[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:04

Lusitana, leuk en interessant om eens te lezen hoe het er in een ander land/ander klimaat aan toe gaat :j

En duidelijk ook idd hoe dergelijke rassen snel dik of insuline resistent raken wanneer ze naar ons land komen :j
(kan ik mijn Fiek, insuline resistent, niet een vakantie bij jullie geven :D)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:35

zij schreef:
ik ga toch maar een blauwe eczeemdeken kopen. ondanks dat het 60 euro scheelt met de bruine... :S kijken of het echt verschil maakt ;)

wat zou dat uit moeten maken dan?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:36

blauw is minder aantrekkelijk voor vliegen...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:37

Vliegen associëren kleuren met eten, bloed is rood, mest is bruin,... maar de kleur blauw geeft hun geen waarde dat gelijkstaat met eten. Daarom zou het 'grieks-kleurige-blauw' vliegen op afstand houden, dus hoe feller het blauw hoe feller het anti-vlieg systeem is.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:39

Citaat:
Nu nog zie je in Zuid-Europa nog veel blauw aan de huizen, maar dit is om de vliegen buiten te houden, want deze vervelende diertjes houden echt niet van blauw.

http://www.omgangsvormen.nl/kleuren.htm#Blauw

oftewel: alle stallen blauw verven!!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:03

zij schreef:
Citaat:
Nu nog zie je in Zuid-Europa nog veel blauw aan de huizen, maar dit is om de vliegen buiten te houden, want deze vervelende diertjes houden echt niet van blauw.

http://www.omgangsvormen.nl/kleuren.htm#Blauw

oftewel: alle stallen blauw verven!!!

of alleen maar blauwschimmels fokken ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:08

ik had laatst (lees in november ofzo?) op een flink gat in het hoofd van mijn paard blauwspray gesprayd met gebrek aan betere ontsmettingszooi... Dat is nu eindelijk wat weggesleten en heb ik me echt dood aan geërgerd tot leedvermaak van mijn stalgenoten... Ik kreeg gister dan ook naar mijn hoofdgeslingerd dat ik haar ook gewoon helemaal in kon sprayen... aaargh :( leuk hoor :'( ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:11

Tectonic is ook blauw maar dat is gelukkig wel met een weekje weg.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:14

dat ken ik niet... ach, ze heeft iig nieuwe bijnaam nu: smurf ;) en dat kan straks weer zijn recht doen... zit alleen nog steeds te wachten op mail van agradi :P

er staat dat je mag retourneren als zij toestemming geven... die heb ik liever van te voren... beetje zonde om 2 dekens van 100 euro te hebben liggen als maar 1 past ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:16

mirkip schreef:
Ik ben van mening (denk dat er veel mensen anders over denken) dat het nederlands gras (ook hooi dus) te weinig volledige voedingsstoffen in zitten. In principe vind ik het beter om ze op gras/hooi sober te houden dan met dan muesli of ander krachtvoer, waar allemaal onnodige voedingsstoffen in zitten. Maar het nederlandse gras wat vooral op koeien afgestemd is, kan naar mijn idee niet voldoende zijn voor paarden. Ik geef daarom wiesencobs bij (50 verschillende soorten grassen en kruiden) en van marstall aanvullende vitaminen en mineralen. Zodat ik zeker weet dat mijn paard alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Dat van marstall is geloof ik het minimaal benodigde, dus het is niet dat je zomaar een hele hoop supplementen geeft zeg maar. (Dacht ik). Maar dat zou je ook op kunnen zoeken op hun site. Laatst stond er ook een topic hier op bokt wat eigenlijk uitsluitend over jou vraag ging. Maar ik kan 'm niet meer vinden... (Straks even op de andere compu kijken of hij daar nog in de geschiedenis staat).

Knoflook is trouwens erg goed voor mensen, maar niet zo goed voor paarden.
Welke Luzerne heb je? In veel Luzernes zit Melasse om 't zoeter te maken (lekkerder voor paard). Die van Subli bevat geen melasse, misschien dat er nog wel meer merken zijn. Melasse = suikers.

Hey Mirjel,

Vaak zie je paarden wel op koeienweides staan, maar onze weilanden zijn ingezaaid met een grasmix voor paarden (11 soorten gras), en ook ons hooi komt van weilanden af die zijn ingezaaid voor paardenhooi. Joke heeft hier wel meer informatie over denk ik!

