[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:52

Hebben jullie ook niet dat de paarden onder de deken ontzettend zweten in dit weer. Bij die van mij liepen de waterstraaltjes over haar ogen.. heel zielig. Nu heb ik de deken overdag af en doe ik hem om 5 uur weer op. Hoe zit dit bij jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:59

Het valt wel mee gisteren toen ze net weer op stal stonden wel maar alle paarden zweten nu met dit weer ook die zonder deken staan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:01

Kitty1 schreef:
Hebben jullie ook niet dat de paarden onder de deken ontzettend zweten in dit weer. Bij die van mij liepen de waterstraaltjes over haar ogen.. heel zielig. Nu heb ik de deken overdag af en doe ik hem om 5 uur weer op. Hoe zit dit bij jullie?

zou ik niet doen want die vliegen gaan dan echt wel hun best doen, ap heeft nu een witte vliegdeken op
( andere heb ik nu net gemaakt)
doe er dan een dunne vliegendeken op zodat ze nog enigsins beschermd zijn.

enne de paarden zonder deken zweten bij ons net zo hard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:02

Ja die vliegen vreten de paardne zowat op Nagelbijten / Gniffelen gewoon voor verkoeling zorgen ik spuit mn pony lekker af of ga met dr zwemmen Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:36

Kitty1 schreef:

jup, hier ook erg gele oksels bij madam en flink bezweet. toch doe ik de deken niet af...

weet je, weet je, weet je, INDI HEEFT HAAR MANEN TOT AAN DE ONDERKANT VAN HAAR NEK!! oke, niet op alle plaatsen, maar goed. ik heb gister ff foto gemaakt maar batterij was leeg. kzal zo even uploaden. hoop dat ie duidelijk is. ze heeft deken nog wel half aan Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:07

kijk...

en huiver...zo waren haar manen steeds op zijn langst ongeveer Bloos
Afbeelding

en bewonder...zo was het gisteren Pling
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:09

wat ontzettend gaaf he?
wat zal jij trots zijn Go jij! Go jij!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:14

Wat ziet dat er weer mooi uit! Tinkers met korte manen mag niet Knipoog Zam krijgt ook alweer lange manen, maar zijn voortoefie blijt kort. Daar zitten ook heel veel schilvers in doe ik iedere dag wel eruit haal en wat cojosol opsmeer, maar ik kan zijn toefie niet wassen... Hij schuurt trouwens niet aan zijn toefie. Is denk ik ondeugde Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:27

Zo hé ikenindi wat een verschil. Zo'n deken heeft dus wel degelijk zin. Ja

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:50

Alvast excuses dat ik geen zin heb om 450 pagina's door te lezen Tong uitsteken maar ik heb twee vraagjes.

De eerste.. een speciale ZE deken (boett heb ik veel positiefs over gehoord), is dat het enige dat echt goed werkt tegen ZE?

En de tweede: mijn paardje staat nu nog in Drenthe met veel bos en bomen in de buurt op zandgrond. Hij heeft last van (lichte) zomerexceem. Als hij hierheen komt staat hij op veengrond, met zeker geen bos en ook heel weinig bomen. Wel hier en daar een slootje tussen de weilanden door. Hoe groot is de kans dat hij er hier weinig tot geen last meer van heeft?

ps. hij staat natuurlijk in een weiland in beide gevallen Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:32

Ikenindi: Ziet er echt super uit!!

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:12

Zo goed zeg Ikenindi Haha! Wat zal je blij zijn!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:25

o reken maar dat ik even een waaaah, en een yes heb gegild. hihi. de `boerin` kwam kijken wat er was Bloos hahaha. ik zei heel droog: ze heeft een record! haar manen komen tot onder aan haar nek!
zij vond t ook mooi Lachen Tong uitsteken morgen ga ik er heen en even staart knippen. jaja. het is wat!
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 28-07-08 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:26

Wauwwww wat gaaf! Wat ziet Indi er super uit!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:45

Myour schreef:
Alvast excuses dat ik geen zin heb om 450 pagina's door te lezen Tong uitsteken maar ik heb twee vraagjes.

nou... vooruit dan maar Knipoog

Myour schreef:
De eerste.. een speciale ZE deken (boett heb ik veel positiefs over gehoord), is dat het enige dat echt goed werkt tegen ZE?

voor zover ik weet is dat het enige wat zeker weten helpt. niet dat het over is, maar het wordt allicht minder doordat je de oorzaak (gedeeltelijk) wegneemt...

