Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:34

Mistral_Bink schreef:
Hoi hoi, even een vraagje.. Mistral staat nu 37 dagen aan de pras, tot nu toe geen noemenswaardige symptomen gehad, tot vanmorgen en ik hoop dat het erbij hoort, heel slap in de benen en wat nauw in de achterhand. Wel vrolijk een gewone eetlust. Iemand hier ervaring mee?

Toevallig had Vlek dit vanmorgen ook. Sinds de prascend is ze veel vlotter, maar vanmorgen kwam ze wat slomer van stal en ze sleepte wat met haar achterbenen. Misschien dat de warmte ook meespeelt?

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:01

Lijkt het nou zo of hebben paarden die op Prancend staan meer last van bijwerkingen dan de paarden die op de originele Pergolide staan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:15

cynthiar schreef:
Lijkt het nou zo of hebben paarden die op Prancend staan meer last van bijwerkingen dan de paarden die op de originele Pergolide staan?

Het is natuurlijk de vraag of het bijwerkingen zijn of dat de eigenaren hun paard erg goed in de gaten houden. Is het de cushing of is het het middel.. kom daar maar eens achter.
Met dit warme weer had willy het ook heel zwaar, zeker als hij niet geschoren was en "goed" in zijn vacht zat dan koelde ik hem meestal tussendoor spoot zijn benen af. Het is lastig als je thermostaat nog niet op orde is en dan dit weer te moeten verduren + dikke(re) vacht.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:02

Merrie hier heeft de derde week goed doorstaan, geen verlies aan eetlust dus ik denk dat de APF z'n werk heeft gedaan / doet.
Sinds het weekend staat ze op 1 mg prascend per dag, 0,5 's morgens en 0,5 aan het begin van de avond, ik probeer er zo goed mogelijk 12 uur tussen te laten zitten. Weet iemand of het handig is om de prascend zo over de dag te spreiden of is het juist beter om alles in één keer te geven?

De eerste twee weken kreeg merrie alleen geweekt hooi, vanwege de suikers en de forse bevangenheid. Vanaf de tweede week ben ik met haar 's avonds in de bak aan de hand gaan stappen, dat gaf een heel wisselend beeld. De ene avond liep ze als een kievit, de volgende was het sleuren om er twee rondjes uit te krijgen en dan zette ik haar maar weer terug in haar uitloopje.

Een dag of tien geleden at ze het geweekte hooi minder enthousiast en ben ik geleidelijk weer gewoon droog hooi gaan voeren. De laatste week loopt ze elke avond moeiteloos 5 à 10 rondjes door de bak, dus bij wijze van extra motivatie ben ik met haar in de wei gaan wandelen. Dan mag ze in de hoek een paar happen lang, uitgebloeid en intussen volledig uitgedroogd gras en dan steken we de wei over (100 meter) naar de andere hoek waar ze weer een paar happen mag. Dit alles tot grote vreugde van haar vriendje, die dan als een dolle door de wei begint te racen en haar uitdaagt om mee te rennen. Gisteren heb ik haar gevraagd om te draven en dat ging goed, ze bokte zelfs een paar keer en liep met de staart erop te snuiven.

Voorlopig blijft het bij rondjes wandelen in de wei, longeren gaat even niet want de bak is een stofwoestijn en ik heb nog geen sproeisysteem. In het bos stikt het van de dazen en we moeten daarheen een stuk over een gravelpad met vrij grof materiaal, niet geschikt voor gevoelige voetjes. Verder is het veel drinken en veel plassen al een poosje weg, eigenlijk na de eerste week al. Aan de vacht merk ik helaas nog weinig verandering en ook de bulten boven de ogen zitten er nog steeds.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:13

Fijn dat je al verbetering ziet Maura. Verdeeld over dag geven is vaak ook prettiger ivm de bijwerkingen, zo wordt de impact en de invloed over de dag verdeeld. Wij hebben dit indertijd best lang volgehouden met willy en dat is ons best goed bevallen. Uiteindelijk toen hij goed op orde was en het dagelijks 'smorgens aanwezig zijn niet altijd zo makkelijk meer was hebben we het gewijzigd naar 1 keer daags 'savonds.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:36

Ik weet al langere tijd dat mis IR is, dus hou haar al een lange tijd goed in de gaten, zie haar met iedere voerbeurt en met binnen en buiten zetten, en dit zijn de eerste symptomen, ze staat nu bijna 2 weken op 3/4 pil misschien is dat het wel?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:41

Mistral_Bink schreef:
Ik weet al langere tijd dat mis IR is, dus hou haar al een lange tijd goed in de gaten, zie haar met iedere voerbeurt en met binnen en buiten zetten, en dit zijn de eerste symptomen, ze staat nu bijna 2 weken op 3/4 pil misschien is dat het wel?

