[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:35

Och setteli.. Dit moest je doen voor vlekje.
Sterkte..
Zo moeilijk maar zo dapper!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:45

Veel sterkte! Voor jullie gezin.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:30

Heel veel sterkte voor jou en je gezin setteli. Heel moeilijke maar moedige beslissing. ZE heeft een prachtleven gehad bij jullie als ik je zo hoor vertellen. Je hebt gedaan wat je kon. Veel sterkte

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:27

Ach,Vlekje.Veel sterkte.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:23

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit topic, mijn paardje word verdacht van cushing of insulineresistent.
Maar hij is pas 10 jaar kan hij dan al wel cushing hebben?
Ik heb voor dinsdag een afspraak gemaakt bij de DA om bloed te prikken.
Zijn die test wel betrouwbaar? Is het dan zeker dat je paard het heeft?

Moet hij echt perse nuchter zijn? Ik heb nl het probleem dat hij 24/7 buiten staat en ik geen plekje heb om hem van het gras af te halen, en mocht ik deze wel vinden dan staat hij alleen en krijgt hij natuurlijk stress en dit lijkt mij niet goed voor het bloedonderzoek voor cushing toch? En als ik alleen cushing zou doen moet hij dan ook nuchter zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:45

Hai Elias. zoals ik het geleerd heb, hoeft je paardje voor Cushing niet nuchter te zijn en voor de I.R. test mag alleen geen krachtvoer geven, hooi is namelijk geen probleem, moet eerlijk bekennen dat ik vol op het gras even niet zeker weet eigenlijk, maar dat kun je voor de zekerheid aan je DA navragen?
Of heeft jouw DA dit tegen jou gezegd, van het nuchter zijn? Want dan vraag ik mij eigenlijk gelijk al af of dat je bij de juiste DA zit...
Ik zou inderdaad stressvolle situaties zo veel mogelijk vermijden.
Op die leeftijd is het helaas al mogelijk ja, die van mij was 7 jaar toen het werd vastgesteld...
Laat ook even weten aan je DA dat het tot 31 oktober gratis testen is op de cushing, scheelt je toch al weer 50 euro op test zelf...

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:55

Ik had uitslag van Olly zijn bloed binnen. Hij staat nu 6 weken op de medicatie. Had nu waarde van 44

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:57

Netjes Eliana!
Ik zit nog te wachten op de uitslag van de controletest. Duimen maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:59

Maar is Olly dan wel weer wat opgeknapt eigenlijk? Hij voelde zich toch helemaal niet lekker laatst? Wat was dat dan?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:27

Nee het gaat niet beter met hem. Hij is waarschijnlijk bevangen.. Hoeven zijn wisselend warm. Hij wil alleen niet lopen en voelt zich duidelijk niet oke.. Maandag komt een hoefsmid die in de leer is bij van Nassau. Er zijn rontgen foto's gemaakt waar een kanteling op te zien is, ook zit in de linkerhoef oude schades. Verder hoest hij nu weer en heeft hij last van jeuk.
Zo stond hij vandaag:

Afbeelding

En dit was gisteren.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:31

Hoeveel prascend krijgt hij nu ? Misschien met een 1/8e verhogen in samenwerking met een streng dieet, nu in de SR? Dat deed vorig jaar bij MiniMe ook een hoop goed, toen ze bevangen stond in dezelfde periode...
Week je je hooi al?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:35

Nu 1/4. Hij krijgt alleen maar hooi, en zijn stukje pil in een stukje komkommer.Hij staat samen met 3 andere ponys. Ik heb in mijn da niet zo'n vertrouwen.. Die vond dat Olly wel weer kon gaan lopen, dat hij niet wou lopen dat was zijn karakter en ik moest hem maar een klap op zijn kont geven dan draafde hij wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:45

Wat een banketstaaf zeg...

