[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:19

MarliesV schreef:
Solistar, hoe lang heb je destijds die Prascend gevoerd? Die van mij had in het begin ook bijwerkingen (voornamelijk veel plassen/drinken) maar dat ging na een aantal weken wel over. En nu doet ze het gewoon top op die medicatie.

Uiteindelijk rond een jaar. Iets meer geloof ik. Had hem bijna verloren aan de hoefbevangenheid en was zo blij dat ik de oorzaak had (de ppid). Durfde daarom ook niet zo goed te stoppen, maar na verandering van management is hij nooit meer bevangen geweest.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:13

Sanet schreef:
Mijn 600kg paard krijgt ook maar 0,5 en heeft daarmee mooie waardes. Dus dan is 0,25 beginnen nog steeds geen slecht idee.

Waarom zou ik het advies van de dierenarts negeren?

Ik merk nu al dat ze hierop goed gaat. De prutogen zijn weg, de wisselend dikke achterbenen niet meer gezien en haar manenkam is een stuk dunner en mooi soepel. En ze eet de pil netjes op :-) Het is nogal een muts die om 5 gram poeder een bak slobber kan laten staan. Maar nu door de myo protein flakes eet ze hem gewoon op :-) Dus tot nog toe heel blij met het resultaat. Bijrijdster gaat zo kijken hoe ze onder het zadel is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:23

Stal_Fiore schreef:
Ik heb mijn pony voor de kerst voor de 2e keer laten testen.

Eerste keer was in september. Hij had toen 18,5 pmol/L.
Tussen 6,6 en 20 is dubieus in september.
Dus hij zat toen hoog in het dubieuze gebied.

Hij heeft nu 5,5 pmol/L.
Tussen de 3,3 en 8,8 is dubieus in december.
Dus nu zit hij in het midden van het dubieuze gebied.

De dierenarts vindt dit een verbetering in relatief een korte tijd.
En het lijkt dus dat de Audevard Equi Cush m’n pony helpt.

Dierenarts raadt aan pas weer volgend jaar september te meten.

Dat is inderdaad wel een mooie verbetering! Dus enkel via die Audevard en niet met andere medicatie?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:38

MyChoice schreef:
Sanet schreef:
Mijn 600kg paard krijgt ook maar 0,5 en heeft daarmee mooie waardes. Dus dan is 0,25 beginnen nog steeds geen slecht idee.

Waarom zou ik het advies van de dierenarts negeren?

Oh sorry, ik dacht dat je juist wou beginnen met 0,25. Dan heb ik dat verkeerd begrepen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:37

Bijrijdster heeft net gereden. Paard wil weer lopen. Mist conditie uiteraard, maar ze loopt niet meer op de rem en valt niet telkens terug. Daarnaast liep ze gevoelig als ze zandklompen onder haar voeten had, ook dat is weg. Dat, samen met het verdwijnen van de continu prutogen, de zachte manenkam en geen dikke achterbenen meer maakt dat ik heel erg positief ben. Nu al. Ik had niet verwacht dat ze zo snel zou opknappen. Ze staat pas sinds oudejaarsdag op Prascend.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:56

Net de uitslag gekregen en een waarde van 21,5. Heel blij mee *\o/*

MyChoice

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:51

Wat fijn :-) Benieuwd waar de mijne op zit over 7 weken.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:13

Gezien mijn paard de medicijnen toch alleen maar uitspuugt heb ik 146 tabletten Pergoquin 1mg ter overname. PB maar.
Ze krijgt ze nu al zeker een halfjaar niet meer en het gaat gelukkig goed. Ze hoeft trouwens ook alleen nog maar te eten en slapen als 32 jarige :P

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:42

Hallo allemaal, ik heb een aantal vragen. Wat waren de klachten waarom jullie je paard hebben laten testen?
Ik ben met mijn pony naar de kliniek gegaan, omdat ze erg lusteloos was, niet vooruit te branden was in het werk en vooral heel ongelukkig oogde, na verschillende onderzoeken waar niks uitkwam, besloten om te testen op ppid, vandaag de uitslag gekregen en haar acth waarde was 34, grens was 29 op dit moment. Maar in combinatie met het klinisch beeld, was het advies om te gaan starten met een halve tablet prascend. Ik lees hier echter vele hogere waardes. Is het lusteloze bij jullie paard beter geworden na starten met medicatie? Alvast bedankt,

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:54

Mijn paard werd ook ineens heel braaf onder het zadel terwijl ze normaal echt een vuurvreter is, dat is wel beter geworden na het starten met medicatie. Ze wordt inmiddels ook wel wat ouder, dus een beetje kalmer mag ook wel.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:11

Ja, mijne had weinig symptomen behalve echt lusteloos en ze was altijd de heetste ooit. Hele hoge waardes, begonnen met medicatie (heel rustig opgebouwd) en nu iets meer dan een jaar verder heb ik mijn hete merrie weer terug. Omdat zij ook verhoogde verzuringswaardes had heb ik haar wel de eerste maanden rust gegeven en pas na 3 kwart jaar weer een beetje opgepakt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:12

