[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:23

Ik heb er nu nog een deken met hals op liggen,
gisteren avond de hals terug geslagen zodat ze vanacht zonder hals kwam te staan.
ben benieuwd hoe het gegaan is en of ze vandaag in de wei staat met de hals goed om.
@ mandy, staat je paard vaak op vers gras? mijn paard heeft dat dit jaar helaas wel te vaak gehad en daardoor heeft ze ook veel meer jeuk gekregen. verder zou ik er een da naar laten kijken.

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:46

Joto, begrijp ik het goed dat jij jouw paard op allergien heb laten testen en daar geen knutten uitkwamen? Hetzelfde hier namelijk met mijn eczemer, hij lag helemaal open van het schuren en het stikt hier van de knutten. Met het oog op desensibilisatie heb ik hem ook laten testen, maar daar kwam alleen een allergie op een zestal boomsoorten uit :?
Overigens schuurt Jones nog steeds staart en manen (buik en liezen niet meer). Hoe is dat bij jullie?
Hij staat niet op gras maar krijgt hooi en anti eczeem muesli van Marstall.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:49

Wisse schuurt niet, maar manen vlechten vindt hij nog steeds not done (= kop omhoog en boos worden, kop schudden enz) dus dat lukt nog niet, hoewel ik de 3 dikke vlechten di ehij heeft graag om de week even uitborstel en vernieuw.

Ik wil vorst -O-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:14

@ sammyoo, weleens gedacht aan insulineresistentie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:16

appie schuurt niet meer *\o/*
hehe,dus nu is het eindelijk veilig voor hem :D

sammyoo,
allergische reacties op bomen kan ook huidproblemen geven,zeker in de tijd dat er van bomen ook pollen door de lucht zweven kan dat jeuk geven.
appie heeft dat ook,die heeft en de vliegen en de pollen waar hij dus de kriebels van krijgt.

maar nu moet eigenlijk alle jeuk wel weg zijn hoor :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:14

Hier staat de maflinger ondertussen denk ik zo'n 2 volle weken zonder eczeemdeken.
Nu staat ze sinds dit weekend helemaal naakt! Ik had haar regendeken laten opliggen,
voor het geval ze toch zou schuren, dan moest ze niet nat onder de RSIH staan.

En hier eigelijk geen jeuk meer gehad. Ondanks dat we nog temperaturen hebben gehad van boven de 10°,
ondanks dat ze rijkelijk voordroog krijgt, meer brok én wortelen, snoep, brood etc...

Hoe zit dat dan met die knutten? Want Zita had echt al zo'n week of 4 geen jeuk meer (dus begin november: geen jeuk meer), maar het is toen wél nog warm geweest.

Ik probeer een verband te vinden maar vind er geen :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:06

paard van een stalgenootje van me heeft ook zomereczeem,maar die kan in oktober al zonder deken lopen en die krijgt dan geen jeuk meer.
ik denk dat dat toch te maken heeft met het soort allergie.
is het allergie voor knutten,of voor gewone neefjes of ander vliegend gespuis

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:18

of van bepaalde componenten van het dieet. ik merkte bijvoorbeeld afgelopen jaar dat mijn ponies een stuk beter functioneren als ze minder of geen gras krijgen. Zneddie heeft een allergische reactie gehad op het gras één keer, maar als ze ongeveer 50% of meer van hun hele rantsoen aan gras per dag eten, dan zijn ze ook eerder jeukerig. nu hebben de mijne geen zomereczeem God zij dank, maar een tweetal andere paarden hier op stal wel. bij hen zie je ook duidelijk verschil tussen meer of minder gras.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:51

hoi dames even een vraagje ik heb een dame die vermoedelijke xceem heeft. ze staat in iedergeval al een stuk rustiger in de zomer met vliegen deken. Nu wil ik haar eigenlijk als ze dan onder een vliegendekken moet maar gelijk een exceem deken geven dan sluit ik meer uit.

