[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:26

Eliana, wat een eikel is die man! Jouw pony is duidelijk bevangen! Schandalig!
Goed gehandeld zeg!

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:27

ohjajoh6 schreef:
Hai Elias. zoals ik het geleerd heb, hoeft je paardje voor Cushing niet nuchter te zijn en voor de I.R. test mag alleen geen krachtvoer geven, hooi is namelijk geen probleem, moet eerlijk bekennen dat ik vol op het gras even niet zeker weet eigenlijk, maar dat kun je voor de zekerheid aan je DA navragen?
Of heeft jouw DA dit tegen jou gezegd, van het nuchter zijn? Want dan vraag ik mij eigenlijk gelijk al af of dat je bij de juiste DA zit...
Ik zou inderdaad stressvolle situaties zo veel mogelijk vermijden.
Op die leeftijd is het helaas al mogelijk ja, die van mij was 7 jaar toen het werd vastgesteld...
Laat ook even weten aan je DA dat het tot 31 oktober gratis testen is op de cushing, scheelt je toch al weer 50 euro op test zelf...

Dank je wel voor je reactie, ik zal het nog eens navragen bij mijn DA.
Jeetje dus het kan al wel op jonge leeftijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:10

Ik voer paard nu al een maand cushcare bij. Lijkt of ze bij de manenkam en schoft wel dikker wordt, en bij de ruggengraat, maar op de ribben niet, juist waar ik wat vetjes wou hebben...
Voer ik te weinig? Of is dit voer toch niet de oplossing?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:33

Elias, nuchter is echt voor de IR test. Niet voor cushing.
Helemaal nuchter is lastig. Wat stro knabbelen ze altijd wel. Hier kwam de DA destijds om 8 uur. Daarna hooi gegeven. Vond het wel wat laat maar was Nog te doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 06:50

Mijn pony staat nu weer 7 weken op de Prascend. Hij eet goed gras en hooi, zijn care for life eet hij helemaal niet. Hij krijgt daarom zijn pilletje met een handje brok.

Waar ik mij meer zorgen om maak, is dat hij heel erg aan de diarree is... Hij krijgt een 1/2 tablet. Wilde maandag bloed laten prikken om te her testen maar zit nu in dubio wat te doen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 06:52

amoj schreef:
Ik voer paard nu al een maand cushcare bij. Lijkt of ze bij de manenkam en schoft wel dikker wordt, en bij de ruggengraat, maar op de ribben niet, juist waar ik wat vetjes wou hebben...
Voer ik te weinig? Of is dit voer toch niet de oplossing?

Heeft mijn pony ook, bij hem is het echt de leeftijd (24). Dat je zijn ribben ziet zal altijd zo blijven, bij hem zakt het naar beneden. Hij heeft dikmakers zoals pulp gehad, maar dat deed niks
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:21

Batlow schreef:
Mijn pony staat nu weer 7 weken op de Prascend. Hij eet goed gras en hooi, zijn care for life eet hij helemaal niet. Hij krijgt daarom zijn pilletje met een handje brok.

Waar ik mij meer zorgen om maak, is dat hij heel erg aan de diarree is... Hij krijgt een 1/2 tablet. Wilde maandag bloed laten prikken om te her testen maar zit nu in dubio wat te doen?

In dit soort gevallen doet AlgaeVitalis wonderen.
De mest is binnen een paar dagen weer prima.
Het gewicht neemt toe,en vacht ,hoeven en conditie verbeteren.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:43

IMJ schreef:
Elias, nuchter is echt voor de IR test. Niet voor cushing.
Helemaal nuchter is lastig. Wat stro knabbelen ze altijd wel. Hier kwam de DA destijds om 8 uur. Daarna hooi gegeven. Vond het wel wat laat maar was Nog te doen.

Okee bedankt voor je reactie, zit nu wel in dubio wat te doen.
Hij kan dus niet op stal en alleen staan raakt hij gestrest en dat is weer niet goed voor de cushing test.
Denk dat ik de IR dan maar laat want mocht hij het hebben dan is de enige remissie een dieet en daar ben ik al mee bezig, dus test alleen cushing dan maar.

Hebben die van jullie ook traanogen, wisselend mest diarree en wat vaster, en depri, en veel struikelen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:06

Elias7 schreef:
Hebben die van jullie ook traanogen, wisselend mest diarree en wat vaster, en depri, en veel struikelen?

Zijn idd symptomen van cushing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:14

Traanogen hebben ze nu allemaal wel in enige mate. Mijn oude merrie minder dan mijn jonge.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:36

Ach Setteli wat een verdrietig nieuws nog van Vlekje... veel sterkte.