Dat is gewoon moeilijk te zeggen. Hou het gewoon een paar dagen goed in de gaten, is hij slomer dan eerder? Hoe zwaar is je paard en wat waren symptomen. Wat voor werk doet je paard op dit moment?
Soms is het even een tijdelijke terugval of wijziging.

En ik maakte al een opmerking over hoe warm je paard het heeft, een gezond paard heeft al last van deze hitte, laat staan een paard waarbij hormonen nog overhoop liggen en evt vacht ook nog dik is..

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:25

Ze is haar vacht compleet kwijt, ze werkt bijna iedere dag licht, ze had als symptomen bulten boven haar ogen, en haar vacht ging er met geen mogelijk af. Het is een d pony rond de 400 kilo.
De stal waar ze nachts staat is geïsoleerd en het is daar echt niet warm, ik hou het in de gaten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:12

@ Mistral - En hoeveel prascend ga je haar uiteindelijk geven? Want 400 kg is niet zo super zwaar en het klinkt niet of ze hele zware symptomen had? Ze is niet bevangen geweest oid toch?
Het is de vraag of je veel hoger moet gaan, misschien kan jouw pony met 0.5 toe en is hij daardoor nu minder goed ter been omdat 0.75 teveel van het goede is op het moment.. >> just thinking

Op basis van haar gewicht zou je zo ongeveer op 0,8 uitkomen 400 x 0,002 = 0,8
en haar ACTH was 64 toch ofzo?
Laatst bijgewerkt door fargo op 19-07-13 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:21

Even tussendoor: ik lees de verhalen van anderen wel mee maar heb niet het idee dat ik iets zinnigs kan bijdragen dus daarom reageer ik verder niet. Da's dus geen gebrek aan interesse.
@ Fargo, Jannepauli en andere pijlers van dit topic, dank voor het voortdurend meedenken en reageren in dit topic, ik heb heel veel aan o.a. jullie tips en kennis. Voor mezelf is het ook heel nuttig om hier updates kwijt te kunnen, dat helpt ook om geduldig te blijven. Voor mij gevoel ben ik namelijk al heel lang bezig met mijn zorgenkindje maar het is pas drie weken geleden dat de bloeduitslag binnen was en ik ben begonnen met prascend.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:40

maura schreef:
Even tussendoor: ik lees de verhalen van anderen wel mee maar heb niet het idee dat ik iets zinnigs kan bijdragen dus daarom reageer ik verder niet. Da's dus geen gebrek aan interesse.
@ Fargo, Jannepauli en andere pijlers van dit topic, dank voor het voortdurend meedenken en reageren in dit topic, ik heb heel veel aan o.a. jullie tips en kennis. Voor mezelf is het ook heel nuttig om hier updates kwijt te kunnen, dat helpt ook om geduldig te blijven. Voor mij gevoel ben ik namelijk al heel lang bezig met mijn zorgenkindje maar het is pas drie weken geleden dat de bloeduitslag binnen was en ik ben begonnen met prascend.

Dat heb ik dus ook, voel me telkens bezwaard als ik hier een vraag stel.

@ fargo: ik zou inderdaad terug kunnen gaan naar 0,5, stiekem hoopte ik dat ze met meer ook de vetophopingen en oogbulten kwijt zou raken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:30

Deze week terug acth laten controleren en net de uitslag binnen : 48 !! Precies hetzelfde als in april na 4 weken pil. Daar kunnen we mee leven en zijn we zelfs erg blij mee! :j
Verder geen uiterlijke symptomen van cushing, dus ik houd het gewoon op 1 pil per dag.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:08

Maar pandora2 dit is toch te hoog, zit ze nog maar 4 weken op prascend? Had je dan niet beter gewacht tot 8 weken om te hertesten?
Als haar waarden niet gezakt zijn waarom blijf je dan op 1 pil per dag?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:16

Mistral_Bink schreef:
maura schreef:

@ fargo: ik zou inderdaad terug kunnen gaan naar 0,5, stiekem hoopte ik dat ze met meer ook de vetophopingen en oogbulten kwijt zou raken.

Je bent nog niet zo lang bezig, heb geduld en ga niet forceren met omhoog gaan met het idee dat je extra snel effect hebt, zo werkt dat niet. het proces duurt jaren en maanden voordat je ingaat grijpen (zonder dat je het weet is dit proces al even bezig). om dat weer te beheersen heb je even wat weken en maanden nodig. Na 8 weken zul je echt wel meer zien.
Je gaat om hoog omdat dat nodig is om het juiste resultaat te krijgen of als een dosis na bijvoorbeeld langere tijd niet meer voldoende is. Niet om snel even resultaat te halen. Maar was hij nu wel of niet bevangen geweest dat is wel even belangrijk..
Het kan best zijn dat je op een bepaalde dosis hoort te zitten op basis van de symptomen en het gewicht dus het kan best zijn dat bijv 0,75 prima is maar dat je paard zich nu even moet settelen/stabiliseren en wennen.

