[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:40

Fijn overzicht geeft het artikel Celebi, dank voor het delen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:52

Celebi schreef:
Ik geef het zelf niet maar die hypobalance is volgens mij een vrij populair middel bij PPID vanwege de monnikspeper die erin zit. Dat schijnt ACTH verlagend te werken.

Moet zeggen dat ik het zelf niet zou geven, hooguit als mijn paard Pergolide echt niet zou verdragen en wel veel klachten heeft, maar het is vooral symptoom onderdrukkend ipv dat je de oorzaak aanpakt in de hypofyse. Hieronder is een mooi artikel over de voor en nadelen van zowel Pergolide als kruiden. Erg interessant vond ik het.

https://hoefbevangen.info/pergolide-of- ... hS3Ek-_L0f

Thanks! Ga gelijk lezen

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:23

Ik ben erover uit dat ik opnieuw de medicatie wil opstarten na het verergeren van symptomen. Ik heb een shetlander van 175 kg schat ik, dierenarts adviseert een kwart prascend. Wat is jullie advies, beginnen met 1/8? Hoe doen jullie dat praktisch want dan word het poederachtig?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:35

Solistar schreef:
Ik ben erover uit dat ik opnieuw de medicatie wil opstarten na het verergeren van symptomen. Ik heb een shetlander van 175 kg schat ik, dierenarts adviseert een kwart prascend. Wat is jullie advies, beginnen met 1/8? Hoe doen jullie dat praktisch want dan word het poederachtig?

Ik heb een shet die gebruikt 1/8e pil per dag.
Ik heb Pergoquin, die kan je in 4en breken. Een kwartje snij ik dan door de helft met een scherp mes.
Gaat soms heel goed, soms wat kruimelachtig. Ik geef het in een kontje banaan dus 'stempel' de banaan erin waardoor ze alle kruimels binnen krijgt.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:49

Meedenken gevraagd van de ervaringsdeskundigen hier: het gaat om een 16-jaruge b-pony van 1,25m. Welshkruising, dus is redelijk sportief/slank (270kg volgens mijn meetlint, maar dat hoeft dus helemaal niet het echte gewicht te zijn).
In oktober vorig jaar laten testen i.v.m. al maanden/eigenlijk al ruim een jaar weinig actief (met recreatief mennen) en toen dit najaar ook bulten boven de ogen kwamen, vertrouwde ik het echt niet meer. Positieve test, ACTH van 37,5 waar boven de 20 positief is en onder 6,6 negatief (gaf da aan), dus pergoquin gaan geven. Van 1/4e naar 1/2e pil (nov vorig jaar, volgens advies da).
Boven de ogen zitten inmiddels weer wat kleine deukjes, pony oogt ook wat beter, maar ze is ook wat chagrijnig (wil wel eens happen met inspannen) en qua activiteit gaat ze eigenlijk niet echt vooruit.

Krijgt ze met 1/2 pil misschien te veel? Moet ik meer geduld hebben?
Wat zouden jullie doen?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:03

Dit klinkt heel herkenbaar. Hoe reageerde je pony toen je nog op 1/4e pil zat? Mijn dierenarts gaf aan dat juist bij de kleinere pony's het soms meer een zoektocht is en je sneller het risico op een te hoge dosering hebt. Die van mij deed het eerst op 1/4e prima, maar na een tijdje werkte dit niet meer. 1/2e was voor hem juist weer teveel en hij kreeg uiteindelijk 3/8e.

Ik zou in overleg met je dierenarts kijken of een iets lagere dosering beter gaat werken. Depri worden kan een teken zijn dat de dosering toch te hoog is.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:17

Pony heeft een week 1/4e gekregen, daarna over gegaan op 1/2e. Dat leek goed te gaan en ze liet de eerste 2 mnd ook niet echt verandering zien. Ze eet ook gewoon prima. Het soms willen happen is een beetje vanaf de jaarwisseling denk ik, dus na 2 mnd medicatie.
Activiteit leek toen ook langzaam de goede kant op te gaan, maar de laatste maand is ze weer terug veel slomer en weinig enthousiast voor de kar.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:26

Keertje opnieuw laten testen dan?

