Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:14

Journee, dat is mooi dat hij zo is opgeknapt. Heeft hij nu ook minder gevoelige hoeven dan voorheen? Vaak verbetert dat namelijk ook!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:30

Jannepauli schreef:
Als je de acth laat testen tijdens de 'rise' is er een formule ( die zou je DA ook moeten hebben) om de natuurlijke verhoging van het acth uit te sluiten. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de hertest tijdens de rise te doen ( vanaf aug-november).

Ik denk ook dat je je niet moet vastklampen aan de cijfers van een ander paard die met een bepaalde waarde hoefbevangen is geworden - dat hb worden kan van meerdere factoren afhangen en is niet persé gerelateerd aan de acth waarde.

Op mijn labformulier staat dat juli nog onder laag valt en augustus onder hoog acth.
Ik zou hem precies op die grens kunnen laten prikken , dan heeft hij 8 weken 1 mg gehad.
Ik denk dat ik wacht tot eind augustus.
Hij is nog steeds erg onstabiel.
Ik zie geen verandering , maar ik ken hem ook niet anders dan met Cushing , ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:38

fargo schreef:
Mijn criterium zou veel meer zijn hoe hij er zelf nu aan toe is, is hij wakker en stabiel als je hem van stal haalt, schrikt hij nog erg van dingen of is hij redelijk relaxed. De ACTH zegt denk ik weinig over de kans op toevallen, alleen wel dat de situatie intern al dan niet goed op orde is. Ik denk zelf dat je goed naar het paard moet kijken, er mee aan de slag moet met longeren, wandelen, in handen hebben met borstelen en dergelijke en kijken moet hoe hij zich daarbij gedraagt. Gedraagt hij zich nog vreemd, dan geen risico nemen,

En inderdaad ook tijdens de rise heb je duidelijke grenswaarden ..

Dat je ook de test doet, is prima en dan weet je waar je staat met de behandeling. Voor het inschatten van de toevallen moet je echt kijken naar je paard en niet (alleen) naar testuitslagen.
Zo hebben wij het met willy ook gedaan, aan de slag en op een gegeven moment even voorzichtig een kwartiertje in de bak stapwerk met een cap op (en als je het niet vertrouwd een bodyprotector) en verder regelmatig longeren en dan opvoeren en uitbreiden zodat je kan zien wat hij doet.

Ik weet het niet...ik heb geen ervaring met kwpn'ers , en geen ervaring met Fik voordat hij cushing had.
Ik vind hem schrikachtig en erg onstabiel [het ene moment komt hij een knuffel halen , en het volgende moment schiet hij weg alsof ik hem een klap geef , maar ook het gejaag op Tekla vind ik echt niet normaal. Tekla zit onder de bijtwondjes en bulten , zeker 40 stuks], maar een kwpn'er is ook wel iets anders dan een fries , dus zeg het maar.
Voor mijn gemoedstoestand wil ik een acth hebben onder de bovenste normaalwaarde.
Met zijn 800 kilo en maar 1 tablet , kan ik er ook voor kiezen om naar 1,5 te gaan en te kijken hoe hij daar op reageert...dan zitten we op half september en zit hij ook niet meer zo op die grens van de seizoens rise...wat is wijsheid

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:45

Ik zou hem denk ik wel aan het werk zetten, dan kan hij wat van die onrust en agressie kwijt die hij nu botviert op Tekla.
Aan de lounge en evt licht bijzetten als dat op een gegeven moment kan. Energie kwijtraken en spieren opbouwen.
Krijg je op het moment de magnesium al weer naar binnen?
Je zou kunnen kijken of verhogen gaat helpen en hem goed in de gaten houden en dan testen.
Ik dacht dat FIk wat trakehner bloed had, die zijn sensitief en gevoelig maar ook vaak energiek! Dus kijken of je hem aan de slag kunt krijgen!
Laatst bijgewerkt door fargo op 18-07-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:51