Dus nog even voor de volledigheid is jouw paard bevangen geweest?
basis van gewicht mag ze 0,8 en als ze nog niet bevangen is geweest en verder niet echt ernstige symptomen had, dan zou je op 0,5 kunnen proberen en kijken hoe dat zich verder ontwikkelt.

Sorry erg slechte pc thuis dus hoofdletters etc gaat niet helemaal soepel..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:31

Mistral_Bink schreef:

Voel je alsjeblieft niet bezwaard!!!! We zijn er om elkaar te helpen, zeker als het om zulke lastige aandoeningen gaat als Cushing. Ieders ervaring en kennis is waardevol en het is juist goed om dat te delen. Dus.. blijven vragen hoor!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:36

@dookia ze krijgt vanaf maart prascend. Controle na 4 weken ( in april dus ) was 48....en we komen van 289 voor de medicatie :j
Dus nu, na 4 maand pillen, is haar waarde nog steeds 48, zelfde resultaat dus als bij de eerste test. DA vertelde mij dat in deze periode ( begin van de seasonal rise ) een waarde van 47 de bovengrens is, dus daarmee bedoelde ik dus dat ik blij ben met dat resultaat...en ook al omdat ze verder geen enkel symptoom ( meer ) vertoont van de ziekte. Had het misschien een beetje warrig uitgelegd in mijn eerste berichtje :D

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:54

Gelukkig maar, dan zal ik jullie vast nog heel veel vragen.

@fargo, ze is naar vermoeden 1 keer licht bevangen geweest, warme voeten en gevoelig op de stenen, verder nooit weer, ik ben daar ook wel heel scherp op, heb die ellende ook te vaak gemaakt, jammer genoeg!
Ik ben naar 0,75 gegaan omdat ik van de veearts moest beginnen met 1 pil, dat leek me niet verstandig, dus ben ik op aanraden van jullie begonnen met 0,25 toen na een week 0,5 en nu(heb het even opgezocht) al 14 dagen 0,75.
Zou het dan verstandig zijn weer terug te gaan naar 0,5?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:55

fargo schreef:
Jammer dat je zover weg zit Nammie anders had ik wel willen helpen!
Is hij niet los te longeren zodat je zijn gewicht niet tegen je hebt maar meer met je lichaamstaal aan de slag kunt. Een afgezet longeerrondje is dan wel aan te raden, maar daarbinnen kun je dan toch aardig wat doen, zweep met een goede lange slag, jezelf grootmaken en werken met commando's? Wij hebben longeerbakken, dat scheelt heel veel dan kunnen ze in ieder geval al niet uitbreken!

Sorry voor late reactie maar Comp. Is ontploft...zit nu op pad te typen.
Ik logeerde hem altijd los , maar hij kon dan niet ontspannen , het gaf hem al snel teveel druk.
Zelfs zonder zweep , alleen met lichaam.
Plus hij vond er ook geen bal aan , liep weer weg als ik met halster aan kwam zetten.
Toen begonnen met longeren aan de lijn. Hij leek dit goed op te pakken , en ik zag zelfs tekenen van ontspanning. Tot hij dus in de gaten kreeg dat als hij zijn kont van me wegdraaide, hij stil kon blijven staan. Als ik dat voor probeerde te zijn hadden we rodeo en trok hij het touw uit mijn handen.
Hij was niet meer ontspannen en ik ook niet echt....
Er is hier nu niet te trainen met de dazen , ik wacht het seizoen even af en zijn acth , dan weet ik ook beter waar ik tegen loop te vechten, wat mij zekerder zal maken.
En moet een trainer zien te vinden die aan huis wil komen en verstand heeft van Kwpn ...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:22

Pandora2 schreef:
@dookia ze krijgt vanaf maart prascend. Controle na 4 weken ( in april dus ) was 48....en we komen van 289 voor de medicatie :j
Dus nu, na 4 maand pillen, is haar waarde nog steeds 48, zelfde resultaat dus als bij de eerste test. DA vertelde mij dat in deze periode ( begin van de seasonal rise ) een waarde van 47 de bovengrens is, dus daarmee bedoelde ik dus dat ik blij ben met dat resultaat...en ook al omdat ze verder geen enkel symptoom ( meer ) vertoont van de ziekte. Had het misschien een beetje warrig uitgelegd in mijn eerste berichtje :D

Geen probleem, nu de seasonal rise is normaal pas vanaf augustus maar je maar das idd niet meer zo heel lang. Maar goed dat ze idd niet meer gestegen is en geen symptomen meer heeft en geen last