Rindin bij echt zere voorvoeten zou ik ook fotos laten maken. Ten eerste kan het toch een teken zijn van beginnend HB (is er de tijd voor...) maar andersom kan een te hoge uitslag op de waarden ook door pijn/stress veroorzaakt of verergerd worden.

Hier hakt het najaar er wel in maar pony blijft toch vrij goed eruitzien, oogt alleen mat. Ga vanmiddag bekappen en ben benieuwd of haar hoefjes nog steeds zo goed in conditie zijn. :)

Batlow is de pony aan de diarree sinds de medicatie? Of ging het daarvoor ook al op en af? Diarree kan door de cushing zelf komen en dan moet de dosis misschien wel omhoog, maar ook door de medicatie en dan lijkt me een tegengestelde beweging handiger... Maar echt ik zou de VA bellen en om advies vragen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:39

Heb het nog even overlegd met de DA, maar die vond het nu nog niet nodig. Ze is niet vreselijk pijnlijk op de voeten, maar ze heeft er wel last van. Echt HB-beeld heeft ze nog niet laten zien. De DA wil eerst het effect van de medicijnen afwachten. Als ik toch eerder foto's wil, dan mag dat altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:02

Ik wil even een algemene opmerking hier maken, als goed bedoelde tips om in je achterhoofd te houden, omdat ik hier en daar nog wel eens wat lees over waardes die niet zakken...

Maar houden jullie er erg in dat het SR (seeson rise) is?
Wat dus inhoud dat bij alle paarden , gezond en ziek de acth waarde duidelijk hoger is dan in de rest van het jaar?
Dus als jullie nog maar een paar maanden bezig zijn met het geven van prascend, kan het zomaar zijn, dat men te snel een eigenlijk onmogelijke daling wil zien.
Ook is het hier al gebleken in het verleden, dat dus steeds maar weer gaan verhogen, in relatief korte tijd, bijna altijd het eten doet stoppen, dan ben je zelfs vaak genoodzaakt om tijdelijk helemaal te stoppen met prascend om erna weer heel voorzichtig te gaan opbouwen...
Blijf vooral goed naar je paard en zijn/haar symptomen kijken en staar je niet stuk op die kloterige waardes...
Testen is leuk en informatief, maar doe je het te snel achter elkaar, maak je jezelf denk ik alleen maar gek...
Mijn advies is dan ook; test pas voor de 2e x , als paardlief al ruim 2 mnd op de volledige dosis staat.
En test je in de SR, houd dan rekening met de verhoging, dus is die hetzelfde gebleven als voor de SR, mag je er eigenlijk van uitgaan dat die dus wel gedaald is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:45

Ik ben het mee eens met wat Ojajo zegt. Ik zou zelf pas na een half jaar laten testen. Het lichaam heeft zo'n 5 maanden nodig om te herstellen van die hoge waardes.
Ikzelf test helemaal niet. De mijne staat nu bijna 5 jaar op 1 mg Pergolide.

Zo was hij afgelopen donderdag, net van het land af, terug naar stal.

Afbeelding

Nu is hij zo, geschoren en wel.

Afbeelding

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:53

ohjajoh6 schreef:
Ik wil even een algemene opmerking hier maken, als goed bedoelde tips om in je achterhoofd te houden, omdat ik hier en daar nog wel eens wat lees over waardes die niet zakken...

Wat dus inhoud dat bij alle paarden , gezond en ziek de acth waarde duidelijk hoger is dan in de rest van het jaar?
Dus als jullie nog maar een paar maanden bezig zijn met het geven van prascend, kan het zomaar zijn, dat men te snel een eigenlijk onmogelijke daling wil zien.
Ook is het hier al gebleken in het verleden, dat dus steeds maar weer gaan verhogen, in relatief korte tijd, bijna altijd het eten doet stoppen, dan ben je zelfs vaak genoodzaakt om tijdelijk helemaal te stoppen met prascend om erna weer heel voorzichtig te gaan opbouwen...
Blijf vooral goed naar je paard en zijn/haar symptomen kijken en staar je niet stuk op die kloterige waardes...
Testen is leuk en informatief, maar doe je het te snel achter elkaar, maak je jezelf denk ik alleen maar gek...
Mijn advies is dan ook; test pas voor de 2e x , als paardlief al ruim 2 mnd op de volledige dosis staat.
En test je in de SR, houd dan rekening met de verhoging, dus is die hetzelfde gebleven als voor de SR, mag je er eigenlijk van uitgaan dat die dus wel gedaald is.

