[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela77

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:14

Ik ent mijn paard standaard met Insol, omdat zij erg gevoelig is voor schimmel.
Maar helpt bij haar niets tegen de ZE.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:20

Even een kort berichtje van mij.. Ben een poosje geleden begonnen met het gebruiken van Endure spray.. Dat kun je dan uitbouwen en om de paar dagen doen. Mijn deken schoof zo dat ik het niet vertrouwde.. Ben afgelopen weekend naar Friesland geweest en durfde hem dus niet met deken om te laten staan... Heb hem donderdag avond nog behandeld. Gisterochtend kwam ik weer, en hij heeft niks geschuurd!! Haha! Haha! Ik ga dus gewoon door met de Endure spray en hoop dat hij zo zonder deken kan blijven staan Haha!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:10

vraagje, ik vind zelf dat mijn rambo sweet itch soms te lang nat blijft bij regen. Nu was ik na aan het denken over de regendeken van rambo (die speciaal voor onder deze vliegendeken is gemaakt) of de bucas vliegendeken te kopen. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:42

ik zou er dan eerder eentje er overheen doen. maar blijft de deken langer nat dan de vacht van een ander paard? soms verkijk ik me er ook wel op. en DENK ik dat de deken lang nat blijft, maar valt dat heel erg mee...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:06

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:25

@ ikenindi: bedankt voor je reactie Lachen ook voor degene die eronder reageerde met die Fries. Daarvan zou je het idd niet zeggen!
Met voer met laag suikergehalte.. is dan Nature's Best van Pavo een goed voorbeeld?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:04

Ik voer Natures Best en dat bevalt goed. Werd toen door Pavo aanbevolen als opvolger van wat ik toen gebruikte (ik dacht Stimix).

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:44

Bij deze een klein fotoverslagje vanaf 2006 van onze kruisingen Fjord/Fries.
Beide zijn merrie en hebben dezelfde ouders. Ze schelen alleen 1 jaar in leeftijd.
Helaas heb ik geen goede foto's van de afgeschuurde manen van voor die tijd. We hadden toen nog geen digitaal toestel Knipoog
Voorjaar 2005 heb ik de manen bij beide eraf geknipt vanwege de zomereczeem en de grote stukken eruit.

Afbeelding

Eind oktober 2006.
Ik knip hier sinds 1 1/2 jaar de manen in een fjordenboog.
Ze schuren al die tijd al niet meer en ook de huid op de manenkam zette zomer 2006 nauwelijks meer op.
Rebel zie je op de rug, Quinta van voren.

Afbeelding

2 Januari 2007. Rebel is een echt knuffelpaard waar ik heerlijk bij kan gaan zitten.
De manen zijn met Kerst 2006 voor de laatste keer in een fjordenboog geknipt. Vanaf begin 2007 heb ik ze dus weer laten groeien.

Afbeelding

Dit is Rebel vanmiddag. Deze manen zijn dus in anderhalf jaar zo hard gegroeid.
In het verleden hingen ze tot op de voorknieen. Als alles goed blijft gaan denk ik dat de manen daar over 2 jaar weer hangen.

Afbeelding

En dit is Quinta.
Zij heeft dunnere manen als Rebel maar ze zijn al even lang al valt dat op deze foto niet zo op.
Hun Friese vader had een giga manenkam. Zijn manen hingen tot op zijn kogels.
Het werd meestal in 2 dikke hengstenvlechten aan weerszijden van zijn hals gevlochten. Dat waren kilo's haar. Onvoorstelbaar.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:26

Wat een mooie paarden Henny, en hoe heb je ze zo mooi gekregen? Ik las dat ze geen dekens op hebben? Hoe hou je ze dan schuurvrij?
Laatst bijgewerkt door Kitty1 op 29-07-08 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:28

nee ,dat heeft ze zonder dekens gedaan Knipoog

gaat ze vast wel zelf uitleggen hoe ze dat gedaan heeft Lachen

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:01

Schangah schreef:
Ik lees weinig over de schimmelenting. Zijn er meer mensen die het uitgeprobeerd hebben? Bij mijn paard werkt het heel erg goed tegen zomerecxeem.

Weet je zeker dat jou paard zomereczeem heeft? Heb je je paard daarop laten testen? Ik heb het namelijk ook met mn dierenarts besproken voor zo'n schimmelenting, en die vertelde dat dat niet werkt tegen zomereczeem! Ik bedoel het niet aanvallend hoor Tong uitsteken

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:13

Ik sprak vandaag de DA over de Insol enting en hij was verbaasd dat het nog maar weinig werd gebruikt bij zomereczemers. Hij had er positieve ervaringen mee, hij vertelde dat het bij een aantal bij hem bekende ernstige gevallen "de scherpste kantjes er af haalde".

