[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:55

btw opisop... jij staat niet in t rijtje online ruitershopzaken hier op bokt?

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:20

Knoflook is trouwens erg goed voor mensen, maar niet zo goed voor paarden.
Welke Luzerne heb je? In veel Luzernes zit Melasse om 't zoeter te maken (lekkerder voor paard). Die van Subli bevat geen melasse, misschien dat er nog wel meer merken zijn. Melasse = suikers.[/quote

ik voer luzerne van hartog ik heb de zak nog liggen dus zal eens kijken wat erop staat bedankt voor de tip dan weet ik dat ook weer
ik hoorde pas dat je je paard een maand voor het jeuken gaat beginnen een reiniginskuur moet geven en als ondersteuning probiotica en omega 3-6-9 moet voeren bij paarden met ze ik ga het dit jaar voor het eerst proberen ik weet dat de omega vetzuren zijn voor een goede conditie van de huid en om die sterk te houden heeft iemand daar ervaring mee.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:00

Ik voer de 'luzerne' van agrobs, ook vrij van melasse en andere 'slechte' stoffen..

Hier ook diaz aan de omega 3-6-9 (de dure, kwaliteit en pure bronnen zijn erg belangrijk) goed supplement en reiniging..
Vorig jaar al snel geen jeuk meer toen dit gestart werd, ben dus benieuwd wat we nu krijgen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:49

Hallo allemaal. Ik kom even binnenvallen met mijn hengst met jeuk. Ik ben Simone en de hengst heet R-Ventoinho, oftewel Briesje. Het is een twaalf jarige Lusitano die zolang we hem kennen (paar jaar) zijn manen geschuurd heeft.

Ik gebruik met veel succes pro biotica als supplement (een goede darmflora is immers de basis voor alles) en sla-olie OP de manenkam. De olie houdt de huid zacht en vochtig zodat het minder jeukt en vliegjes komen niet door de olie heen om te steken...
Ik heb dit paard net een paar weken en de huid is nu al kalm en de manen groeien weer bij.
Natuurlijk moet ik nog zien wat de zomer brengt, maar het is erg hoopvol (en goedkoop en makkelijk).
Ik breng het zo'n beetje om de drie dagen aan met een kwast.

Ja, de manen was ik af en toe zodat ze niet helemaal druipen van het vet. Maar eerlij gezegd vind ik vette manen minder erg dan afgeschuurde.

Hij heeft ook verder jeuk over het hele lichaam, maar dit gaat al beter met uitgebreide poetsbeurten. Ik denk dat die jeuk gewoon door slechte lichaamsverzorging/verstikte huid kwam.

Ik weet niet of het verschil goed uitkomt op de foto's.
Eerst:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:59

Die van agrobs is idd ook goede luzerne.
Ben nu ook bezig met een reinigigingskuur.
Iemand ook een linkje naar een pro biotica?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:18

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:22

Oeh Lusitana, die zit duidelijk niet goed in zijn vel! Misschien kun je bloed laten trekken en kijken wat voor suplementen je hem kunt geven?

Mijn paard heeft al een tijdje droes en krijgt daar vervelende bijwerkingen van. Hij zit uiteraard slecht in zijn vel, heeft een licht ontstoken koker, dikke benen en... juist, jeuk! Zijn hele vacht zit onder de schilfers. Momenteel doe ik er niets aan, hij moet eerst maar eens goed beter worden en braaf zijn hooi helemaal opeten. Ik poets hem wel elke dag, maar niet al te flink omdat ik bang ben de huid kapot te maken nu zijn weerstand zo laag is.
Heeft er iemand een idee wat ik straks bij kan voeren zodra hij een stuk beter is? Hij heeft duidelijk te weinig voedingsstoffen binnengekregen door het minder eten. Wij voeren sportbrokken, van ik geloof, marstal.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:24

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:25

Lusitana, ik hoor graag je vorderingen van het voorjaar wat betreft de olie, mooi dat het nu goed met hem gaat :j
en welkom in het topic :-)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:26

Annetje schreef:
Oeh Lusitana, die zit duidelijk niet goed in zijn vel! Misschien kun je bloed laten trekken en kijken wat voor suplementen je hem kunt geven?