Ik heb hier enige tijd geleden een vraag gesteld en wil nu even laten weten hoe het gaat.
Heb mijn merrie laten testen - dat ging niet zonder slag of stoot, omdat mijn dierenarts nog nooit van die test had gehoord :(
Uit de test kwam naar voren dat Strong Heart inderdaag cushing heeft. Een waarde van 14 pmol/liter, die nu max. 7 pmol/liter mag zijn. (Ik weet niet goed hoe ik dat moet vergelijken met jullie waarden). Op de Prascend dus - begonnen met 0,25 en inmiddels zitten we op 0,5 mg. We zijn nu 14 dagen onderweg. En warempel ik vind dat ze iets begint te verharen! Ze is vorige week echt heel goed geweest, maar nu zitten we in een dip. Erg gevoelig op de voorhoeven, dus voorzichtig met gras! Hoefsmid is overigens ook net geweest, dus wie weet zit daar ook een oorzaak. Gisteravond heeft ze haar hooi laten liggen en ze checkt mijn handje lekkers eerst goed, voor ze het aanneemt. Gelukkig lees ik alle verhalen hier en begrijp ik dat ik door moeten zetten!
Wij moeten in principe ook opnieuw testen tijdens de seasonal rise. Ik had hier mijn bedenkingen tegen, maar volgens de DA is dit geen probleem; je zet de waarde gewoon af tegen de nieuwe max-waarde (dan 11 pmol/liter).
Jullie allemaal bedankt voor alle gedeelde ervaringen hier! Zonder jullie verhalen had ik nooit zo duidelijk geweten wat er aan de hand was met Herta en hoe we te werk moesten gaan _/-\o_

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:15

Wat een goede berichten nimue2010 - daar doen we het allemaal voor!

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:35

Ben aan het tellen hoe lang Zinti nu prascend krijgt . Volgens mij ongeveer even lang als Fik . Had het nl opgeschreven maar vindt het even niet terug .
Ze gaat verder wel goed nu .
Alleen volle bak aan het ruien . Terwijl ze al een mooi kort vachtje had eigenlijk .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:04

Ze beginnen nu te ruien voor de aanmaak van wintervacht. De langste dag is geweest dus...
De mijne is ook weer begonnen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:57

Die van mij begon toen hij een paar dagen op de pergolide stond met extreem verharen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:08

Amai das vroeg Cynthiar, Shamrock die is nu nog maar net in zomertenue (sinds een week of 3) zijn winterrui is meestal in oktober

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:29

fargo, die voeten zijn een verhaal apart, hij heeft altijd goede voeten gehad en liep al 16 jaar zonder ijzers en hij begon opeens wat onregelmatig te lopen. Toen bleek hij dus heel plotseling dunne zolen te hebben waardoor hij kneuzingen in zijn voeten had. Hij had op een gegeven moment vier warme voetjes maar rechts voor het meest (dit was altijd al een beetje een platter voetje). Hij is toen op metacam gezet en heeft voor ijzers gekregen en is toen best snel opgeknapt. Omdat het zo goed ging zijn de ijzers er weer afgehaald, hij liep tenslotte zijn hele leven goed zonder, maar in een paar weken sleten zijn voeten weer extreem (terwijl zijn leefomstandigheden dus al jaren het zelfde zijn). Toen is hij dus weer op ijzers gegaan en zijn linker voorvoet is toen weer snel herstelt, maar zijn rechter voorvoet wil om de een of andere reden niet goed groeien, dat blijft nu een heel plat voetje helaas. Maar goed, we blijven hoop houden. Hier zijn ze trouwens ook weer aan het ruien, dus ik denk ook een beetje de tijd van het jaar? Het is de laatste dagen al best warm weer. De ene zomervacht is dikker dan de ander.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:43

13 mei was start prascend . Op de 9e geboortedag van mijn zwarte parel .
Ruien zal idd wel komen door nieuwe vacht ...
Is alleen erg vervelend omdat ze een boett deken draagt en de haartjes dus allemaal in hals en buikflap verzamelen ...
En zit zelf op camping verzorg de boel wel 2x daags maar rosborstelen schiet er wat bij in helaas ...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:55

fargo schreef:
Ik zou hem denk ik wel aan het werk zetten, dan kan hij wat van die onrust en agressie kwijt die hij nu botviert op Tekla.
Aan de lounge en evt licht bijzetten als dat op een gegeven moment kan. Energie kwijtraken en spieren opbouwen.
Krijg je op het moment de magnesium al weer naar binnen?
Je zou kunnen kijken of verhogen gaat helpen en hem goed in de gaten houden en dan testen.
Ik dacht dat FIk wat trakehner bloed had, die zijn sensitief en gevoelig maar ook vaak energiek! Dus kijken of je hem aan de slag kunt krijgen!

Ik was daarmee gestopt omdat het alleen nog maar ''vechten'' was.
Hij ging mij dusdanig uitproberen , en heeft een paar keer gewonnen , ik krijg hem niet meer rond met longeren, hij heeft mij afgebluft...