Die van mij doet het ook erg goed de laatste 2 jaar, maar het is zo moeilijk om te zeggen wat de invloed (of niet) van de Insol daar op is omdat hij in die tijd ook een aantal keer verhuisd is. De Boett op de mesthoop is in ieder geval voorlopig geen sprake van.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:16

Pavo Liga is wat suiker en toevoegingen betreft nog schoner om te voeren. Auke krijgt het ook en doet het er super op.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:46

Ben ik weer Lachen

Mijn ijslander is in het voorseizoen ook tegen schimmel geent. Kon vriezen of dooien zei mn veearts. Bij de ene werkte het wel en bi de andere niet..bij mijn merrie heeft het tot op vannacht toe perfect geholpen. (enting half april gehad) en al die tijd zonder deken gestaan. Echter is het nu weer helemaal mis en baal als een stekker.
Moet dus met spoed een halsdeken hebben, maar de pagony blijft ze kapotschuren..daar geef ik dus geen geld meer aan uit.
Iemand andere opties? Lees dat de ivanhoe vooral voor lichte eczemers is, dus daar durf ik me ook niet aan te wagen voor die prijs..

Gek eigenlijk hoe alle paarden met eczeem weer verschillend reageren he..de mijne werd gek op de pavo liga..staat nu op nature's best Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:51

Kitty1 schreef:
Wat een mooie paarden Henny, en hoe heb je ze zo mooi gekregen? Ik las dat ze geen dekens op hebben? Hoe hou je ze dan schuurvrij?

Ik ben begonnen met een maand een probiotica kuur en een opschoningskuur voor de lever.
Verder geen kunstmest meer in de wei, maar vercomposteerde stalmest, zeeschelpenkalk en kleimineralen.
Geen gewoon krachtvoer meer maar alleen een natuurlijk supplement van Hippolyt wat heel hoog in vitamines, mineralen en spoorelementen zit. Dus nauwelijks zetmeel en geen suikers.
Vooral Zink, Magnesium, Ijzer, Koper en Mangaan zijn belangrijk.
Niet meer vaccineren en 's nachts op stal.
In het voorjaar wanneer het gras flink in de groei staat komen ze maar 1 uur per dag in de wei en verder in de rijbak met hooi.
Nu in deze periode staan ze verdeeld over de dag 3 uur per dag in de wei en 's winters de hele dag.
Ik heb ze het liefst in lang opgeschoten gras staan. Dat bevalt het beste.

In het begin toen het schuren al minder werd maar de manenkam nog wel opzette gebruikte ik een eigengemaakt mengsel van uiercreme en teatree olie.
Dat trekt er lekker in en is heel verzachtend voor de huid.
Vooral Quinta heeft zomers snel last van een droge huid. Daar gebruik ik het mengsel ook wel voor.
Quinta is een hele slechte drinker en ik vermoed dat ze daarom ook sneller een droge huid krijgt.

Het is niet een kwestie van een paar maanden en de eczeem is weg maar toch zie je na een paar weken al beetje bij beetje steeds meer verbetering.
Het heeft toch wel zo'n 2 jaar geduurd van een manenkam die tot bloedens toe over de hele lengte helemaal stuk ging tot het geheel jeukvrij zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:58

Ik vergeet nog wat Knipoog

In het begin heb ik de paarden in het voorjaar zelfs helemaal niet in het gras gehad.
Pas vanaf half juni gingen ze er een uurtje in.
Ik ben van mening dat gras een grote boosdoener is bij eczeempaarden.
Zelfs al is het superkort gras.
Net als in mei heb je in augustus/september (afhankelijk van het weer) nog een extra groeispurt van het weidegras.
Ook dan is het oppassen geblazen.

Menigeen die zomers een paard uit het gras haalt ziet dat na 2 weken het geschuur drastisch verminderd of zelfs stopt.
Het is wel een manier om de cirkel van het schuren te doorbreken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:03

die manen bij jouw paarden zijn ook mooi dik al henny_w! indi heeft ze nu wel lang, maar dun. maar dat kan ook komen door t platdrukken door de deken mss?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:32

ikenindi schreef:
die manen bij jouw paarden zijn ook mooi dik al henny_w! indi heeft ze nu wel lang, maar dun. maar dat kan ook komen door t platdrukken door de deken mss?

Hun moeder had voor een fjord al een enorme brede en volle manenkam.
De fries had ook erg veel en dik behang.
Dus eigenlijk zijn ze gewoon erfelijk belast Haha!

Op zich een mooi gezicht ware het niet dat ze het friese rastakapsel hebben.
Een paar keer per week helemaal uitkammen en van die antiklitspray erin want anders wordt het een grote klittenzooi.
Met een hengstenvlecht hebben we in het verleden slechte ervaring gehad want ik heb vrij veel leem in de rijbak.
Met het rollen komt dat zand/leem in de vlecht en door de regen en zweten worden dat keiharde klontjes.
Een ramp om zo'n vlecht weer los te krijgen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:38

joyce83 schreef:
[EA-TK-AP] ivanhoe halsdeken voor (mini) shetlander

Voor het geval iemand nog een halsdeken zoekt voor een (mini) shet

Heb net zondagavond deze maat besteld. Het geld is nog niet afgeschreven dus ik hou je in gedachten mocht het te lang gaan duren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:51

ikenindi schreef:

Ja door die deken krijg je van die platgedrukte manen, vind ik altijd zo dom eruit zien Bloos
Heeft mijne ook en zij heeft gewoon kortere manen omdat lang bij haar zo suf staat dus dan ziet het er helemaal raar uit.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:31

[quote="henny_w]
Niet meer vaccinereneen[/quote]

Ben je dan niet bang voor tetanus? Zeer pijnlijk en vaak dodelijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:55

henny_w schreef:
ikenindi schreef:

Hun moeder had voor een fjord al een enorme brede en volle manenkam.
De fries had ook erg veel en dik behang.
Dus eigenlijk zijn ze gewoon erfelijk belast Haha!

