Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:27

Jessix schreef:
Sorry dat ik zo kom binnen vallen in dit topic. Ik lees er wel af en toe in, maar krijg mijn grote vraag (zorg) niet helemaal beantwoord. :)

Zagen jullie niet ontzettend op tegen het gaan gebruiken van de medicijnen? Ik heb zelf een dopamine moeten gebruiken en weet wat een ontzettende invloed dit kan hebben op alles. Al heeft het me wel geholpen, ben ik ook weer heel blij dat ik er (met veel moeite) weer vanaf ben.

De dierenartsen vermoeden cushing bij mijn oudste paard vanwege zijn vacht. Hij heeft (wel al zijn hele leven) een lange wintervacht die krult wanneer deze nat is (geweest). Dit jaar kwam hij voor het eerst niet goed uit zijn vacht en heb ik hem vorige week geschoren. (haren op buik en onderaan de hals bleven zitten) Verder heeft mijn paard geen van de symptomen. Nooit bevangen geweest, geen IR, geen slapte of gebrek aan eetlust en energie. Ook de verder lichamelijke symptomen als vetophoping boven de ogen en andere plekken zijn niet aan de orde."

Nu wil ik hem best laten testen hoor, maar ik denk niet dat ik hem in de conditie waarin hij nu is al aan de medicatie wil hebben. Ik vraag me echt af of dat zijn leven dan zou verbeteren?

Wanneer hebben jullie daarvoor gekozen?

Hoeveel drinkt, plast en zweet hij?
De meeste paarden worden alleen maar fitter als ze op medicijnen komen, daar trek je qua leeftijd zo weer een boel jaren vanaf omdat ze ook gelukkiger worden en gewoon frisser en fitter, meer hun zelf dan ze inmiddels zijn geworden. En liever beginnen als hij nog fit is en dus makkelijk nog fitter wordt dan wachten tot hij aftakelt met maar de vraag of je hem dan weer goed krijgt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:36

Douraque schreef:
Ik heb ervoor gekozen omdat ik mijn paard een betere kwaliteit van leven wil geven. Mijn paard heeft ook geen erge symptomen, enkel lange vacht (geen krul), zweten bij warmte, slappe achterhand, soms mindere lust om te lopen. Maar ik zie nu al verbetering (3 weken op pergolide): hij verhaart nu enorm, zweet totaal niet meer en maakt nu al af en toe een sprintje op wei. Dit heeft hij in geen jaren meer gedaan. Ja, er kunnen bijwerkingen optreden (far maakt nu een stoned indruk), maar daar ga je doorheen en zul je op lange termijn een betere kwaliteit voor je paard hebben.

Mijn paard is trouwens 26 jaar waarvan een aantal mensen van stal een paar maanden geleden vonden dat hij ingeslapen moest worden. Blij dat ik dat niet heb gedaan gezien hoe hij zich nu ontwikkeld

Mooi dat ie al verbetert. Even aankijken als ie suf blijft. Super he dat dat minder zweten en fit worden eigenlijk al zo snel zichtbaar is!?

Pandora2, fijn dat de uitslag zo goed is! Daar gaan we voor natuurlijk

Setteli, super dat je voer gevonden hebt dat aan slaat. Even in de gaten houden inderdaad of dat zo blijft, maar vaak wel hoor ;-)

Mistral_Bink

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:09

Ik ben toch terug gegaan naar 0,5 ze had het er heel zwaar mee.
Ik was inderdaad van plan te blijven hangen op 0,75, maar nu proberen we het eerst verder met 0,5!
De HB is inderdaad niet recent.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:33

Dank voor jullie antwoorden. Hij drinkt en plast normaal, zweet niet tenzij hij door de wei galoppeert. Dus fitter worden of levenskwaliteit verbeteren is bij hem absoluut niet aan de orde. Het enige wat hij heeft is een dikke wintervacht, waar hij dit jaar niet zelf is uitgekomen.

Ik kan me voorstellen dat je akkoord gaat met medicatie als je ziet dat je paard het niet langer trekt zo, maar dat is bij mij dus niet het geval.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:43

Ahum Jessix, je weet niet hoe verschrikkelijk veel energie een te dikke vacht van een paard vergt! Alleen het feit dat dat wel weer "van zelf gaat" scheelt zo verschrikkelijk veel! En dat merk je ook al als je het paard voor het eerst scheert, het paard is dan zooo veel fitter en frisser weer als het van die inspanning en energie slurpende vacht af is. En de huid die eronder zit die heeft het ook heel zwaar te verduren.

