[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:34

waar smeer jij zijn hoofd mee in dan?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:22

Tegen dat hoofdschuren, zou daar niet zo'n hoofdkap voor helpen? Zo eentje als van Boett of Ivanhoe?

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:22

hallo dames,

Ik denk dat mijn vraag vast wel ergens in het topic staat maar aangezien het 455 Haha! pagina's zijn ga ik die niet
allemaal door lezen.
Maar is het mogelijk dat mijn shetlander nu op latere leeftijd last van eczeem krijgt hij is nu namelijk 17 jaar
en begint heel erg te schuren.
We hebben ze manen er al af geknipt en hem in gespoten met vliegenspray omdat we eerst gewoon dachten dat hij veel last van
de vliegen had.
Maar nou kwam ik vandaag bij hem gister was er niks aan de hand en vandaag heel zijn hals kapot gescheurt, allemaal grote wonden en helemaal kapot.
Vindt het echt heel erg voor hem dus denk dat ik morgen een deken ga halen.
Maar wat is nou het beste om te doen en kan ik er via de dierenarts achter komen ofdat het echt eczeem is of kan dat niet zeker
weten dat het dat is.
Het zijn misschien rare vragen maar ben toch benieuwd.

in ieder geval bedankt.
gr patty

WinkeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:55

Het is mogelijk dat ze op latere leeftijd beginnen met schuren. We hebben een merrie welke begon op haar 18e :-/. Een deken werkt (voor ons) het meest effectief, zonder te verdwalen in de 1000e smeerseltjes ed.

Het is niet leuk, maar het voordeel van een vliegen(exceem)deken is dat ze ook veel rustiger buiten kunnen staan. Zonder de irritante vliegen steeds te moeten verjagen Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 01:01

ey, mijn jaarling heeft een dazen allergie, geen zomer eczeem, bulten op de ha;s waardoor ze noemr schuurt, met vliegendeken neemt het iets af maar ze jeukt met haar hele lijf, weet iemand iets voor zo'n soort allergie?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:08

detour, heb je een gewone vliegendeken? of 1 met een hals? ik zou dan een eczeemdeken proberen, dan zijn ze beter beschermd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:09

humpy, dat klinkt wel erg heftig voor eczeem. Ik zou eerst door de DA laten controleren op viezigheid als schurft. Op latere leeftijd kan zeker nog eczeem ontstaan. Maar als dit zo heftig is opeens van de ene op de andere dag dan zou ik eerst andere dingen uitsluiten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:08

op latere leeftijd of ineens opduiken van eczeem kan door:

- stress
- andere voeding
- andere omgeving met meer vliegjes
- medicatie die troep in t lichaam achter gelaten heeft (dit zijn ook entingen!)
- verminderde weerstand...

ja, testen kan de da het.

@ detour: ik denk idd proberen dazen weg te houden, maar heeft ze bijv. wel een goede weerstand? anders kun je daar mss ook nog wat voor geven? kan net dat ene beetje zijn wat een beetje verlichting geeft...

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:03

ellepel schreef:
ik ook even:

Afbeelding
Afbeelding
wel wat plekjes om d eogen,maar als ik maar goed smeer met de sweet itch dan trekken ze weg.

hopelijk doet mijn oppasser dat ook want ik ga 2 weken met vakantie.

nog even een waarschuwing!!!!!
vliegenmiddelen die pyretrhin bevatten moet je echt heel zuinig mee zijn.
o.a. veerust en endure bevatten die, echt spaarzaam gebruiken anders kan het de weerstand, de hormonen etc aantasten van je paard.
kwam gisteren een heel artikel tegen daar over en er werd voor gewaarschuwd dat je dus zuinig aan moet doen met die procducten

goed dat je het zegt want mijn vriendin en ik hadden binnen een week een bus veerust leeg Bloos maar het hielp nog niet Clown

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:59

Hoofdkap helpt bij Otello helaas niet. Hebben het dit jaar ook niet geprobeerd. De eigenaren willen dit niet meer.

Vorig jaar hebben we wel 4 of 5 hoofdkappen gekocht. Otello had ze op den duur binnen een paar uur alweer kapot in het land liggen. Zijn weidegenootjes helpen hem hier ook bij. Niet handig dus Clown .

