[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:09

Eliana schreef:
Ik zit even terug te lezen en zie dat jullie klitwortel gebruiken voor schilfers, waar kun je dat kopen?

kruidvat. cylindervormige fles met paarse dop, staat bij shampoo, etc.

Eliana

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:26

Dank je wel! Dan gaan we dat even proberen :)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:51

Hoi allemaal,

Ik ben sinds 3 weken de trotse bezitter van een geweldig paardje.
Ze heeft ook zomer exceem, maar schuurt nu niet. Ze staat ook gewoon met een normale deken op nu.
Ze heeft we enorme schilfers in haar manen, in haar staart zijn ze kleiner. Ben al flink aan het borstellen gegaan, maar krijg ze er niet allemaal uit. Ook zijn de manen een staartwortel vettig en in plaats van zwart, grijzig.
Nu las ik iets over die shampoo van de kruidvat, maar hoe gebruiken jullie die. Ik wil nu niet meer gaan wassen ivm het slechte en koude weer.
Iemand tips hoe de schilfers het beste te verwijderen?

Even ter info, hiervoor had ik ook een exceem paardje, maar omdat we bij de kust wonen en we het naar buiten gaan hadden aangepast, is zij niet meer gaan schuren. Ik hoop dat het voor haar ook zal helpen en ga ook aanvulling in het voer geven in de vorm van muesli. Daar ben ik nu alles voor aan het uitzoeken, maar zoek nu naar een oplossing voor de schilfers.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:01

Als je de klitwortel bedoeld, dat is geen shampoo maar een soort lotion.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:02

bij ons paardje dat schuurde duurde het ook heel lang voor het schilferen stopte. dit heeft te maken met het herstellen van de huid. op zich kunnen de schilfers geen kwaad en komen ze er vanzelf wel uit. manen en staartwortel van een paard horen vettig te zijn. dwz als je met je vingers erdoor rost horen je vingers daarna vettig aan te voelen. ook kan je bij de basis van de haren goed zien dat dat vetter is dan de rest van het haar. dit vet is er om de huid en haren soepel te houden en te voorkomen dat bijv. regenwater de huid van het paard bereikt. een eenmaal natte paardenhuid wordt week en verliest daarmee afweer tegen slecht weer. het vet vormt een beschermlaagje voor het paard, het paard heeft dit ook nodig (zeker als ie buiten loopt, maar sowieso voor de soepelheid van de huid. een niet vette, droge huid gaat op den duur jeuken). lekker laten zitten dus.

vwb de schilfers, nogmaals het kan heel lang duren, de schilfers geven aan dat het huidherstel lekker bezig is (geweest). de schilfers zijn afgestorven hoorncellen van de huid, wat inhoudt dat daaronder dus een nieuwe huidlaag is gevormd. doordat een paard manen heeft waar de schilfers in blijven hangen kan het best lang duren voor het weer 'schilfervrij' is, maar de schilfers zelf kunnen dus geen kwaad. tenzij het paard er echt last van heeft, niet te moeilijk over doen en gewoon regelmatig de manen uitborstelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:23

marion,gebruiki de zokefucntie anders even,er staat zat info in dit topic over schilfers.
gaat vanzelf wel weer weg,alleen helpt klitwortellotion daar wat sneller bij.

dat grijze is gewoon huidvet, lijkt mij normaal.
hebben de paarden bij ons op stal ook als je met je hand er overheen gaat.

appie heeft nog steeds veel last van schilfers,maar ik sta dan ook geen uren te poetsen,het gaat er vanzelf wel uit. :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:24

ellepel gefeliciteerd

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:47

Ik dank jullie wel.
Het stoort ons beide ook verder niet hoor, maar soms zijn het best grote stukken, dus vandaar dat ik het vroeg.
Ik zal eens gaan kijken nar die klitwortel lotion, kan het gewoon eens proberen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:06