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:43

Nou, eindelijk voer gevonden wat Vlek nu al een paar dagen goed eet: Nature's Best van Pavo. Kreeg van mijn voerleverancier een klein zakje om te proberen (heel aardig). En ze vindt het heerlijk, eindelijk. Dus als het zakje leeg is en ze eet het nog goed, haal ik maar een paar grote zakken. Andere paarden kunnen het ook eten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:58

Sorry dat ik zo kom binnen vallen in dit topic. Ik lees er wel af en toe in, maar krijg mijn grote vraag (zorg) niet helemaal beantwoord. :)

Zagen jullie niet ontzettend op tegen het gaan gebruiken van de medicijnen? Ik heb zelf een dopamine moeten gebruiken en weet wat een ontzettende invloed dit kan hebben op alles. Al heeft het me wel geholpen, ben ik ook weer heel blij dat ik er (met veel moeite) weer vanaf ben.

De dierenartsen vermoeden cushing bij mijn oudste paard vanwege zijn vacht. Hij heeft (wel al zijn hele leven) een lange wintervacht die krult wanneer deze nat is (geweest). Dit jaar kwam hij voor het eerst niet goed uit zijn vacht en heb ik hem vorige week geschoren. (haren op buik en onderaan de hals bleven zitten) Verder heeft mijn paard geen van de symptomen. Nooit bevangen geweest, geen IR, geen slapte of gebrek aan eetlust en energie. Ook de verder lichamelijke symptomen als vetophoping boven de ogen en andere plekken zijn niet aan de orde.

Nu wil ik hem best laten testen hoor, maar ik denk niet dat ik hem in de conditie waarin hij nu is al aan de medicatie wil hebben. Ik vraag me echt af of dat zijn leven dan zou verbeteren?

Wanneer hebben jullie daarvoor gekozen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:58

Oja, het paard is kwestie is 29 jaar oud. :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:04

Ik heb ervoor gekozen omdat ik mijn paard een betere kwaliteit van leven wil geven. Mijn paard heeft ook geen erge symptomen, enkel lange vacht (geen krul), zweten bij warmte, slappe achterhand, soms mindere lust om te lopen. Maar ik zie nu al verbetering (3 weken op pergolide): hij verhaart nu enorm, zweet totaal niet meer en maakt nu al af en toe een sprintje op wei. Dit heeft hij in geen jaren meer gedaan. Ja, er kunnen bijwerkingen optreden (far maakt nu een stoned indruk), maar daar ga je doorheen en zul je op lange termijn een betere kwaliteit voor je paard hebben.

Mijn paard is trouwens 26 jaar waarvan een aantal mensen van stal een paar maanden geleden vonden dat hij ingeslapen moest worden. Blij dat ik dat niet heb gedaan gezien hoe hij zich nu ontwikkeld

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:05

De meeste paarden knappen ( soms met even een korte aanlooptijd) heel erg op van pergolide, zeker degenen die al veel symptomen vertonen. Dn verbeter je echt wel de kwaliteit van hun leven.
Om zeker te weten hoe het paard ervoor staat kun je het beste laten testen. Dan weet je wat de situatie is en kun je bepalen wat je doet: zonder acth test weet je niet of het überhaupt nodig is dat je medicijnen zou moeten geven - een slecht doorkomende vacht kan ook andere oorzaken hebben.
Sommige paarden ( zoals de mijne die we degelijk Cuhing heeft maar in lichte mate) doen het heel goed op Provarium Breeding. Minder ingrijpend en minder duur dan pergolide (Prascend)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:20

Mistral_Bink schreef:
Gelukkig maar, dan zal ik jullie vast nog heel veel vragen.

@fargo, ze is naar vermoeden 1 keer licht bevangen geweest, warme voeten en gevoelig op de stenen, verder nooit weer, ik ben daar ook wel heel scherp op, heb die ellende ook te vaak gemaakt, jammer genoeg!
Ik ben naar 0,75 gegaan omdat ik van de veearts moest beginnen met 1 pil, dat leek me niet verstandig, dus ben ik op aanraden van jullie begonnen met 0,25 toen na een week 0,5 en nu(heb het even opgezocht) al 14 dagen 0,75.
Zou het dan verstandig zijn weer terug te gaan naar 0,5?

Sorry nog niet geantwoord, ik denk dat ik 0,75 een tijdje aan zou kijken. Op basis van gewicht zou je denken ongeveer 0,8 maar soms kun je nog met minder toe. Kijken of hij stabiliseert op deze hoeveelheid - qua gedrag en wiebeligheid en of hij niet te stoned of suf blijft? Vraag me af of je naar 1 mg zou moeten gaan, denk dat dit vrij veel is voor het gewicht en ook de symptomen op dit moment. Maar hou het even goed in de gaten?!
Ik ga er dan even vanuit dat die vermoedelijke bevangenheid al langer terug is en nu niet (meer) speelt?