Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jannepauli schreef:Als je de acth laat testen tijdens de 'rise' is er een formule ( die zou je DA ook moeten hebben) om de natuurlijke verhoging van het acth uit te sluiten. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de hertest tijdens de rise te doen ( vanaf aug-november).
Ik denk ook dat je je niet moet vastklampen aan de cijfers van een ander paard die met een bepaalde waarde hoefbevangen is geworden - dat hb worden kan van meerdere factoren afhangen en is niet persé gerelateerd aan de acth waarde.
fargo schreef:Mijn criterium zou veel meer zijn hoe hij er zelf nu aan toe is, is hij wakker en stabiel als je hem van stal haalt, schrikt hij nog erg van dingen of is hij redelijk relaxed. De ACTH zegt denk ik weinig over de kans op toevallen, alleen wel dat de situatie intern al dan niet goed op orde is. Ik denk zelf dat je goed naar het paard moet kijken, er mee aan de slag moet met longeren, wandelen, in handen hebben met borstelen en dergelijke en kijken moet hoe hij zich daarbij gedraagt. Gedraagt hij zich nog vreemd, dan geen risico nemen,
En inderdaad ook tijdens de rise heb je duidelijke grenswaarden ..
Dat je ook de test doet, is prima en dan weet je waar je staat met de behandeling. Voor het inschatten van de toevallen moet je echt kijken naar je paard en niet (alleen) naar testuitslagen.
Zo hebben wij het met willy ook gedaan, aan de slag en op een gegeven moment even voorzichtig een kwartiertje in de bak stapwerk met een cap op (en als je het niet vertrouwd een bodyprotector) en verder regelmatig longeren en dan opvoeren en uitbreiden zodat je kan zien wat hij doet.
fargo schreef:Ik zou hem denk ik wel aan het werk zetten, dan kan hij wat van die onrust en agressie kwijt die hij nu botviert op Tekla.
Aan de lounge en evt licht bijzetten als dat op een gegeven moment kan. Energie kwijtraken en spieren opbouwen.
Krijg je op het moment de magnesium al weer naar binnen?
Je zou kunnen kijken of verhogen gaat helpen en hem goed in de gaten houden en dan testen.
Ik dacht dat FIk wat trakehner bloed had, die zijn sensitief en gevoelig maar ook vaak energiek! Dus kijken of je hem aan de slag kunt krijgen!
IMJ schreef:Dan zou ik er zeker zo snel mogelijk iemand bij zoeken nammie, dit paard neemt een loopje met je, dat is voor jou toch ook niet leuk!
Ik denk dat als hij weet wat zijn plekje is, met jou als leider, hij zich niet meer zo hoeft te profileren maar hier heb je wel hulp bij nodig als ik het zo lees.
Wat rot voor je joh, met dit idee kocht jij hem niet...
Mistral_Bink schreef:Hoi hoi, even een vraagje.. Mistral staat nu 37 dagen aan de pras, tot nu toe geen noemenswaardige symptomen gehad, tot vanmorgen en ik hoop dat het erbij hoort, heel slap in de benen en wat nauw in de achterhand. Wel vrolijk een gewone eetlust. Iemand hier ervaring mee?
Nammie schreef:Ik durf hem niet aan te pakken [is ook mijn stijl niet , rij bitloos en zonder sporen en zweep , en doe aan clickeren , maar hij neemt weinig aan...]
IMJ schreef:Nammie schreef:Ik durf hem niet aan te pakken [is ook mijn stijl niet , rij bitloos en zonder sporen en zweep , en doe aan clickeren , maar hij neemt weinig aan...]
Ik kan me jouw manier van omgaan met paarden best indenken hoor. Maar mi werkt dat alleen als er wederzijds respect is. En op dit moment komt het respect alleen van jouw kant, waardoor hij zich gedraagt zoals hij nu doet. Hij neemt de leiderrol op zich, eigenlijk omdat jij hem die kans geeft.
Zo gaat het in het wild (en bij de paarden in het land, rolverdeling) ook. Je mag hem dus best is aanpakken. Kijk maar naar hoe hij Tekla aanpakt. Dat gaat niet zachtzinnig.
Ik wil niet zeggen dat je hem een rotschop geven moet maar ik denk dat je best wat pittiger op mag treden, en als hij jou wat wil doen of zo imponeert, zou een schop van jou kant waarschijnlijk alleen maar meer duidelijkheid bieden.. (nu hoop ik niet dat ik jullie over me heen krijg).
Uit ervaring: als het paard eenmaal weet hoe het zit met de rolverdeling tussen jullie is het aanpakken eigenlijk helemaal niet meer nodig en heb je er gewoon een lief paard aan.
Hopelijk vind je vlug iemand die je helpen kan.