[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:16

Hehe, balen janouk, het ging zo goed *\o/*
Hopelijk kan je op de 1 of andere manier toch weer terug verlichten. Is ook niet niks als ze zo'n heel bos in de buurt af doen .. zal menig headshaker problemen mee hebben denk ik ;)

Thanks Malenka. Ik heb echt een seizoenssheaker maar die zijn precies in de minderheid, haha :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:21

Hier vandaag weer raak hoor!
Je zou toch denken dat door de vele regen hier alles weg gewaaid is,maar blijkbaar genoeg pollen in de lucht.
Heb wel goed kunnen rijden in de bak,maar appie schudde toch wel.
Buitenritje van afgelopen week hebben we door de regen naar zaterdag verplaats, hopelijk gaat het dan wel goed :j

Marloezz

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:21

Bij Geert gaat het nu nog. Ik had gisteren meer het idee dat hij op de paar vliegjes reageerde.
Heeft iemand wel eens geprobeerd om ingekortte vliegenfranje aan de neusriem te bevestigen ipv een neusnetje?
Ik zat me gisteren te bedenken dat dat misschien en oplossing zou kunnen zijn.
Of het irriteert hem juist nóg meer natuurlijk....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:55

Bij appie zou het niet werken,cie zou er nog geirriteerder van raken
Maar ik heb zaterdag een buitenrit gemaakt, vrijdag schudde hij wat, zaterdagochtend ook.
Heb hem 2 ceterizine gegeven en de hele rit was schudvrij.
Lijkt er dus toch op dat dat bij bem voldoende tegen de allergie werkt voor nu.
Verder wacht ik het af hoe het verder gaat

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:44

Gisteren in het bos en op de heide gereden met de zon (midden overdag).

Ponylief schudde wel wat, niet extreem maar voldoende voor mij om er de volgende keer het netje weer aan te doen. Dinsdagavond met rijden (donker/schemer) maar eens proberen wat ze doet, misschien dan al gelijk het netje er aan.

Rijdt niet meer met bit maar bitloos, had gehoopt dat het misschien nog iets van verschil zou maken voor het schudden maar na gisteren heb ik die hoop laten varen. Het neusnetjesseizoen is weer begonnen voor ons (terwijl ze nog zonder eczeemdeken staat).

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:49

Beste bokkers, ik heb een vraagje.

Mijn pony schud de laatste maand heel erg veel met dr hoofd tijdens het rijden. Of nouja, het is eigenlijk briesen. Af en toe deed ze dat al, zoals elk paard, maar sinds een maand word het steeds meer. Tijdens de stap niets geen last. Met draven begint het meestal vrij stel, een paar keer briesen, het eerste stuk galop ook, en verderop in de training ook af en toe zo'n 'aanval'. In het begin zocht ik er niet zo heel veel achter, maar sinds anderhalve week verandert het briesen soms ook in hoesten. Laatst kwamen er zelfs klodders slijm uit haar neus vliegen. Als je gaat stappen stopt ze vrij snel. Vanaf zaterdag hoest ze ook op stal een beetje. Ze zit verder goed in haar vel, kijkt fris om zich heen, gedrag hetzelfde. Opvallend is dat ze dit vorig jaar in het najaar ook een poosje had, alleen toen maar voor plusminus twee weken en alleen meer briesen dan normaal, dus geen hoesten.

Wat er misschien ook met het hoesten te maken heeft, is dat ze sinds anderhalve week ook niet meer de wei op mogen (te nat, nu sinds gisteren wel weer op de wei trouwens) en toen in de paddock aan bomen heeft lopen knagen. Vanaf ongeveer toen begon ook het hoesten. Aangezien ze nu weer de wei op gaan en niet meer aan die bomen knagen kom ik er snel genoeg achter of dat met het hoesten in verband staat. Ik weet overigens niet wat voor een boom het is, even vragen straks aan staleigenaar. Een boom met rood/oranje hout, ik dacht de eerste keer ook dat ze bloed had in de mond maar het was rood/oranje slijm.

