[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 23:58

Iedere DA die zich enigszins in PPID heeft verdiept, weet dat tijdens de SR de waardes hoger liggen en zij houden daar dan ook bij het bepalen van de uitslag rekening mee.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 06:19

Fransje, ik vind na 6 weken hertesten sowieso best vroeg.
Zelf zou ik wat langer wachten.
Maar intypt dus dat de acth-waarde nu dus mogelijk hoger is. De aangepaste norm hanteren dus :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:30

Bij Britta was het na 3 maanden pas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:36

Nu testen is ook uit kosten overweging. Vandaag komen ze om een groot deel van de paarden te enten, dus geen voorrijkosten, en de test is nog gratis. Maar dierenarts wilde ook na 6 tot 8 weken een controle.

SR is met een grenswaarde van 47 toch al rekening meegeholpen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:46

Weet iemand of ik mokthee kan geven samen met de Pracend.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:13

Ga er niet van uit dat na 6 weken op medicijnen de waarde naar een normaal nivo is gezakt.

Mijn Vlekje had de eerste keer 735, na een jaar opnieuw getest en toen had ze 235 en na een half jaar 110. Daarna niet meer getest. Maar het beeld van haarzelf was prima. Ze zat een stuk beter in haar vel. Dus staar je niet blind op de waardes en kijk naar je paard.

Thanks nog allen voor de lieve berichtjes na het inslapen van Vlek. Heb het er nog wel heel moeilijk mee. Ik keek elke keer in haar stal (gewoonte), dus ik heb Naughty nu in haar stal gezet. En over 4 weekjes ga ik verhuizen naar een andere stal, dus dan is het helemaal anders.

Ik blijf nog steeds actief in dit topic, want ik heb (helaas) Naughty ook nog als cushing patientje.
Die krijgt al weer een hele dikke vacht, dus die ga ik binnenkort (voor de helft) scheren.
Verder doet ie het prima op een half tabletje. Hij is begonnen met een waarde van rond de 400. Heb hem daarna niet meer getest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:55

Er is toch geen bloed afgenomen omdat ik de dosis pas 2 weken terug op 3/4 heb aangepast. Dierenarts was niet blij dat ik de tabletten in 4-en sneed. Ze wist niet of dat wel mogelijk was omdat verpulveren ook niet mag.
Voorlopig dus dezelfde dosis aanhouden en eind oktober toch een keer testen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:05

fransje23 schreef:
Er is toch geen bloed afgenomen omdat ik de dosis pas 2 weken terug op 3/4 heb aangepast. Dierenarts was niet blij dat ik de tabletten in 4-en sneed. Ze wist niet of dat wel mogelijk was omdat verpulveren ook niet mag.

Als je tabletten verpulverd,worden ze versneld opgenomen,niet verspreid over de dag dus.
Dit kan zelfs overdosering veroorzaken.
Bij splitsing is dit risico lager,maar nog steeds aanwezig.
De pillen draaier maakt de tablet juist zo dat hij gelijkmatig over een zolang mogelijke periode wordt opgenomen.
Als je een tablet wel versnijdt,doe dat dan zo kort mogelijk van te voren,zodat de werkzame stof niet de kans krijgt met zuurstof te coroderen,dit komt de werking namelijk niet ten goede.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:08

Hallo allemaal,

Ik moet het topic nog helemaal doorlezen, maar ja, zijn nogal wat pagina's. Net de uitslag gekregen dat onze oudste pony PPID heeft, waarde is 73,5.

Ik heb de volgende klachten geconstateerd die overeenkomen met het lijstje aan het begin van dit topic:
Is wat sloom (maar ja, is nooit heel vlot geweest), heeft snel diarree, heeft vulling boven ogen en op billen (maar ribben zijn goed te voelen), nooit hoefbevangen geweest, wel snel dikke vacht maar geen krullen. O ja, en snel ontstoken ogen, dus hij loopt met zonnig weer altijd met een masker

De dierenarts heeft de medicijnen besteld dus ik hoop dat we daar snel mee aan de slag kunnen.

Kan ik de pony wel gewoon in het werk houden of zal hij nu met pensioen moeten?

Sorry, ik stel vast overbodige vragen (ga echt het topic helemaal doorlezen), maar ben wel heel benieuwd eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:17

Helaas welkom in het topic dan maar. Van mij hoef je echt niet alle pagina's door te lezen hoor, in de openingspost staat de meeste informatie wel opgesomd, en als je dan nog vragen houdt kan je ze wat mij betreft ook gewoon in het topic stellen. 455 pagina's om door te moeten lezen is een beetje cruel haha!

In principe kan je de pony gewoon in het werk houden, zolang je pony er plezier in houdt zie ik geen reden om er mee te stoppen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:22

Dank je voor je reactie Shanna. Amerigo loopt nog voor de wagen en vooral de vaardigheid vindt hij erg leuk. En met mijn zoontje maakt hij onder het zadel nog bosritjes.