Maar laat hem testen, dan weet je wat zinnigs en kun je er meer over zeggen, het feit dat je paard zich goed kan handhaven betekent niet dat hij er niet nog beter aan toe zou kunnen zijn.. En je zou kunnen starten met provarium breeding (als je weet dat hij het heeft) want daarmee gaan de meeste beginnende gevallen ook als een tierelier en verharen binnen no time.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:10

Hij had alleen nog wat lange haren op zijn buik en hals, dus dikke vacht valt wel mee. Hij heeft ook geen dikkere wintervacht gehad als andere jaren. Evengoed heb ik hem dus geschoren. Hij is niet fitter of frisser en zijn huid is prima. :)

Jij bent dus duidelijk pro-medicatie. Bedankt voor je reactie.
edit: die Provarium Breeding is wel een goede tip, mocht hij toch Cushing hebben. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:08

Mijne had eerst ook alleen een dikke vacht. Met 21 is hij erop getest en bleek hij het te hebben. Achteraf gezien vermoed ik dat hij het vanaf zijn 11e ongeveer al heeft.
Ik heb hem eerst een jaar op provarium breeding gezet, dat hielp eerst wel. Maar hij kreeg ineens een flink abces onder zijn kaak en later werd hij ook heeel erg duf. Was niet meer vooruit te branden, zat geen leven meer in. Toen ben ik begonnen met Pergolide en na 3 dagen werd hij alweer vrolijk en levendig, zichzelf.
Ondertussen is. hij nu 25 en het gaat nog steeds goed, alleen zijn vacht blijft groeien. Hij verhaart wel maar de haren groeien door. Dus ik moet nog wel steeds regelmatig scheren. Het is wel iets beter geworden maar zal nooit meer goed komen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:43

Jessix schreef:
Zagen jullie niet ontzettend op tegen het gaan gebruiken van de medicijnen? Ik heb zelf een dopamine moeten gebruiken en weet wat een ontzettende invloed dit kan hebben op alles. Al heeft het me wel geholpen, ben ik ook weer heel blij dat ik er (met veel moeite) weer vanaf ben.

In het algemeen ben ik geen fan van medicatie of allerlei supplementen. Maar bij Cushing is het probleem nou juist dat het lichaam zelf stoffen aanmaakt dat het niet in die hoeveelheden zou moeten aanmaken. De beste oplossing zou zijn om dat bij de bron aan te pakken, alleen dat kan dus niet. Dan is de tweede beste optie wat mij betreft om de overmaat die het lichaam aanmaakt de neutraliseren. En als dat niet kan of nog niet nodig is, dan zul je de symptomen van het betreffende paard één voor één moeten behandelen.

Aangezien mijn merrie achteraf beschouwd met verschillende symptomen kampte (en we zijn er nog niet), ben ik voor haar heel blij dat de beschikbare medicatie al die symptomen tegelijk aanpakt doordat het de onbalans in haar lichaam neutraliseert. Helaas duurt dat proces een aantal maanden, maar daar staat tegenover dat ze daarna wel weer een behoorlijke levensverwachting heeft. Het hoopje ellende dat begin juni acuut bevangen stond, had een beduidend kortere levensverwachting. Ik zag toen voornamelijk op tegen de momenten dat ik naar haar toe ging, elke keer opnieuw hopen dat ze weer iets opgeknapt zou zijn en elke keer opnieuw toekijken hoe ze - ondanks de metacam - bij elke stap door de grond ging van de pijn. Na een week was de allerergste ellende over, maar ik geef mijn paard met liefde om het even wat om te voorkomen dat ze nog eens door die hel moet.

Twee weken voordat mijn merrie bevangen raakte galoppeerde ik lekker met haar door het bos en kreeg ze de bijnaam Roodbaard, omdat onder haar kin, hals en buik nog altijd lange haren van haar wintervacht wapperden.

Dus nee, ik zag niet op tegen het gebruik van de medicijnen, ik was vooral opgelucht toen het bloedonderzoek zonder enige twijfel Cushing aantoonde en daar een behandeling voor mogelijk was die in de praktijk heeft bewezen de symptomen redelijk onder controle te kunnen houden.