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:50

Jup die komt er dus niet meer. En o ja ik maakte me allemaal teveel zorgen..het viel allemaal wel mee. Nou je ziet de foto's, het gaat echt niet helemaal lekker met hem. Zondag heel gesprek gehad met stalgenoot en tevens dierenarts die was een stuk meer realistisch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:25

Dat is wel wat dubbel zeg Eliana. Mooie bloedwaarde maar wel een paard die zich duidleik niet lekker voelt. -O- Hopelijk kan die smid wat voor hem betekenen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:42

Eliana schreef:
Ik had uitslag van Olly zijn bloed binnen. Hij staat nu 6 weken op de medicatie. Had nu waarde van 44

Wat staat er voor eenheid achter de 44?

Eliana schreef:
Na een tijd stille meelezer vandaag de bloefuitslag gekregen helaas heeft mijn pony cushing. Waarde was niet schrikbarend hoog (13) morgen de medicijnen ophalen. Hij moet 6 weken op 1/4 tablet van de da, maar ik zal de eerste week 1/8 aanhouden.

Dus dan is de waarde nu dus gestegen?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:54

Nee eerst was het die meting dat boven de 10,5 positief was, nu was het met de andere gedaan dat boven de 47 ofzo? Positief was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:05

Oh jee setteli!
Heel sterkte gewenst met dit grote verlies. Een moeilijke maar dappere beslissing. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:51

Olly ziet er wel erg pijnlijk uit.. :(:)
Wat is eigenlijk het toekomst-perspectief als er kanteling in de hoeven is?

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat een paard nuchter moet zijn voor een bloed-test..

Gister kreeg ik van mijn DA een voorlopige uitslag binnen, die was 8 (vorig jaar 18). Dus eigenlijk super netjes! Maar wel als opmerking erbij dat het bloed niet gekoeld zou zijn vervoerd? De DA gaat er nog achteraan bellen om te kijken hoe betrouwbaar de uitslag dan is, en anders komt ze hem opnieuw prikken..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-15 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:04

Heel veel sterkte setteli!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:13

Kootje had ook 2 gekantelde hoefbeentjes, nu vrijwel niet meer. Was niet handig in combinatie met dunne zolen, maar op de juiste manier bekappen het gebruik van kunststof plakbeslag hebben hem prima gekregen.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:16

fransje23 schreef:
Ik las in een ander topic dat bij PPID de hensgtigheid achterwege blijft maar mijn merrie was wel gewoon hengstig. Van het voorjaar heel erg in de zomer minder duidelijk maar nu met de Prascend weer best heftig en dat voor een 23 jarig in de herfst.. Ze valt vooral op veel jongere ruinen :D

Herkenbaar :D Mijn 31 jarige cougar merrie wordt soms ook nog hengstig...voorkeur voor hengstenveulens van 1 jaar die in de buurt staan. Sta je daar stil tijdens je wandeling met een paard dat op scherp staat en hinnikt alsof ze zware Van Nelle rookt... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:12

Was zo gek toen ik net naar hier verhuisd was...
MiniMe was al denk, 3 jaar niet hengstig geweest, terwijl ze notabene ook een jaar lang bij Arabische hengst op stal had gestaan en toen ze hier kwam, stond er nog een 6 jarige ruin (die nog groter was dan mijn grote merrie en Mien is dus een shetlander) en ja hoor knetterhengstig! Nou doen die 2 meiden van mij alles simultaan hoor (schijten en zeiken serieus tegelijkertijd) maar ze allebei hengstig zien had ik lang niet meer meegemaakt, want die grote word dat zelfs van een lekkere echte kerel, lijkt wel...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:23

Helaas kan ik me hier aanmelden. Net te horen gekregen dat mijn merrie van 20 PPID heeft.
Vanmiddag contact met de dierenarts en bespreken hoe en wat. Uiteraard aan de Prascend.

Ze is nog nooit bevangen geweest, maar het wel zere voorvoeten. Twijfel of ik haar niet nog op foto moet laten zetten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:30

;(
Net de uitslag van het controle onderzoek gehad. Gelukkig niet gestegen maar ook niet gedaald. Ga nu naar 1,5 pil per dag en dan maar hopen dat er over 6 weken resultaat is.