Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:27

Maar zo kan hij zich ook juist gaan voelen door de medicatie. Dat vind ik nu juist de moeilijkheid hierin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:32

Douraque schreef:
Dit begrijp ik dan niet? Als je paard Cushing zou hebben, dan snap ik niet dat je niet direct op medicijnen overstapt. Iedereen in dit topic zegt dat de levenskwaliteit van het paard verbeterd door medicijnen, ik maak dit nu aan lijve mee gezien dat mijn paard het sechts 3 weken krijgt. De bijwerkingen hoeven niet op te treden of niet in erge mate op te treden. Bij mijn paard merk ik enkel dat hij nu wat duffer is. Daar ga je doorheen en als je daar doorheen bent verbeterd je paard aanzienlijk. Dan snap ik die zin in dit geheel niet.

Succes met je paard, hoop niet dat het Cushing is aangezien dit zeer ingrijpend (intern) is voor een paard en zeker zonder medicijnen

Dank je wel! Ik hoop ook dat de test negatief is!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:34

Jessix schreef:
Maar zo kan hij zich ook juist gaan voelen door de medicatie. Dat vind ik nu juist de moeilijkheid hierin.

Ik snap wat je bedoelt. Maar: de medicatie heeft maar tijdelijk die invloed, dat is de periode waarin alles weer op orde gebracht wordt en er dus veranderingen in de hormonenhuishouding plaatsvinden (dit is met name in eerste maand merkbaar) en als de medicatie langzaam en in stappen wordt opgebouwd, is dat meestal echt minimaal.
De dufheid en misselijkheid en dergelijke is zeker niet structureel, als dat zo is dan zit een paard echt op een voor hem te hoge dosis.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:45

De vergelijking tussen een dier met kanker ( chemotherapie voor een hond) of Cushing snijdt geen hout - de ontregeling van de hypofyse ( en dus het hele hormoonsysteem) zou weliswaar het gevolg kunnen zijn van tumorvorming op/bij de hypofyse, maar is als tumor niet te vergelijken met tumoren die kwaadaardige cellen laten groeien en door het hele lijf transporteren, met als gevolg dat ook andere organen aangetast worden. De tumor bij Cushing is in principe goedaardig en verspreidt zich niet. Wél ontregelt het een heleboel zaken zoals cortisol- en insulineproductie en die ontregeling geeft veel schade en narigheid in het lichaam.
Bijwerkingen ( en de werking) van pergolide zijn al helemaal niet te vergelijken met de bijwerkingen van chemotherapie. Pergolide reset het hormoonsysteem ( om het maar even in lekentaal te beschrijven) en het is niet verwonderlijk dat er dan wat bijverschijnselen zijn - deze zijn echter kortdurend van aard en in de meeste gevallen knapt een paard er enorm van op. Een paar dagen of weken wat in een schemerzone verkeren is veel minder erg dan jarenlang voortsukkelen met allerlei zaken die jij aan de buitenkant er echt niet vanaf kunt zien, al was het maar dat het in de aard van een prooidier ligt om zo weinig mogelijk van ziekte te tonen omdat ze anders het haasje zijn. Waarom zou je dat een dier niet gunnen en waarom zou je niet willen helpen dat hij/zij zich beter voelt.? In het algemeen bepalen wij niet wanneer een paard 'aan het eind van zijn leven' is, TENZIJ het dier onherstelbaar lijdt.

Als je paard in goede doen is, dan hoef je geen medicijnen te geven. Ik heb zelf een paard hier staan die in de schemerzone van Cushing ziet en die ik nog steeds goed kan houden met een relatief natuurlijk middel als Provarium Breeding. Ik ben getraind in observeren en analyseren en het paard ligt dus 'aan de monitor' en wordt met regelmaat getest- PB alleen werkt niet eeuwig en er zal een moment komen dat ik op de pergolide zal overstappen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:50

Maar ik vergelijk de ziektes toch ook helemaal niet noch de behandeling! Mijn vergelijking betreft enkel en alleen de keuze.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:52

fargo schreef:
Jessix schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Maar: de medicatie heeft maar tijdelijk die invloed, dat is de periode waarin alles weer op orde gebracht wordt en er dus veranderingen in de hormonenhuishouding plaatsvinden (dit is met name in eerste maand merkbaar) en als de medicatie langzaam en in stappen wordt opgebouwd, is dat meestal echt minimaal.
De dufheid en misselijkheid en dergelijke is zeker niet structureel, als dat zo is dan zit een paard echt op een voor hem te hoge dosis.