Daarmee zeg ik niet dat ik in het algemeen pro-medicatie ben, maar in het geval van mijn merrie wel. Zouden de symptomen bij haar ook beperkt zijn gebleven tot haar rode baard dan had ik daar prima mee kunnen leven, dat deed ik immers ook voordat ze bevangen raakte. Met de kennis en ervaring die ik nu op de voor mijn merrie harde manier heb opgedaan, zou ik haar al eerder hebben laten testen, zodat ik eerder had geweten dat ze insulineresistent was door de Cushing en dan had ik kunnen voorkomen dat ze bevangen raakte. Dan zou ik haar niet meteen op prascend hebben gezet, maar wel op een suikerarm dieet, zou ik de weidegang hebben laten afhangen van de fructaanindex, zou ik meer tijd hebben gehad om naar middelen als provarium breeding, glucobalance, AFP etc. te kijken en zou ik door regelmatig opnieuw het bloed te laten onderzoeken hebben kunnen monitoren hoe een en ander zich ontwikkelde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:29

Ik snap het dat je daar op zo'n moment voor kiest. Waarschijnlijk zou ik hetzelfde doen. Ik heb wel die keuze voor mezelf gemaakt om op het moment dat het echt niet anders kon naar dit soort middelen te grijpen. Maar daardoor weet ik ook hoe je je voelt onder deze medicatie en om die reden, denk ik, dat ik er nu voor zou kiezen als er geen andere opties meer zijn.

De dierenartsen die ik heb gesproken doen net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Cushing? Pilletje erin en het is onderdrukt. Ikzelf denk daar toch minder makkelijk over. (Net als kinderen medicatie geven tegen ADHD. Ik ben daar toch wat terughoudend in, tenzij het echt niet anders kan..)

Maar goed, ik zal hem wel een keer laten testen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:46

Pilletje erin en de hormonale disbalans waarin je paard verkeert (stel dat hij cushings heeft) wordt hersteld. En neem maar aan dat die hormonen die van slag zijn onwijs veel invloed (kunnen) hebben bij een paard. Dat ze daar zelfs depressief van kunnen zijn ook omdat er geen dopamine wordt aangemaakt.
ADHD is wat dat betreft absoluut niet vergelijkbaar met cushings, die verstoorde huishouding werkt op zoveel vlakken in onderhuids en pas achteraf zie je vaak wat er allemaal allang sluimerde maar wat afgedaan werd met ach ja hij wordt ouder..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:47

fargo schreef:
Pilletje erin en de hormonale disbalans waarin je paard verkeert (stel dat hij cushings heeft) wordt hersteld. En neem maar aan dat die hormonen die van slag zijn onwijs veel invloed (kunnen) hebben bij een paard. Dat ze daar zelfs depressief van kunnen zijn ook omdat er geen dopamine wordt aangemaakt.
ADHD is wat dat betreft absoluut niet vergelijkbaar met cushings, die verstoorde huishouding werkt op zoveel vlakken in onderhuids en pas achteraf zie je vaak wat er allemaal allang sluimerde maar wat afgedaan werd met ach ja hij wordt ouder..

Ik vergelijk de ziektes ook niet, wel de invloed van de medicatie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:54

Jessix schreef:
fargo schreef:

Ik vergelijk de ziektes ook niet, wel de invloed van de medicatie.

Snap ik, maar dieren kunnen van cushings echt ellendig zijn, zonder dat we dat van de buitenkant zien.

Zat even naar je FB te kijken :o :o uit interesse! mooie foto's, mooie paarden, is Tristan je oude paard? Ik las wel dat je moeite hebt gehad om hem op gewicht te houden en dat hij gevallen is? Dat zijn wel dingen die ons hier erg bekend voorkomen ..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:58

