[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:34

Zoek eens op eiwitbultjes (oorzaak kuilvoer of rijk gras), herken je het daarin?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:43

Het is begonnen toen hij van het weiland afging. Kan niet heel erg veel vinden over de eiwitbulten.
Ik zal vandaag eens informeren bij mijn staldhoudster wat er precies wordt gevoerd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:42

Zoek dan maar eens op eiwitallergie

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:47

Dat heeft mijn paard ook, zodra die teveel eiwitten binnen krijgt zit ze ook onder de bulten.
Die beginnen op haar rug en breiden zich uit naar billen en hals, ook veel jeuk.
Ze krijgt dan een spuit van de dierenarts of allergie pillen, dan is het weer snel weg.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:50

Heb voor de zekerheid appel azijn bestelt, drainage kuur en een vitaminestoot.
Ik ga even overleggen op stal over het kuil (hoeveelheid eiwitten etc) Dank jullie wel.

olie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:04

Ik heb een vraagje, mijn ruin zit onder de schilvers in de voorpluk, zou dit voortekenen van zomerexceem kunnen zijn? De schilvers zijn er lastig uit te borstelen, hij heef helaas ook al bijna geen voorpluk. Ik ga klitwortel proberen en hopen dat dit helpt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:54

schilfers zijn een teken van huidvernieuwing en komen bij elk paard voor, het hele jaar door. schilfers zijn geen oorzaak van ZE maar een gevolg. als een paard zijn huid beschadigt gaat de huid gauw nieuwe cellen aanmaken en de beschadigde cellen verwijderen. de schilfers zijn stukjes dode huid, niet anders dan vervellen bij mensen alleen dan met andere oorzaak. praktisch elk paard dat niet zéér regelmatig goed gewassen wordt heeft schilfers in manen en bij de staartwortel, dit is niet abnormaal.

pas als het extreme vormen aanneemt, dus ineens een stuk meer is dan normaal of als de schilfers ineens een stuk groter zijn, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand. maar ook dan hoeft dat niet direct zomereczeem te zijn. zomereczeem herken je in eerste instantie aan het feit dat je paard enorme jeuk heeft. en dat is dan ook gelijk de volgorde. eerst jeuk, paard gaat schuren, en dan ontstaan meer en grotere schilfers.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:55

Mijn Vän is eindelijk jeuk vrij. Altijd heeft hij nog een tijdje last van jeuk ookal is het seizoen voorbij. Ik heb vandaag ook mijn bestelling derfen binnen gekregen. Gelijk een paar flessen besteld. Kan het maar beter op voorraad hebben. Ik heb ook zijn dekens gewassen en hersteld. Dus ik heb weer drie dekens voor het seizoen klaar liggen.
Hebben jullie wel eens gehoord van enten tegen schimmel dat het ook helpt tegen zomerexceem. Ik zag er in dit topic een post over.
Omdat ik niet ent tegen influenza is Vän ook niet geent tegen tetanus. Enten jullie daarwel apart tegen?

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:04

tjady schreef:
Mijn Vän is eindelijk jeuk vrij. Altijd heeft hij nog een tijdje last van jeuk ookal is het seizoen voorbij. Ik heb vandaag ook mijn bestelling derfen binnen gekregen. Gelijk een paar flessen besteld. Kan het maar beter op voorraad hebben. Ik heb ook zijn dekens gewassen en hersteld. Dus ik heb weer drie dekens voor het seizoen klaar liggen.
Hebben jullie wel eens gehoord van enten tegen schimmel dat het ook helpt tegen zomerexceem. Ik zag er in dit topic een post over.
Omdat ik niet ent tegen influenza is Vän ook niet geent tegen tetanus. Enten jullie daarwel apart tegen?

