[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:33

Jij had hier al eerder gevraagd toch?
Nu schuren is geen zomerecseem,maar heeft dan een andere reden denk ik :j

yarkayunda
Berichten: 866
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:35

Mijj dierenarts zegt dat t wel zomereczeem is..

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 08:27

yarkayunda schreef:
Mijj dierenarts zegt dat t wel zomereczeem is..


Er zijn maar weinig dierenartsen die zich echt verdiept hebben in jeukklachten...en als er dan geen huidaandoening gevonden wordt dan dus de term zomer eczeem maar noemen...
De kans op zomereczeem nu juist in een week met vorst is echter heel klein...ik zou eerder denken aan iets voedings /stress/ intern gerelateerd ..

Dus eens heel secuur kijken naar de voeding(lucerne? Suikers?)/ weide(hoeveel gras?)beleid en evt een drainagekuur om afvalstoffen te verminderen..Verveling? Stress, iets veranderd in beleid?

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:31

yarkayunda schreef:
Mijj dierenarts zegt dat t wel zomereczeem is..


Nou ja, het is nu geen zomer,dus vandaar dat ik zei dat t niet kon.

maar misshien speelt er meer.
Maar denk dat als je de dierenarts er bij hebt gehad die dsn ook wel advies geeft over de behandeling?

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:03

Yarkayunda, dan zou ik een second opinion aanvragen.

Klachten van zomereczeem komen door het steken van een mugje. Dit mugje is niet actief met deze vorst temperaturen.
Als de nachtvorst weg is en de temperaturen overdag weer boven de 10 graden uitkomt dan beginnen de meeste eczemers pas weer te jeuken.

Jeuk in deze tijd van het jaar duid er dus juist op dat je paard geen zomereczeem heeft maar een andere kwaal waardoor hij/zij jeukt. Voeding, allergieën, luizen, schurft of wat dan ook. De oorzaak is niet zo vast te stellen.

Opnieuw de DA contacteren is het enigste zinnige advies wat hier gegeven kan worden.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:21

yarkayunda schreef:
Mijj dierenarts zegt dat t wel zomereczeem is..


Ik zou blij zijn dat hij nu jeuk heeft. Duidt er inderdaad op dat het geen zomereczeem is maar wellicht iets waar je makkelijker wat aan kunt doen waardoor de jeuk misschien zelfs helemaal weg gaat!
Dus inderdaad wat dingen gaan proberen qua voeding/mijten/luizen. Wie weet kom je er wel vanaf!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:23

yarkayunda schreef:
Mijj dierenarts zegt dat t wel zomereczeem is..


Makkelijk afdoen van je dierenarts.

Als je zeker weet dat er geen luis of mijt de oorzaak is dan waarschijnlijk de voeding.
Voer je gewoon hooi of kuil?
Kuil is voor paarden soms belastend voor de lever.

En kijk 's naar je krachtvoer. Suiker en zetmeelgehalte en ... zitten er wellicht soja produkten in? Die laatste kan wel degelijk ook jeukklachten geven.

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:35

Mijne jeukt ook idd iets als ze verkeerd eet. Zomers meer door de vliegjes maar in de winter nog steeds iets zodra ze iets verkeerds binnen krijgt.. wat niet altijd te voorkomen is en nog soberder kan ik haar niet houden. Wordt gelukkig wel al enigszins rekening gehouden met hooi als t te rijk is maar 100% red je bijna niet of je moet alles zelf doen.

yarkayunda
Berichten: 866
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:13

Rijden jullie met uitrijdeken in de zomer?

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:17

Neem aan dat je een vliegendeken bedoelt?
Ik nooit, spray alleen vliegenspray.

Wat ga je doen met alle adviezen over de jeuk van je paard?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:52

yarkayunda schreef:
Rijden jullie met uitrijdeken in de zomer?


Ik rijd 's zomers buiten met een vliegendeken en een vliegenkap.

yarkayunda
Berichten: 866
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:12

MarliesV schreef:
Neem aan dat je een vliegendeken bedoelt?
Ik nooit, spray alleen vliegenspray.

Wat ga je doen met alle adviezen over de jeuk van je paard?

Gebruiken :) lijkt me logisch toch ;) maar ik ga nieuwe dekens bestellen dus ik moet ff kijke welke ik nodig heb

yarkayunda
Berichten: 866
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:13

MarliesV schreef:
Neem aan dat je een vliegendeken bedoelt?
Ik nooit, spray alleen vliegenspray.

Wat ga je doen met alle adviezen over de jeuk van je paard?

Maar werkt de spray alleen ook goed? Zoja welke spray?

renee16

Berichten: 4900
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:27

Heeft hier nog iemand tips wat te doen dit voorjaar met ZE?
Mijn merrie heeft altijd een eczeemdeken op, wanneer ik merk dat ze jeuk heeft smeer ik Klambu gel op de manenkam en/of staart. Haar staart is bovenaan opgeschoren (was kort door het schuren, opgeschoren om het toonbaar te maken). Haar manen zijn er (nog steeds, of door de halsdeken) aan de achterkant helemaal af. Aan de bovenkant heel dun door het eczeemdeken van afgelopen zomer.

Ik heb het liefst dat mijn merrie zo min mogelijk jeuk heeft, dan maar zonder manen. Maar het zou fijn zijn als er dit jaar minder haar verloren gaat. Zijn er supplementen/ andere smeerseltjes welke ik kan gebruiken om de jeuk (en het liefst de uitval van het haar) te beperken?