@jessix ik heb het ook eerst een jaar gedaan op de Cush X van Hilton Herbs bij mijn merrie ( zelfde ongeveer als de provarium breeding ). Ze had weliswaar een hoge acth waarde ( om en bij de 289 als ik mij goed herinner ) maar met als enige symptoom ook de lange vacht en het slechtere verharen ( wat trouwens veel beter werd met die Cush X in het begin ) . Zij werd ( en wordt ) nog heel regelmatig in dressur gereden, dus van slapte of iets dergelijks was niks te merken. Vandaar dat ik het een jaartje op een '' kruidenpreparaatje '' gehouden heb, ook al omdat ik dacht van dan hebben we nog een '' reserve '' achter de hand zeg maar...en eerlijk gezegd ook wel omdat ik een beetje tegen die medicatie opzag :( Maar vorige winter kreeg ze echt een poolbeer-vachtje en toen voelde het aan alsof '' het moment '' om over te schakelen op die pillen gekomen was...En ik ben wel erg verheugd met het resultaat ! Ze heeft een mooi glimmend zomervachtje en loop nog steeds krachtig en energiek als vanouds ! Ook die acth waarde is enorm gezakt.
Ik zou, als ik jou was, paardje gewoon laten testen...dan weet je waaraan of waaraf. Is alles ok, zoveel te beter. Zoniet, dan kan je alle mogelijke opties in overweging nemen, maar dan heb je tenminste zekerheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:16

fargo schreef:
Snap ik, maar dieren kunnen van cushings echt ellendig zijn, zonder dat we dat van de buitenkant zien.

Zat even naar je FB te kijken :o :o uit interesse! mooie foto's, mooie paarden, is Tristan je oude paard? Ik las wel dat je moeite hebt gehad om hem op gewicht te houden en dat hij gevallen is? Dat zijn wel dingen die ons hier erg bekend voorkomen ..

Dank je! Ik ben zelf ook erg blij met mijn mannen! :)
Het gaat inderdaad om Tristan. Op het moment is hij gelukkig weer prima op gewicht. Het heeft wel wat moeite gekost, maar dat heeft andere redenen. (kaakbreuk, operatie, missen van heel veel tanden daardoor en dan opzoek naar de juiste voeding, wat hij weg kan krijgen) Dus het gewichtsverlies was in zijn geval heel verklaarbaar.

Hij is onlangs uitgegleden in de modder terwijl hij een sprintje trok. Dat had een van mijn andere paarden ook kunnen gebeuren. (en die gebeurd dan ook wel eens) Vervelende voor hem is dat hij daarbij zijn bekken heeft gebroken. Nu vier weken verder staat hij al weer in een week buiten en loopt weer als een kieviet. Dat paard hersteld nog altijd bijzonder snel en goed, daar zijn nu ook de dierenartsen wel achter.

Zomaar omvallen? Slappe achterhand? Mager worden? Nee, gelukkig niet. Nogmaals, als ik meerdere symptomen van cushing zou opmerken zou ik daar heus wel achteraan gaan. Op de lange haren die hij op zijn buik had en nog wat in zijn hals na, heeft hij nergens last van. Als de dierenarts weer een keertje komt zal ik vragen of er op getest kan worden om het zeker te weten. Maar dan nog, weet ik niet of ik in deze prima conditie al aan de medicatie zou gaan. En dat was eigenlijk waar ik nieuwsgierig naar was. Waarom en wanneer hebben jullie besloten medicatie te gaan geven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:58

Zoals ik al eerder zei en meerdere ook zeggen: laat testen.
Als de ACTH waarde daar aanleiding toe geeft ga je aan de medicatie. Dát is het ciriterium. Een te hoge ACTH geeft veel schade in het lichaam die jij als eigenaar niet ziet. Ik ga met Fargo mee dat je beter - afhankelijk van de uitslag uiteraard - medicatie kunt geven dan wachten tot het te laat is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:14

Jannepauli schreef:
Zoals ik al eerder zei en meerdere ook zeggen: laat testen.
Als de ACTH waarde daar aanleiding toe geeft ga je aan de medicatie. Dát is het ciriterium. Een te hoge ACTH geeft veel schade in het lichaam die jij als eigenaar niet ziet. Ik ga met Fargo mee dat je beter - afhankelijk van de uitslag uiteraard - medicatie kunt geven dan wachten tot het te laat is.