Ik ent wel tegen influenza, maar dat is meer omdat het bij ons op stal verplicht is.
Verder heb ik wel iets gehoord van een enting, maar of dat tegen schimmel was zou ik even moeten navragen.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:49

Mijn paardje heeft zomereczeem

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:08

XBellelover schreef:
Mijn paardje heeft zomereczeem

oooo! Belle is niet jouw eigen paardje, maar je lievelingspony :P

Ze heeft wel zomereczeem jah :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:21

tjady schreef:

Ik ent nog steeds beide, alleen influenza is te veel gedoe en tetanus is belangrijk. Ent je geen influenza zou ik wel 1x in de 3 jaar tetanus laten enten. Van die griep kunnen ze zelf wel herstellen (al ben je er een aantal maande zoet mee), maar van tetanus geneesd een paard niet vanzelf.

sofietje0802

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:04

Hoi,
Vraagje: afgelopen mei mijn eerste paardje gekocht. Tinker. Zonder deken de wei op 24/7, kreeg na een maand last van jeuk, ging schuren en er bleef weinig over van zijn manen. Zomerexzeem :-( Direct onder een deken gezet en voeding aangepast.
Dat hij zomerexzeem heeft hadden ze me bij de verkoop niet bij verteld. Stond op zijn vorige stal 24/7 binnen. Misschien wel daarom.
Zou het kunnen zijn dat als het seizoen dit jaar begint en ik hem daarvoor al onder een deken zet, dat hij misschien nergens last van heeft en misschien zelfs niet eens zomereczeem heeft??
Iemand ervaring met zon situatie?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:19

Ik heb een paardje gekocht, weet ervan dat ze zomereczeem heeft

wanneer gebeurt dit meestal? ofja wanneer beginnen de eerste verschijnselen. alle spullen heb ik al binnen, derfen, een nieuwe halsdeken (de eczeem zit alleen in der manen), shampoo's cremes enz.

qua voer, ze krijgt sportbrok, hooi, gras in de zomer op de weides en van mij nog iedere dag wortelen en muesli. ze staat op een plek zonder water (dus hier bedoel ik mee geen riviertjes en beekjes :+) en geen bomen. Klopt het dat een paard dan minder last zou moeten hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:36

kijk hier even voor alle info die je hebben wilt:

http://www.zomereczeem.info/index.php

staat echt alles op wat je weten wilt :j

appie ziet er nu zo uit:
Afbeelding
ik vind die korte manen wel leuk.
misschien houd ik het volgend jaar ook wel zo.
scheelt me een hoop stress :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:39

sofietje0802 schreef:
Hoi,
Vraagje: afgelopen mei mijn eerste paardje gekocht. Tinker. Zonder deken de wei op 24/7, kreeg na een maand last van jeuk, ging schuren en er bleef weinig over van zijn manen. Zomerexzeem :-( Direct onder een deken gezet en voeding aangepast.
Dat hij zomerexzeem heeft hadden ze me bij de verkoop niet bij verteld. Stond op zijn vorige stal 24/7 binnen. Misschien wel daarom.
Zou het kunnen zijn dat als het seizoen dit jaar begint en ik hem daarvoor al onder een deken zet, dat hij misschien nergens last van heeft en misschien zelfs niet eens zomereczeem heeft??
Iemand ervaring met zon situatie?

tinkers zijn héél gevoelig voor suikers in het gras.
houdt ze zo schraal mogelijk en zorg er wel voor dat ze voldoende vitamines binnen krijgen.
dus schraal gra,maar wel een liksteen,eventueel ruwvoer alks het gras bijna op is en iets van een vitaminekorrel.

kelly(tinker,zie profiel) is heel gevoelig voor suikers,maar heeft absoluut geen zomereczeem.
zet je die dik in het gras dan krijgt ze geheid heel erg veel jeuk.
dus die staat schraal,krijgt desnoods hooi bij en dus wat brokken voor de vitamines.

kijk ook hier
http://www.zomereczeem.info/pages/informatie.php

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:58

Ik heb mijn ijslandse merrie net geimporteerd uit ijsland.
Ik heb een Rambo Sweet Itch in de bestelling gegooid, die gaat er sowieso preventief op.
Zou ik dan ook preventief Derfen gaan smeren?