Mijn paard heeft al een tijdje droes en krijgt daar vervelende bijwerkingen van. Hij zit uiteraard slecht in zijn vel, heeft een licht ontstoken koker, dikke benen en... juist, jeuk! Zijn hele vacht zit onder de schilfers. Momenteel doe ik er niets aan, hij moet eerst maar eens goed beter worden en braaf zijn hooi helemaal opeten. Ik poets hem wel elke dag, maar niet al te flink omdat ik bang ben de huid kapot te maken nu zijn weerstand zo laag is.
Heeft er iemand een idee wat ik straks bij kan voeren zodra hij een stuk beter is? Hij heeft duidelijk te weinig voedingsstoffen binnengekregen door het minder eten. Wij voeren sportbrokken, van ik geloof, marstal.

Zit je te denken aan een brok of aan een supplement?
eczemer hier met erge schilfers is flink verminderd met omega 3, 6, 9 olie en het sportsupplement van de groene os erbij..
Je weet dan zeker dat alles goed binnen komt en Diaz hier is er enorm van opgeknapt..
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 14-02-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:29

Ik zit meer aan een suplement te denken, omdat het anders wat moeilijk wordt met voeren. Ik ben zelf niet altijd op stal rond de tijd dat er gevoerd wordt en wil wel zeker weten dat alles gegeven wordt als ik het voer aanpas.
Hij krijgt trouwens wel lijnzaadolie over zijn voer, dat krijgt hij nu ook gewoon nog. Zijn brokken eet hij gelukkig wel (weer) goed, alleen het hooi wil nog niet zo hard naar binnen.

Ik hoor veel goeds over de groene os via internet, maar hier in de buurt lijkt nog niemand daarvan gehoord te hebben. Ik ga eens kijken naar de dingen die jij noemt. Bedankt voor het meedenken alvast :) Meer suggesties zijn altijd welkom.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:30

Po-biotica zal ook in jouw geval helpen in het herstellen van de algemene conditie van het paard en de huid.

Citaat:
Indicaties
Probiotica voor dieren met een slechte spijsvertering en een slechte maag/darmfunctie, bij diarree en bij herstel na ziekten, allergieën en chronische luchtwegaandoeningen. Ook na langdurig antibiotica gebruik, is het heilzaam om Probio Forte te gebruiken.

Op dit moment reageert de hengst zo ontzettend goed op de behandeling die hij nu krijgt, dat ik nog even af zie van verder onderzoek (wat wel mijn eerste idee was toen ik hem zag).

SuperRoos schreef:
Lusitana, ik hoor graag je vorderingen van het voorjaar wat betreft de olie, mooi dat het nu goed met hem gaat :j
en welkom in het topic :-)

Dankje en ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:33

@Annetje: Wat vervelend dat je paard droes heeft! Van verschillende merken heb je volgens mij recovery voer. Volgens mij is die van Equisanum wel goed (dit voer kan je alleen bij dierenartsen halen). Als die echt last heeft van de schilfers kan je misschien wat klitwortel op de vacht spuiten (eventueel verdund)? Je kan hem door het voer heen ook bijvoorbeeld Wiesencobs geven. Dit zijn grasbrokken die je nat moet maken, de brokken vallen dan uit elkaar en paarden vinden het erg lekker.
Link naar Sanequi Recovery: http://www.sanequi.nl/index.php?id=8

Ik heb net proefverpakkingen van Agrobs Pre Alpin Wiesencobs en Aspero binnen. Senna vind het erg lekker. Ik wil hier dan doorheen een vitamine/mineralen supplement geven (Primeval), NAF Appelazijn en eventueel voor wat extra energie Omega-olie (van NAF, Groene Os, Subli). Ik wacht nog even de reactie af van natuurlijkinbalans. Jammer genoeg duurt dat nog 2 weken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:35

Annetje schreef:
Ik hoor veel goeds over de groene os via internet, maar hier in de buurt lijkt nog niemand daarvan gehoord te hebben. Ik ga eens kijken naar de dingen die jij noemt. Bedankt voor het meedenken alvast :) Meer suggesties zijn altijd welkom.