Het liefst gebruik ik maar 1 middel per seizoen, ik wil niet steeds wisselen met andere middeltjes/supplementen.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 04:32

Ik meld mij ook. Mijn kleine pony heft ZE. Daarnaast merk ik dat hij last heeft van zijn dikke vacht (zomer en winter), om die reden scheer ik hem minimal 2x per jaar en misschien dit jaar wel vaker. Vorig jaar kwam hij ook amper door zijn wintervacht heen (mei nog heel dik), de DA er toen bij geweest en die zei dat zijn wintervacht hem verstikt en hij daardoor jeuk heeft. Helaas voor hem heeft hij half september alweer een mega dik pak haar als ik hem eind mei geschoren heb..... Ik hoop voor hem na het weekend de 300gram deken binnen te hebben zodat ik hem nu alweer kan scheren.

Ik weet overigens zeker dat de jeuk ook van ZE is, schuren is zomers op zijn ergst en nu merk ik dat hij schuurt op warme dagen vanwege zijn vacht, Om goed zicht op de (beginselen van) ZE te hebben scheer ik hem daarom liever.

Afgelopen zomer ben ik begonnen met Helmosan in zijn manen en staart te doen, dit leek wel te helpen maar ben ik pas in augustus mee begonnen dus was hij al vollop aan het schuren. Nu beginnen we al wel langzaam met de opbouw dat zodat als de knutjes er zijn hij niet gelijk lek geprikt wordt.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:23

Ik volg dit topic al een tijdje en heb mijn merrie redelijk onder controle met een deken en tecktonic. Helaas vorig najaar heb ik haar te vroeg zonder deken laten staan en had ze dus flinke jeuk en zich kapot geschuurd in 1 nacht.

Nou heb ik aankomend seizoen een nieuwe deken nodig. Afgelopen jaren heb in een Shires sweet itch deken opgehad bij haar, deze past op zich prima, iets strak aan de voorkant. De Rambo sweet itch heb ik ook liggen, maar die is ook vrij krap voor. Sowieso vind ik deze 2 dekens vrij stug, dus ik wilde weten of er een deken is hetzelfde als de Shires maar met een wat soepelere stof? Dit om wat lekkerder te kunnen rollen enzo. Ik haat (strakke) dekens, maar zonder deken is geen optie. Er is zoveel keus, ik dacht vraag hier even of jullie misschien iets weten?

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:25

Vanaf waar neer leggen jullie de dekens ongeveer weer op? Ik meestal eind maart, maar struggle wel met het weer want als ze buiten staat wordt die nat enzo, en vind dat toch niet zo prettig idee. :(:)

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:41

Meestal vanaf 1 april, mocht het voor 1 april hogere temperaturen zijn van boven de 15 graden dan gaat hij eerder op.

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:11

Ik vanaf wanneer ik uit de winterdekens ga. Als het heel hard regent dan gooit stalhoudster er een regendek overheen. Dus ze staat bij mij gewoon geen moment zonder bescherming..

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:30

Ik heb voor de mijn dit naar iets gedachten en ben benieuwd of het gaat werken.

Ik heb een Rambo vliegenhals overgenomen van iemand. Hier zit de verbinding net anders dan van de normale hals maar met een stukje klittenband kom je een heel eind. Ik ga dan op natte dagen geen eczeem deken opleggen maar zijn regendeken met een vliegenhals eraan :)* dus geen nat koud paard maar toch zn hals beschermd tegen stekebeestjes

Jets

Berichten: 3561
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:37

Ik zit te overwegen om Fibra Anti Itch te gaan proberen. Momenteel geef ik Metazoa en daar doet ze het ook wel goed op. Ik ben alleen benieuwd of de jeuk zomers minder zou worden met Fibra. Hoe zouden jullie dit dan doen? Beide geven of vervangen? ben wel benieuwd of iemand combineert of met beide ervaring heeft.

yarkayunda
Berichten: 866
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:41

Is alleen deken genoeg voor in de zomer? Zo nee wat kan ik dan smeren/voeren

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:52

Bamsy.ik heb voor warmere regendagen een regendeken met hals.
Werrkt ook erg goed :j

Yarkayunda. Suikerarm voeren, wel genoeg vitamines geven, dus een vitaminesupplement.
Genoeg beweging en afleiding..dan kom je al een heel eind

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:11

wendy1987 schreef:
Ik vanaf wanneer ik uit de winterdekens ga. Als het heel hard regent dan gooit stalhoudster er een regendek overheen. Dus ze staat bij mij gewoon geen moment zonder bescherming..


Same, overgang zomer/herfst idem. Van de eczeemdeken naar de regendeken met hals. :j

Ik wil dit jaar alleen nieuwe maskers proberen, dit jaar drie Rambo maskers versleten.

Mijn paard heeft voornamelijk jeuk aan de oren, staart geheel niet en manen zeer miniem.

Iemand heeft mij het masker van divoza huismerk aangeraden, maar dat is al sinds vorig jaar niet op voorraad. Iemand nog een ander goed masker in het hoofd?

Ik voer vanaf de lente Fibra anti itch, of het helpt weet ik niet, ik heb nog niet zonder geprobeerd namelijk.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:27

ellepel schreef:
Bamsy.ik heb voor warmere regendagen een regendeken met hals.
Werrkt ook erg goed :j

Yarkayunda. Suikerarm voeren, wel genoeg vitamines geven, dus een vitaminesupplement.
Genoeg beweging en afleiding..dan kom je al een heel eind

Ik heb een amigo Vamoose voor de erg natte zomerdagen en een rish voor normaal maar in het natte voorjaar vinden dat net te frisjes met zn geschoren billen. Een regendeken met dichte hals vind ik dan weer net te warm dus dacht ga het eens proberen met vliegenhals. Komt er toch lucht bij zn manen en hals.

Blijf erop hopen dat het net als afgelopen laatste deel van de zomer gaat en hij snachts lekker zonder deken kan op stal!