[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:12

ramasso schreef:
Mag ik jullie voor cetirizine verwijzen naar https://www.diegrenze.nl/index.php/ceti ... -30st.html Ik ben met mijn ruin jaren geleden door Utrecht naar huis gestuurd met de opdracht 15 pillen 2 x per dag Die hoeveelheden zijn bijna niet te krijgen. Ik ben toen enorm geholpen door deze apotheek en ben ze hier nog steeds dankbaar voor.

Geweldig! Ze hebben ook Loratadine. Ik heb meteen 10 doosjes besteld. Dat scheelt :j

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:16

Horseware schreef:
Geef je wel 20 Mg magnesium? Want de normale dosering is 10 mg

Even nagekeken maar nee, ik geef nu iets minder als 5 gram (800 mg magnesium). Maar ik geef ook niet de volledige dosering blijkbaar :o
Ga ik doen! :D

NRJ

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:27

Nog een vraagje Horseware, is de hoeveelheid die je moet geven ook afhankelijk van het gewicht van je paard? De mijne weegt nu namelijk rond de 300 kg (is pas 2 jaar).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:20

NRJ schreef:
Nog een vraagje Horseware, is de hoeveelheid die je moet geven ook afhankelijk van het gewicht van je paard? De mijne weegt nu namelijk rond de 300 kg (is pas 2 jaar).

Oei dat zou ik niet durven zeggen want daarover heb ik niets gelezen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:25

Ik bedoel overigens 20 gram magnesium per dag niet 20 Mg. Maar ik las dat je eerst 10 gram kan proberen en als dat te weinig effect heeft verhogen naar 20

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:51

Horseware schreef:
Oei dat zou ik niet durven zeggen want daarover heb ik niets gelezen

Dan geef ik denk ik gewoon de maximum dosering voor pony's van de spirulina. Wat is dat een vreselijk goedje trouwens, ze brieste na het geven en ik was meteen lekker groen :')
Heb nu ook die van Pharmahorse besteld.

Horseware schreef:
Ik bedoel overigens 20 gram magnesium per dag niet 20 Mg. Maar ik las dat je eerst 10 gram kan proberen en als dat te weinig effect heeft verhogen naar 20

Ik had inderdaad gewoon gram gelezen :o Dan begin ik eerst met 10 gram, dat is ietsje meer als de ponydosering.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:51

Hahaha ja de spirulina moet je wel nat maken. Hier op stal zit ook altijd iedereen te kijken. Ik geef het in de slobber en dan heeft ie een hele groene toet

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:58

Ik hoorde van iemand dat een paard bij hun op stal heel veel baat heeft bij de kruidenmix van de paardendrogist. Iemand daar ervaring mee?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:34

Horseware schreef:
Hahaha ja de spirulina moet je wel nat maken. Hier op stal zit ook altijd iedereen te kijken. Ik geef het in de slobber en dan heeft ie een hele groene toet

Ik had het goed nat gemaakt, en moet het met een spuit geven want zo eet ze het niet (prinsesje hè), daarna brieste ze en het zat echt overal _O-

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:19

Ik ben hier ook weer aan het meelezen. Mijn paard heeft sinds enkele weken ook weer meer last.. :(

Waar bestellen jullie de melatonine pilletjes ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:52

Vandaag was het wel een topdag zeg .. Al een aantal dagen droog & zonnig, vandaag ook weer volop zon, 20+ °C , een lekker zacht windje, de berken volop in bloei ... Het ging niet zo lekker als maandag, maar denk nog steeds wel ok. Toen ik aankwam stond hij buiten hooi te eten, normaal met dit soort weer kampeert hij 's middags in z'n stal en is hij vooral heel zielig .. Nu stond hij buiten, geen traanogen, geen loopneus, hij zag er best vrolijk uit.

