Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Douraque schreef:Dit begrijp ik dan niet? Als je paard Cushing zou hebben, dan snap ik niet dat je niet direct op medicijnen overstapt. Iedereen in dit topic zegt dat de levenskwaliteit van het paard verbeterd door medicijnen, ik maak dit nu aan lijve mee gezien dat mijn paard het sechts 3 weken krijgt. De bijwerkingen hoeven niet op te treden of niet in erge mate op te treden. Bij mijn paard merk ik enkel dat hij nu wat duffer is. Daar ga je doorheen en als je daar doorheen bent verbeterd je paard aanzienlijk. Dan snap ik die zin in dit geheel niet.
Succes met je paard, hoop niet dat het Cushing is aangezien dit zeer ingrijpend (intern) is voor een paard en zeker zonder medicijnen
Jessix schreef:Maar zo kan hij zich ook juist gaan voelen door de medicatie. Dat vind ik nu juist de moeilijkheid hierin.
fargo schreef:Jessix schreef:Maar zo kan hij zich ook juist gaan voelen door de medicatie. Dat vind ik nu juist de moeilijkheid hierin.
Ik snap wat je bedoelt. Maar: de medicatie heeft maar tijdelijk die invloed, dat is de periode waarin alles weer op orde gebracht wordt en er dus veranderingen in de hormonenhuishouding plaatsvinden (dit is met name in eerste maand merkbaar) en als de medicatie langzaam en in stappen wordt opgebouwd, is dat meestal echt minimaal.
De dufheid en misselijkheid en dergelijke is zeker niet structureel, als dat zo is dan zit een paard echt op een voor hem te hoge dosis.
Citaat:Maar ik vergelijk de ziektes toch ook helemaal niet noch de behandeling! Mijn vergelijking betreft enkel en alleen de keuze.
fargo schreef:Maar je weet absoluut niet hoe het dier zich voelt, hij kan regelmatig misselijk, onzeker, duizelig zijn zonder dat voor de mens zichtbaar te tonen. Het feit dat wij het niet zien aan de buitenkant betekent niet dat de hormonenhuishouding aan de binnenkant wel degelijk structureel in de war wordt gestuurd en in de war is. En zo te lezen heeft dit paard tot nu toe mazzel, maar als hij nu duidelijke krullen heeft, dan zullen er hoe dan ook aan de binnenkant echt al dingen niet goed lopen en dat gaan ze op enig moment merken. Hopelijk niet door een plotselinge bevangenheid oid.
Jannepauli schreef:Citaat:Maar ik vergelijk de ziektes toch ook helemaal niet noch de behandeling! Mijn vergelijking betreft enkel en alleen de keuze.
Oh? Maar jij bent toch degene die telkens juist die voorbeelden aandraagt. En dan vergelijk je appels met peren. Daarbij ga je ook nog eens uit van een vooroordeel want je arriveert in dit topic met de mededeling dat je geen fan bent van medicatie of supplementjes. Vervolgens blijk je niet op de hoogte te zijn van 'bijwerkingen' ..
Keuzes maken kun je alleen maar als je verantwoorde keuzes kunt maken en over de nodige kennis beschikt. Persoonlijk vind ik dat welke beslissing een mens ook neemt, je dit gefundeerd moet doen en je de plicht hebt - als het een ander dan jijzelf betreft - je te verdiepen in de aard van de zaak. Kennis en ervaringen, die hebben we proberen aan te dragen voor je. Doe er verder mee wat je wilt.
Jessix schreef:Ik stelde deze vraag op zoek naar ervaringen. Deze heb ik nu. Wat ik beslis, beslis ik pas als ik wat moet beslissen.
Ik ga hier verder niet meer reageren of lezen. Nogmaals bedankt voor jullie input.
Jessix schreef:Ik stelde deze vraag op zoek naar ervaringen. Deze heb ik nu. Wat ik beslis, beslis ik pas als ik wat moet beslissen.
Ik ga hier verder niet meer reageren of lezen. Nogmaals bedankt voor jullie input.
Citaat:fargo schreef:Nee 10tje dat denk ik niet dat je dat aan het bloed kan zien dat je "teveel" pergolide gegeven hebt. Het is meer dat je het aan je paard kunt zien dat ie stoned of suf is en bijvoorbeeld slecht wil eten.
Je bedoelt dan dat ze over langere tijd dit beeld laat zien? Het is toch vrij " normaal" dat er even een terugval is?Citaat:Ik denk niet dat het bloedbeeld zo snel wordt aangepast, dat heeft nu eenmaal tijd (weken/maanden) nodig.
Normaal gesproken doe je toch na 8 (?) weken een herhaling ACTH test om te zien of de waarde is gezakt? Zou het dan ook niet kunnen dat je na 8 weken (als je dus inderdaad teveel hebt gegeven) onder de grens komt?
Bv in het geval dat er geen sprake is van cushing en het paard 8 weken pergolide heeft gekregen?Citaat:[Een dosis bepaal je op basis van gewicht (qua richtlijn) en op de symptomen + bloedbeeld van je paard/pony.
Citaat:fargo"]Als de dosis structureel te hoog zou zijn dan blijft je paard een beetje stoned en suf omdat ie gewoon niet goed met de dosis overweg kan.
Citaat:Er wordt bij heel veel paarden geen bloedtest gedaan en behandeld op basis van gewicht en symptomen omdat het vaak zoooo duidelijk is dat het haast zonde is om geld in de test te stoppen. Dus dat gebeurt wel degelijk dat paarden behandeld worden zonder bloedtest.
Maar voor een accuraat beeld zou het beter zijn om een bloedtest te doen