Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ohjajoh6 schreef:Hai Elias. zoals ik het geleerd heb, hoeft je paardje voor Cushing niet nuchter te zijn en voor de I.R. test mag alleen geen krachtvoer geven, hooi is namelijk geen probleem, moet eerlijk bekennen dat ik vol op het gras even niet zeker weet eigenlijk, maar dat kun je voor de zekerheid aan je DA navragen?
Of heeft jouw DA dit tegen jou gezegd, van het nuchter zijn? Want dan vraag ik mij eigenlijk gelijk al af of dat je bij de juiste DA zit...
Ik zou inderdaad stressvolle situaties zo veel mogelijk vermijden.
Op die leeftijd is het helaas al mogelijk ja, die van mij was 7 jaar toen het werd vastgesteld...
Laat ook even weten aan je DA dat het tot 31 oktober gratis testen is op de cushing, scheelt je toch al weer 50 euro op test zelf...
amoj schreef:Ik voer paard nu al een maand cushcare bij. Lijkt of ze bij de manenkam en schoft wel dikker wordt, en bij de ruggengraat, maar op de ribben niet, juist waar ik wat vetjes wou hebben...
Voer ik te weinig? Of is dit voer toch niet de oplossing?
Batlow schreef:Mijn pony staat nu weer 7 weken op de Prascend. Hij eet goed gras en hooi, zijn care for life eet hij helemaal niet. Hij krijgt daarom zijn pilletje met een handje brok.
Waar ik mij meer zorgen om maak, is dat hij heel erg aan de diarree is... Hij krijgt een 1/2 tablet. Wilde maandag bloed laten prikken om te her testen maar zit nu in dubio wat te doen?
IMJ schreef:Elias, nuchter is echt voor de IR test. Niet voor cushing.
Helemaal nuchter is lastig. Wat stro knabbelen ze altijd wel. Hier kwam de DA destijds om 8 uur. Daarna hooi gegeven. Vond het wel wat laat maar was Nog te doen.
ohjajoh6 schreef:Ik wil even een algemene opmerking hier maken, als goed bedoelde tips om in je achterhoofd te houden, omdat ik hier en daar nog wel eens wat lees over waardes die niet zakken...
Maar houden jullie er erg in dat het SR (seeson rise) is?
Wat dus inhoud dat bij alle paarden , gezond en ziek de acth waarde duidelijk hoger is dan in de rest van het jaar?
Dus als jullie nog maar een paar maanden bezig zijn met het geven van prascend, kan het zomaar zijn, dat men te snel een eigenlijk onmogelijke daling wil zien.
Ook is het hier al gebleken in het verleden, dat dus steeds maar weer gaan verhogen, in relatief korte tijd, bijna altijd het eten doet stoppen, dan ben je zelfs vaak genoodzaakt om tijdelijk helemaal te stoppen met prascend om erna weer heel voorzichtig te gaan opbouwen...
Blijf vooral goed naar je paard en zijn/haar symptomen kijken en staar je niet stuk op die kloterige waardes...
Testen is leuk en informatief, maar doe je het te snel achter elkaar, maak je jezelf denk ik alleen maar gek...
Mijn advies is dan ook; test pas voor de 2e x , als paardlief al ruim 2 mnd op de volledige dosis staat.
En test je in de SR, houd dan rekening met de verhoging, dus is die hetzelfde gebleven als voor de SR, mag je er eigenlijk van uitgaan dat die dus wel gedaald is.
ohjajoh6 schreef:Ik wil even een algemene opmerking hier maken, als goed bedoelde tips om in je achterhoofd te houden, omdat ik hier en daar nog wel eens wat lees over waardes die niet zakken...
Maar houden jullie er erg in dat het SR (seeson rise) is?
Wat dus inhoud dat bij alle paarden , gezond en ziek de acth waarde duidelijk hoger is dan in de rest van het jaar?
Dus als jullie nog maar een paar maanden bezig zijn met het geven van prascend, kan het zomaar zijn, dat men te snel een eigenlijk onmogelijke daling wil zien.