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:44

yvonnedv schreef:
ellepel gefeliciteerd

dank je! :D :D

line als je ze naast elkaar zet zie je dat de ingrediënten verschillen:

puur drainage
--------

Extracten van: Artisjok (Cynara scolymus), Berendruif (Arctostaphylos uva ursi), Berk (Betula alba), Canadese geelwortel (Hydrastis canadensis), Driekleurig viooltje (Viola tricolor), Duizendguldenkruid (Erythraea centaurium), Grote engelwortel (Angelica archangelica), Grote klis (Arctium lappa), Guldenroede (Solidago virgaurea), Heermoes (Equisetum arvense), Javaanse kurkumawortel (Curcuma xanthorrhiza), Jeneverboom (Juniperus communis), Kattenklauw (Uncaria tomentosa), Kattensnor (Orthosiphon stamineus), Kleefkruid (Galium aparine), Kurkboom (Cortex phelodendri (Huang bai)), Mariadistel (Carduus marianus), Paardenbloem (Taraxacum officinale), Rozemarijn (Rosmarinus officinalis) en Zwarte bes (Ribes nigrum). Verdunde extracten van: Vrouwenmantel (Alchemilla vulgaris), Zuurbes (Berberis vulgaris) en Stinkende gouwe (Chelidonium majus). Alcohol 35%.

info over de werkzame stoffen staat wel bij de ingrediënten onder op de pagina zelf :j

en de drainage compositum:
---------

Samenstelling
Aqua, Ribes nigrum (zwarte bes), Bardana (grote klis), Centaurium (duizendguldenkruid), Juniperus (jeneverbes), Equisaetum (paardestaart), Viola tricolore (driekleurig viooltje), Carduus marianus (mariadistel), Taraxacum (paardebloem), Angelica (engelwortel), Calamus (kalmoes), Cynaria (artisjok), Solidago virga aurea (guldenroede), Orthosiphonis (kattesnor), Uva ursi (beredruif), Betula (witte berk), Berberis (zuurbes), Echinacea purpurea (rode zonnehoed), Uncaria tomentosa (katteklauw), Hydrastis canadensis (canadese geelwortel), Cantharis (spaanse vlieg), Ethanolum 35% vol.
en de extra info over de werkzame stoffen staat wel gewoon bij de ingrediënten

ik vind dat je zeker niet moet gaan kijken naar de prijs,scheelt net 5 euro en dat is niet veel.
ik heb geen idee welke beter is.
wel heb ik zelf al ervaring met het gebruik van de drainage compositum van de groene os en ik zou zelf zeker weer voor die gaan kiezen omdat ik wel bij appie gemerkt heb dat het werkt :)

zet de ingrediënten eens naast elkaar,zoek op wat het allemaal doet en maak daaruit voor jezelf en keus wat het beste bij jouw dier past
is wel even een werk,maar dan weet je ook veel beter wat de stoffen nou eigenlijk doen :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:23

op paardendrogist.nl staat

Drainage Compositum

Voor gebruik bij chronische (huid)aandoeningen en een verstoord immuunsysteem. Ondersteunt de afvoer van afvalstoffen. Door productieproblemen is dit product pas weer in het voorjaar 2012 leverbaar. Alternatief: Puur Drainage.

vandaar dat line18 denk ik vraagt om ervaringen met het alternatief.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:05

ik zag dat inderdaad ook al op wat andere sites staan dat het nu niet leverbaar is,zal wel een bepaalde grondstof zijn die dan niet leverbaar is denk ik?
ik had daar zo niet bij stilgestaan

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:39

Ik ben flink aan het borstelen en heb een de klitwortel gebruikt het begint wel te werken.
We gaan nu toch ook maar op zoek naar een geschikte exceemdeken dan krijgt ze hopenlijk minder jeuk. Het probleem is alleen dat Mar maar 85 cm is. Weten jullie geschikte dekens voor die kleintjes?