Gelukkig! Dat is waar ik me zorgen om maak. Ik wil voorkomen dat een dier meer nadeel ervaart van de behandeling dan van de ziekte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:00

Citaat:
Maar ik vergelijk de ziektes toch ook helemaal niet noch de behandeling! Mijn vergelijking betreft enkel en alleen de keuze.

Oh? Maar jij bent toch degene die telkens juist die voorbeelden aandraagt. En dan vergelijk je appels met peren. Daarbij ga je ook nog eens uit van een vooroordeel want je arriveert in dit topic met de mededeling dat je geen fan bent van medicatie of supplementjes. Vervolgens blijk je niet op de hoogte te zijn van 'bijwerkingen' ..
Keuzes maken kun je alleen maar als je verantwoorde keuzes kunt maken en over de nodige kennis beschikt. Persoonlijk vind ik dat welke beslissing een mens ook neemt, je dit gefundeerd moet doen en je de plicht hebt - als het een ander dan jijzelf betreft - je te verdiepen in de aard van de zaak. Kennis en ervaringen, die hebben we proberen aan te dragen voor je. Doe er verder mee wat je wilt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:18

fargo schreef:
Maar je weet absoluut niet hoe het dier zich voelt, hij kan regelmatig misselijk, onzeker, duizelig zijn zonder dat voor de mens zichtbaar te tonen. Het feit dat wij het niet zien aan de buitenkant betekent niet dat de hormonenhuishouding aan de binnenkant wel degelijk structureel in de war wordt gestuurd en in de war is. En zo te lezen heeft dit paard tot nu toe mazzel, maar als hij nu duidelijke krullen heeft, dan zullen er hoe dan ook aan de binnenkant echt al dingen niet goed lopen en dat gaan ze op enig moment merken. Hopelijk niet door een plotselinge bevangenheid oid.

Eens hoor Fargo.. nu moet ik eerlijkheids halve zeggen dat ik het dier echt vaak geobeserveerd heb en echt, hij oogt zo happy, hij heeft zijn eigen 2 fjorden-vrouwen aan zijn zijde en lijkt/oogt compleet in zijn element.
Maar of dit zo is? Tja.. wie zal het zeggen.
Of ik het zo zou doen? Wrs niet, dit paard is nooit getest, dat zou ik wel gedaan hebben, alleen al om het haar op orde te krijgen zodat ik niet zomer en winter zou hoeven scheren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:39

Jannepauli schreef:
Citaat:

Oh? Maar jij bent toch degene die telkens juist die voorbeelden aandraagt. En dan vergelijk je appels met peren. Daarbij ga je ook nog eens uit van een vooroordeel want je arriveert in dit topic met de mededeling dat je geen fan bent van medicatie of supplementjes. Vervolgens blijk je niet op de hoogte te zijn van 'bijwerkingen' ..
Keuzes maken kun je alleen maar als je verantwoorde keuzes kunt maken en over de nodige kennis beschikt. Persoonlijk vind ik dat welke beslissing een mens ook neemt, je dit gefundeerd moet doen en je de plicht hebt - als het een ander dan jijzelf betreft - je te verdiepen in de aard van de zaak. Kennis en ervaringen, die hebben we proberen aan te dragen voor je. Doe er verder mee wat je wilt.

Jeetje zeg! Je hoeft niet zo fel te reageren..
Ja, ik draag deze voorbeelden aan om aan te kaarten dat diagnose (voor mij!) niet altijd gelijk staat aan behandeling. Bij elk voorbeeld staat dan ook duidelijk dat ik niet de ziektes noch de behandelingen vergelijk. Je denkt dat je me de verschillen moet uitleggen, die moeite had je, je kunnen besparen, want over die kennis beschik ik wel degelijk. Ook weet ik prima wat de kunnen bijwerkingen zijn, ik kan namelijk gewoon lezen.