Maar ik zeg toch ook dat ik laat testen. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:56

Zeker, maar mijn reactie was op je vraag:
Citaat:
Waarom en wanneer hebben jullie besloten medicatie te gaan geven
. Wat een ander beslist, doet niet terzake, het criterium is de uitslag van het bloedonderzoek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:09

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De uitslag is voor mij slechts een uitslag, een diagnose. Deze staat voor mij los van behandeling. Om een zijstraat te noemen, kanker betekend voor mij niet automatisch chemo. Maar goed, het is mij duidelijk hoe er hier over de medicatie gedacht wordt. Bedankt voor jullie input, ik zal het onthouden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:38

Ik vind dat nogal een merkwaardige zijstraat vergelijking, maar het is je goede recht om er dit soort opvattingen op na te houden.Je kunt inderdaad in beide gevallen besluiten niet te behandelen en de 'natuur' haar werk te laten doen. Dat is een keus waar wat mij betreft nogal wat haken en ogen aan zitten; voor jezelf mag je ten allen tijde om het even welke beslissingen dan ook nemen. Of je dat, vanwege je eigen principes, opvattingen of gebrek aan kennis ook mag doen als het een ander of een dier betreft, is - wat mij betreft - de vraag of je dan gewoon niet voldoet aan de zorgplicht die je ooit op je nam toen je een dier aanschafte. Willens en wetens een lijdensweg opsturen vanwege je eigen opvattingen.. vind ik net zo'n waanzin als het niet preventief enten zoals in de Bible Belt hoogtij viert.
Maar goed, dat is een totaal andere discussie waarvan ik vermoed dat we het op voorhand al niet eens zullen worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 06:24

Jessix schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De uitslag is voor mij slechts een uitslag, een diagnose. Deze staat voor mij los van behandeling. Om een zijstraat te noemen, kanker betekend voor mij niet automatisch chemo. Maar goed, het is mij duidelijk hoe er hier over de medicatie gedacht wordt. Bedankt voor jullie input, ik zal het onthouden.

een paard met cushing geen medicatie geven is eigen keus...mijn keus zou het niet zijn.
Dan zou ik kiezen voor inslapen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:06

Jannepauli schreef:
Ik vind dat nogal een merkwaardige zijstraat vergelijking, maar het is je goede recht om er dit soort opvattingen op na te houden.Je kunt inderdaad in beide gevallen besluiten niet te behandelen en de 'natuur' haar werk te laten doen. Dat is een keus waar wat mij betreft nogal wat haken en ogen aan zitten; voor jezelf mag je ten allen tijde om het even welke beslissingen dan ook nemen. Of je dat, vanwege je eigen principes, opvattingen of gebrek aan kennis ook mag doen als het een ander of een dier betreft, is - wat mij betreft - de vraag of je dan gewoon niet voldoet aan de zorgplicht die je ooit op je nam toen je een dier aanschafte. Willens en wetens een lijdensweg opsturen vanwege je eigen opvattingen.. vind ik net zo'n waanzin als het niet preventief enten zoals in de Bible Belt hoogtij viert.
Maar goed, dat is een totaal andere discussie waarvan ik vermoed dat we het op voorhand al niet eens zullen worden.

Waarom een merkwaardige zijstraat? Ik vind enten juist weer een vreemde zijstraat, dat is namelijk preventief.
Tegenwoordig kun je honden ook chemo geven, de vraag is of je daarvoor wil kiezen. Ben ik er tegen? Nee, hoor helemaal niet. Maar het moet wel bijdragen aan de levenskwaliteit. Mijn 29 jarige paard is nu nog helemaal fit en gezond. Ik weet niet of ik hem de laatste jaren van zijn leven onder de medicatie wil stoppen om er een paar jaartje bij te krijgen. Sowieso vind ik hem nu 'te goed' om daar al aan te beginnen. De bijwerkingen wegen nu niet op tegen de symptomen.

Maar ik vraag jullie mening/advies ook niet om discussie aan te gaan, noch is er Cushing geconstateerd of een beslissing genomen. Dus nogmaals hartelijk dank voor het delen van je ervaring en mening, ik zal dat onthouden als ik ooit voor de beslissing kom te staan. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:07

geerke schreef:
Jessix schreef:

een paard met cushing geen medicatie geven is eigen keus...mijn keus zou het niet zijn.
Dan zou ik kiezen voor inslapen.