Maar wat zijn nu fijne dekens?
Pagony en boets vindt ik te veel opsluiten en donker
Ik zag ook Rambo die leek me wel fijn. licht

Dus als iemand sugesties heeft graag de prijs maakt niet zo veel uit gezien de rambo ook al 160 is

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:11

ellepel schreef:
vanmiddag bij appie geweest en die had echt mega veel schilfers in zijn manen zitten,dus heb flink staan poetsen.
de eczeemhals blijft nog even aan de deken zitten,ik zag namelijk alweer vliegjes :+

Wat betekennen die schilfers dan? Ik ben nog niet zo thuis in het eczeem-gebeuren. Heb die van mij afgelopen zomer eczeemdeken opgedaan en dat hielp gelukkig goed.

Nu hoeft hij die deken niet meer op, maar merk wel bij zweet of nattigheid dat hij wel wat lichte jeuk heeft (eenmaal weer op stal). En zijn manen en staart zitten dus vol met schilfers waarvan ik niet goed weet wat ermee te doen...

@ momo-lover; ik heb gewoon een 'goedkope' van epplejeck en als reserve een zelfde soort materiaal van prestige. Werkt allemaal prima.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:49

de mijne vinden het met heet weer en veel vliegen ook lekkerder met een vliegendeken aan, en ik denk de meeste paarden. waarom denk je dat ie ZE heeft? of bedoel je dat ie zonder deken echt veel schuurt?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:04

ze staat zonder haar dekentje altijd te kroelen met iedereen kan niet stilstaan en schuurt ook eigenlijk te vaak haar kont en manen. in de zomer reageert ze ook heel heftig op teken.
ze is dus heel gevoelig op alles.

Daarom ook de reden als ik haar een vliegendeken op leg kan ik net zo goed gelijk een exeem deken opleggen dan sluiten we dat ook gelijk uit.

Frutske z'n deken vindt ik dus helemaal niet zo fijn om om te doen. We hebben hier een paardje gehad wat die droeg en was eiegnlijk altijd kapot dat model. Dan heb ik liever wat ik zij een model als wat rambo heeft wat losser en wit tegen de zitte van de zon en lijkt wat luchtiger

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:16

Merrieveulen, ik denk niet dat hij insulineresisent is. Zo oogt hij in ieder geval niet, tot een paar maanden terug vond ik hem eerder een beetje minnetjes. Hij staat in een aciefstal, slechts af en toe een beetje grazen en krijgt hooi en inmiddels de eczeemmuesli van Marstall.

Ellepel, van die pollen hebben ze toch alleen in het voorjaar last?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:29

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:16

Dankjewel voor de pollenkalender Yvonne! Hij zal vooral last hebben van de populieren die hier veel staan. Maar die bloeien nu niet, die verliezen in de herfst ook als eerste het blad. Verder is er een allergie voor wilgen, berken, hazelaar en ik dacht beuken (moet het even opzoeken).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:44

die allergie heeft appie ook. :j
waar je in elk geval ook naar moet kijken is een eventuele kruisallergie.
bijvoorbeeld als je dier allergisch is voor de pollen van de berk of bijvoorbeeld de hazelaar , dan kunnen ze ook reageren als ze bijvoorbeeld appel eten.
dit hoeft niet persé hoor,maar het kan wel.
dat komt omdat de allergenen van de berk op die van de appel lijken en dan kan het lichaam daar dus allergisch op reageren.

dat hoeft dus niet zo te zijn hoor,soms houdt het afweersysteem zich wel alleen aan het allergeen van de berk en reageert het niet op wat anders.
maar ik houd er met het ideet van appie wel rekening mee.
ik heb wel wat sites voor je met interesante info:
http://wathebik.com/allergie/kruisaller ... smiddelen/

ik zorg er bij appie dus voor dat die geen wortels krijgt en het liefst ook geen appel.
nadeel alleen is dat in sommige paardenvoeders dus wel appelpulp en wortel zit.
die nieuwe dieetmix van subli was voor appie ideaal,omdat daar geen granen in zitten waar hij ook op reageert
maar ik las in dat topic wel dat er appelpulp in zit.
ik ga het wel proberen en dan kan ik aan hem wel zien of hij daar toch jeuk van krijgt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 07:42

Dat is interessant zeg Ellepel, dankjewel. Ik ga de link doorsturen naar m'n dierenarts. Zou dit ook getest kunnen worden? Ik lees dat er bij een berkenallergie ook een allergische reactie op gras kan ontstaan. Hoe zit het dan met eten van hooi :?
Ik heb Jones gisteren nog met teershampoo gewassen. Zijn staartwortel zit tot het puntje onder de dikke schilfers :(
Voer ga ik ook weer onder de loep nemen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 08:36

MaartPaard schreef:
mijn eigen osteophaat die ook veel paarden heeft behandeld. de tea tree en jeneverbes heb k er zelf bij bedacht gezien zijn klachten. Hij heeft slechte nier en leverwerking. Deze olien zijn er erg goed voor. Het heeft ook heel goed geholpen, echt waar!