Groene os is wel wat duurder dan huismerken olie of supplement maar het bevat enkel pure bronnen en geen chemische toevoegingen en dat lijkt bij dit soort paarden allemaal erg mee te spelen vandaar dat ik dan altijd kies voor de kwaliteit, dan maar wat duurder maar ik zie ook dat ze het er goed op doen..
Ooit een goedkoop supplement gehad en daar merkte ik echt helemaal niets van + dat er ook weer veel suikers in zaten verwerkt die we juist niet willen geven aan jeukerige paarden..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:37

Annetje, ik zie dat je graag een supplement wilt voeren. Misschien is Weerstand Compositum van de Groene Os dan iets. Eventueel nog Marstall Force of Primeval Supermulticompleet als extra vitamine en mineralen erbij. Toch lijkt me die Sanequi Recovery ook niet verkeerd:

Sanéqui Recovery is een hoog gemineraliseerd en vitaminerijk product, energierijk, met een goede kwaliteit eiwitten, makkelijk verteerbaar plus vezels die de darmmotiliteit bevorderen. Met het eten van een relatief kleine hoeveelheid voer, beschikt het paard toch over alle essentiële voedingsstoffen en wordt tevens de darmwand geprikkeld. Het is niet noodzakelijk ook ruwvoer bij te voeren als dat nog niet mogelijk is. Natuurlijk is het voor het paard beter zo snel mogelijk hooi of kuilvoer te krijgen. Als het paard voor de operatie reeds in de kliniek is, kan al voor de operatie met dit voer begonnen worden. Dit voorkomt opname problemen van een nieuw voer naderhand.

Samenstelling Sanéqui Recovery
Het voer is goed verteerbaar door gebruik van ontsloten producten, zoals gerstvlokken. Tarwegries levert goed fermenteerbare koolhydraten en luzerne is zowel een vezel als eiwitbron. Andere vezelbronnen zijn havermeelpellets, grof luzerne en appelpulp. In combinatie met een gistcultuur zorgen deze vezels voor een goede darmflora en fermentatie. Getoaste sojabonen verbeteren de eiwitkwaliteit en zorgen voor de juiste samenstelling aan aminozuren. Het vetgehalte en dus de energiedichtheid van het voer is redelijk hoog. Gekozen is voor lijnzaadolie omdat dit een hoog gehalte aan omega-3-vetzuren bevat. Tenslotte levert dextrose direct glucose die snel door de darmwandcellen worden opgenomen en energie geven aan het paard.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:38

Lusitana schreef:
Op dit moment reageert de hengst zo ontzettend goed op de behandeling die hij nu krijgt, dat ik nog even af zie van verder onderzoek (wat wel mijn eerste idee was toen ik hem zag).

Je wilt idd ook eerst zien hoe hij het enkel hierop doet, dan kun je bekijken ook of het echt ZE is of dat door andere factoren het schuren is begonnen..
Wij zitten hier net zo met Diaz, onze tinkerjaarling.. Bij haar speelden vele factoren een rol bij de vorige eigenaar die ik zie als oorzaken van de jeuk, en niet gelijk als een bron van ZE..
Omdat ik bij haar nog niet geloof in ZE heeft ze in het najaar (toen we haar kochten) ook geen deken op gekregen..

Na een flinke detoxkuur, ander voer en een uitwendige aanpak was haar jeuk al weg en heelden haar wonden, nu dus afwachten wat het voorjaar brengt.. Uit voorzorg krijgt ze nu een drainage.. Ook omdat ze haar enting nog krijgt deze week en dat is ook een reden om te reageren met schuren..
Hopelijk vangt de drainage dit op..

