[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:50

wat zie je in de bloedwaarden van je paard als je ze bleod laat prikken?
wand heb mijn 2 eczemers laten bloedprikken omdat ze niet lekker waren.
maar de infectie waren was verhoogt.
dit is altijd verhoogt ook al hebben ze geen koorts.
dus dacht misschien is dat dan ook wel gelijk goed af te lijden van de zomer eczeem

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:25

opisop_shop schreef:
helemaal blote hals icm 24/7 buiten vind ik geen fijn idee maar dat kan wel aan mij liggen.

daar ben ik het helemaal mee eens! sowieso zou ik een paard dat 24/7 buiten loopt niet helemaal scheren. ik heb voor mijn kleine merrie die aangespannen loopt weleens gedacht aan een racestreep maar heb uiteindelijk toch maar gewoon de training aangepast. zoals al gezegd, het is nu nog niet erg koud en het paardje gaat 's nachts ook binnen. dan hoeft het niet zo'n probleem te zijn denk ik.

bij mijn paard was de buik geschoren voor een echo toen hij met forse koliek op de kliniek stond. hem met die kale buik zonder buikflap aan de deken buiten laten leek de DA's en zijn vaste osteopaat destijds geen probleem.

@ TS, is de deken op de foto toevallig een bucas? erg fijne dekens vind ik, dat zeker!

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:48

Ja het is een Bucas turn out full neck

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:00

line zet je uitslag anders in het topic neer voor bloedwaardes?
als ik tijd heb dan kijk ik er wel naar,misschien zijn er overeenkomsten met andere eczemers.

vanmiddag bij appie geweest en die had echt mega veel schilfers in zijn manen zitten,dus heb flink staan poetsen.
de eczeemhals blijft nog even aan de deken zitten,ik zag namelijk alweer vliegjes :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:02

Anniick schreef:
Hee anne, jou poown ook eczeem? Ik heb pasgeleden ook de rambo gekocht, de andere die ik had beviel mij ook niet (EJ look a like). Ik heb hem nog niet gebruikt, maar kan wel zeggen dat het van superfijne dunne, lichte en ademende stof is!

Ja, helaas wel ;( Gelukkig niet dramatisch, maar wel iets om in de gaten te houden. Eygló stond onder die Boett-look-a-like altijd te zweten. Zo triestig. Dan maar lekker iets lichters en dunners :) Ben heel benieuwd, ik ga hem denk ik wel aanschaffen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:55

Hier is sinds vorige week de eczeemdeken af.
Vond het zo ellendig dat ze anders praktisch gans het jaar onder de deken stond,
dus heb hem eraf gehaald omdat haar buik (waar ze het meest last heeft) heel rustig was.
Het insmeren van de manen neem ik er dan maar even bij.

Tot hier toe staat ze dus al 4 dagen zonder deken en zonder jeuk!!!

Temperatuur is hier nu 12° en zeiknat...

Ze staat nu onder de regendeken, vanaf het droog is gaat die ook af
(had die even opgelaten voor het geval ze toch zou beginnen schuren, dan kon de RSIH terug op :j )

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:34

Hier nog een exceem pony, dus ik lees even met jullie mee... :)

Mijne staat het gehele jaar door onder dekens met hals. Ik heb hem gekocht in half augustus en had toen behoorlijk wat schilfers en korstjes, de laatste 2 maanden is hij erg rustig... glanst zijn vacht enorm en heeft hij al een paar keer zonder dekens kunnen staan.... Manen beginnen eindelijk ook een beetje lengte te krijgen (Zijn ongeveer 7cm gegroeid sinds ik hem heb, dus ben erg blij)!

Ben gestopt met krachtvoer, pony krijgt nu alleen nog maar weidegras, hooi/kuilgras en een handje sensitive muesli.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:41

maar.........sensitive muesli is toch ook krachtvoer?
:D ;)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:26

Ik zal jullie eens even updaten over de 2 jarige hier.. (allergie; horzel, daas, zwarte vlieg, kleine vlieg en weegbree)

Ze wordt nog elke week gespoten.. En dit moeten we nog een poosje volhouden. Of het zijn vruchten afwerpt.. Kan ik nu nog niet zeggen.
Exceemdeken is geruild voor winterdeken met hals (Doordat ze op stal stond 's nachts helaas 0,0 wintervacht. Heb het geprobeerd zonder maar toen werd ze gelijk goed verkouden helaas.

Hoe ze thuis kwam:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNSRSFTS-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJAVTS6T-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRQQXNE7-D.jpg

Ze lag letterlijk van kop tot teen open.

3 week later:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FKR88Y8Y-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NY4DRB7B-D.jpg

(Wassen, deken op en in deze tijd stond ze ook binnen om de wonden te laten genezen, naar buiten doen was drama daar ze geen halster op de wonde verdroeg).