Verdiepen in de aard van de zaak? Wat denk je dat ik nu aan het doen ben dan? En ja, ik doe ermee wat ik wil. En ik laat me niet zomaar afbekken door jou.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:42

Jessix@..ik heb in ook getwijfelt om met pergolide te beginnen,dus ik begrijp je gevoel.
De meeste paarden knappen er heel erg van op...een enkeling reageert er slecht op.(nado :) van Nado@)
Proberen kan altijd natuurlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:45

Ik stelde deze vraag op zoek naar ervaringen. Deze heb ik nu. Wat ik beslis, beslis ik pas als ik wat moet beslissen.

Ik ga hier verder niet meer reageren of lezen. Nogmaals bedankt voor jullie input.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:00

Jessix schreef:
Ik stelde deze vraag op zoek naar ervaringen. Deze heb ik nu. Wat ik beslis, beslis ik pas als ik wat moet beslissen.

Ik ga hier verder niet meer reageren of lezen. Nogmaals bedankt voor jullie input.

Gewoon wel reageren of vragen hoor als het relevant is of wordt. Je bent van harte welkom en we horen juist graag hoe het met jou en je paard verloopt! We zijn wel fel :') :') - maar uiteindelijk bedoelen we het goed :j :o

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:15

Jessix schreef:

Is er al bloed getrokken van jou paardje?

De mensen zijn hier fel nu omdat wij allemaal weten hoeveel goed deze medicatie doet voor ons paard. Al onze paarden zijn er helemaal van opgeknapt. Heerlijk toch om jou paard precies enkele jaren jonger weer laten uitzien en voelen.

Nu misschien is jou paardje een grensgeval en kan hij dan met monnikspeper ook geholpen worden.

Ook ik heb eerst getwijfeld omdat ik het duur vond, maar heb nu geen moment spijt van mijn beslissing

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:09

Nee Dookia er is nog niet getest dus nog geen bloed getrokken van haar paard, dat gaat Jessix juist nog doen ;-)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:31

Ok fijn dan kan ze nog zien wat ze doet natuurlijk.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:20

Ik lees nog regelmatig mee. Mijn paard staat nu op proefmedicatie. Ik kon nog aan pergolide komen. Gezien haar gewicht wil ik max 0.75 mg geven. Ik ben heel langzaam aan het opbouwen gegaan en sinds 2 dagen staat ze op 0.75 mg

Ik zit met een paar vragen en hopelijk weet er iemand antwoord.

Kun je in het bloed zien als een paard gedurende langere tijd teveel pergolide heeft gekregen? Zijn de waardes dan onder de ondergrens? Wat kan ik aan gedrag/uiterlijke kenmerken enz verwachten als de dosis gedurende langere tijd te hoog is?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:00

Nee 10tje dat denk ik niet dat je dat aan het bloed kan zien dat je "teveel" pergolide gegeven hebt. Het is meer dat je het aan je paard kunt zien dat ie stoned of suf is en bijvoorbeeld slecht wil eten.

Ik denk niet dat het bloedbeeld zo snel wordt aangepast, dat heeft nu eenmaal tijd (weken/maanden) nodig.
Daarom zeg ik hier ook vaak dat zomaar verhogen om "sneller" op orde te komen meestal niet echt zal helpen.
Dus zomaar onder de ondergrens komen dat zal echt niet gebeuren..

In het verleden weet ik wel dat sommige DA's zelfs een soort van kickstart uitvoerden met maar liefst 2 pillen ineens - maar dan heb je vaak wel een paard dat suf is en misselijk en een beetje van de wereld als je niet uit kijkt.

Een dosis bepaal je op basis van gewicht (qua richtlijn) en op de symptomen + bloedbeeld van je paard/pony.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:05

Ja.. sorry dat ik nogal pittig reageerde ... soms ben ik m´n filters even kwijt. Het is zeker niet de bedoeling iemand weg te jagen, maar verdorie, het gaat me aan het hart en ik wéét hoe erg de schade is in het lijf als je niet behandeld. En dat terwijl het relatief eenvoudig te behandelen is en je dier nog vele goede jaren heeft. Dus... mijn excuses aan Jessix.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:34

Citaat:
fargo schreef:
Nee 10tje dat denk ik niet dat je dat aan het bloed kan zien dat je "teveel" pergolide gegeven hebt. Het is meer dat je het aan je paard kunt zien dat ie stoned of suf is en bijvoorbeeld slecht wil eten.

Je bedoelt dan dat ze over langere tijd dit beeld laat zien? Het is toch vrij " normaal" dat er even een terugval is?