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:42

superroos bedankt voor de tips ik ga 1 maart beginnen met een reininginskuur moet je dan ook gelijk met pro biotica beginnen en geef je dat dan het hele seizoen of het hele jaar door

groetjes

sorry voor al die vragen maar wil het graag goed doen en hopelijk heeft mijn krullie geen jeuk meer

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:50

haffjechip schreef:
superroos bedankt voor de tips ik ga 1 maart beginnen met een reininginskuur moet je dan ook gelijk met pro biotica beginnen en geef je dat dan het hele seizoen of het hele jaar door

groetjes

sorry voor al die vragen maar wil het graag goed doen en hopelijk heeft mijn krullie geen jeuk meer

Misschien kun je deze vraag beter stellen bij http://www.natuurlijkinbalans.nl, josefien van bokt...
Ik ben geen therapeut, beslis die dingen enkel voor mijn eigen paarden en deel mijn ervaringen :-)

Wat ik zelf altijd doe is met de kuur (drainagecompositum bedoel je denk ik) flesje leeg maken en aan de hoeveelheid houden..
Met pro biotica zou ik kijken hoe het paard het erop doet, schuurt hij er niet meer mee dan kun je het de echte ZE maanden bijvoorbeeld geven, of gewoon doorgaan, echter vind ik dat een gezond paardenlijf zichzelf ook beter moet kunnen maken en niet het hele jaar door afhankelijk moet zijn van hulpmiddelen als het ware..
Je zou er ook een therapeut bij kunnen halen om erachter te komen waar een groot deel van het probleem ligt zodat je nog gerichter kunt behandelen..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:51

Annetje schreef:
Zijn brokken eet hij gelukkig wel (weer) goed, alleen het hooi wil nog niet zo hard naar binnen.

Misschien een idee om hem een tijdje senior priores van subli te voeren. Dat is een complete vervanging van ruw en krachtvoer en wordt ook aanbevolen voor herstellende paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:53

SuperRoos schreef:
Je wilt idd ook eerst zien hoe hij het enkel hierop doet, dan kun je bekijken ook of het echt ZE is of dat door andere factoren het schuren is begonnen..
Wij zitten hier net zo met Diaz, onze tinkerjaarling.. Bij haar speelden vele factoren een rol bij de vorige eigenaar die ik zie als oorzaken van de jeuk, en niet gelijk als een bron van ZE..
Omdat ik bij haar nog niet geloof in ZE heeft ze in het najaar (toen we haar kochten) ook geen deken op gekregen..

Ik hoop dat ze eroverheen komt.

Ik weet bijna 100% zeker dat het géén zomer eczeem is bij de hengst en dat stress en slechte voeding een enorm grote rol heeft gespeeld. We kennen dit paardje al wat langer. Er zit nogal een verhaal aan vast.
Ik heb hem trouwens (voor altijd)te leen, de eigenaar zit veel in het buitenland. Daarom spreek ik van "de hengst" en niet "mijn paard".... ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:50

Lusitana: Welkom (al is het natuurlijk geen leuk welkom met een schurend paard).
Fijn dat wat je nu doet al werkt.
Weet niet hoe je het van de zomer gaat doen, maar olie puur op de huid i.c.m. zon en alles is niet zo best.
Overigens kan olie op den duur de huid ook verstikken, waardoor het geen lucht meer krijgt, en dan de huidstructuur mega-slecht wordt.
Zoals ik hem op die 1ste de foto zie, denk ik dan die eerst lichamelijk flink moet opknappen.
*Persoonlijk zou ik liever iets hydraterends op de huid smeren i.p.v. pure olie*

Die van mij krijgt eerdaags haar entingen, en dan gaat eind deze maand de drainage weer beginnen.
De deken moet ik ook maar weer uit de schuur trekken en controleren op slechte plekjes.
Zal van de week ook even foto maken, ze ziet er niet florissant uit met haar megabos haar met in het midden een rechtop staand plukje, haha.

*Laatst bij de DA/Tandarts geweest en die vond haar er heel goed uit zien :D, van de zomer ook al zo'n leuk compliment gehad van DA, die het er niet vanaf zag dat ze Eczemer is*
Ben helemaal trots!