Even wat overige info. Ik heb haar twee jaar, hiervoor heeft ze dit soort gedrag nooit vertoond. Ze heeft licht zomereczeem, valt met vliegendeken goed onder controle te houden. NewForest, (in mei) 6 jaar. Heb de dierenarts er nog niet bij gehad, wil ik wel snel doen als dit zo doorgaat.

Kan dit headshaking syndroom zijn? Of pollenallergie/hooikoorts? Weet er nog niet zo veel vanaf, ga me even inlezen nu. Alvast bedankt.

EDIT de andere paarden lijken geen reactie te geven op het knagen aan die bomen, ze hoesten niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:53

Zou wel uitzoeken wat voor boom het is en desnoods dat stuk afzetten?
Staan ze alleen op die paddock dan?
Ligt daar zand, is het stoffig?
Wat voor ruwvoer krijgt ze, is dat anders dan op de wei
Denk geen headshaking hoor,meer een irritatie van de luchtwegen ergens door
Een veearts kan kijken of er ergens wat geirriteerd is in de luchtwegen.
denk eerder aan misschien een stof overgevoeligheid.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:55

Ik ga vanavond even kijken wat voor een boom, gister was t al donker toen ik ging. De paarden stonden op de paddock omdat de wei te nat was door de regen, nu kunnen ze wel weer de wei op. Paddock was in die tijd niet stoffig door de regen. Het lijkt mij idd ook meer irritatie, vooral door dat hoesten.
Het vele proesten/briesen begon al ruim voor dat ze op de paddock stonden, hoesten begon dus wel rond die tijd.
Qua voer is er niets veranderd, ze krijgen gewoon hooi, toen ze op de paddock stonden alleen meer.
Vanavond zie ik de veearts ivm enten, dus ff vragen.

FabulosoHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:06

Hallo allemaal, ik hoopte dat jullie me kunnen tippen over een fijn vliegenmasker. Vorige zomer al had mijn PRE tijdens het voorjaar en zomer jeuk aan zijn neus en manenkam. Ook soms wat heldere neusuitvloeiing. In de winter was het helemaal weg maar ik merk nu sinds een week dat hij weer jeuk heeft. Hij slaat ook wat met zijn hoofd. Het is erger tijdens de schemering en tijdens beweging.
Ik vermoed dat hij last heeft van pollen en/of mugjes. Ik wil graag proberen of een vliegenmasker met neusnetje helpt als hij buiten staat. Nu zag ik de Field reliëf Maxi maar die vind ik best duur. Weten jullie misschien nog andere maskers met neusnetje die goed helpen tegen pollen en goed zitten en iets vriendelijker geprijsd zijn?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:21

Misschien al door iemand gepost, maar in de nieuwsbrief van DAP Bodegraven stond een stukje over headshaking:

Nieuwe behandeling voor headshakers: EquiPENS

Headshaking is een zeer vervelende aandoening, waarbij het paard onder andere oncontroleerbare bewegingen maakt met het hoofd. Tot voor kort werd er in de behandeling met name gebruik gemaakt van managementmaatregelen en medicijnen. Dit is echter niet altijd (voldoende) effectief en is een probleem bij wedstrijdpaarden (doping). Wij kunnen nu echter een nieuwe behandeling inzetten voor deze patiënten: neuromodulatie door middel van de EquiPENS techniek, welke is ontwikkeld aan de Universiteit van Bristol.
Dierenartsenpraktijk Bodegraven is eind 2016 een erkend EquiPENS centrum geworden als enige kliniek in Nederland. Door de samenwerking met de Universiteit van Bristol (UK) kunnen wij gebruik maken van de kennis en ervaring die daar de afgelopen jaren is opgedaan en zij kunnen onze resultaten gebruiken voor onderzoek om de EquiPENS techniek verder te verbeteren.
Kijk op de website voor achtergrondinformatie over de aandoening headshaking en de EquiPENS behandeling.