Hij weigert nu al ruim een week zijn prakje , zelfs als ik zorg dat hij daarvoor 4 uur geen eten heeft gehad.
Hij staat verplicht op stal van 10.00 tot 20.00 vanwege de dazen , en omdat hij zo jaagt zet ik hem op stal. Hij reageert daar best boos over , en is erg gestrest.
Tekla kan er helmaal niet tegen om op stal te staan , en hij stond voorheen ook bijna 20 uur per dag op stal , dus hij is het wel gewent.
Maar hij stiert door de stal heen...
Ik ga de 3de week van augustus testen , in de hoop dat hij dan al goed in zijn seizoens rise zit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:42

Nammie , misschien een idee om er een goede trainer bij te halen dan .
Hij heeft natuurlijk zijn problemen en hij staat daar zelf ook op ingesteld op het gevecht aangaan .
Een goede trainer zet hem daar een keer door en je kan zelf verder .
Kan je wel iemand aanbevelen . Ben er zelf fan van ...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:59

Dan zou ik er zeker zo snel mogelijk iemand bij zoeken nammie, dit paard neemt een loopje met je, dat is voor jou toch ook niet leuk!
Ik denk dat als hij weet wat zijn plekje is, met jou als leider, hij zich niet meer zo hoeft te profileren maar hier heb je wel hulp bij nodig als ik het zo lees.
Wat rot voor je joh, met dit idee kocht jij hem niet...

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:28

Hoi hoi, even een vraagje.. Mistral staat nu 37 dagen aan de pras, tot nu toe geen noemenswaardige symptomen gehad, tot vanmorgen en ik hoop dat het erbij hoort, heel slap in de benen en wat nauw in de achterhand. Wel vrolijk een gewone eetlust. Iemand hier ervaring mee?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:46

IMJ schreef:
Dan zou ik er zeker zo snel mogelijk iemand bij zoeken nammie, dit paard neemt een loopje met je, dat is voor jou toch ook niet leuk!
Ik denk dat als hij weet wat zijn plekje is, met jou als leider, hij zich niet meer zo hoeft te profileren maar hier heb je wel hulp bij nodig als ik het zo lees.
Wat rot voor je joh, met dit idee kocht jij hem niet...

Ik heb hem niet gekocht , maar de stichting heeft hem mij geschonken , als opvangpaard. Heel verhaal , maar staat hier al ergens geloof ik.
Ik voel me ook echt een watje , ben zelf 190 cm.
Mijn trainster is maar 160cm , en geeft toe dat ze hem te groot vind , wat ik mij goed kan voorstellen. Ze vond Tekla [165 cm] eigenlijk al te groot.

Fik gooit zijn gewicht in de strijd , er is geen houden aan op zoon moment. Ik kan hem niet vasthouden dan.

Zinti , wie had jij in gedachten? Fik is niet te vervoeren , dus die persoon moet wel aan huis willen komen.

Ik weet dat ik er mee aan de slag moet gaan , ik wacht op een periode waarbij ik dat even consequent kan gaan doen , elke dag en dat voor een periode achter mekaar.
En een paar keer hulp erbij zal ook echt moeten. Ik durf hem niet aan te pakken [is ook mijn stijl niet , rij bitloos en zonder sporen en zweep , en doe aan clickeren , maar hij neemt weinig aan...]
Nu met de dazen is het echt niet te doen , kan net Tekla af en toe rijden bij zonsondergang , maar die reageert veel minder op dazen dan Fik.
Het is echt erg hier , als ik aan het mestruimen ben wordt ik zelf ook belaagd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:10

Jammer dat je zover weg zit Nammie anders had ik wel willen helpen!
Is hij niet los te longeren zodat je zijn gewicht niet tegen je hebt maar meer met je lichaamstaal aan de slag kunt. Een afgezet longeerrondje is dan wel aan te raden, maar daarbinnen kun je dan toch aardig wat doen, zweep met een goede lange slag, jezelf grootmaken en werken met commando's? Wij hebben longeerbakken, dat scheelt heel veel dan kunnen ze in ieder geval al niet uitbreken!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:14

Bovendien, wie weet lukt het longeren nu wel, na een tijdje Prascend? Of heb je het al eens geprobeerd tijdens de medicatie?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:42

Iemand die mij gerust kan stellen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:44

Mistral_Bink schreef:
Hoi hoi, even een vraagje.. Mistral staat nu 37 dagen aan de pras, tot nu toe geen noemenswaardige symptomen gehad, tot vanmorgen en ik hoop dat het erbij hoort, heel slap in de benen en wat nauw in de achterhand. Wel vrolijk een gewone eetlust. Iemand hier ervaring mee?