Inslapen is ook zeker een mogelijkheid. Helemaal bij een paard aan het eind van zijn leven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:49

Jessix schreef:
Jannepauli schreef:

Waarom een merkwaardige zijstraat? Ik vind enten juist weer een vreemde zijstraat, dat is namelijk preventief.
Tegenwoordig kun je honden ook chemo geven, de vraag is of je daarvoor wil kiezen. Ben ik er tegen? Nee, hoor helemaal niet. Maar het moet wel bijdragen aan de levenskwaliteit. Mijn 29 jarige paard is nu nog helemaal fit en gezond. Ik weet niet of ik hem de laatste jaren van zijn leven onder de medicatie wil stoppen om er een paar jaartje bij te krijgen. Sowieso vind ik hem nu 'te goed' om daar al aan te beginnen. De bijwerkingen wegen nu niet op tegen de symptomen.

Maar ik vraag jullie mening/advies ook niet om discussie aan te gaan, noch is er Cushing geconstateerd of een beslissing genomen. Dus nogmaals hartelijk dank voor het delen van je ervaring en mening, ik zal dat onthouden als ik ooit voor de beslissing kom te staan. :)

Dit begrijp ik dan niet? Als je paard Cushing zou hebben, dan snap ik niet dat je niet direct op medicijnen overstapt. Iedereen in dit topic zegt dat de levenskwaliteit van het paard verbeterd door medicijnen, ik maak dit nu aan lijve mee gezien dat mijn paard het sechts 3 weken krijgt. De bijwerkingen hoeven niet op te treden of niet in erge mate op te treden. Bij mijn paard merk ik enkel dat hij nu wat duffer is. Daar ga je doorheen en als je daar doorheen bent verbeterd je paard aanzienlijk. Dan snap ik die zin in dit geheel niet.

Succes met je paard, hoop niet dat het Cushing is aangezien dit zeer ingrijpend (intern) is voor een paard en zeker zonder medicijnen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:11

Die van mij kreeg wel medicatie, is ook bevangen geweest dus had ook geen keus vond ik zelf, helaas slechts een maand of 3 want daarna kreeg hij koliek en was het einde oefening.

Verder staat er bij ons op stal nog een fjord met overduidelijk cushing.
Hij heeft lange krullen die er geregeld afgeschoren worden. Dit paard heeft het zichtbaar al zo'n 5 jaar (dus wrs al wel zo'n 8 jaar). De eigenaar geeft geen medicatie en eigenlijk doet het dier het nog steeds verbazinwekkend goed. Hij is nu een jaar of 27, loopt als een trein voor de wagen, is vrolijk en staat 24/7 op het land. Je ziet slechts krullen, meer symptomen eigenlijk niet.

Ik vind het dan dus een moeilijke discussie. Het ene paard doet het mogelijk (behalve het haar) wel lang goed zonder de medicatie, de ander niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:16

IMJ schreef:
Die van mij kreeg wel medicatie, is ook bevangen geweest dus had ook geen keus vond ik zelf, helaas slechts een maand of 3 want daarna kreeg hij koliek en was het einde oefening.

Verder staat er bij ons op stal nog een fjord met overduidelijk cushing.
Hij heeft lange krullen die er geregeld afgeschoren worden. Dit paard heeft het zichtbaar al zo'n 5 jaar (dus wrs al wel zo'n 8 jaar). De eigenaar geeft geen medicatie en eigenlijk doet het dier het nog steeds verbazinwekkend goed. Hij is nu een jaar of 27, loopt als een trein voor de wagen, is vrolijk en staat 24/7 op het land. Je ziet slechts krullen, meer symptomen eigenlijk niet.

Ik vind het dan dus een moeilijke discussie. Het ene paard doet het mogelijk (behalve het haar) wel lang goed zonder de medicatie, de ander niet.

Maar je weet absoluut niet hoe het dier zich voelt, hij kan regelmatig misselijk, onzeker, duizelig zijn zonder dat voor de mens zichtbaar te tonen. Het feit dat wij het niet zien aan de buitenkant betekent niet dat de hormonenhuishouding aan de binnenkant wel degelijk structureel in de war wordt gestuurd en in de war is. En zo te lezen heeft dit paard tot nu toe mazzel, maar als hij nu duidelijke krullen heeft, dan zullen er hoe dan ook aan de binnenkant echt al dingen niet goed lopen en dat gaan ze op enig moment merken. Hopelijk niet door een plotselinge bevangenheid oid.