De reinigingskuur vd silverlinde beeft vlgs mij dezelfde ingredienten

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:41

Hoi allemaal. Ik ben nieuw in dit topic, maar ik heb sinds (bijna) 2 maanden een nieuw paardje, een 2,5 jarige merrie, maar ik vermoed dat ze zomereczeem heeft. Ze heeft namelijk allemaal schilfers in haar manen en ze bovenaan haar staart is het helemaal kortgeschuurd. Haar staartwortel voelt ook warm aan. Ze schuurt nu eigenlijk bijna niet meer. Woensdag komt de dierenarts kijken, maar ik vroeg me af of dat het wel zomereczeem kon zijn. Is het daar niet te laat voor? Of zou dit komen doordat het niet eerder is opgemerkt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:45

schuren kan heel veel oorzaken hebben
voedingsallergie(bijvoorbeeld te veel vet gras),wormen...vooral aarsmade geeft jeuk aan de anus waardoor de staart ook kapot gaat natuurlijk
tekorten of juist overschotten aan mineralen kunnen een disbalans in het lichaam geven waardoor ze jeuk kunnen krijgen.
maagdarmproblemen kunnen ook weer jeuk geven.
mijt,luis,schimmel...en dan heb je nog een aantal merries die rondom de hengstigheid gaan schuren

er zijn heel veel redenen,daarom verstandig om de dierenarts te laten kijken wat het kan zijn :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:28

BELIZE schreef:
maar ik vroeg me af of dat het wel zomereczeem kon zijn. Is het daar niet te laat voor? Of zou dit komen doordat het niet eerder is opgemerkt?

Ja dat kan zeker zomereczeem zijn. Zoals je al schrijft schuurt ze nu niet meer omdat de mugjes er niet meer zijn de tekenen die jij noemt kunnen overblijfselen zijn.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:56

Heeft iemand ervaring met de epplejeck itch free en heeft deze op een haflinger of ander type pony/paard liggen met een stevige dikke hals?
Past dit of is de deken vrij smal in vergelijking met de dekenmaat.
Ik heb altijd een Rambo gehad maat 183 voor mn haflinger van 141 hierbij is de hals net goed, maar zit te twijfelen of ik voor volgend seizoen de epplejeck deken wil gaan proberen. Heeft iemand van jullie hem ook gebruikt als eczeemdeken en is die daar goed voor?

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:13

Anne77 schreef:
Heeft iemand ervaring ...... daar goed voor?

Ik heb dit seizoen de Ej Itch Free opgehad. Wat een verademing met andere zomereczeemdekens; makkelijk om te doen, moet wel een halster erbij om (anders blijft ie niet zitten), supergrote staartflap, hals zit ook niet strak in tegenstelling tot de meeste ZEdekens. Ik heb een kruising fries/fjord/nrps en ik heb genoeg ruimte over bij de hals. Ik had er gelijk 2 gekocht en ben daar wel blij om. Ook ivm het materiaal; sterk en is (volgens mij) redelijk waterafstotend.

Succes.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:57

Marja heeft ws ook zomerexceem, in de zomer krijgt ze spul tegen jeuk in haar manen ( weet even niet hoe het heet) Werkt goed alleen we waren dit jaar helaas te laat met insmeren waardoor ze een stuk van haar manen had afgeschuurd en ze had harde plekken in haar manenkam en reageerde gevoelig. Nu voelt haar manenkam netjes aan, schuurt ze niet meer maar het valt me wel op dat er veel schilfers in haar manen/ op haar huid daar bij haar manenkam zitten. Wat kan ik daarmee?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:01

Ik zit even terug te lezen en zie dat jullie klitwortel gebruiken voor schilfers, waar kun je dat kopen?