Openingspagina heb ik gelezen. Ik zou dan met heel lage dosering moeten gaan beginnen, volgens mij gaan we de prascend krijgen. Maar nu las ik net hierboven dat je de pil niet in stukken mag snijden. Hoe gaat dat dan?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:25

Setteli nog heel veel sterkte met het verlies van vlekje

welkom alle nieuwe mensen. Al hadden jullie hier liever niet gezeten

Tine mijn pony loopt ook nog voor de wagen en soms onder het zadel maar hij is 13 en ik kijk wat hij zelf ook aangeeft.

papagroom ik snij mijn pillen in 4-en is dat dan niet ok? Ik bewaar ze altijd in een goed afgesloten bak. Dat er geen vocht bij kan.

ik zit ook op mils uitslag te wachten. Is nu een jaar geleden dat ik hem heb laten testen. Ik ben heel benieuwd. Ik vind het bepalen lastig van symptonen ook ondat mil sons niet happy is.
Maar dit kaan van ppid konen of zijn knie. Al vermoed ik niet omdat pijnstillers hem niet ineens happier maken. Maar ik wacht het weer even af

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:41

Ik kan me niet voorstellen dat de pillen sneller opgenomen worden als je ze klein maakt. De prascend valt namelijk met vocht heel snel uit elkaar. Mijn conclusie is dan dat bijna niet nog sneller kan. Dan maakt een paar seconden toch ook niets meer uit? Er zit volgens mij helemaal geen laagje om de prascend heen die dit proces vertraagd. Of is dit te simpel gedacht?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:06

pluisbeer schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat de pillen sneller opgenomen worden als je ze klein maakt. De prascend valt namelijk met vocht heel snel uit elkaar. Mijn conclusie is dan dat bijna niet nog sneller kan. Dan maakt een paar seconden toch ook niets meer uit? Er zit volgens mij helemaal geen laagje om de prascend heen die dit proces vertraagd. Of is dit te simpel gedacht?

Gedachte is logisch,echter de deeltjes op zich zijn gecoat voor ze geperst worden,en dat laagje raakt beschadigd als je verpulvert...snijden kan minder kwaad is mij verteld

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:10

Ik los het op in een spuitje en dat gaat behoorlijk snel, daarna geef ik het direct. Lijkt mij ook dat het dan in de maag ook vrijwel direct uit elkaar valt.
Stukjes pil die ik bewaar tot de volgende dag stop ik in een lenzen-bewaardoosje

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:13

Tja, als een hele pil voor die kleintjes te groot is (en voor de grote ook al lees ik), dan zul je toch iets moeten lijkt me. Je wilt ook geen zombies in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:43

Ik doe het al weer bijna 3 jaar, pillen snijden, juist omdat ik "maar" een shet heb. Echt nog nooit wat van gemerkt en ik doe er echt voor een week tegelijk snijden. En in het begin toen ik nog 1/8e gaf, denk je dat ik toen de verpulverde stukjes weggooide of zo? Vind dit bijna als een slecht verkoop praatje klinken voor nog hogere pillenverkoop van BI.

Welkom helaas alle nieuwelingen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:56

papagroom schreef:
fransje23 schreef:

Als je tabletten verpulverd,worden ze versneld opgenomen,niet verspreid over de dag dus.
Dit kan zelfs overdosering veroorzaken.
Bij splitsing is dit risico lager,maar nog steeds aanwezig.
De pillen draaier maakt de tablet juist zo dat hij gelijkmatig over een zolang mogelijke periode wordt opgenomen.
Als je een tablet wel versnijdt,doe dat dan zo kort mogelijk van te voren,zodat de werkzame stof niet de kans krijgt met zuurstof te coroderen,dit komt de werking namelijk niet ten goede.

Dit klopt niet helemaal: prascend is niet 'time released' dus de werking wordt na het afbreken in de maag meteen opgenomen. Het is niet zo dat er over 24 uur telkens kleine beetjes opgenomen worden. Het verkruimelen dat is wel juist - als er zuurstof bijkomt gaat de werking achteruit. Dus: overgebleven kwartjes of helften in een stukie aluminiumfolie bewaren!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:22

Ik doe de overgebleven stukjes in een stukje verpakking en dan in een pillendoosje. Moet ik dus blijven doen :)

Dierenarts had het meer over de verdeling van werkzame stof in de pil. Ze wist niet of die wel gelijkmatig verdeeld zou zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:23

Volgens mij kun je time-released medicijnen ook niet makkelijk oplossen of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:29

Waarom zit er dan een breeklijntje op pillen? Want dat zou toch ook al beteken dat dan de werking van de overgebleven pil, verloren gaat omdat er zuurstof is bijgekomen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:01

"met ohjajoh6 eens"
Mijn maatje stond zaterdag behoorlijk te zweten in het weiland, dus heb hem gisteren deels geschoren (onderhals, halve hals, boeg, buik). Hier liet ik hem even rollen om de rolle haartjes en evt kriebels weg te laten halen.
https://youtu.be/ZBhppvKu7t0

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:31

Hoe doen jullie het met weidegang? Mijn pony is dus nog nooit bevangen geweest ofzo. Hij staat met zijn vriendjes samen in de wei. In de zomer doe ik aan strookbegrazing, zodat ze niet teveel gras ineens krijgen. In de winter staan ze op onze winterwei, deels zand, deels gras wat al snel op is en dan krijgen ze onbeperkt hooi (van eigen land). Ze staan hier 24/7 buiten, min de tijd dan dat ze moeten werken/uitzweten. Dus gemiddeld staan ze ca 2 uur op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:42

Niks aan veranderen Tine, zolang dat dit goed gaat. En zoals ik het hoor, hebben ze het prima bij jou!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:07

Ik kom me hier ook even melden.
Vandaag officieel de diagnose had dat mijn pony Cushing heeft. Eind deze week ga ik waarschijnlijk starten met de medicatie. Verwachting is een halve tablet per dag, maar ik begrijp dat ik dat beter de eerste dagen kan opbouwen? Ik heb de opening gelezen, maar ik vroeg me af of er nog bijwerkingen zijn waar ik speciaal op moet letten? Of hoort dat mee te vallen als ik niet gelijk de halve pil geef.