[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:22

iDenies, ik begreep dat je de medicijnen door het voer geeft ? Dat is niet altijd aan te raden, ik neem aan dat je dat weet.
Prascend schijnt zo vies te zijn dat er paarden zijn die maanden lang hun voer gaan weigeren erdoor. Daarom wordt eigenlijk aangeraden het niet door hun eigen, vaste voer te doen.

Ook dat niet aanwezig zijn kan horen bij de prascend, zeker als je niet langzaam opbouwt. Zoek maar een op pergolide veil ( pergolide was de voorloper van prascend ). Maar je pony had het ook al voor de prascend geloof ik he ?

MyChoice

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:17

M’n 18 jarige merrie vandaag bloed af laten nemen om te testen. Hopelijk snel de uitslag.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:29

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 07:53

office schreef:
Ik lees hier toch ook over mogelijke hoofdpijn bij ppid waar ik me al eerder bezorgd over uit liet .

https://paardenkamp.nl/kennisbank/ogen-en-oren/

Bij blindheid staat dat de hypofyse op de oogzenuw kan drukken.

Kopieer de rest in context er dan ook bij!

paardenkamp schreef:
Bij acute blindheid is op De Paardenkamp negen van de tien keer PPID de oorzaak. De hypofyse drukt dan op de oogzenuwen. De ogen doen het dan wel, maar het signaal wordt niet meer naar de hersenen gestuurd. Paarden kunnen daar heftige hoofdpijn van krijgen. Dat is de reden waarom we in deze gevallen euthanaseren.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:00

Ja ik vind dat een naar idee houd me toch bezig .

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:09

office schreef:
Ja ik vind dat een naar idee houd me toch bezig .

Wat is je oplossing dan? Gelijk maar laten inslapen bij een positieve PPID test?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:50

En nogmaals: die vergrote hypofyse treed in principe pas op wanneer er voor een langere tijd veel ACTH wordt aangemaakt. Dus over tijd. Merk je de PPID snel op in een beginnend stadium en je start meteen met medicatie dan is de kans groot dat je die groei gewoon voor bent omdat de ACTH waarde niet de kans krijgt om voor langere tijd te blijven stijgen en stijgen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:42

Mijn paardje had voordat ze PPID had ook wel eens last van hoofdpijn. Moeilijk op te merken, maar ze dan duidelijk wat minder lekker in haar vel en aanraken op het hoofd werd ook niet gewaardeerd (erg logisch natuurlijk) stalgenoot behandelde haar dan wel met cranio sacraal, hielp erg goed. Ook wist ik op een gegeven moment welke drukpunten ze lekker vond en spanning loslieten.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:32

Verdenkingszone deze tijd van het jaar 15-40. Merrie zit op 29,7. Dierenarts geeft aan starten met lage dosering prascend of een supplement zoals audevard equicush.

Iemand hier ervaring mee?
Zou enkel monninkspeper al genoeg kunnen zijn? Zag van NAF ook een supplement.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:43

Stan van mij is ook blind aan 1 oog en waarschijnlijk door de PPID. Maar heb niet idee dat hij hoofdpijn heeft

Nu weet ik niet of het acuut is en daardoor gestoten heeft waardoor het beschadigd is geraakt,

Of dat het door stoten en beschadigd is geraakt en daardoor blind

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:44

Celebi schreef:
En nogmaals: die vergrote hypofyse treed in principe pas op wanneer er voor een langere tijd veel ACTH wordt aangemaakt. Dus over tijd. Merk je de PPID snel op in een beginnend stadium en je start meteen met medicatie dan is de kans groot dat je die groei gewoon voor bent omdat de ACTH waarde niet de kans krijgt om voor langere tijd te blijven stijgen en stijgen.

