Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:10

Jny schreef:
Jny schreef:
Ben ik weer. Drukke week achter de rug. De scopie is uitgevoerd alleen ondanks 15 uur vasten zat er nog steeds veel voer in de maag. (Maagimpactie)
Aangezien ik de scopie op stal heb laten doen (ivm stress reductie) konden ze verder niets doen.
Nu gaan we maandag naar de internist in Utrecht.
Sowieso vonden ze ook ern stuk slokdarm niet netjes sluiten (slokdarmverlamming ? Het is wel een Friezenkwaal)
Dus we zijn eigenlijk nog niet veel verder. Nu afwachten wat er komende week uit gaat komen.

Helaas, geen.maagzweren maar maagverlamming.
We hebben haar vanmiddag moeten laten gaan ....

Wat vreselijk om te horen, hè veel sterkte :knuffel:

Marus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:12

@Boemel: ik wil zeggen dat ik heel veel respect voor je heb hoe jij met je paard omgaat.
Ik heb zelf 2 jaar lang zo’n merrie gehad en ik moet eerlijk zeggen dat het mijn vertrouwen enorm heeft beschadigd.
Ik hoop dat er snel beterschap komt!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:23

Hier inmiddels 1.5 week van de medicatie.
En ze zit tevens in de laatste maand van de dracht.

Ze lijkt op dit moment oke. Helemaal vertrouwen doe ik het nog niet.

Het is een flinke zoektocht geweest.
Wat ze nu krijgt:

3x dgs Marstal bergwiesen Mash
2x dgs victorious secret balancer
2x dgs Equine74 volledige dosis
1x dgs 100 gram psylliumzaad ( dit wil ik gaan vervangen door gekookt lijnzaad)
1x dgs probiotica
1x dgs selicium
1x dgs vloeibare vit E+sel ivm dracht
En als ik denk dat ze meer eiwitten nodig heeft krijgt ze agrobs myo flakes.

Dit is waar ze het op dit moment het beste op doet.
Alles in de vorm van muesli of brok valt niet goed. 1 klein handje en ze doet weer gekke bekken trekken en veel gapen.
Wel is het lastig te onderscheiden of ze nu ook nog wat buikpijnklachten heeft door dracht of toch weer de maag?
Hout bijten, en soms zo fel op de liksteen bijten. Vandaag antirolsingel gepast en de singel vond ze toch niet fijn……..
Maar met medicatie verdwenen deze klachten ook niet.

Wat betreft dracht en geen merriebrok kunnen geven heb ik overleg gehad.
Haar conditie is prima, hoeft niet dikker.
En ze krijgt alle benodigde vitamines en eiwitten.
Ik heb het ruwvoer laten analyseren en dat is voor nu ze hoogdrachtig is goed. Rijk hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:13

Dankjewel Marus!
Ik vind het ook niet altijd gemakkelijk. Helemaal niet wanneer de situatie echt onveilig is. Maar, ik houd voor ogen dat het in de allereerste plaats het vervelendst is voor Mirtje. En dat wanneer zij zich beter voelt, alles beter gaat. Ik probeer het te zien als een puzzel, die niet gemakkelijk is, maar toch een keer voltooid zal worden.

Ik heb de tijdsdruk losgelaten. Tuurlijk wil ik graag rijden en mis ik het rijden en opbouwen op mijn eigen paard. Maar goed, wat niet is, is niet. Ik kan regelmatig op de paarden van anderen rijden en dat is ook leuk. En lekker zorgeloos :D

Bovendien heb ik vertrouwen dat Mirtje eigenlijk een geweldig lief en leuk karakter heeft. :)

Hetgeen jij voert ziet er goed uit! Dat is ook een hele puzzel geweest hè. Als dit werkt, dan zou ik op dit recept voorlopig heel zuinig zijn :)

LB2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:25

Ik heb hier al zeer veel goede ervaringen gelezen met Nexium en overweeg om dit te proberen bij mijn paard. Hoe geven jullie die pilletjes? Gewoon heel door het voer? En hoeveel?

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:03

Wat vreselijk om te horen, hè veel sterkte :knuffel:[/quote]

Dank je wel. Sectie heeft uitgewezen dat ze op 2 plekken in de maag tumoren had, de maag was ontstoken. de mild was verkleefd aan de maag. In de dikke darm zaten verdikte wanden, en op de lever zat ook een plek.
Ze was echt niet meer te redden. En een meester in verbloemen van pijn.
En uiteindelijk dus geen maagzweren.
Het is heel zwaar, ze zou volgende maand pas 10 worden. Ik ben echt gebroken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:11

Wat heftig Jny!
Ik heb een paar weken geleden mijn merrie van bijna 10 laten gaan. Dat is veel te jong.

Mag ik vragen welke symptomen je paard liet zien, waaruit je opmaakte dat verder onderzoek nodig was?

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:20

boemel schreef:
Wat heftig Jny!
Ik heb een paar weken geleden mijn merrie van bijna 10 laten gaan. Dat is veel te jong.

Mag ik vragen welke symptomen je paard liet zien, waaruit je opmaakte dat verder onderzoek nodig was?

