[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:23

Of zoals hierboven werd vermeld, het kunnen ook luizen zijn. Misschien de DA er even naar laten kijken. Als je die er eerst nog niet bij wel hebben en je denkt dat het van de muesli komt, dan kan je beter stoppen met die muesli te geven.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:11

van de muesli kan best... zt wss veel suiker in en als je paard daar gevoelig voor is...

regelmatig ontwormen zegt niks. en als het minder werd na het ontwormen zou ik daar dus ook even naar laten kijken: even mest laten onderzoeken. bloedonderzoek kan ook (is beter maar wel duurder, maar in mest kun je het soms niet zien terwijl er wel al een wormbesmetting is...)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:10

Moeilijk is het: ik dacht dat het na het ontwormen minder werd. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik in die periode minder heb gereden (en mijn paard daardoor minder muesli kreeg). Ik zal eerst maar eens een mestonderzoek laten doen, dan kan ik op basis van de uitslag ontwormen.
Mocht dat niet helpen dan moet ik maar stoppen met het voeren van de muesli. Ik vind het wel fijn om hem iets extra's te geven behalve ruwvoer (al is het alleen maar zodat hij ook iets krijgt bij voertijd). Heeft iemand tips voor voer wat een erg laag suikergehalte heeft (en natuurlijk ook weinig eiwit en geen haver oid). Op dit moment krijgt ie muesli zonder van Havens en dat is volgens voervergelijk ook al laag in de suikers :o.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:08

@ Ilsje_007 Let op met wat er op de voorkant van de verpakking staat, want vaak zit er stiekem nog best veel suiker en zetmeel in. Zo weet ik van de Pavo Natures Best dat zij beweren een laag suiker en zetmeel gehalte te hebben, maar in werkelijkheid maakt het zeer weinig uit met een basisbrok.

Ik weet wel dat Marstall een muesli heeft met weinig suiker en zetmeel.. En anders zit in bietenpulp zonder melasse ook zeer weinig suiker en zetmeel, let wel op dat je hier zemelen bij moet voeren om het calcium fosfor gehalte in de juiste verhouding te voeren. In bietenpulp zit namelijk zeer veel calcium.

Op luizen kan je hem ook zeer makkelijk zelf controleren. Zoek goed door zijn vacht naar kleine beestjes.. (meer kleine bolletjes) Ik weet niet of mijn theorie klopt, maar met een deken zijn de luizen sowieso meer actief, als je dan de deken af doet kruipen de luizen dichter tegen de huid aan. Misschien dat dit juist voor extra jeuk kan zorgen. Mijn da is lang bezig geweest met zoeken, dus je moet wel echt even goed doorzoeken. Ze zitten tegen de huid aan..

Veel succes

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:11

Meer en meer hoor ik van mensen dat ze alleen hooi geven, dus geen mengeling meer...louter onbeperkt hooi.
Wat vinden jullie hiervan? Komen ze na verloop van tijd geen vitaminen tekort?
ik ken zelfs iemand die endurance rijdt en een trainingsstal die ik laatst bezocht heb doet het ook zo.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:52

ik heb ook een haffje met zomerexzeem. wat ik te horen kreeg van de da is dat in biks erg veel suikers zitten en moest daar toen ook gelijk mee stoppen en mocht hem alleen nog veel hooi voeren met resultaat de jeuk werd minder. nou vraag ik me af of hij dan uiteindelijk niet een vitamine tekort krijgt omdat ik twijfelde ben in naturest best gaan voeren maar nu heeft hij gelijk weer jeuk dus stop ik hier weer mee weet iemand wat ik dan wel kan voeren.... op dit moment krijgt hij veel hooi, luzerne en gedroogd brood en peen met knoflooksnippers is dit genoeg of moet ik hem een vitamine sup erbij geven.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:02