Klopt maar moet je paard wel goed reageren op de medicatie. Mijne reageert er helaas slecht op

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:44

Bedankt voor het meedenken en de ervaringen! Nog een keer overlegd met de dierenarts, en besloten op een halve pil prascend te gaan starten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:55

Paard of pony? Indien pony zou ik met 3/4e starten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:03

1/4 bedoel je denk ik? :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:06

Ohw oliebol,ja sorry. Een kwartje inderdaad

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:13

700 kg paard :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 03:33

Mijn 600kg paard krijgt ook maar 0,5 en heeft daarmee mooie waardes. Dus dan is 0,25 beginnen nog steeds geen slecht idee.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:18

Ik kom even dit topic binnenvallen met een vraag. Mijn pony is in december 2015 positief getest op ppid. Hij was getest ivm terugkerende hoefbevangenheid. Ik heb hem toen ongeveer een half jaar a jaar op prascend gehad, maar hij had ontzettend last van de bijwerkingen (vooral heel misselijk, sloom), dus toen ben ik gestopt. Sindsdien heeft hij geen medicatie meer gehad maar aangepast management. Nooit meer bevangen geweest en hij deed het prima.

De laatste tijd beginnen de symptomen alleen wel erg toe te nemen. De ontzettende dikke vacht, afname bespiering (echt enorm ineens), wat slomer. Hij is inmiddels bijna 30. Ik heb nu het supplement van NAF besteld en het voer van Dodson en Horell. Maar het speelt in m'n hoofd om evt over een tijdje ook weer de prascend te proberen. Ik durf het niet zo goed ivm de bijwerkingen vorige keer, en dat wil ik eigenlijk niet meer op deze leeftijd. Zijn er mensen die de medicatie later nog eens hebben geprobeerd en minder bijwerkingen zagen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:22

Met hoeveel medicatie ben je toentertijd gestart?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:34

Weinig. Is al een tijd geleden dus weet niet hoe weinig, geloof 1/8, maar heb heel langzaam opgebouwd want ik las hier toen al mee. Ik heb er nog een precisie weegschaal voor gekocht. Ben ook op 1/4 blijven hangen geloof ik.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:42

Ik heb geen idee. Misschien eerst opnieuw laten testen om te zien hoe hoog de waardes precies zijn?
En anders bv pergoquin geven ipv prascend. Wellicht scheelt dat ook nog.

Mijn merrie is gisteren opnieuw getest. Moest ook geënt worden, dus ook maar gelijk bloed laten prikken. Een aantal weken terug de medicatie iets verhoogd, dus ben wel benieuwd hoe het nu is.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:31

Ah kijk, ik wist niet dat er inmiddels een alternatief voor de prascend op de markt is. Goed om te weten en eens te overleggen met de dierenarts.

Nee ga de waardes niet meer laten prikken, merk gewoon dat de symptomen de laatste tijd erger zijn geworden. Dus tijd om weer eea aan te passen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:40

Jazeker, ik ken er in ieder geval 3 (Pracend, Pergoquin en Pergosafe). Wel allemaal met dezelfde werkzame stof natuurlijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:53

Solistar, hoe lang heb je destijds die Prascend gevoerd? Die van mij had in het begin ook bijwerkingen (voornamelijk veel plassen/drinken) maar dat ging na een aantal weken wel over. En nu doet ze het gewoon top op die medicatie.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:57

Ik heb mijn pony voor de kerst voor de 2e keer laten testen.

Eerste keer was in september. Hij had toen 18,5 pmol/L.
Tussen 6,6 en 20 is dubieus in september.
Dus hij zat toen hoog in het dubieuze gebied.

Hij heeft nu 5,5 pmol/L.
Tussen de 3,3 en 8,8 is dubieus in december.
Dus nu zit hij in het midden van het dubieuze gebied.

De dierenarts vindt dit een verbetering in relatief een korte tijd.
En het lijkt dus dat de Audevard Equi Cush m’n pony helpt.

Dierenarts raadt aan pas weer volgend jaar september te meten.