Hu? Voor mij is dit echt abracadabra wat bedoel je precies? Ik ben net bezig met het cushing verhaal bij de mijne is het nog niet geconstateerd maar wird dinsdag vloed geprikt is dat dan niet verstandig? Met die waardes waar jij het over hebt moet ik dan wachten op ander tijdstip?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:57

Ps mijne is er soms ook helemaal niet bij of dat hij helemaal in trance is of zo, of in zijn eigen wereld, is dit ook symptoom van cushing? Sorry voor de hoeveelheid vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:00

Lees de OP eens goed door Elias , de eerste pagina van dit topic en herhaal dit regelmatig, doe ik ook nog steeds als mijn geheugen mij in de steek laat.

Maar ik sprak nu eigenlijk tegen de mensen die al begonnen zijn met prascend en voor de 2e x gaan testen of al hebben gedaan.

In de OP staat precies het verschil in waarde van de periode waarin je test...
Ook dat er word geadviseerd om voorzichtig op te bouwen en niet gelijk de uiteindelijke dosis er in te knallen, ivm bijwerkingen.
En als het goed is staat het depressief zijn er dacht ik bij bij de lange lijst met symptomen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:05

Ja dat is ook een symptoom Elias7.
Vanaf juli begint de seasonal rise. Dit houdt in dat de hormonen omhoog gaan om een wintervacht aan te maken. Dit duurt tot ongeveer november. Dus bij alle paarden, dus jong oud, gezond of ziek. De acth waarde is dus bij alle paarden hoog. En bij het ene paard is hoog ook nog eens hoger dan bij het andere paard. Dus wat eigenlijk gewoon is voor een paard is eigenlijk moeilijk vast te stellen. Daarom werd er vroeger ook nooit in het najaar getest op Cushing omdat je grotere kans had op valse uitslagen.
B.I. promoot het dus wel in het najaar, wat ik persoonlijk dubieus vind. Zo hebben ze dus meer kans op "klanten", maar dat is mjn persoonlijke mening.
Vroeger werden er andere tests gedaan, zoals de dexatest. Die test is bij de mijne uitgevoerd.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:37

Aha okee tis me helemaal duidelijk, bedankt voor de uitleg!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:47

Ik moet zeggen dat zijn diarree nu heel erg is. Sinds 1 week anderhalve week, maar nu begint het wel heel erg te worden. Hij staat nu 7 weken op de Prascend, moet ik de doses verlagen voor een aantal weken? Van een half naar 1/4? Hij is ong 350 kg. Voor de Prascend had hij hier helemaal geen last van. Eetlust is ook minder merk ik heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:59

Je kan dat spul waar papagroom zo mee loopt te adverteren misschien eens proberen? Heb wel eens gelezen dat jp het ook heeft gebruikt tegen slappe mest bij cushingpaard met goed resultaat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:04

Ik heb het inderdaad opgezocht, maar zijn eetlust is nu zo verdomd slecht dat hij zijn krachtvoer niet eet hij eet nu alleen hooi en gras. Krijgen muesli in zijn voerbak maar in zijn bak zit de volgende dag nog altijd voer. Misschien hoogstens 1 hapje op, de geperste blokken hooi eet hij ook vrijwel niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:11

Dan even minderen of zelfs stoppen totdat ze weer eten gaat en dan weer heel langzaam opbouwen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:22

Ik ga even 7 halfjes weer door de helft doen, dan probeer ik voor 2 weken een lage dosering proberen. Ook is er schijnbaar een proef verpakking van wat papagroom aanraadt dus kan ik kijken of ik het misschien op een manier er in krijg, anders zit ik met een emmer..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 23:20

ohjajoh6 schreef:

Hmmm

Morgen wordt de mijne weer getest en dat is 6 weken na de diagnose. Eerste test, eind augustus, was haar waarde 239 dus zeker geen twijfelgeval. Qua symptomen merkte ik alleen dat ze te rustig was, sloom en soms in zichzelf gekeerd. Ik ben rustig op gaan bouwen met een 1/4 Prascend naar momenteel 3/4 Pascend terwijl de DA een hele pil heeft aanbevolen. Als de waarde niet rond de 47 komt moet ik dan afwachten of toch verhogen?

Paard zit duidelijk beter in haar vel beduidend minder sloom en in zichzelf gekeerd. Rijden krijgen we ook weer beiden plezier in :) Vandaag was ze over duidelijk iets te enthousiast en wilde vooral hard en veel galloperen. Merkte na afloop dat het misschien toch iets teveel van het goed was. Ineens was ze eigenlijk iets te moe en rustig. Laat mij weer beseffen dat ik haar toch nog weer meer tegen haar zelf moet beschermen.