[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:08

ach, klein beetje maar ;)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:55

Ik vertelde hier laatst dat mijn paard jeuk had.. Het zijn luizen :S, dus nog geen zomereczeem.. :) De dierenarts heeft er wel lang naar moeten zoeken. Is denk ik wel 10 minuten bezig geweest voor hij één zo'n beestje gevonden had..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:10

deze tijd van het jaar is echt luizenweer.
als er nu jeuk is dan is het ook vaak luis of iets in die richting.

hoe moet je nu behandelen?
wat heb je gekregen?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:23

Ow eerlijk gezegd geen idee wat ik heb gekregen. Ik moet het aanlengen met water en hem daarmee soort van wassen. Zorgen dat hij overal nat is. En dat moet ik 14 dagen later herhalen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:37

Klinkt als Imaverol...?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 07:09

pfffffffffft lastig en heftig met dit weer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:37

imaverol is niet tegen luis,maar tegen schimmel
denk dat je sebacil of neocidol ofzo hebt gekregen.
wel handschoenen aan he?
wij heben dat spul standaard op stal staan,vooral de shetten en het jonge spul hebben in het voorjaar wel last van luis namelijk.
maar die hebben ook zo'n dikke vacht,dus dan wil dat ook wel

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:57

Elke87 schreef:
Ow eerlijk gezegd geen idee wat ik heb gekregen. Ik moet het aanlengen met water en hem daarmee soort van wassen. Zorgen dat hij overal nat is. En dat moet ik 14 dagen later herhalen..

Brr dat is ook niet fijn met dit weer :n..

Wij krijgen gewoon een soort pipetjes die je over de ruggengraat leeg moet spuiten en that's it.. Alle luis de volgende dag dood en geen gewas met dit weer..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:02

geloof dat frontline ook moet werken?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:07

Ow dat klinkt wel veel beter.. Iets waarbij ik hem niet hoef te wassen..

Heb namelijk ook geen deken en hij heeft dus een dikke wintervacht.. Ben nu druk opzoek naar een wollen deken.. Maar als er ook iets is waarbij ik hem niet hoef te wassen, dat zou echt een uitkomst zijn.. :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:53

Luis jemig lijkt me wel errug lastig! Wij thuis krijgen bij de honden al super lastig één vlooitje weg.... succes ermee, iets vinden zonder te wassen lijkt me idd makkelijker..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:02

Elke87 schreef:
Ow dat klinkt wel veel beter.. Iets waarbij ik hem niet hoef te wassen..

Heb namelijk ook geen deken en hij heeft dus een dikke wintervacht.. Ben nu druk opzoek naar een wollen deken.. Maar als er ook iets is waarbij ik hem niet hoef te wassen, dat zou echt een uitkomst zijn.. :)

Ik zou je dierenarts gewoon vragen naar een ander middel, je verstoord de hele weerstand als je nu moet gaan wassen, kan je niet maken vind ik (niet naar jou bedoeld maar naar de dierenarts..)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:03

Er bestaat niets om hem niet te hoeven wassen.. :( Ja er was wel iets, maar dat had veel impact op het paard. Hij zei daar vergiftig je het paard dusdanig mee, dat het niet aan te raden is..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:14

nou, ik heb gister de deken toch maar weer afgedaan hoor... het vriest nu dusdanig dat ik nog wel even kan wachten...

ik had wel 1 voordeeltje al van die deken... hoefde gister amper te poetsen :P

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:17

Ik vind nu de deken opdoen wel beetje erg overhaast..
Die van mij vermoord me als ik hem op doe, die weer zelf donders goed dat het nog lekker koud is enz :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:00

Elke87 schreef:
Er bestaat niets om hem niet te hoeven wassen.. :( Ja er was wel iets, maar dat had veel impact op het paard. Hij zei daar vergiftig je het paard dusdanig mee, dat het niet aan te raden is..

Heb je wel warm water, iets van een solarium en een warme stal? Ik zou mijn paarden nu echt niet durven wassen, die hebben daar echt een te dikke vacht voor. Dan zou ik echt even naar de buren gaan die warm water en een solarium hebben, anders heb ik dadelijk een ziek paard.

Ik vind het nu ook wel erg vroeg om een eczeemdeken op te doen. Hopelijk zijn de beestjes die vorige week uit hun winterslaap zijn ontwaakt weer doodgevroren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:47

Als het zo doorgaat wordt het wel een kort zomertje voor ons beestjes :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:50

dat wassen valt mee, want je wast je paard namelijk helemaal niet .
wij hebben de shetten nu al een paar jaar moeten behandelen tegen luis met sebacil.
je verdunt het met water en met een spons,borstel of iets anders wrijf je het in de huid.

je hoeft niet uit te spoelen dus huidvet gaat echt niet verloren.
dagje op stal zetten om te laten drogen en dan is het zo klaar.

valt echt mee hoor, als je geen stal hebt word het wel moeilijker,maar de paarden zijn echt in een paar uur weer droog.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:10

Nou wij hebben ook telkens luis, die gaan lekker op de geiten zitten en die laten zich niet zo gemakkelijk wassen als onze paarden.
Maar de d.a geeft ze dan een inenting met ivermectine en dan gaan de luissies dood.
En dan is het hopen dat er niet één luisje op één van de andere dieren is gaan zitten want dan zijn ze zó weer terug.
Heb je eindelijk es geen zomereczeem krijg je die kötluizen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:11

Muds schreef:
Elke87 schreef:
Oke en wat doe je tegen die wondjes? Want dat was echt een groot probleem.. We deden 2 maal daags een zalfje op de wondjes en 2 maal daags goed met vliegenspray inspuiten maarja..