Even getwijfeld of ik nog een extra pilletje zou geven voor het rijden (hij staat nu op 3 per dag sinds maandag) maar besloten het eerst zo te proberen. Onderweg had hij wel weer last, veel schudden maar toch niet constant headbangen (zoals in die video even geleden), wel weer een paar keer gestopt om aan z'n neus te krabben maar op een rit van anderhalf uur denk ik 3x ofzo, dus ook niet zoals hij anders doet ... Hij had ook een lekker vlot tempo en liet zich makkelijk aanzetten naar een drafje. Had het idee dat hij het toch best wel ok vond allemaal .. misschien had dat extra pilletje toch net het verschil gemaakt ;)

Morgen weer een nieuwe dag, al zou het wel gaan regenen dus moet ik even zien ...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:39

Marloezz schreef:
Ik hoorde van iemand dat een paard bij hun op stal heel veel baat heeft bij de kruidenmix van de paardendrogist. Iemand daar ervaring mee?

Ik geef mijn pony ook een kruidenmix, pulmar van allround goods.
Dat scheelt bij mijn pony enorm, vorig jaar volledig klachtenvrij hierop.
Ik was het vergeten vorige week, en dat was gelijk te merken.
Briezen en proesten in de paddock, en zelfs hoesten van de irritatie in zijn keel.
Dit jaar lijkt? Hij meer last te hebben, maar er hoesten er onwijs veel op stal hier en dan doet mijn pony altijd wat mee.
Gevoelig, dus dan gaat hij mee.
Nu daarom flixotide puf gekregen, en ik verwacht met zijn kruiden en bij hoesten 2 dagen puffen dat hij klachtenvrij is.
Bewust ook gekozen voor een pufje.
Allergiepilletjes ga ik doen als ik te vaak moet puffen heb ik besloten.
Maar als hij op 4 dagen per maand een pufje bij wijze van klachtenvrij is ga ik niet dagelijks antihistamine geven.
Zijn kruiden moeten de basis zijn, en de puf om direct eventuele irritatie op te heffen.

Verder heb ik hem behandeld voor leverbot, hij heeft in 2015 op een natte weide gestaan waar onwijs vaak schapen lopen.
Mijn ex verzorgpaard had op die stal leverbot, en dat tast de weerstand goed aan dus daar wilde ik hem voor behandelen.
De dierenarts was er woensdag, en zij acht de kans groot dat hij inderdaad besmet is geraakt daar icm zijn slechte weerstand toen.
Ik hoop dus dat hij volgend jaar minder last heeft, hij had ook schimmel in zijn hoeven en ook daarom de behandeling voor leverbot.
Nu heeft hij een kuur mariadistel zaden, dit is meen ik zelfs bewezen en helpt de lever herstellen en ontgiften. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:45

BlueMilk schreef:
Ik ben hier ook weer aan het meelezen. Mijn paard heeft sinds enkele weken ook weer meer last.. :(

Ik heb de eazzysleep pillen van 5 Mg. Op diverse webshops te bestellen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:45

BlueMilk schreef:

Ik heb ze bij de Kruidvat gekocht van Lucovitaal. Sleepzz hadden ze daar niet in 5 mg.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:06

Eazzysleep en Sleepzz zijn ook niet dezelfde. Maar ziek gewoon de goedkoopste want het merk maakt niet uit

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:18

Ik slik zelf eazzysleep, die is stukken goedkoper als een apotheek of kruidvat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:54

Vandaag ging [***] goed! Het regende :+
Toen ik aankwam op stal besloten hem een 4e tablet gegeven (hij krijgt er sowieso 3 's morgens bij z'n voer) omdat het nog zonnig was en ik een ritje wilde gaan maken, kijken of het beter ging dan gisteren. Maarja, toen zei de buienradar dat het ging regenen dus het risico maar niet genomen ... In plaats daarvan heb ik hem gelongeerd, wel buiten en met een beetje regen. En hij heeft totaal niet geschud! Er zullen vast minder pollen geweest zijn maar doorgaans is zijn neus/hoofd zo gevoelig dat dingen als wind & regendruppels & klein gespuis al voldoende zijn voor een reactie. Na het longeren nog een stukje buiten gaan stappen, dus het veld in, waar er altijd wind is en nu dus ook wat regen (op het einde zelfs best hard). Maar totaal geen geschud of gedoe ... Hij ging goed vandaag, heel fijn.