Citaat:
Ik denk niet dat het bloedbeeld zo snel wordt aangepast, dat heeft nu eenmaal tijd (weken/maanden) nodig.

Normaal gesproken doe je toch na 8 (?) weken een herhaling ACTH test om te zien of de waarde is gezakt? Zou het dan ook niet kunnen dat je na 8 weken (als je dus inderdaad teveel hebt gegeven) onder de grens komt?
Bv in het geval dat er geen sprake is van cushing en het paard 8 weken pergolide heeft gekregen?

Citaat:
[Een dosis bepaal je op basis van gewicht (qua richtlijn) en op de symptomen + bloedbeeld van je paard/pony.

Maar als er geen bloedtest is gedaan, dan is het toch een beetje gokken.

Bloedtest kon hier niet, vandaar proefmedicatie op basis van kenmerken, maar onlangs ben ik er via een andere DA in het zuiden van het land (Portugal) achter gekomen dat zij wel de ACTH test doen. Dus ik wilde na 8 weken op de pergolide proberen het bloed naar Zuid-Portugal te sturen.

Zie ik dat onhandig heb gequote..........

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:51

Als de dosis structureel te hoog zou zijn dan blijft je paard een beetje stoned en suf omdat ie gewoon niet goed met de dosis overweg kan.

Nee ik denk niet dat als een paard geen cushing heeft dat de ACTH dan heel laag zou worden, maar dat is natuurlijk wel een beetje giswerk.. maar ik denk dat 8 weken aan de pergolide dit niet voor elkaar krijgt.
Dus gewoon na 8 weken alsnog laten testen en kijken wat er uit komt.

Er wordt bij heel veel paarden geen bloedtest gedaan en behandeld op basis van gewicht en symptomen omdat het vaak zoooo duidelijk is dat het haast zonde is om geld in de test te stoppen. Dus dat gebeurt wel degelijk dat paarden behandeld worden zonder bloedtest.
Maar voor een accuraat beeld zou het beter zijn om een bloedtest te doen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:09

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:19

Ja hoor, lekker kleefkruid ! :j Ik had hier een hele kant van mijn...ahum...beetje verwilderde tuin volstaan met dat spul en nu begint het stilaan wat netter te geraken ! ( is ook handiger voor mijn pluisbolkatjes...hingen anders altijd vol met die bolletjes )
Ik blij en paardjes ook blij ! De brandnetels ( paar daagjes gedroogd ) gaan er ook vlot in trouwens...ook weer een goede opruimactie!
Ik noem het maar mijn '' medicinale tuin '' :o

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:23

"
Citaat:
fargo"]Als de dosis structureel te hoog zou zijn dan blijft je paard een beetje stoned en suf omdat ie gewoon niet goed met de dosis overweg kan.

Bedankt Fargo, ze maakt absoluut geen suffe of stoned indruk, ze eet ook nog steeds prima. Is toch een beetje een houvast om te weten dat er geen te hoge dosis is.

Citaat:
Er wordt bij heel veel paarden geen bloedtest gedaan en behandeld op basis van gewicht en symptomen omdat het vaak zoooo duidelijk is dat het haast zonde is om geld in de test te stoppen. Dus dat gebeurt wel degelijk dat paarden behandeld worden zonder bloedtest.
Maar voor een accuraat beeld zou het beter zijn om een bloedtest te doen

Ik had liever wel een bloedtest gehad vooraf, maar goed, hopelijk lukt het over 8 weken wel via een andere dierenarts.

Ik heb zelf de beslissing genomen om haar op pergolide te zetten, op basis van alle info die ik te pakken kon krijgen en het uitsluiten van andere zaken, mijn DA kent het hele verschijnsel niet. Wel heeft ze gelukkig een recept voor pergolide uitgeschreven en via Efarma is dat verder prima geregeld. Iemand van deze draad heeft ooit Efarma genoemd (weet niet meer wie, maar ik heb er mijn voordeel meegedaan) want pergolida is van de markt gehaald hier in Portugal (Spanje ook trouwens) .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:29

Toevallig at Illo gisteren zelf een kleefkruid plant op.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:28

hoihoi, ik ben benieuwd hoe jullie nog aan nieuwe pergolide komen?
Ik ben namelijk bijna door mn medicijnen heen, en niet in de financiele positie om prascend te kopen voor een gepensioneerde pony die ik al elders moet stallen :(