Ik ben van mening (denk dat er veel mensen anders over denken) dat het nederlands gras (ook hooi dus) te weinig volledige voedingsstoffen in zitten. In principe vind ik het beter om ze op gras/hooi sober te houden dan met dan muesli of ander krachtvoer, waar allemaal onnodige voedingsstoffen in zitten. Maar het nederlandse gras wat vooral op koeien afgestemd is, kan naar mijn idee niet voldoende zijn voor paarden. Ik geef daarom wiesencobs bij (50 verschillende soorten grassen en kruiden) en van marstall aanvullende vitaminen en mineralen. Zodat ik zeker weet dat mijn paard alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Dat van marstall is geloof ik het minimaal benodigde, dus het is niet dat je zomaar een hele hoop supplementen geeft zeg maar. (Dacht ik). Maar dat zou je ook op kunnen zoeken op hun site. Laatst stond er ook een topic hier op bokt wat eigenlijk uitsluitend over jou vraag ging. Maar ik kan 'm niet meer vinden... (Straks even op de andere compu kijken of hij daar nog in de geschiedenis staat).

Knoflook is trouwens erg goed voor mensen, maar niet zo goed voor paarden.
Welke Luzerne heb je? In veel Luzernes zit Melasse om 't zoeter te maken (lekkerder voor paard). Die van Subli bevat geen melasse, misschien dat er nog wel meer merken zijn. Melasse = suikers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:15

appie heeft een tijd alleen gras gegeten in de zomer en dat jaar had hij vreselijke jeuk.
pas toen ik wel een compleet supplement ging bij geven knapte hij weer op.

2 jaar geleden idem dito,hij had toen wel een deken op.
hij stond op afgegraasd land, kreeg hooi en maar heel weinig muesli.
hij werd sloom energieloos.
dus bloed laten trekken en bleek seleniummtekort te hebben.
kwam volgens de veearts flink vaak voor.
magnesiumtekort ook en nog wat.

weilanden worden verkeerd bemest waardoor de gehaltes niet goed meer liggen.
sober hooi bevat sowieso minder vitamines dus moet je toch wel aanvullen.

en dat kan ook met een vitaminebrokje.
pavokoeken vind ik slecht,heb al zoveel mensen gehoord die er niet tevreden over zijn nu.
pavo heeft ook een mineralen brokje,de vital,dat is dan veel beter.
of je haalt een poder,koopt een zak muesli met weingi suiker en mangt dat door elkaar.
kan net zo goed.

maar het belangrijkste:
zet je dier aan het werk!
zorg voor een goede conditie dan werkt het hele lichaam beter en worden afvalstoffen beter afgevoerd.
het is dus

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:43

Mijn paard weigert nog langer pavokoeken te eten :D. Ik heb gehoord dat in pavokoeken veel suikers zitten en dat sommige paarden ook weer jeuk krijgen van die koeken.
Ik heb net even marstall opgezocht, helaas geen verkooppunten bij ons in de buurt.
Hoe zit het met grasbrokken, is dat goed om erbij geven (voor zover ik begrijp is dat eigenlijk ruwvoer in brokvorm, klopt dat?), daar zitten toch weinig suikers in?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:26

marstall kun je ook laten bezorgen via.... ff checken...

http://www.horsewellness.nl/

en op deze site kun je dan evt. ook meteen grasbrokken mee laten komen ;)
Scheelt ook weer per merk of er wel of geen melasse in zit.
Agrobs en dodson en horrell is wel goed.... en nog zo een, maar ben de naam ff kwijt.
Maar op de site die ik je gaf staat het er allemaal bij :) Succes ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:11

zou het wel nut hebben die weisencobs bij te voeren als dat niet alle dagen kan?
ik ben er niet alle dagen, Wisse krijgt onbeperkt kuilvoer.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:14

pfff ik zit even alle ruitershops op internet af te speuren.. jeetje wat een verschil in prijzen voor exact dezelfde dekens zeg! grootste variant is bijna 100 euro verschil voor dezelfde deken!!!

ik kwam ook zulk soort dingen tegen:
http://www.equicenter.nl/contents/nl/im ... 218.852083
zou dit nou dag en nacht om kunnen? omdat er staat dat het ook fijn is voor geschoren paarden in de winter... dan zou dat moeten denk ik? maar dat broeit toch enorm?

en dekens van polyester: dat ademt toch ook niet? of wel? heb er een beetje gek idee bij?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:22

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:50

opisop, geen idee of de wiesencobs nut heeft.
Misschien te vergelijken met als wij 3x in de week 1 vitaminepil pakken en de rest niet? Misschien beter dan niets? Geen idee?

