. 1 april gaan ze het land weer op,ben erg benieuwd. Winter is alles weer netjes dicht gegaan en hopelijk kunnen we dat zo houden..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:55

Wat zouden jullie aanraden om de plakkaten korstjes uit de staart en manen te krijgen? Het gaat om een hengstje. Ik heb er nu al aardig wat sessies aan besteed met een simpel stalen kammetje.. Stukje losmaken- in 1 pluk isoleren - uitkammen. Maar het is best wel een dingetje. Paardje zelf vind het wel ok (alle aandacht = goed haha). In de staart hangt de dikke korst op ongeveer een handbreedte onder het vlees over de gehele staart. Het komt door zijn eigen jeuken ivm allergie en zomereczeem

Dit jaar gaat de deken veel eerder op, inclusief muts!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:01

Hier werkt simpele uierzalf nog het beste.
Maar korstjes losweken gaat goed met elke vettige zalf :j
Beetje babyolie misschien ook wel?

Maar toch even vragen.. hoe komt je dier aan korsten?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:15

ellepel schreef:

Baby olie heeft bij mij goed gewerkt tegen de korstjes

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:58

ellepel schreef:

Ik ga het proberen, dankjewel!

Hij had heel erg last van zomereczeem van de zomer. Daarbij had hij zich helemaal opengewerkt op zijn gezichtje, oren, manen, staart en kruis. Hij had wel een deken gekregen, maar echt te laat. Hij had het voorgaande jaren ook nooit zo, dus hij had nooit een deken. Maar daar krabte hij dus dwars doorheen. Toen er een paaltje in de wei kapot was, was er een uitstekend ding met schroefdraad (waar zo´n zwart stuk op zit waar de schrikdraad doorheen gaat). Die heeft hij toen ook gebruikt om aan te jeuken |( . Gelukkig niet echt diepe wonden, maar leuk is anders. Daar bovenop kwam toen ontstoken huid (gele pus) onder andere op zijn oren, waar we druk mee zijn geweest. Daarna was de huid erg van streek, veel schilfers en dergelijke.. Waarschijnlijk ook een allergische reactie voor de ´verzachtende´zalf die we toen gebruikte. Er zijn nog steeds aardig wat plekken waar het haar nog niet goed doorkomt.

Het was een rampenjaar voor die arme vent. Maar goed, we weten nu welke zalf wel fijn voor hem is, een kalmerende shampoo en we hebben een goed passende, hele eczeemdeken met buik + muts. Dus dit jaar gaat het echt anders. Ga ik van uit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:08

Ok,duidelijk !
Ja het is altijd even zoeken wat het beste werkt , maar zeker de deken er op tijd op leggen :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:38

Gisteren mijn 3 jarige helemaal gewassen en vandaag voor het eerst de deken op. Ik ben benieuwd wat het gaat schelen.

Afbeelding

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:34

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:26

yarkayunda schreef:
ellepel schreef:

Baby olie heeft bij mij goed gewerkt tegen de korstjes

Deze babyolie vind ik er erg fijn voor nog net wat rijker als gewone babyolie
http://www.zwitsal.nl/product/detail/36 ... ntent=text

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:28

Ik kom ook even uit de meeleesmodus. Mijn haf staat ook alweer te schuren , eigenlijk al een paar weken. Dierenarts zegt dat t geen exceem kan zijn( vorige week geweest) maar t lijkt er wel veel op. Haf zit nog in zijn wintervacht. Daarom twijfel ik om.de deken al om te doen, maarja die jeuk is ook niets.
Heb nog wel een losse halsdeken liggen(van qhp). Ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe. Misschien heeft iemand nog een tip?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:31

Hoeveel winterhaar zit er op? Veel als in kleine teddybeer of valt het mee?