Morgen wordt het hier weer droog & zonnig, ga dan nog eens dezelfde tactiek toepassen en dan wel een buitenrit maken .. ben benieuwd ... :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:34

Kwam er toestraks achter dat ik gister een foutje heb gemaakt, in plaats van de drie melatonine pilletjes heb ik haar nog eens drie cetirizine pilletjes gegeven :+
Ze leek wel minder last te hebben vandaag, maar dat kan natuurlijk ook door de regen en het bewolkte weer zijn...
Vandaag wel weer de melatonine pilletjes gegeven :D

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:49

Oeps...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:19

Hoe geven jullie die spirulina ?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:36

Ik meng het met water, trek het op in een 60 ml spuit en spuit dit beetje bij beetje in haar mond. Mijne eet het anders echt niet ;)
Horseware geeft het door slobber als ik me niet vergis.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:37

Een vraagje aan hopelijk wat ervaringsdeskundige onder ons :)
Sinds vorig jaar mei hebben wij bij mijn verzorgpony headshaking geconstateerd. Na vele dingen (die niet hielpen) geprobeerd te hebben verdween het schudden eind september weer net zoals het gekomen was.
Nu is het pollenseizoen weer begonnen en is het schudden "spontaan" weer terug gekeerd, wat ons dus een vermoeden geeft op pollenallergie als oorzaak van headshaking.
Nu vroeg ik mij af of iemand hier ook een paard heeft met headshaking als gevolg van pollenallergie en wat jij hier aan doet om het schudden (en dus de irritatie voor je paard) zoveel mogelijk te reduceren. Een neusnetje hebben wij al geprobeerd, dit had helaas geen effect.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Supplementen, technieken, middeltjes, rust noem het maar op!
Mocht U veel of persoonlijke informatie hebben, kunt U mij altijd een pb sturen. Alle info is namelijk welkom :)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:56

Mijn paard heeft ook een allergie aan verschillende dingen, zoals pollen. Ik heb dit laten testen en heb ook een lijst gekregen aan wat hij precies allergisch is en in welke mate. Ik ben ook nog altijd zoekende hoe ik hem het best kan ondersteunen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:18

Poosje niet gereageerd, iets te druk met andere zaken dan Bokt. ;-)

Guus gaat ondertussen gelukkig nog steeds redelijk tot goed. We hebben sinds februari weer de Puur Pollen opgehoogd qua dosering (hij krijgt 'swinters 1x/week, en rest van het jaar 2x/wk), en dat werkt super moet ik zeggen. Is meer dan de voorgeschreven dosering, maar op de een of andere manier doet dit het wel voor hem.
Hij houdt wel iets traanogen en een beetje een loopneus bij inspanning, maar het schudden valt reuze mee. Hij heeft 2 of 3 plekken in het bos waar het altijd erger is, maar verder kunnen we heerlijk rijden, ongeacht het weer.

Wel met neusnetje en muts, maar hij lijkt ook steeds meer last te hebben van zonlicht. En dan vooral de zonnestralen die plots tussen de bomen doorkomen, dat triggert hem echt erg, arm paard.

Ben wel benieuwd hoe het verder gaat dit jaar. Per 1 juni gaan we naar een andere stal verhuizen, hemelsbreed 300m verder, dus hoop dat het voor hem niet veel uit gaat maken qua schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:11

Fijn dat het nog altijd goed gaat, of relatief gezien dan toch ;) Hopelijk kan je het zo houden, ook op je nieuwe stal... :)

@ xkathy_love : ik heb eentje met vermoedelijk pollenallergie. Ellepel hier ook en denk dat er nog wel zijn ... Wat wil je precies weten? En wat heb je zelf al geprobeerd?

Zien jullie verschil?

En dan was dit een slecht stuk .. andere stukken gingen zo:

Ook is hij geen enkele keer gestopt om te krabben...
Dus ik ga een klein beetje juichen, er is misschien nog hoop *\o/*