Die van mij heeft namelijk geen echte wondjes..

Het klinkt misschien vreemd, maar je kunt ook teveel smeren: door smeren en sprayen wordt de huid week, waardoor je onbewust en onbedoeld het herstelproces kunt verstoren. :)

Idd, trouwens geen antivlieg op die wondjes doen, gevoelige paarden krijgen daar pijn van.
Als die wondjes oppervlakkig zijn laat ik ze altijd gewoon zo, het helpt iig bij de onze niks om er wat op te doen.
Onze heeft ook overal wondjes, waar de vliegjes toch bijkunnen daar gaat het toch irriteren, binenkant liezen, tepels, oksels en haar gezicht waar de kap niet opzit.
Het is trouwens niet gevaarlijk als die kap ondersteboven zit, tenminste die van de 'dunnere' stof want daar kijken ze gewoon doorheen.
Probeer maar eens, je kijkt er gemakkelijk door.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:56

ellepel schreef:
dat wassen valt mee, want je wast je paard namelijk helemaal niet .
wij hebben de shetten nu al een paar jaar moeten behandelen tegen luis met sebacil.
je verdunt het met water en met een spons,borstel of iets anders wrijf je het in de huid.

je hoeft niet uit te spoelen dus huidvet gaat echt niet verloren.
dagje op stal zetten om te laten drogen en dan is het zo klaar.

valt echt mee hoor, als je geen stal hebt word het wel moeilijker,maar de paarden zijn echt in een paar uur weer droog.

Ah, ok. Ik dacht dat je heel je paard echt moest wassen en dus door en door nat werd.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:18

Het moet toch wel iets op de huid komen en daar ben ik echt geen voorstander van met dit weer.. Wij hebben te weinig stallen om de paarden tegelijk te kunnen behandelen + dat het gewoon simpele boxen zijn waar ze niet allemaal een nacht in blijven staan...
Hier zou dat veel lastiger zijn dus..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:22

Ik ga hem dus wassen.. Net een wollen deken gekocht.. Die ik na 10 telefoontjes heb gevonden :P maat 215 blijkt geen makkelijke maat te zijn :)

Hij staat 24 uur per dag buiten, maar ik kan wel even een stal 'lenen'. En we hebben wel warm water.. Gelukkig wel :)

Thnx Miranda.. Ik zal het aan ze doorgeven.. Ook doen hun snachts de deken af, omdat er dan minder knotten zijn.. Maar zal hun ook zeggen dat het wel verstandig is de deken 24 uur per dag op te houden..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:40

Elke87 schreef:
En we hebben wel warm water.. Gelukkig wel :)

Anders kan je in dit geval toch een jerrycan warm water van huis af mee nemen. Zo veel heb je er niet voor nodig

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:58

Hallo experts van het jeuktopic :wave: mag ik even jullie topic binnenvallen met een vraag om advies voor mijn jeukende paard?
Lang verhaal met uitleg:Ik heb een 3,5 jarige haflinger die voorheen 24/7 buiten stond en vanaf de zomer wordt bijgevoerd met na het werken (3x per week) een halve schep muesli (muesli zonder van subli) en een pavo summerfit koek. Het viel me deze winter al een aantal keer op, dat hij vaak stond te jeuken (hij 'krabt vooral bij zijn flanken'). Volgens mijn instructrice kon het komen van een worminfectie (hij wordt regelmatig ontwormd), dus heb ik hem ontwormd (geen wormen gezien in de mest oid). Ik had het idee dat ie daarna minder jeuk had.
Op dit moment staat hij op een andere stal waar hij overdag naar buiten gaat (paddock) en 's nachts binnen staat. Hij krijgt nu per dag 1kg musli zonder van Havens (verdeeld over 2 voerbeurten) en verder krijgt hij hooi van een goede kwaliteit. Wat mij opvalt is dat als ie zonder deken staat hij meteen begint met krabben :(:). Hij heeft echt jeuk op zijn flanken en rug (gelukkig is zijn dikke bos manen nog heel). Ik zie hem trouwens niet schuren oid als hij zijn deken op heeft.
Ik heb er even op zitten denken wat de jeuk zou kunnen veroorzaken; volgens mij ligt het aan de muesli!
Wat denken jullie ervan?