Myour schreef:
En de tweede: mijn paardje staat nu nog in Drenthe met veel bos en bomen in de buurt op zandgrond. Hij heeft last van (lichte) zomerexceem. Als hij hierheen komt staat hij op veengrond, met zeker geen bos en ook heel weinig bomen. Wel hier en daar een slootje tussen de weilanden door. Hoe groot is de kans dat hij er hier weinig tot geen last meer van heeft?

ps. hij staat natuurlijk in een weiland in beide gevallen Knipoog

overal zijn vliegjes. op de ene plaats meer dan de ander, maar zeker als er ook slootjes zijn ben ik bang voor je dat het geen verschil maakt...

voer doet veel, daar kun je ook nog naar kijken. weinig suikers...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:47

Wow, Indi krijgt echt manen!! Hier ook iemand die trots is op de manen van haar Shet. Claartje had vorig jaar stekeltjes, nadat ik alles maar had afgeschoren met de tondeuse. Nu ze niet meer schuurt zijn haar manen zeker zo'n 30 cm lang en heel dik/vol. Haar staart hangt inmiddels op de grond. Ik ben ook zo blij dat het eindelijk goed gaat met Claartje en dat ze niet meer de hele dag ligt te rollen en als een hondje haar achterhand over de grond schuurt.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:51

Kijk en das nou leuk, al die positieve verhalen Haha! Ik ben ook erg tevreden met mijn deken! Al ben ik het wel zat af en toe hoor, dat gesjor van die deken, maar als ik dan naar het resultaat kijk, doe ik hem weer vrolijk om Tong uitsteken

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:30

Myour schreef:

Dat verschilt enorm van plaats tot plaats. Ik sta hier namelijk ook niet ver van de kust, weinig bomen in de open polder en toch heeft hij hier veel meer last dan op ons vakantieadres op de Veluwe, tussen de bossen.

Ook ik ben onwijs trots op de manen van mijn kerel. Af en toe word ik voor gek uitgemaakt als ik zeg dat hij eczeem heeft..
Afbeelding
Haha!

Auk heeft ook enorm last van de hitte, staat ook enorm te zweten onder de Rambo. Haal dus even zijn deken af, spons hem lekker af en dan weer om. Ben vanmiddag even met hem naar het water gegaan, heeft hij even mogen spetteren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:32

Ik lees weinig over de schimmelenting. Zijn er meer mensen die het uitgeprobeerd hebben? Bij mijn paard werkt het heel erg goed tegen zomerecxeem.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 02:10

Even een vraag, excuses als deze hier al eerder gesteld is;

Ik kwam laatst bij toeval op de markt een standje tegen van Stal Danae. Zij bleken een vrij nieuw product (naar eigen zeggen) in het assortiment te hebben genaamd EquiSooth. Dit spul zou de colloidemugjes die zomereczeem veroorzaken op afstand houden en dus op die wijze het probleem aanpakken.

Ik heb nog wat extra informatie opgezocht op hun website (www.staldanae.nl) maar die site komt nogal, tja, hoe zeg je dat, 'zweverig' over. Omdat die Equisooth me net iets te duur is om zomaar even uit te proberen, ben ik benieuwd of iemand ervaringen met dit spul heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:05

Schangah schreef:
Ik lees weinig over de schimmelenting. Zijn er meer mensen die het uitgeprobeerd hebben? Bij mijn paard werkt het heel erg goed tegen zomerecxeem.

Jep Haha!
Resultaat...noppes nada niks. (behalve misschien hoefbevangenheid, maar dat is niet met zekerheid te zeggen)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:28

Ik heb nu 2 jaar laten enten met Insol en het is de afgelopen jaren wel beter gegaan, maar dat kan ook aan een hoop andere factoren liggen die veranderd zijn. Hij is er in ieder geval nog niet vanaf, maar wel zo goed dat ik de Insol enting er toch maar bij houd. Ik ent niet voor dat het seizoen begint maar midden in de zomer en ook geen hogere doseringen dan normaal.

Ik ben overigens met Insol begonnen omdat er een agresieve schimmeluitbraak was op een stal waar ik stond. Dat lijkt iig wel goed te werken, alle paarden die toen preventief geënt zijn, hebben het ook niet gekregen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:54

wauw, je hebt altijd baas boven baas het auky Knipoog wat een prachtige lange manen!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:17

Kinke schreef:
Schangah schreef:

Jep Haha!
Resultaat...noppes nada niks. (behalve misschien hoefbevangenheid, maar dat is niet met zekerheid te zeggen)

Graag even verduidelijken aub

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:05

Schangah schreef:
Kinke schreef:
Jep Haha!

Graag even verduidelijken aub

Lijkt me toch duidelijk? Bij haar paard heeft de enting geen enkel resultaat gehad. Is wel hoefbevangen geraakt, maar niet met zekerheid te zeggen dat het door de enting kwam ?

Agnes, dit is wel resultaat na 4 jaar kweken he Tong uitsteken Dus bij Indi komt het nog wel!