Wat slapper in de achterhand hoort zowiezo natuurlijk wel een beetje bij de verschijnselen van cushings (door het interen op de spieren), maar dat moet juist door medicatie beter gaan worden. Mistral is niet duizelig of duf?
Maar even in de gaten houden en krijgt hij beweging? Wandelen of licht longeren om zijn spieren bij te houden - je doet natuurlijk alleen wat hij aangeeft te kunnen! Maar bezig houden is wel goed als het kan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:52

Nammie schreef:
Ik durf hem niet aan te pakken [is ook mijn stijl niet , rij bitloos en zonder sporen en zweep , en doe aan clickeren , maar hij neemt weinig aan...]

Ik kan me jouw manier van omgaan met paarden best indenken hoor. Maar mi werkt dat alleen als er wederzijds respect is. En op dit moment komt het respect alleen van jouw kant, waardoor hij zich gedraagt zoals hij nu doet. Hij neemt de leiderrol op zich, eigenlijk omdat jij hem die kans geeft.
Zo gaat het in het wild (en bij de paarden in het land, rolverdeling) ook. Je mag hem dus best is aanpakken. Kijk maar naar hoe hij Tekla aanpakt. Dat gaat niet zachtzinnig.
Ik wil niet zeggen dat je hem een rotschop geven moet maar ik denk dat je best wat pittiger op mag treden, en als hij jou wat wil doen of zo imponeert, zou een schop van jou kant waarschijnlijk alleen maar meer duidelijkheid bieden.. (nu hoop ik niet dat ik jullie over me heen krijg :+ ).

Uit ervaring: als het paard eenmaal weet hoe het zit met de rolverdeling tussen jullie is het aanpakken eigenlijk helemaal niet meer nodig en heb je er gewoon een lief paard aan.

Hopelijk vind je vlug iemand die je helpen kan.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:12

Voor de prascend had ze die verschijnselen niet, alleen slapper aan 1 achterbeen.
Beweging krijgt ze inderdaad door longeerwerk en wandelen en soms een klein stapritje.
Verder is ze juist heel alert en bijzonder eetlustig.

Nog een vraagje, geven jullie gewoon alle soorten wormenkuren, of moet je er nu om denken met bepaalde stoffen.
Ga er vanuit van niet, maar je weet maar nooit!

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:15

IMJ schreef:
Nammie schreef:
Ik durf hem niet aan te pakken [is ook mijn stijl niet , rij bitloos en zonder sporen en zweep , en doe aan clickeren , maar hij neemt weinig aan...]

Ik kan me jouw manier van omgaan met paarden best indenken hoor. Maar mi werkt dat alleen als er wederzijds respect is. En op dit moment komt het respect alleen van jouw kant, waardoor hij zich gedraagt zoals hij nu doet. Hij neemt de leiderrol op zich, eigenlijk omdat jij hem die kans geeft.
Zo gaat het in het wild (en bij de paarden in het land, rolverdeling) ook. Je mag hem dus best is aanpakken. Kijk maar naar hoe hij Tekla aanpakt. Dat gaat niet zachtzinnig.
Ik wil niet zeggen dat je hem een rotschop geven moet maar ik denk dat je best wat pittiger op mag treden, en als hij jou wat wil doen of zo imponeert, zou een schop van jou kant waarschijnlijk alleen maar meer duidelijkheid bieden.. (nu hoop ik niet dat ik jullie over me heen krijg :+ ).

Uit ervaring: als het paard eenmaal weet hoe het zit met de rolverdeling tussen jullie is het aanpakken eigenlijk helemaal niet meer nodig en heb je er gewoon een lief paard aan.

Hopelijk vind je vlug iemand die je helpen kan.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:17

@Nammie: Een paard dat geen leiding krijgt neemt zelf de leiding. Je maakt wellicht de klassieke fout dat je denkt dat paarden er moeite mee hebben als iemand de 'baas' is .. maar het zijn geen mensen. Een paard is een kuddedier en houdt van duidelijkheid die een 'leider' alleen kan geven. Daar voelen ze zich veel happier mee dan in het ongewisse gelaten te worden.
@ Mistral: je moet de wormkuren met Ivermectine gebruiken, die zijn veilig.