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:13

superroos in ieder geval bedankt ik bedoelde inderdaad drainagecompositum. ik ben inderdaad ook niet zo van de middeltjes maar dit werd mij geadviseert en dacht vraag het op bokt, ik ga het in ieder geval maar eest die drainagecompositum geven en kijken hoe hij erop reageert. het is natuurlijk ook per paard verschillend en moet het gewoon even uitpuzzelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:35

_CS_
Dank je voor je welkom.
En altijd leuk als je een compliment krijgt van je dierenartsen, hè. :))

Hier was het de hoefsmid die hem vorige maand nog beslagen had die zei dat hij er zo goed uit zag.

Op de eerste foto was hij net op stal en zwaar kreupel (hij liep echt op drie benen) van de wagen gekomen. Toen wist ik nog niet dat ik hem zou krijgen, maar ik had al een zwak voor hem. Vorig jaar heeft hij ook hier op stal gestaan, maar net zo rond de tijd dat ik er kwam werken, ging hij weg.
Ik ben, even tussendoor, paardenverzorger op een stal met 17 paarden (meest Lusitanos). Ik heb ook nog een bijna driejarige merrie die met jeuk begonnen was, maar sinds de verhuizing naar de kust verbeterd is en daar zie je nu niks meer aan.

Citaat:
Weet niet hoe je het van de zomer gaat doen, maar olie puur op de huid i.c.m. zon en alles is niet zo best.

Hier staan volwassen paarden gewoonlijk niet buiten, dus blootstelling aan zon is minimaal en ik denk zelf dat de behandeling niet zo lang hoeft te duren als ik kijk wat er al in een paar weken tijd bereikt is.
Citaat:
Overigens kan olie op den duur de huid ook verstikken, waardoor het geen lucht meer krijgt, en dan de huidstructuur mega-slecht wordt.

Ik was, als gezegd, af en toe de manen, dus het is niet zo dat er altijd olie zit. Tot nu toe zie ik alleen maar enorme verbetering. Ik doe het nu ongeveer een maand.
En als gezegd, ik denk dat ik op een gegeven moment kan stoppen. Vooral omdat het van binnenuit ook behandeld wordt, en de stressfactor is weggenomen.
Om een indruk te geven van het paard nu (zijn happy face ;) ):
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:05

_CS_ schreef:
Die van mij krijgt eerdaags haar entingen, en dan gaat eind deze maand de drainage weer beginnen.
De deken moet ik ook maar weer uit de schuur trekken en controleren op slechte plekjes.
Zal van de week ook even foto maken, ze ziet er niet florissant uit met haar megabos haar met in het midden een rechtop staand plukje, haha.

Ent je haar bewust net voor het seizoen? Bij Diaz haal ik de enting nu naar voren en dan krijgt ze hem in de winter wat eerder..
Omdat de enting een reactie teweeg kan brengen hoor ik van veel mensen dat het beter is dit buiten het ZE seizoen te geven zodat het lichaam niet ook daar nog hard voor hoeft te werken en eventueel reactie op geeft.. Of heb je bij die van jou nooit gemerkt dat het na een enting erger werd? (gewoon benieuwd ;-))

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:06

haffjechip schreef:
superroos in ieder geval bedankt ik bedoelde inderdaad drainagecompositum. ik ben inderdaad ook niet zo van de middeltjes maar dit werd mij geadviseert en dacht vraag het op bokt, ik ga het in ieder geval maar eest die drainagecompositum geven en kijken hoe hij erop reageert. het is natuurlijk ook per paard verschillend en moet het gewoon even uitpuzzelen

Precies :-)
Je bent er wel bekend mee? Dus dat je duur het beste wel op kan maken, als klachten erg zijn of paard wat ziek aandoet niet stoppen maar eventueel enkele dagen de dosering halveren? Lees vaak verhalen dat mensen stoppen als ze het paard te ziekjes vinden worden en dat is zonde van de drainage, enige betekenis van ziek paard dan is juist dat de drainage hard nodig is..