Op zich een mooi gezicht ware het niet dat ze het friese rastakapsel hebben.
Een paar keer per week helemaal uitkammen en van die antiklitspray erin want anders wordt het een grote klittenzooi.
Met een hengstenvlecht hebben we in het verleden slechte ervaring gehad want ik heb vrij veel leem in de rijbak.
Met het rollen komt dat zand/leem in de vlecht en door de regen en zweten worden dat keiharde klontjes.
Een ramp om zo'n vlecht weer los te krijgen.

ik heb n tinker, dus die is ook erfelijk belast. het komt alleen helaas niet meer zo vol terug als dat ze t had als veulen... toen had ze aan 2 kanten een enorme bos!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:13

Klopt, Tetanus is een vreselijke ziekte.

Er zijn eerder in Duitsland div. onderzoeken naar gedaan in een grote kudde pony's.
Deze hadden alleen maar de basisenting gehad als veulen.
Na ik meen 7 of 8 jaar zijn ze bewust blootgesteld aan een hoge dosis tetanusbacillen. Geen enkele pony kreeg het.
Zelfs na 12 jaar bleken de antistoffen nog ruimschoots voldoende.

Zo'n 2 jaar terug is mijn harde schijf gecrashed. Helaas ben ik toen veel opgeslagen artikelen kwijtgeraakt. Waaronder dit bewuste artikel Boos!

Vaccinaties zit zo'n rotzooi in. Kwik (thimersal), Formaldehyde, antivriesachtige troep enz.
Bij de kindervaccinaties mogen bepaalde stoffen er al niet meer in zitten, bij dieren nog wel Boos!
In Engeland hebben ze een groep alsmaar hoefbevangen paarden 5 jaar lang niet meer geent.
Alle paarden werden weer goed.
Na die 5 jaar werden ze allemaal weer ge-ent en prompt werden allen weer hoefbevangen !!!

Ik ben er van overtuigd dat de eigen weerstand van het paard hoger ligt dan de gekunstelde weerstand die op een bep. niveau blijft door de vaccinaties.

Onderzoek heeft uitgewezen bij honden dat na de vaccinatie de antistoffen in het bloed voor div. ziektes niet eens verhoogd werden.
Kennelhoest bijv.
2 groepen honden. De ene groep heeft alleen de basisenting als pup gehad, de andere groep werd jaarlijks ge-ent.
Alle honden werden blootgesteld aan Kennelhoest.
De groep met alleen de puppy enting bleef gezond, de andere groep kreeg ondanks de vaccinaties Kennelhoest.

Uiteraard laat ik mijn paarden indien ze een vervelende wond zouden oplopen wel tetanus spuiten.
Maar dat geld voor ons mensen ook als we langer dan zoveel jaar geen Tetanus gehad hebben en we zouden een vieze wond oplopen.
Alhoewel ze daar de laatste jaren ook aardig van terug komen.
Het is voor mij al 30 jaar geleden dat ik een extra Tetanus
injectie gehad heb.
Een paar jaar terug werd ik door een grote hond gegrepen en had 4 diepe bloedende gaatjes van de hoektanden in mijn bovenbeen staan.
De huisarts gebeld en deze vond het niet nodig om een Tetanusinjectie te geven want volgens hem werd er voorzichtiger met deze injecties omgesprongen.
Dat vond ik toen best vreemd en heb elders geinformeerd en kreeg daar hetzelfde antwoord.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:17

ikenindi schreef:
ik heb n tinker, dus die is ook erfelijk belast. het komt alleen helaas niet meer zo vol terug als dat ze t had als veulen... toen had ze aan 2 kanten een enorme bos!

Ja door de regel zijn Tinkers ook aardig gezegend met een flinke bos manen Knipoog

Misschien heeft het tijd nodig ?
Of zou de manenkam door het beschadigen van de huid door het geschuur toch uitdunnen ?

Eigenlijk best interessant onderwerp Haha!

Je ziet bij eerdere verwondingen elders op de huid toch ook wel 's dat er of wit haar voor terug komt of dat het gedeeltelijk kaal blijft.
Ik kan me voorstellen dat zoiets ook in de manenkam zou kunnen gebeuren.

LokusSpokus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:20

Waar ik werk hebben we voor de eczemers intensief gesmeerd met Efrata dode zee gel, dit werkte ontzettend goed, sommigen kregen zelfs na 2,5 week alweer haar op de eczeem plekken en wondjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Er werd wel gewaarschuwd dat het niet bij alle paarden helpt, maar bij de paarden waar ik het heb gezien, werkte het erg goed, beter dan alle andere dingen!