Anders zou ik overwegen om te scheren en dan de eczeemdeken in combi met een andere deken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:39

Mijn fjord had ook nog wel een vachtje maar heb toch de deken opgedaan. Gewoon elke dag even eraf en dan goed kammen met de furminator.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:42

Die wintervacht komt er toch wel af hoor, blijft alleen dan meer in de deken hangen.
Gewoon op doen!
Wat nu schuren betreft..mijn merrie schuurt enorm, geen hals maar wel op alle andere plekken op haar lijf :+
Behandel het nu alsof het schimmel is en dat lijkt te werken.
Zou dus zeker kijken naar luis,mijt, of andere huidaandoeningen.

Appie heeft geen jeuk,maar,staat nu even met regendeken met hals op vanwege het weer :j
Die beschermt ook tegen de vliegjes

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:46

Hier ligt de deken toch ook weer op. Met regendeken, helaas zonder hals, maar het is even niet anders.
Coco jeukt haar manen op dit moment al weer een beetje.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:16

Ik zag vanmorgen voor het eerst weer van die zwevende mugjes in de stal. Doen jullie daar iets aan?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:43

Mijne staat nog in de winter dekens. Eczeem deken ligt bij wasser/reparatie.. daarbij is t voor haar zo nog prima te doen door de regen hals die hele hals bedekt.

Qua schuren. Als kayenne dik in winter vacht zit gaat ze zich ook compleet schuren. Hele kale plekken krijgt ze dan. Vooral in de liezen. Toen geschoren en daarna was t zo weg. Nu zorg ik dat ze gewoon niet dik in t haar komt en dan gaat t goed :))

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:17

Mijn paard schuurt nog niet van de eczeem. Soms kunnen ze ook gaan jeuken door het verharen. Maar als je het niet zeker weet beter nu al de deken op doen, liever te vroeg dan te laat. Heb de mugjes al gespot.

Mijn paard is plots weer kreupel dus wordt volgende week of week erop ingeslapen. Aangezien hij nog niet schuurt laat ik de deken af en verkoop ik de nog nieuwe deken weer. Ben de bon kwijt geraakt, zo stom... had anders zo nog terug kunnen brengen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:37

Ach jee,
Wat vreselijk naar zeg, en je was net blij dat het goed leek te gaan :(:)
Stom dat ik het meteen vraag,maar wat voor maat deken is het? :o

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:40

ellepel schreef:
Ach jee,
Wat vreselijk naar zeg, en je was net blij dat het goed leek te gaan :(:)
Stom dat ik het meteen vraag,maar wat voor maat deken is het? :o

Laatste halfjaar ging geweldig, dat het weer fout zou gaan was onvermijdelijk maar het komt toch altijd hard binnen. Een op andere dag weer kreupel. (Chronische peesontsteking)

Deken is maat 185 :)

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:03

Mag ik misschien een vraag stellen over het rijden met een paardje met eczeem hoe doen jullie het wij wonen op een eiland en als ik buiten rij dan ga ik altijd naar het strand maar moet toch op de terug weg een kwartier door het bos ongeveer kan ik daar voor beter een bepaalde deken voor op doen of gewoon lekker zo gaan rijden.

Nummer 2 is mijn rij bak ligt aan de bos rand moet ik dan ook iets doen of kan ik dan ook gewoon zo gaan rijden.

Ik vraag dit omdat ik snel een mooi paardje in mijn bezit krijg maar is voor mij voor het eerst 1 met eczeem dus wil ik graag informatie er over zo dat ik een beetje weet hoe en wat heb natuurlijk al wel veel gelezen er over maar vroeg me dus af hoe jullie dat doen. Mochten jullie een deken gebruiken dan vind ik foto's wel fijn om te zien.