Met de links:
https://www.dapbodegraven.nl/?page=7850
https://www.dapbodegraven.nl/?page=7840

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:35

Op de vorige pagina hadden we het er nog over ;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:20

FabulosoHC schreef:
Hallo allemaal, ik hoopte dat jullie me kunnen tippen over een fijn vliegenmasker. Vorige zomer al had mijn PRE tijdens het voorjaar en zomer jeuk aan zijn neus en manenkam. Ook soms wat heldere neusuitvloeiing. In de winter was het helemaal weg maar ik merk nu sinds een week dat hij weer jeuk heeft. Hij slaat ook wat met zijn hoofd. Het is erger tijdens de schemering en tijdens beweging.
Ik vermoed dat hij last heeft van pollen en/of mugjes. Ik wil graag proberen of een vliegenmasker met neusnetje helpt als hij buiten staat. Nu zag ik de Field reliëf Maxi maar die vind ik best duur. Weten jullie misschien nog andere maskers met neusnetje die goed helpen tegen pollen en goed zitten en iets vriendelijker geprijsd zijn?

Ik heb voor Guus een masker van Kramer, met afritsbaar neusnetje. Ik rijd met masker + netje, en op de wei heeft hij alleen de muts op.

https://www.kramer.nl/vliegenmasker-2-i ... &ci=257183

FabulosoHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:12

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:05

Mijn oude paard ging ook met zijn hoofd schudden uit het niets. Ik heb hem geobserveerd en zag toen dat hij eigenlijk panisch werd als er mugjes rond zijn hoofd vlogen, vooral bij zijn neus. Hij was waarschijnlijk in zijn slijmvlies geprikt (neus). Ik heb elke keer als hij ging schudde hem (boos) gezegd dat hij moest stoppen. Dus ik corrigeerde hem heel consequent. Ook heb ik geen neusnetje, maar gewoon een vliegenmasker opgedaan. Met een neusnetje ging hij schuren. En het schudden is gestopt! Als de mugjes tijd weer begint heeft hij het weer even, maar corrigeert zich onmiddellijk als ik (boos) zegt dat hij moet stoppen. Is misschien niet leuk om even consequent boos te zijn, maar nog altijd beter dan een paard die niet stopt met schudden met alle gevolgen van dien.

Dit helpt zeker niet altijd, maar in het geval als je paard reageert op mugjes kan je het misschien uitproberen. Met corrigeren bedoel ik absoluut niet slaan, maar een correctie met je stem. Je haalt je paard uit een waan, waar hij in zit. Hij reageert vanuit een reflex. Een mug betekent pijn en die wilt hij weghouden bij zijn neus, gevolgd hoofd schudden.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:15

Jammer, dat je zo reageert! Er zijn verschillende vormen van headshaking. Een paar jaar geleden wisten ze nog niet dat ze zo heftig kunnen reageren op mugjes die in het slijmvlies hebben gestoken. Nu zijn ze er achter dat een paard om verschillende redenen kan gaan schudden met het hoofd, door onderzoeken! Misschien kan je je nog eens inlezen. Ook op Amerikaanse websites kan je er veel over lezen. Het was maar een tip, bij mij heeft het geholpen. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat je paard door de mugjes zo reageert. En als ik het niet uit had geprobeerd had ik ook zeker hoge rekeningen gehad. Hij deed het namelijk zo heftig, dat het gewoon gevaarlijk was om in de buurt te gaan staan. Als ik maar een moment had gezien of getwijfeld dat het niet had gewerkt, had ik gelijk de dierenarts gebeld. Nogmaals heel jammer dat je zo reageert.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:26

Zijn er hier buiten ellepel nog mensen die humane anti-allergiemiddelen aan hun paard geven?
Ik denk dat ik toch maar eens ga zien wat het doet bij [***] ... de spirulina en magnesium helpen wel iets volgens mij zodat hij niet meer zo heftig & veel schud (tot nu toe) maar hij heeft nog steeds last in de zin van loopneus & traanogen & dikke klieren in de kaak enzo. Ik vind het niet fijn om te zien dus misschien toch maar eens proberen.