ConnemaraP schreef:
Hallo allemaal, ik heb een aantal vragen. Wat waren de klachten waarom jullie je paard hebben laten testen?
Ik ben met mijn pony naar de kliniek gegaan, omdat ze erg lusteloos was, niet vooruit te branden was in het werk en vooral heel ongelukkig oogde, na verschillende onderzoeken waar niks uitkwam, besloten om te testen op ppid, vandaag de uitslag gekregen en haar acth waarde was 34, grens was 29 op dit moment. Maar in combinatie met het klinisch beeld, was het advies om te gaan starten met een halve tablet prascend. Ik lees hier echter vele hogere waardes. Is het lusteloze bij jullie paard beter geworden na starten met medicatie? Alvast bedankt,

Ja hier is het afwezige/lusteloze absoluut veranderd met de medicatie. Was hier overigens wel een hoge waarde, maar hoge waarde staat niet perse voor n verband met ook veel symptomen. Het meest opvallende symptoom hier waren slaapaanvallen, in combi met meer afwezig. Verder niks.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:47

Hier ging de looplust ook naar beneden maar ik denk dat dat eerder een voorbode van zijn kreupelheid (door artrose) was die werd verbloemd door de pijnstillende werking van de PPID.

Andere klachten waren wel echt de lange vacht en onregelmatige verharing, vieze ogen, veel plassen, slechte hoefgroei, WLD, maar ook werd hij steeds schrikachtiger en nerveuzer. Op dat moment had hij een waarde van 144 blijkbaar. Eerder zat hij in de grijze zone (volgens de cijfers van toen nog in de negatieve zone maar de cijfers zijn in de jaren aangescherpt). Achteraf had ik graag eerder gestart met de medicatie.

Enige is als je al op de kliniek bent en er onderzoeken zijn gedaan voor de afname van het bloed zou zo'n lage waarde ook van stress kunnen zijn natuurlijk. Als dat zo is zou het nog steeds iets anders kunnen zijn dan PPID..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:58

Vieze ogen, vreemde vet ophopingen, op de rem lopen en na 3 a 4 passen draf of galop terugvallen, harde manenkam, gevoelige voeten, vieze vulva, wisselend dikke achterbenen (bij 24/7 buiten).

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:29

Celebi schreef:
Hier ging de looplust ook naar beneden maar ik denk dat dat eerder een voorbode van zijn kreupelheid (door artrose) was die werd verbloemd door de pijnstillende werking van de PPID.

Andere klachten waren wel echt de lange vacht en onregelmatige verharing, vieze ogen, veel plassen, slechte hoefgroei, WLD, maar ook werd hij steeds schrikachtiger en nerveuzer. Op dat moment had hij een waarde van 144 blijkbaar. Eerder zat hij in de grijze zone (volgens de cijfers van toen nog in de negatieve zone maar de cijfers zijn in de jaren aangescherpt). Achteraf had ik graag eerder gestart met de medicatie.

Enige is als je al op de kliniek bent en er onderzoeken zijn gedaan voor de afname van het bloed zou zo'n lage waarde ook van stress kunnen zijn natuurlijk. Als dat zo is zou het nog steeds iets anders kunnen zijn dan PPID..

Dat zei de arts inderdaad ook al, ik twijfel dus heel erg wat te doen. Ze is wel ook gevoelig op haar voeten de foto’s hiervan zagen er echter goed uit. Ze zweet ook heel snel en veel, heeft een mega vacht dus dit leek me altijd logisch ze staat ook 24/7 buiten op getest hooi, omdat ze al eerder hoefbevangenbis geweest. Misschien heeft ze toch wel meerdere symptomen :(

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 02:19

Lijkt me een lastige.. Is er wel een breed kreupelheidsonderzoek geweest al en getest op soepelheid en gevoeligheid van de wervelkolom? Toch iets van ongemak zou bij zo'n lage waarde wel aannemelijker zijn, maar aan de andere kant hebben sommige paarden met een kleine verhoging enorme klachten en paarden met getallen in de 900 of hoger soms amper klachten. De waarde zegt niet altijd alles..

Ik denk dat je twee dingen kunt doen. Of een hele lage dosering Pergolide starten en goed monitoren. Je paard kan zich echt wel duidelijk minder gaan voelen als het geen PPID is wat vervelend is maar wel dan ook duidelijk. Of je kunt nog een keer laten hertesten thuis zonder stress zodat je dat in ieder geval kunt uitsluiten.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:11

Celebi schreef:
Lijkt me een lastige.. Is er wel een breed kreupelheidsonderzoek geweest al en getest op soepelheid en gevoeligheid van de wervelkolom? Toch iets van ongemak zou bij zo'n lage waarde wel aannemelijker zijn, maar aan de andere kant hebben sommige paarden met een kleine verhoging enorme klachten en paarden met getallen in de 900 of hoger soms amper klachten. De waarde zegt niet altijd alles..