Een week op 1/4 vind ik wel weinig. Had wel wat langer gedaan over het opbouwen.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:32

Tja, 1 week 1/4e was advies da... en pony leek er niet op te reageren/geen bijwerking, dus daarna naar 1/2e leek prima. En aan het opbouwen verander ik nu niets neer, zijn inmiddels al bijna 4 mnd verder.
Opnieuw testen zet ik op mn lijstje om met da te bespreken. Net als terug gaan naar 1/4e en daar een tijd bij blijven en kijken hoe het dan gaat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:49

Ojee.. Vandaag wilde meneer zijn appel met pilletje niet eten. Uiteindelijk met lange tanden kreeg ik het naar binnen.

Is bijna een jaar goed gegaan.. Ik ga zoetere appels halen in de hoop dat dat het is maar ik ben huiverig. :=

Waar kon je die capsules ook alweer kopen? Daar misschien maar vast naar kijken..

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:38

Celebi schreef:
Ojee.. Vandaag wilde meneer zijn appel met pilletje niet eten. Uiteindelijk met lange tanden kreeg ik het naar binnen.

Is bijna een jaar goed gegaan.. Ik ga zoetere appels halen in de hoop dat dat het is maar ik ben huiverig. :=

Waar kon je die capsules ook alweer kopen? Daar misschien maar vast naar kijken..

Lijkt die van mij wel :') ik doe ze nu in mandarijntjes. Gaat tot nu toe goed *klopt af*

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:49

Celebi schreef:

legecapsules.com of

Bulk.com

Bij mijn pony’s gaan de capsules van de eerste er makkelijker in.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:59

Dank! Neem je dan de vegetarische variant? En welke maat neem jij voor welke hoeveelheid pil? Ik geef nu een half pilletje maar mogelijk kan dat met een kwartje omhoog gaan met hertesten volgende maand.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:02

Hier gaat het perfect in een spuitje met appelmoes. De pony at met lange tanden zin broodje, maar nu doet hij zelf het spuitje in zijn mond zo lekker vindt hij het. :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:05

Brood (met smeersel?), mandarijntjes, appelmoes.. We kunnen nog een hoop proberen gelukkig. Helaas moet het wel makkelijk te geven zijn en klaar kunnen liggen voor als ik er een keer niet zelf ben. Voorgesneden appelpartjes waren daar ideaal voor. Appelmoes in een spuit wat minder. :+

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:05

Je kan ook nog in peer proberen. Mijne eet geen appels meer, maar een peer na wat snuffelen of het toch echt geen appel is wel :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:17

Peer wordt toch enorm snel snot? Zoiets zie ik mezelf nog niet klaar zetten voor een paar dagen. :+

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:58

Geen idee? Dacht hetzelfde als appels :=

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:24

Wortel, brood, ontbijtkoek en weer appel neerleggen.
Veel afwisselen werkt hierbij erg goed.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:59

Celebi schreef:
Dank! Neem je dan de vegetarische variant? En welke maat neem jij voor welke hoeveelheid pil? Ik geef nu een half pilletje maar mogelijk kan dat met een kwartje omhoog gaan met hertesten volgende maand.

Ik gebruik maat 00 omdat ik kleine capsules zo’n gepriegel vind. Maar een halve pil past makkelijk in 0.
De vegetarische of niet vegetarische variant maakt mij niet zo zoveel uit.

Shari97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:41

Hoi allen, ook ik heb een meedenk-situatie waar ik graag jullie ervaring bij wil gebruiken.

Mijn oudje van bijna 28 heeft nu 3 jaar de diagnose PPID en staat inmiddels op 1,25 pil prascend. Daarmee zijn haar symptomen eigenlijk heel goed onder controle, eet ze goed en is ze een vrolijk oudje. Ze staat 24/7 buiten in een kudde van 6 paarden en heeft een comfortabele middenpositie in de rangorde.
Wel lijkt ze wat neurologische problemen te hebben ontwikkeld waardoor ze snel hoofdpijn krijgt van fel zonlicht. De dierenarts legt hierbij wel een mogelijke link met PPID en denkt dat de oogzenuw wat getriggerd is. Hiervoor heeft ze een UV-werend vliegenmasker op en daarmee gaat het prima.