Maar zoek dus ervaringen .. wat geef je, is dit vrij verkrijgbaar, hoe doseer je en hoe voer je het?
Kan ik het bv. op voorhand klaarzetten bij z'n vitaminen/poedertjes die bij het voeren onder de bietenpulp gaan? Of is dat geen goed idee?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:39

Ik zit ook weer even met de handen in het haar, Nayeli is weer begonnen met schudden |(
Het begon eigenlijk met het weideseizoen: dikkere tranende ogen en neusuitvloeiing. Nu is ze ook nog flink verkouden (hier krijgt ze medicijnen voor).
Gister ook begonnen met Puur Pollen. Toch het vermoeden dat het een (pollen)allergie is. Josefien een mailtje gestuurd voor haar te laten doorlichten waarvoor ze allergisch is.

Hebben jullie nog tips waar ik haar nog meer mee kan ondersteunen/verlichting mee kan geven?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:19

Ik geef ook Puur Pollen. Geen flauw idee wat het effect is. Op dit moment gaat het nog redelijk goed; boven verwachting zelfs
Hopelijk blijft de neusnetjes tijd nog even weg

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:47

Neusnetje hier eigenlijk het hele jaar Door op..alleen in de binnenbak hoeft het niet.. Nu ook al dagelijks masker op ( ook met rijden)..
Blijft kl**te!
Wat kost die equi pens behandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:25

Zoals verwacht had hij weer een "superdag" vandaag :(
Zag het al hoe hij in de paddock stond, neus jeukte duidelijk. Toch even geprobeerd een rondje te rijden, misschien viel het wel mee. Maar mijn zin was al snel over dus besloten dat hij mocht kiezen, dan zouden we waarschijnlijk de kortste weg terug nemen en dat vond ik helemaal prima. Gek genoeg koos hij op een kruispunt niet de korte route maar een iets langere versie ... Maar misschien weet hij niet dat de andere weg eigenlijk korter is :+

Stomme is dat ik niet kan zeggen of de spirulina & magnesium werken of niet .. Hij heeft nog prutogen en neusloop en hij schudt .. maarja, als ik het niet geef is alles misschien nog eens zo erg, wie zal het zeggen ... Ga toch eens met de cetirizine proberen en dan ben ik wel door mijn opties heen denk ik .. Als dat niet werkt weet ik echt niet meer wat ik ermee moet...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:31

Ik gebruik zilverwater om Janouk haar ogen schoon te maken en ik heb het idee dat het haar helpt en rustiger maakt. Ze staat wel met vliegenkap met oorkap en neuskap op. Duim duim duim dat het zo blijft. Zewiebelt wel methaar neus, maar het shaken is minimaal.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:34

Hoeveel geven jullie van die cetirizine??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:36

Ik weet het nog niet, ik ga nog beginnen ..
Ga gewoon beginnen met 1 pil per dag en dan even aankijken. Blijkbaar kan tot 4 pillen (10 mg/pil) per dag geen kwaad bij een paard ivm de bijwerkingen. Meer geven kan ook maar dan loop je risico op de bijwerkingen. Of dat is wat ik er tot nu toe van begrepen heb ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:01

Ik ga dat ook proberen..Gewoon te koop bij drogist toch? Ben zelf een enorme hooikoorts patiënt heeft bij mij nooit geholpen helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:25

Ik heb het nu hier bij de apotheek gehaald (naja, laten halen :P ) maar kan ook gewoon via internet. Winkels als Etos enzo hebben wij hier niet, maar ik vermoed dat je het daar ook kan vinden ;)

We gaan het zien, straks eens proberen...
Het is hier hetzelfde weer als gisteren, dus als we hetzelfde rondje doen en hij schudt niet dan ben ik dolgelukkig. Maar zal waarschijnlijk niet zo makkelijk gaan :+

Edit; ik kwam trouwens gisteren deze tegen .. zijn natuurlijk maar gebruikerservaringen, maar ik vond het toch interessant om te lezen dat er blijkbaar meer paarden voorkomen met pollenallergie die ook suikergevoelig zijn ... (is die van mij namelijk ;) ). Misschien heeft iemand er nog wat aan..

http://www.horseandhound.co.uk/forums/a ... 66307.html