MirandaFuego schreef:Op zich waarschijnlijk wel lekker met de hitte dat ze koel kunnen staan, maar als de merries buiten kunnen zullen de hengsten er ook wel tegen kunnen.
Ook bestaan er bomen, die kunnen schaduw bieden.
Maar mij lijkt het toch altijd het beste dat ze kunnen kiezen!
Het is niet mijn bedoeling hier een discussie over te gaan beginnen, maar ik denk dat ze bij jullie qua dierenwelzijn toch op achter lopen, al gaat dat steeds meer de goede kant op gelukkig!
Ik wil hier idd ook niet over discussieren, ik ben bovendien ook niet verantwoordelijk voor een heel land.
Het verschil tussen de merries en de hengsten is, dat de hengsten rijpaarden zijn en daarom bij de hand moeten zijn. Mensen die 1 paard bij huis hebben, kunnen die best een dagdeel buiten hebben, maar je begrijpt niet dat we hier te maken hebben met elite en die gaan echt niet hun paard staan fluiten op een landgoed als ze willen rijden. De ruiters zijn hier heel anders. Men is anders met paarden bezig. Kan ik verder ook niks aan doen.
De merries hebben het niet zo fijn hoor. Zomers worden ze mager en bloederig van de insecten en moeten ze bijgevoerd.
Citaat:
Maar een paard in de groei moet buiten bij jullie, een paard is op z'n achtste pas redelijk uitgegroeid dus dan zijn ze pas op de helft als ze bij jullie naar binnen gaan!
Ja, en daarna krijgen ze aan de longe en later onder de man beweging. Het is de BEWEGING die de groei ten goede komt. Niet weidegang op zich.
Als ze alleen maar op stal zouden staan, is het een andere zaak, dan belemmer je de groei. Maar dat is dus niet zo.
Citaat:
In Nederland staan ze ook vaak zo op stal opgesloten maar bij mij nóóit, een paard hoort ten alle tijden te kunnen lopen, heeft niks met groei/leeftijd te maken, bovendien zorgt dat voor veel minder gezondheidsproblemen, weer een mooie bijkomstigheid!
Een paard heeft beweging nodig, maar dat hoeft niet de hele dag door te zijn. Als je een paard in de wei bestudeerd, zul je zien dat ze de meeste tijd staan te soezen en te eten.
Ik heb bijna veertig jaar ervaring met paarden in drie verschillende landen en ik zie van elk soort houderij wel voor- en nadelen. Het feit dat paarden hier gezond erg oud worden en erg lang vruchtbaar zijn en er weinig genetische defecten zijn, vertelt mij dat ze het echt niet zo slecht doen hier. OCD is bv een ziekte die vooral in noord europa voorkomt. Hoefbevangenheid ben ik hier nog niet tegen gekomen. Hoefkatrolontsteking ook niet, behalve bij geïmporteerde paarden.
En zo kan ik wel een tijdje doorgaan. Dierenartsen zijn hier vooral nodig na ongevallen.
Gezondheidsproblemen hebben vaak veel meer te maken met genetische factoren en slecht gebruik, dan met leefomstandigheden. Het is niet zo dat een paard dat op stal leeft en gecontroleerd beweging krijgt, daardoor ziek of kreupel wordt.
Citaat:
En hooi kan in principe het zelfde zijn als kuil/voordroog, alleen op een andere manier ingepakt, goed voordroog is superspul en niet te rijk voor paarden, onze drie sobere rassen doen het hier perfect op, je moet alleen weten waar je het haalt!
Zou je dat niet op bestelling kunnen regelen?
Wat wij hier hebben is voor koeien bestemd en dus wel degelijk rijk (koeien moeten veel eiwit binnen krijgen om melk te produceren). En ja we kunnen ook uit Frankrijk hooi krijgen, en dat doen sommigen ook, dat heb ik al gezegd.
Bij ons op stal is gekozen om deze tijd te overbruggen met half stro half voordroogkuil omdat we dat lokaal kunnen krijgen.
Het verschil tussen hooi en voordroogkuil is dus dat hooi van veldjes komt en natuurlijk harde grassen en kruiden zijn, en voordroogkuil van vette koeienweides komt en dat is echt niet het beste paarden voer en dus ook echt niet practisch hetzelfde als hooi. Dat is in Nederland zo omdat beide van dezelfde soort weides komt, maar dat is hier dus niet zo.
Citaat:
En ik vind trouwens ook dat ze veeeel ruwvoer mogen genieten (ook vanwege de gezonde manier waar ik van hou)dat gaat beter als je goed ruwvoer hebt!
Het hooi is hier grof en hard en dus goed ruw voer. Het is hier ook nog eens zo dat het gras gesneden wordt en een dag later al gebaald kan worden omdat het zo hard droogt! Het is echt niet te vergelijken met Nederland en ik ben er van overtuigd dat de grassen en kruiden, en dus ook het hooi hier, gezonder zijn voor paarden dan dat van koeienweides in nederland.
Het is alleen niet het hele jaar door verkrijgbaar dus krijgen ze een periode ander ruwvoer dat ook prima van kwaliteit is, oftewel goed droog, niet beschimmeld of bevuild.
Citaat:
Van stro krijgen ze vaak een dikke buik omdat ze er veel van moeten eten willen ze er genoeg voeding uithalen, maar dat is een ruwvoerbuik en is geen vet.
Dat zeggen ze in de boekjes, maar je zult hier geen paarden tegen komen met een dikke buik (behalve mijn tweejarige
). Het ligt erg aan het type stro wat ze krijgen en hoeveel en vooral wat ze erbij krijgen. Geen paard wordt ALLEEN op stro gehouden. Voeding halen ze uit iets anders. Het stro is juist bedoeld als buikvulling om de darmen vol en bezig te houden, zoals dat moet bij paarden.
En voor de duidelijkheid, ik spreek ook van het grote gros. Je kunt ook niet stellen dat iedereen in Nederland zijn paard op stal houdt, of iedereen in Nederland zijn paard in de wei heeft. En dat iedereen in Nederland zo geweldig voor zijn paard is of dat iedereen in Nederland zijn paardne mishandeld. Ik geef een globaal idee, maar het is niet zo dat het in elke streek en bij elke paardenhouder hetzelfde is. Het land bestaat uit bergen, heuvels, plat land, moeras, bos, elke streek heeft zo zijn eigen mogelijkheden en beperkingen.
Ik heb een vriendin die haar 7 paarden in drie kleine groepjes een deel van het jaar overdag buiten heeft en in de zomer 'snachts. Maar men houdt niet zo van paarden 'snachts buiten houden, wegens diefstal.
Ik heb ook kennissen die 1 paard aan huis hebben dat gewoon overdag in een wei met bomen er om staat en 'snachts op stal.
Dat wilde ik dan nog even kwijt, om het plaatje wat duidelijker te maken, maar het topic draait niet om Portugal of hoe wij hier paarden houden
Nog maar 1 plaatje ertegen aan voor een beeld van hoe het lanschap kan zijn:

(Van de stichting die Mirandese ezel tegen uitsterving beschermd)