Het enige wat een probleem blijft is dat ze sinds de diagnose veel gevoeliger op de darmen is geworden, met als gevolg twee keer per jaar gaskoliek bij de verandering van het weer. Die aanvallen zijn duidelijk behoorlijk pijnlijk en vereisen dan ook ingrijpen van een dierenarts. Tot eind vorig jaar waren het eigenlijk altijd eenmalige aanvallen als het ineens erg koud of juist warm werd, of wanneer ze van hooi naar gras gaan in het voorjaar (ik probeer dit altijd heel rustig op te bouwen maar ergens gaat het dan toch mis).
In november heeft ze zo'n koliekaanval gehad waarbij ze, nadat ze toch naar de grond was gegaan, een insult kreeg. Lag op de grond te fietsen en schokken met haar benen en hoofd. Daar is ze gelukkig weer goed van hersteld maar afgelopen zondag gebeurde het weer in combinatie met gaskoliek. De dierenarts vermoed dat de epileptische aanvallen een gevolg zijn van de PPID en dat de combinatie van adrenaline door pijn en de PPID voor kortsluiting zorgt. Na zo'n koliek met insult heeft ze een ruime week nodig om weer zichzelf te worden, je merkt echt dat het een aanslag op het lichaam is.

Nu is mijn vraag of er meer mensen hier zijn die ervaring hebben met dergelijke symptomen? Dus zowel het gevoeliger voor koliek en het krijgen van insulten? Idealiter voorkom ik natuurlijk de koliek zodat ze ook geen andere problemen krijgt maar ik heb nog niet kunnen achterhalen wat de trigger is. Alle tips qua voeding en medicatie enz. zijn dus welkom!

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:50

Een van de symptomen die bij mijn merrie snel opspeelt is moeite met thermoregulatie ... ofwel, moeilijke tijd van het jaar nu :(

Hoe houden jullie ze comfortabel met de koudere nachten en warme dagen? Vrijdag hier 22 graden zie ik. Wel (deels) geschoren, niet geschoren? Ik vind het moeilijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:18

Thermoregulatie is hier ook een ding sinds vorig jaar. Nu doe ik ze met koud, nat weer gewoon maar een deken om. Ze staan echter aan huis en ik werk vanuit huis, dus als het overdag lekker zonnig weer wordt, doe ik 's ochtends de dekens af en 's avonds er weer op. Scheren doe ik alleen de borst als het echt niet anders kan, maar dat is nu nog niet nodig geweest.
Wat ik wel altijd zie is dat tegen het moment dat ze gaan beginnen aan het verharen (januari/februari), mijn merrie ineens een enorm lange mammoetvacht krijgt. Heel apart om te zien, en het helpt niet bij de thermoregulatie.

Als het vrijdag zo warm wordt bij jullie, dan zou ik in elk geval de borst eruit scheren als de vacht er echt nog dik op zit.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:37

JudithO schreef:
Thermoregulatie is hier ook een ding sinds vorig jaar. Nu doe ik ze met koud, nat weer gewoon maar een deken om. Ze staan echter aan huis en ik werk vanuit huis, dus als het overdag lekker zonnig weer wordt, doe ik 's ochtends de dekens af en 's avonds er weer op. Scheren doe ik alleen de borst als het echt niet anders kan, maar dat is nu nog niet nodig geweest.
Wat ik wel altijd zie is dat tegen het moment dat ze gaan beginnen aan het verharen (januari/februari), mijn merrie ineens een enorm lange mammoetvacht krijgt. Heel apart om te zien, en het helpt niet bij de thermoregulatie.

Als het vrijdag zo warm wordt bij jullie, dan zou ik in elk geval de borst eruit scheren als de vacht er echt nog dik op zit.

Het gaat om een shetlander, dus inderdaad een flink dikke vacht. Maar goed genoeg werkend dat ze tot nu toe de hele winter zonder deken kon blijven. Ik ben best bang om dat te 'verpesten' op het moment dat ik haar deels (hals) scheer :\ Zeker omdat ze dus vlak daarna wel weer regen opgeven, moeilijk!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:18

Shari97, voor gaskoliek,heb je daar colosan al eens voor geprobeerd ?