Groetjes Laura

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:27

ik ben in tegenstelling tot velen hier niet zo`n voorstander van de hoody. daarbij wil ik dus een blauwe deken. en ook bij de RSIH denk ik dat de deken niet zal passen en daardoor schuurplekken gaat veroorzaken bij mijn paard. Bij de everline heb ik daar heen last van ook al koop ik een te grote deken... en ik wil dus model everline in het blauw bestellen nu. ik heb al een `hood` van een andere deken (wit met lauwe ruit, dus zal niet eens erg gek lijken hoop ik) die ik er aan vast wil gaan maken (en ook weer los kunnen maken, dus moeten clipjes aan komen)
ik zal een foto maken als ik heb wat ik wil en bedoelde ;)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:53

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:21

hmz, ik doe niet meer mee aan dat soort dingen... weet nu dat zoals ik afgelopen jaar heb gedaan goed werkte voor mijn beestje. ik ga het haar niet aandoen om iets te testen met het risico dat ze meer last gaat krijgen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:43

zij schreef:
blauw is minder aantrekkelijk voor vliegen...

zeg .... :D
volgens mij komen de vliegjes waar onze paarden allergisch voor zijn niet zozeer op kleur af dan wel op geur en warmte?
denk dus dat blauw geen verschil zal maken met bruin.
zwart worden de dekens toch wel. :P

die test, weer in utrecht,snap niet waarom ze niet hier kunnen komen?
spul op de post doen en dan is het ook klaar toch?

ik had een mail naar hartog gestuurd,ik wil graag over stappen op lucerne in plaats van krachtvoer.
zit wel wat melasse in,maar dat is maar heel weinig.
in elk geval geen zetmeel en dat is voor appie juist beter.
hier staan wel gehaltes aan mineralen:
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... ucerne-mix

dan krijgt hij straks in plaats van krachtvoer dus lucerne en dan een aantal keer per week toch zijn vitaminepoeder erbij.
die moet ie wel hebben al zeiden ze van hartog via de mail dat dat niet nodig was en dat alles wel in lucerne zit.
maar ja ,heb geen zin in weer een zieke pony dus krijgt hij die wel

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:49

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:50

die stond er net ook al.

ik wil wel meedoen, paard van een stalgenoot van me heeft ook eczeem en die loopt zonder deken,dus zou voor dat paard geweldig zijn.
maar ;helaas zitten we weer uit de buurt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:50

Vliegen en muggen komen af op warmte.
Is ooit eens heel uitgebreid getest.

Iemand die vrij warm is aangelegd wordt vaak sneller geprikt dan iemand die koudbloedig is (klinkt dat stom haha).

Bij paarden komt er ook veel warmte vrij, voornamelijk bij plekken waar vet zit, want dit houdt warmte vast.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:52

op een buitenritje komen ze ook altijd pas bij appie als die warm gelopen is.
blauw was toch tegen andere vliegen?
van die huisvliegen?
of stalvliegen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:30

Ze zeggen dat vliegen niet van blauw houden, maar ik heb al een paar keer gemerkt dat ze daar nét zo gemakkelijk op komen zitten!
(Had het ook nog met m'n buuv erover, die komt van een groot boerenbedrijf, ze hadden daar een muur expres blauw gemaakt, maar die stikte van de vliegen!)
Bovendien is het met de eczeemvliegjes volgens mij een ander geval, die hebben hun eigen regels.
Heeft er iemand echt ervaring met blauwe dekens en minder vliegjes? :o?
Heb zelf trouwens net de Rambo sweet ich voor het peerd aangeschaft, nu maar hopen dat mijn rarebier die niet lust... O:)
@Lusitana, natuurlijk ben jij niet verantwoordelijk voor heel je land!
Gelukkig niet, he, ik zou ook niet graag voor Nederland garant willen staan, ik zie veel te veel dingen die mij niet zinnen! :n
Maar idd, ik zie die elite ballen al achter hun hengst aanrennen,whahaha }:) Was het maar waar!
De enige aantekening die ik op je commentaar wil geven, is dat als een paard graast hij ook heel veel kilometers aflegt, dat is echt ontzettend veel nl., het lijkt misschien alsof ze alleen eten, maar dat is dus ook gelijk kilometers maken! :))

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:22

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:32

oh dat klinkt wel positief inderdaad!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:01

zo, hoe fijn zou het zijn als blijkt dat dat helpt en dat je paard nooit meer jeuk hoeft te hebben zeg!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:41

Natuurlijk loop ik weer helemaal op achter, solly, maar wat is dat voor een test van 'natuurlijk in balans'?
Nemen ze dan bloed af ofzo?
Oowh ik zie het al, ze doen het met haar......heeft iemand hier al ervaring mee?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:47

Heb ook wel interesse in zo'n test flosje :j
Heb je misschien meer info: link ofzo?
Ben ook benieuwd wat de beste tijden zijn voor het reinigen.
Ik ben er nu mee bezig, zodat hij 't achter de rug heeft als hij daadwerkelijk begint te verharen (kost ook weer veel energie).
Heb wel een groene leem kuur.