Ik denk dat je twee dingen kunt doen. Of een hele lage dosering Pergolide starten en goed monitoren. Je paard kan zich echt wel duidelijk minder gaan voelen als het geen PPID is wat vervelend is maar wel dan ook duidelijk. Of je kunt nog een keer laten hertesten thuis zonder stress zodat je dat in ieder geval kunt uitsluiten.

Er is inderdaad vooraf een uitgebreid kreupelheid onderzoek gedaan, omdat hier niks uit kwam is ze van boven tot onder op de foto gezet, waar ook weer niks uit kwam. De arts vond haar op opvallend rustig en sloom overkomen, dit vond zei het meest opvallende. Ik denk dat ik maandag even met mijn eigen dierenarts overleg om misschien thuis in haar vertrouwde ongeving te hertesten of inderdaad misschien beginnen met een lage dosis prascend. Moeilijk moeilijk

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:33

Ik zou dan voor de prascend gaan. Als ik zie hoe mijn merrie er van opgeknapt is zo snel. Ik denk dat je binnen een week weet of het haar helpt of juist niet. Ik kon bij mijn dierenarts pillen per strip kopen. Zitten er 10 in 1 strip.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:53

Ik neem aan dat je ook bloed hebt laten testen op andere dingen? Kwam daar verder niks uit?
Je schreef ook dat ze het snel warm had. Je kan misschien haar hals uitscheren om te kijken of dat helpt? Dan hoef je ook niet perse gelijk met dekens aan de gang.
Mocht je toch besluiten met medicatie te gaan starten dan zou ik beginnen met een kwart pilletje en dan opbouwen naar een halfje.

De mijne is verder nooit lusteloos geweest. Ze is op verzoek van de dierenarts/tandarts getest omdat ze eorth had en hij vermoed dat daar een verband in zit. Verder had ze ook geen klachten.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:16

Bedankt voor de reactie en adviezen @skessa bloed is inderdaad op van alles getest en was verder goed. Haar hals is al geschoren dit helpt wel iets maar ze heeft het nog steeds snel warm. @mychoice hier gaat mijn voorkeur ook inderdaad naar uit, ik ga maandag mijn dierenarts bellen en dan hou ik jullie op de hoogte! Bedankt allemaal

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:32

In ieder geval dan extra goed op de bijwerkingen letten en beginnen met een hele lage dosering. Het is sterk spul en paarden die het niet nodig hebben kunnen zich er snel juist minder goed van gaan voelen. Maar dat zie je dan ook vrij snel als het goed is en dat geeft dan ook een duidelijk antwoord.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:38

Ik heb mijn paard 2 weken geleden moeten laten inslapen. Niet als gevolg van de PPID, maar hij had koliek en op de kliniek bleken zijn darmen niet meer te werken. Hij is 26 geworden, dus nog best een mooie leeftijd, al had ik gehoopt op 35 ;).

Ik heb nog 34 pracend pillen over en nog wat potten glucobalance. Is er iemand die dat van mij wil overnemen?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 01:44

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet mag klagen hier.

Mijn merrie gaat als een malle vooruit momenteel. Staat op een hele pil en het verschil van aug vermagerd en stokkreupel tot aan nu is bizar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn knapperd nu
Afbeelding
Afbeelding

Zaphiro19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:47

,
Misschien heeft iemand de tip voor mij. Mijn ruin van 18 heeft al 6 jaar ppid en heeft het heel lang goed gedaan op een kwart tablet. Nu moest ik laast verhogen naar een halve tablet en nu lijkt het of zijn mannelijke hormonen de overhand nemen. Hij heeft al die 18 jaar nooit gedekt en nu doet hij het zodra er ook maar 1 teken is. Ik lees overal dat monninkspeper niet kan vanwege de neveneffecten met pracend. Iemand anders misschien een idee of tip? Groetjes Kari-Janne

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:12

The_Cat schreef:
Stal_Fiore schreef:
Ik heb mijn pony voor de kerst voor de 2e keer laten testen.

Eerste keer was in september. Hij had toen 18,5 pmol/L.
Tussen 6,6 en 20 is dubieus in september.
Dus hij zat toen hoog in het dubieuze gebied.

Hij heeft nu 5,5 pmol/L.
Tussen de 3,3 en 8,8 is dubieus in december.
Dus nu zit hij in het midden van het dubieuze gebied.

De dierenarts vindt dit een verbetering in relatief een korte tijd.
En het lijkt dus dat de Audevard Equi Cush m’n pony helpt.

Dierenarts raadt aan pas weer volgend jaar september te meten.

Dat is inderdaad wel een mooie verbetering! Dus enkel via die Audevard en niet met andere medicatie?

Klopt, hij krijgt enkel die audevard.