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:58

ik liep naar buiten, naar de paardjes toe en ik zag ze weer schuren? nu al zomerexceemvliegjes?:O bij wie nog meer?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:28

het is nooit echt lang koud geweest dus de meeste zullen nog wel gewoon leven en niet helemaal dood gevroren zijn, als het dan weer iets warmer word komen ze gewoon weer tevoorschijn

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:40

Horse_Driver schreef:
ik liep naar buiten, naar de paardjes toe en ik zag ze weer schuren? nu al zomerexceemvliegjes?:O bij wie nog meer?

ja het viel mij ook op vandaag. zomereczemertje hier stond vandaag toch weer met zijn gat tegen de waterbak te jensen. ik denk inderdaad dat het te maken heeft met de belachelijk hoge temperaturen. ik had van de week ook jonge vliegen in de mest en we hebben knoppen in een aantal struiken. het gras in mijn ponywei is weer rechtop gaan staan en er komen nog steeds jonge sprieten bij. als klap op de vuurpijl hoorde ik vanmorgen de typische voorjaarsroep van een houtduif... bizar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:33

Jones is nog niet gestopt met schuren. Gisteren lag Ilse ook weer haar buik te schuren. Zij heeft heel licht eczeem in de zomer, rond haar navel. Als ze jeuk heeft gaat ze liggen en schuurt met haar buik over haar achterhoef. Normaal zie ik haar dat eigenlijk alleen in het najaar doen, maar gisteren dus ook :?

Ellepel, ik zie dat in die reinigingskuren een extract van berk zit. Daar is jouw paard toch ook allergisch voor? Gaat dat wel goed?

Voor Jones heb ik Derfen besteld, ben benieuwd. Jeuk lijkt erger te worden. Ik zie hem nu ook weer regelmatig z'n buik bijten. Na een paar maanden Marstall eczeem te hebben geprobeerd, ben ik gisteren overgestapt op Subli zonder.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:43

Hier ondanks de hoge temperaturen nog altijd jeukvrij! Heaven d'r manen groeien weer mooi aan. :)

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:46

sammyoo:
weet je dat ik daar nooit op gelet heb?

maar bij appie was de laatste kuur denk ik nu 3 jaar geleden,en volgens mij heb ik toen geen bijwerking aan hem gemerkt.
maar het is homeopatisch en aangezien er dan een verdunning inzit waardoor het al bijna geen berk meer in zit denk ik dat het wel mee valt :D :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:42

Wellicht zijn het alleen de pollen die ze inademen waar ze allergisch voor zijn??
Kwam er bij Appie ook geen allergie voor culicoides uit de test? Ik vraag me nu af of een eczeemdeken straks wel enig nut heeft (behalve dat hij zich dan moeilijker kapot schuurt).

Muzefee, wat een lief koppie heeft Heaven. Fijn dat de manen weer wat langer zijn, dan heeft ze ook geen jeuk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:47

@ sammyoo, je schrijft dat je sinds gisteren (eergister dus inmiddels) bent begonnen met Subli zonder. enkele regels daarboven schrijf je dat ze diezelfde dag toch weer met de buik over de hoef schuurde. wellicht (al dan niet deels) een reactie op het voer?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:23

Merrieveulen, daar ben ik ook een beetje bang voor. Maar er zit in de Subli zonder eigenlijk nog minder dan in de Marstall, dus ik wil voordat ik weer naar een voer grijp het een paar weken proberen (tenzij de jeuk heel veel erger wordt).

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:37

hallo jongens... ik heb iets gezien gister wat of een grote aanwijzing was of super toevallig... maar het is het volgende

met chany gaat het heel goed, ze schuurde niet meer en haar huidje zag er op een aantal schilvers na goed uit.. ze stond al 3 dagen in een zand paddock omdat de wei een spons was.
en gister mocht ze een halve dag op de wei.. en savond zag ik haar toch weer flink schuren aan een boom
haar manen kam is ook weer dik en hard... wat denken jullie hier van ...
voor die 3 dagen kwam ze wel op de wei en zag ik haar niet schuren.. maar na 3 dagen op het paddock met hooi en dan op de wei wel..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:45

@ Lataar: mss toch van het gras? Zit wel veel fructaan in momenteel. Is ook niet goed voor eczemers.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:52

ja .. dat was ook meteen wat ik er uit haalde.. maar wist niet dat er nu ook veel fructraan in zat..?
bij veel hitte en dan regen, en als het heel koud is toch?
bedankt voor je reactie :)