En nu! De dikke speknek is verdwenen, ze voelt zich weer lekker.. En is een echt showpaardje aan het worden.. Daarbij lijkt ze 2 druppels water op haar moeder wat ook erg leuk is. Nu hopen dat ze volgend zomer zonder al teveel kleerscheuren kan doorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:42

gefeliciteerd zowel met je verjaardag als met het behaalde resultaat, hopelijk zet deze lijn zich voort

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:01

wauw Joto dat is ecvht iets om helemaal trots op te zijn, wat een geweldige verbetering!
Fijne dag gewenst :)

Hier de halsdeken ook nog op, hoewel hij met dit vreselijke prutweer ook wel afkan denk ik?!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:10

ik ben vanaf vandaag niet berijkbaar t/m zondag of zo.
ben namelijk nu een deel aan het verhuizen en zaterdag de rest

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:10

succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:59

nou, dit word heeeeeeel spannend want ik heb bij appie gisteren toch maar de losse hals van de deken gehaald.
ik hoop zo dat dit nu goed gaat he :=

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:03

@ Joto: wat een enorme verbetering. Ze ziet er nu toppie uit. Maar wat een vreselijke plekken had ze toen ze bij je kwam :oo

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:27

@Joto: Wat een enorme verbetering! Hopelijk gaan de de spuiten er voor zorgen dat ze komende zomer goed door gaat komen. Je weet nu iig waar ze niet tegen kan.

@Ellepel: Senna staat al een aantal weken zonder halsdeken en doet het prima. Ik denk niet dat je je met dit weer zorgen hoeft te maken. Die vliegjes worden allemaal weggeblazen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:51

nou,ik heb bij appie al eerder de hals er af gehaald,toen was het ook zulk weer en had hij toch staan schuren.
dus ik ben wel een beetje huiverig..ik zie het in elk geval morgen wel :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:15

Ieder paard vind het lekker om te schuren zodra de deken weer afgaat, dat is gewoon even een verademing voor ze. Als het goed is is het niet zo heftig als met zomerexceem. Er zijn nu nl echt geen vliegjes meer :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:16

ik zie ook niks meer hoor.
maar nog een dikke 3 maanden en dan gaat de eczeemdeken er weer bijna op :P }>

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:57

gelukkig bij mij pas in mei ongeveer ;-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:50

Denk dat er nu weinig mugjes zijn, kan zelf bijna nieteens rechtop blijven staan :P

Wisse gaat goed, had wel heel erg veel schilfers in zijn staart zitten. Gisteren goed geborsteld en toen klitwortel erin en vandaag was bijna alles weg :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:14

dat werkt wel goed he?
ik heb het ook altijd in de kast staan,ik heb appie nu 2x er mee behandeld,want die had in zijn manen echt heel veel schilfers zitten.
maar ik denk nu hij met "blote" hals loopt ze sowieso wel sneller wegtrekken :j

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:54

Ik heb nu echt een probleem!

Mijn leasepony Mandy heeft in de zomer heel veel last van schuren op de staart, manen, de borst en onder de buik. Er zijn een paar mensen die zeggen dat het zomereczeem is. Nu, in de herfst, heeft ze er ook nog last van, wat ik heel gek vind. Mandy is niet erg dun, en ook nog een beetje te dik. Ze was eerst wel heel dik, maar ze moest op dieet en ik ging meer rijden. Mandy is 20 jaar, misschien is het ook wel ouderdom ofzo.
In de zomer gebruiken we een spray, tegen staart-manen eczeem. Dit hielp wel heel goed, en deed ik ook onder de buik. De staart groeit nu ook weer heel goed en de manen zijn ook weer goed.
Maar nu, is ze weer heel gevoelig bij de borst en bij de buik. We hebben een neopreen singel gekocht, helaas was de spray al op. Nu is ze nog steeds heel gevoelig bij de buik en borst, en ze gaat ook dreigend naar me toe als ik haar dsaar poets. Ik straf har hier nietvoor, omdat ik weet dat het haar pijn doe...

Mijn vragen:

- Is het zomereczeem?
-Ligt het ook aan ouderdom?
- Wat kan ik nu doen om te helpen?

Als jullie raad weten, kunnen jullie dan pleaze een PB sturen??!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 06:58

bel de dierenarts,want als ze gevoelig bij het poetsen is hoeft dat niet eens van de jeuk te komen.
misschien heeft ze juist wel spierpijn en reageerd ze zo.

je kunt dus beter een dierenarts laten kijken wat er dan aan de hand kan zijn

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:37

zomereczeem-achtige symptomen kunnen ook andere oorzaken hebben. denk bijv. aan insulineresistentie. dit maakt een paard vaak ook gevoelig op de spieren, zoals Ellepel ook al zegt.

schuren heeft altijd een oorzaak. ''gewoon' even krabben is natuurlijk geen probleem, maar langdurig schuren waarbij manen en staart beschadigen, bijvoorbeeld zoals jij het omschrijft, heeft altijd een dieper liggende oorzaak. probeer erachter te komen wat die oorzaak is voor jouw paard en ga daarmee aan de slag. uitwendige smeersels en sprays kunnen inderdaad helpen de jeuk te verlichten, maar lossen het probleem niet op als het bijvoorbeeld allergie is, of op een andere manier van binnenuit komt.