Ik smeer Leovet Bio Huidolie op zijn hoofd. Niet eens elke dag, want heb het idee dat als ik zijn hoofdje insmeer als de zon volop schijnt, dat zijn hoofdje/wondjes wat verbranden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:26

Ik smeer eigenlijk weinig meer. Tammy loopt nu permanent met pagony excema, en zo is het goed in de hand te houden. Ze heeft bij de maantop wel wat plekjes, maar ze kan echt geen hoofdkap op (ik denk dat die een paar uur heel blijft, daarna kan ie het wel vergeten Clown ). Uiercreme werkt nog wel redelijk, ik was ook met teershampoo.
Ik zal ook eens foto's plaatsen. Haar manenkam was echt een ramp, compleet kaportgeschuurd, staart ook kapot, vooral bovenaan. Die is nu nog niet helemaal perfect, de deken schuurt daar wat op (of ze gaat op de grond zitten en draaien Rolleyes ) maar die is ook stukken beter en rustiger dan voorheen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:28

Plekjes om de ogen smeer ik ook in met sweet itch... werkt goed.

Ik heb nu net mijn merrie even op stal gezet (da komt straks) en haar staart goed in gesmeerd met sweet itch... hopelijk laat zeh em met rust...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:18

Vliegenspray op! Tijd voor nieuwe!
Welke werkt, -ook tegen horzels- en is niet duuuuuuur?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:23

Ik gebruik atex daasspray. Wel duur helaas, maar werkt super Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:31

Heb ik ook al gehad maar helaas nog steeds last

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:32

Een vriendin heeft die ook ja, maar die schijnt maar kort te werken.
hoe duur?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:36

Bremsen Bremse is duurder, ik gebruik nu ook atex. Stinkt net zo erg Clown

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:50

Ik ga er zo eentje bestellen van Equifriend, zeer goede resenties en niet zo duur (1 liter a 22.99 euro)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:03

Yes mijn halsdeken is binnen Haha! Straks meteen gaan passen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:07

ZE mensen, even een vraagje: (alleen mbt nieuwe model boett)

Ik merk voor het eerst dat mijn pony onder het nieuwe model deken gigantisch uithaart. De buikflap zitten plakken haar in.
Eerder was dat ook wel zo, maar véél minder.

Herkend iemand dit?

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:34

Hallow iedereen dit is voor mij heel belangerijk Ik weet niet of het er tussen staat maar en aangezien het er nog steeds 455 blz zijn ga k niet kijken of het er tussen staat ik ben er mee gestopt om de dierenarts te laten komen want er zijn nou al 23 veeartsen gekomen door heel nederland heen en allemaal zeggen ze hetzelfde maar waarvan k neit wil dat eht waar is ze zeggen alle 23 dat ze nog nooit zon erge zomerexceem van hun leven hebben gezien en dat als ik vandaag neit een deken zou halen zou ze volgende week met de trailer naar de slacht kunnen omdat het schuren dan toch te erg was geworden en k heb me pony nu bijna 2 jaar en alleen in de zomer doet ze het nu veel erger dan vorig jaar ze schuurt namelijk emt de buik over de grond en nu zelf tot bloedens aan toe nu heb k van een meisje bij ons op stal te horen gekregen dat een exceemdeken misschien wel zou helpen maar k wil niet een deken kopen terwijl achteraf het tog geen nut heb

Mensen wat moet k doen dit is me 1ste eigenponytje ik heb slaapeloze nachte als iemand dit ook heb meegemaakt en is er nu vanaf redt me dan van deze situatie

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:36

Jemawi... dat had ik toen ook metm ijn halsdeken... maar ligt ook aan het seizoen... de meeste paarden en pony;s zijn nu flink aan het verharen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:41

Hier meld zich nog iemand met een pony met zomereczeem, mijn pony schuurt zijn peperdure Boett deken elke zomer weer stuk en schuurt zijn kont tot bloedens aantoe open.. zijn staart ziet er ondertussen ook niet meer uit..
Maar ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem haha Clown

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:42

systemf4life... met een ZE deken voorkom je dat je pony nog gestoken wordt door de knutjes, de veroorzakers. Nu moet je met zo'n deken al beginnen ergens heel vroeg in het voorjaar... Als je hem nu opdoet zal het zeker helpen, maar je pony zal echt nog een tijdje jeuk hebben, omdat ze nu al veel kapot heeft qua huid. Dit zul je dan moeten verzorgen met een middel tegen de jeuk, maar ook iets wat de huid weer helpt te herstellen. die van mij loopt dit jaar voor het eerst in een pyama en heeft geen jeuk meer. Ook voeding/weide enz. kan veel invloed hebben op ZE...