Hoop dat jullie me tips kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:24

Bedankt voor alle reacties. Sam de haf schuurt alleen manen. Scheren is geen optie maar poets hem elke dag met die handsongloves. Vindt hij heerlijk. Gebruik nu ook een mengsel van azijn tree thee oil en azijn. Er zit vrees ik niets anders op dan hem de deken op te doen.
Iemand ervaring met alleen een halsdeken?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:34

Wij hebben ervoor gezorgd dat er niks is waar ze aan kunnen schuren, maar ik merk wel dat mijn fjord jeuk heeft aan haar hoofd. Volgens mij komt dat ook wel echt door het verharen, ze heeft ook een dikke vacht. Desondanks heb ik wel gewoon de deken opgelegd, inderdaad gewoon elke dag even af en goed poetsen om alle losse haren weer weg te halen. a

Wow echt balen finnens, dat zijn moeilijke belissingen. Jammer dat je de bon kwijt bent inderdaad. Mocht je eraan toe zijn dan hoor ik het graag als je hem wil verkopen, is precies de maat van mijn fjordjes. Heb er sinds een paar weken een tweede bij en zij schijnt licht eczemer te zijn, maar stond op kuil en gras dus ben benieuwd hoe ze het hier op de paddock met hooi doet deze zomer!

dor1987, ik rij in de zomer altijd met uirijdeken, zowel met mennen als met rijden. Of het moet echt regenen of hard waaien. Maar zeker als je het bos door moet zou ik hem gewoon op doen :j

eevita, een halsdeken heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij niet zoveel nut hebben aangezien ze dan alsnog op de rest van het lichaam kunnen komen.

Niemand met een mening hierover? :D
Jets schreef:
Kom net dit op Facebook tegen. Schijnt nieuw te zijn. Ben benieuwd wat jullie van de ingrediënten vinden. Ik heb net een zak Fibra anti itch gekocht.

http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-5161 ... czeem-mix/

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:44

Nieuw masker gepast! Ze staat sinds deze week met deken en masker, nog niks geschuurd! :D

Afbeelding
Afbeelding

Jannuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:01

dor1987 schreef:
Mag ik misschien een vraag stellen over het rijden met een paardje met eczeem hoe doen jullie het wij wonen op een eiland en als ik buiten rij dan ga ik altijd naar het strand maar moet toch op de terug weg een kwartier door het bos ongeveer kan ik daar voor beter een bepaalde deken voor op doen of gewoon lekker zo gaan rijden.

Nummer 2 is mijn rij bak ligt aan de bos rand moet ik dan ook iets doen of kan ik dan ook gewoon zo gaan rijden.

Ik vraag dit omdat ik snel een mooi paardje in mijn bezit krijg maar is voor mij voor het eerst 1 met eczeem dus wil ik graag informatie er over zo dat ik een beetje weet hoe en wat heb natuurlijk al wel veel gelezen er over maar vroeg me dus af hoe jullie dat doen. Mochten jullie een deken gebruiken dan vind ik foto's wel fijn om te zien.

Hoop dat jullie me tips kunnen geven.

Ik rij buiten in de zomer eigenlijk altijd met een uitrijden voor de vliegjes, maar ook voor de dazen. Ik merk namelijk omdat ze de hele dag een eczeem deken op hebben, ze het gevoel van dazen op zich een beetje zijn vergeten ofzo. Dus hij wordt dan heel vervelend
Afbeelding
Ik gebruik deze!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:24

Het weer is plotseling omgeslagen he? Bij ons zijn nu ook al heel veel vliegjes/mugjes/etc.

Mijn fries staat tot nu toe gelukkig nog goed! Ze heeft nu een 0 grams zonder nek op (komt van 200 dus ff afbouwen) en schud haar hoofd wel meer dan de andere paarden, maar lijkt verder nog geen jeuk te hebben :)F

We waren al begonnen met de druppels van puur (allergico en apis) en hebben ook nog een pakket van de paardendrogist gewonnen *\o/* dus we kijken nu of dat voor haar afdoende werkt. Bij een IJslander die ook bij ons op de wei staat helpt het wel. Dat was eerder een mega jeuker en nu kan hij zonder deken. Fingers crossed! Ik houd jullie op de hoogte!