Bij mij blijft de link ook op laden staan.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:38

http://www.hdruitersport.nl/ArticleDeta ... de=3225017

dit is ook zo 1 van polyester... de sleezies zijn dat ook bijvoorbeeld en die zijn dacht ik juist niet voor 24 uur per dag? lijkt mij dat het verstikt daaronder?

de link was een soort sleezy maar dan wel 1 die dus voor geschoren paarden de hele winter om zou kunnen?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:42

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:57

Heb zelf maar ff gezocht want jouw links werken niet?

Afbeelding

Zo'n hals had ik vorig jaar zelf ook gemaakt voor Storm;

Afbeelding

Naar mijn idee werkt dat best, zolang je paard dus alleen op zijn manen last heeft van eczeem.
Dat was bij Storm ook het geval, zijn staart schuurde hij niet en hij werd ook niet kregel van de mugjes ofzo.
Mijn eerste ontwerp (van de foto) was nog niet helemaal perfect.
Maar aangezien Storm verkocht is ben ik daar niet mee verder gegaan.
Ga hem dit jaar wel passen bij Wisse en kijken of ik hem daarvoor passend kan maken.
Heb van Lycra nog een hele mooie lichtblauwe burberry stof liggen waar ik een hals van wil maken :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:07

Lijkt me wel ideaal spul zodat er geen muggen op zijn hoofd kunnen komen. Evenuteel kun je er nog een full body eczeemdeken overheen doen. (Als dat niet te heet wordt?)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:09

Ja dat, of in combinatie met een gewone vliegendeken bijvoorbeeld.
Ik had het voor de hele milde dagen, even lekker nagenoeg zonder deken lopen :)

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:11

Heeft er iemand hier ervaring met Endure?
http://www.allivet.com/Endure-Fly-Spray-p/12028.htm

Ik wil het bestellen, maar de shipping kosten reizen de pan uit.

1 Gallon kost $59.99 (dat is ongeveer 44 euro)
Verzendkosten zijn $54.29 (dat is ongeveer 40 euro)

Dus als er meer mensen zijn die het gebruiken en toevallig ook willen bestellen? Misschien kunnen we de verzendkosten wel delen?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:06

vaag dat mijn links niet werken, maar dei is het inderdaad. die zit wat losser dan een sleezy lijkt mij? Het eerste product uit mijn link is zo`n sleezy volgens mij, dus je kan hem ook voor het hele paardenlijf kopen. maar mijn vraag blijft: verstikt dat niet? gaat dat niet super broeien? of is het WEL een ademende stof?

als hij ademend is lijkt het mij stiekem wel wat... en zeker dat losse halsding voor onder een gewone deken...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:12

Ik weet dat er vorig jaar iemand in dit topic was die een hele body omhad ONDER de eczeemdeken.
Weet alleen niet meer wie dat was, misschien als je zoekt dat je het kunt vinden?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:24

Citaat:
Cooler

€ 59,00

Een cooler die je paard zeer snel terug op temperatuur brengt, zelfs midden in de zomer. Gemaakt van sterk elastisch polyester. Laat vocht direct passeren, terwijl de deken nauwelijks nat word.

staat op http://www.horseandrider.nl/

is van polyester ook en zorgt dus juist dat het kouder wordt? ik word nog eens gek hier!

Afbeelding
die vind ik ook erg mooi... is bij horsesanddogs 79 euro... heb em ook al voor meer dan 130 euro gezien ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:51

Die moet je niet nemen tenzij je paard voldoende heeft aan een vliegendeken :n
Die verkopen wij zelf ook.
Het is feitelijk gezien gewoon een vliegendeken maar dan in eczeemdeken-model.
Hij is namelijk gewoon fijnmazig ;)

en E130 is echt afzetterij, wij verkopen m voor E79 inderdaad ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:54

o is dat zo joh? dan valt ook die af inderdaad...

ik ga echt flippen als ik straks alsnog bij de eczema uitkom (welk naamkaartje er ook op zit) goedkoopste die ik heb gezien daarvan is 59,95. die heb ik nu ook, maar dan veel te groot...

opisopshop: heb jij ook nog een verklaring waarom de blauwe dekens allemaal minimaal 20 euro duurder zijn?