Iemand ideeën?

sofietje0802

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:50

Goede tip Ellen! Dankje!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:10

miek140, prima plan hoor dat je een Rambo deken gaat gebruiken voor je ijslander. ik zou enkel voor de buik en bijv benen en voorhoofd beetje derfen gebruiken (onbedekte delen). Derfen onder deken vind ik zelf niet zo prettig, het verstikt de manen dan extra. Derfen is wel topmiddeltje overigens!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:10

Heeft iemand dit misschien al eens gebruikt tegen de jeuk?
http://www.anthemis.nl/aromabasis/calophyl.htm
Volgens mij is dit met name de werkzame stof die in Derfen zit. Derfen helpt bij mijn pony heel goed tegen de jeuk, maar het stinkt (je stinkt zelf ook een uur in de wind als je het hebt opgebracht) en het maakt vieze vlekken op de witte stukken van zijn hals. Ik zou dus blij zijn met een alternatief voor Derfen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 07:11

klinkt wel goed,maar het is wel een olie en in de zon moet je er heel goed mee uitkijken :j

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:17

Derfen is ook op olie basis toch?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:39

Goedemorgen,

Vorige week kreeg ik te horen dat mijn paard waarschijnlijk ook een lichte vorm heeft van eczeem. Ik was er al vanuit gegaan en had dus al een vliegendeken met hals gekocht, hij schuurt alleen zn staart en manen en trapt heel driftig in de rondte. Vooralsnog is zn buik gespaard gebleven. Vorig jaar wist ik dit nog niet (heb het paard pas een half jaar), dus ik heb heftig met van alles gesmeerd, wat het alleen maar erger maakte en niet hielp. Denk hierbij aan teershampoo, klitwortel, babyolie, ZE shampoo. Het enige wat heeft geholpen is de hormonenzalf van DA die de huid kon herstellen, dit mocht maar 2 weken en sindsdien is hij aan het schilferen.
Ik geef op advies van DA nu omega 3, 6 en 9 + biotine omdat hij een zeer gevoelige huid heeft, die nu eindelijk hersteld. Ook de schilfers zijn spontaan verdwenen (nog wel wat in de manenkam en staartwortel, maar niet meer op de huid).

Wat mijn concrete vraag is: is Derfen een goed idee om te gebruiken gezien zijn gevoelige huid? Ik wou dan alleen staartwortel en manenkam insmeren, maar ik ben een beetje bang voor een reactie. Ik heb al gezocht, maar ben toch benieuwd naar jullie advies.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:18

Zoals met alle ZE middeltjes is het een kwestie van uitproberen en het mooie van derfen vind ik dat er proefflesjes zijn en je het dus zonder gelijk heel veel geld kwijt te zijn kunt uitproberen. Je kunt ze oa. bestellen bij www.vidoma.nl
Misschien is het wel een goed idee om gezien zijn gevoelige huid derfen uit te proberen nu er geen mugjes zijn.

Heb je een vliegendeken of een eczeemdeken? Als je een vliegendeken hebt zou ik overstappen op een eczeemdeken die bieden veel meer bescherming tegen de mugjes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:38

Ik heb een vliegendeken. Bucas buzz off, die is met vaste hals en buikflap. In de herfst was de regendeken al voldoende bescherming voor de staart, hij was toen alleen de manen nog aan het schuren. Daarnaast vind ik de vliegendekens sterker in kwaliteit stof, hij staat met een kudde buiten die graag met elkaar spelen. Dus vandaar de reden dat ik voor een vliegendeken heb gekozen.

Goed idee van de proefverpakking!

edit: ik lees ook over de creme, dit zou beter zijn voor gevoelige huid. Smeren jullie de benen ook in? Want die zijn natuurlijk onbedekt.