Het waren subtiele gedragingen. Ik had in december de zadelfitter en het zadel had niet goed gelegen dus ze gooide haar hoofd omhoog als je het zadel erop legde, zo ook op een gegeven moment als je het deken op deed of als je haar ging poetsen onder de buik. En ze ging met haar tanden langs de staldeur (metalen rand) en gapen. Vandaar dat ik dacht maagzweren. Maar omdat op.9 februari bij de scopie nog voer in de maag zat (ondanks 15 uur vasten) heb ik doorgepakt en naar Utrecht gegaan omdat mijn gevoel zei dat het niet goed was. Ze heeft begin Januari een luchtweginfectie gehad. Ik denk dat de maag toen al niet goed meer functioneerde en de medicijnen wellicht te lang in de maag gezeten hebben en dat die het proces versneld hebben want vanaf half januari is het steeds erger geworden ondanks dat ze nog "gewoon " functioneerde (evenveel.mest, plas etc)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:42

Wel heel goed van je dat je zo doorgepakt hebt en erachter gekomen bent.
Al zal het extra dubbel voelen, haar te laten gaan, terwijl ze nú nog functioneerde.
Maar, ik snap je keuze heel goed. Ik had hetzelfde gedaan.

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:56

boemel schreef:
Wel heel goed van je dat je zo doorgepakt hebt en erachter gekomen bent.
Al zal het extra dubbel voelen, haar te laten gaan, terwijl ze nú nog functioneerde.
Maar, ik snap je keuze heel goed. Ik had hetzelfde gedaan.

Ik denk dat als je je paard goed kent, je echt moet luisteren naar je buikgevoel. Sinds dat ik haar had hebben we best veel ellende gehad (een naand nadat ik haar kocht liep ze een meniscusblessure op, waar ze een jaar later op afgekeurd is) maar we hebben er altijd nog wat van kunnen maken. Ik moest haar ook altijd remmen want ze wilde te graag en meer dan ze aankon. Ze was mijn soulmate. En mijn buikgevoel zei nu dat ik door moest pakken. Mijn dierenarts bevestigde nog: ze was een meester in verbloemen want ze moet veel meer pijn en ongemak hebben gehad als wat ze liet zien.
Utrecht heeft me ertussen door gepland. Zij zeiden: u heeft een Fries en die laten het niet makkelijk zien anders had ik pas a.s. dinsdag terecht gekund. Ik vrees dat ze dan overleden zou zijn aan maagruptuur. Er bleek nu al heel veel voer in de maag te zitten.

Een paard laat vaak pas wat zien als ze echt niet meer kunnen doen alsof er niets aan de hand is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:19

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:18

@boemel, klinkt heel veel belovende en volgens de omschrijving ook echt wel getest qua werking door middel van scopie.

Wat me dan wel opvalt is dat bij de omschrijving bij de test in Nieuw-Zeeland uitgegaan is van 40 gram.
Terwijl het voeradvies veel hoger is.

Maar ik denk er ook zeker over dit te bestellen. Ik twijfel nog even over de pure lithothamne, via Reverdy of deze.
De pure lithothamne is namelijk wel veel goedkoper in gebruik.
Maar het belangrijkste is een goed werkend product.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:57

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:03

Ja, klopt die had ik ook gezien, maar vanwege de uitgebreide informatie die van de eerste webshop gedeeld.
Als je de volle dosis doet, dan doe je 50 dagen met een emmer van 5 kilo.
Dat is dan net geen 3 tientjes per maand.

Pure Lithothamnium bij Reverdy is goedkoper voeren omdat je daar minder van geeft, maar daar zit dus niets anders bij in.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:44

Interessant! Ik geef equine74 maar is maandelijks een duur grapje.
Ik ga ze eens vergelijken

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:09

Wat zal een paard makkelijker opnemen, granulaat of poeder.
Ik heb helaas een lastige eter. En het moet twee keer per dag dus ik zal het klaar moeten zetten en door wat voer moeten mengen wat ik klaar zet.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:13

cupido1996 schreef:
Wat zal een paard makkelijker opnemen, granulaat of poeder.
Ik heb helaas een lastige eter. En het moet twee keer per dag dus ik zal het klaar moeten zetten en door wat voer moeten mengen wat ik klaar zet.

Bij die van mij doorgaans makkelijker granulaat dan poeder. Zeker in deze hoeveelheden. Alleen bij de poeder vind ik het wel handiger dan je nog de optie hebt om het te mengen met water en dan een spuit in de mond kan doen. Zo gaat hier de Equine74 er ook in, want die laat ie ook in z’n allerlekkerste slobber staan als hij iets teveel prikkels heeft.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:46

boemel schreef:
Aangezien ik zelf fan ben van de lithothamnium, ga ik dit proberen zodra mijn huidige voorraad op is
https://horse-shopping.nl/product/celti ... uf-inside/

ik ga deze ook proberen als mijn equin74 op is. Ik was er mee gestopt maar ga denk toch wel weer geven.

maar of ik lees erover heen maar kan nergens vinden hoeveel je moet geven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:03

Afbeelding

Het staat bij de plaatjes :)

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:18

Zou de Celtix-buf zijn werking behouden als het de dag ervoor al wordt klaargezet voor de volgende dag in geweekt voedsel?
Met twee keer per dag, zal ik toch de ochtend portie door stal moeten laten geven. Dus denk erover het door wat bietenpulp ofzo en dan klaar te zetten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:28

Ik zou dan eerder 2 porties klaar zetten. En diegene die voert vragen beide bakjes gelijktijdig te geven.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:38

Ik heb besteld!
De Equine74 is bijna op dus ik moest weer bestellen. Toch voor de Hynder Celtic bufs gekozen. De ingrediënten komen volgens mij aardig overeen. De Celtic wat meer ingrediënten.
Ben benieuwd!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:50

Ben benieuwd naar je ervaring tov de Equine74 :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:07

Maaik schreef:
Ben benieuwd naar je ervaring tov de Equine74 :)

Ja ik ook! Hoop dat ze het lust.
De Equine74 kon ik proberen, deze niet.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:24

Ik heb de celtix-buf gisteren ook besteld.
Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het wordt gegeten en of ik verbetering merk bij mijn merrie. Die heeft na een verhuizing van stal echt wel wat symptomen op dit moment.