Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:54

Ik heb het nog nooit gelezen buiten dat ze soms moeilijker eten idd in de 3de en 4de week maar niet na 11 weken en dan ook niet dat er sprake is van coprofragie

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:14

Mooi woord voor iets onsmakelijks!

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:24

Als ze mest eten missen ze iete essentieel in de voeding . Heel vaak helpt het op yea sac of probiotica te geven . Darm weerdtand op orde krijgen en mest eten stopt dan wel .
Mijn merrie at ook mest . Ben ander voer gaan verstrekken en het was over . Gekukkig . Want een paardenkus met mest geur vindt ik niet zo heel lekker ;-)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:20

Even iets heel anders... zitten er hier ook mensen uit Drenthe en omstreken?

Ik ga daar over drie ( :wow: ) weken naartoe verhuizen en ben dan op zoek naar een goede veearts, liefst een met verstand van Cushing natuurlijk. Ook zoek ik dan een goede hoefsmid die niet bang is om te bukken :D

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:49

Ik heb Wolvega, en dan Joost Hezemans, iemand die altijd meedenkt en zich overal in verdiept! Erg fijne arts!
Hij komt ook naar Overijssel dus dan zal hij ook wel naar drenthe gaan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:22

OYYO schreef:
Mijn paard krijgt sinds 1 mei j.l. pergolide, 1 mg per dag. Heeft iemand er ervaring mee dat de smaak (eten) gaat veranderen. Hij vind zijn muesli steeds minder lekker. Eigenaardigheden zijn dat hij de mest van de shetlander erg smakelijk vind. En dit dan ook royaal eet waar ik niet erg blij van word.
Hij heeft voldoende gras ter beschikking (5 uur per dag) en daarnaast hooi van goede kwaliteit 24 uur te beschikking, zoutblok, extra vitaminen, tanden recent gecheckt. En ja, ik weet dat het veel is maar aangezien hij nog steeds onder zijn gewicht is probeer ik er zoveel als mogelijk in te proppen.

Ja paarden met cushing hebben tijden dat dingen ze niet meer smaken en dan moet je creatief zijn met wat je ze geeft. Je paard is direct zonder tussenstappen naar 1 mg gegaan? Dat doet ook heel veel met een paard, er worden veel wijzigingen in gang gezet en de bijwerkingen van de pergolide zijn erger als je in een keer naar 1mg gaat. En een van de bijwerkingen is misselijk zijn.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:42

Nee, ik heb het mooi opgebouwd. Rond week 2/3 een dipje van 7 dagen dat ie het hooi slechter at, maar daar zijn we overheen gekomen. De overige verklaringen van mesteten zijn mij bekend. In eerste instantie zocht ik het in die hoek. Nu heb ik echter sterk het vermoeden dat dit een bijwerking is van de pergolide. Moet een nieuwe afspraak maken met de DA want onze eerste 3 maanden zijn bijna om. Zal eens vragen wat zij ervan vindt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:52

Oh fijn dat je het rustig aan op hebt gebouwd. Lastig dat je paard nu mest eet. Lijkt idd vaak op tekort te wijzen, even overleggen met DA lijkt me slim.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:53

Het kan een tekort zijn in de voeding, zoals eiwitten. Hoe goed is je hooi?

Scientists have not identified a nutritive motivation for coprophagy in foals, but mature horses eating protein-deficient diets will often begin eating their manure as well. In these cases coprophagy ceases when adequate protein is provided. Horses in starvation situations or those without adequate forage (consuming less than 1.3 pounds of hay per 100 pounds of body weight) have also been observed to eat manure.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:20

Ik heb geen hooianalyse laten doen. Maar het lijkt van goede kwaliteit. Zeer goede acceptatie, stofvrij, van 2012, ruikt goed, absoluut schimmelvrij. Staat 24 uur per dag ter beschikking daarnaast 5 uur weidegang (d.w.z. gras, geen kale wei met onkruid). Ben sinds 7 dagen sojaschroot aan het bijvoeren als eiwitbron (100 gr. p.d.). hoop dat dat gaat helpen. Dit eerder om zijn spierslapte weer op te peppen. Maar als ik het goed begrijp zou het ook positief kunnen uitwerken op het mesteten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:39

Misschien is gehakselde lucerne effectiever dan sojaschroot

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:54

Dat zou kunnen. Kan ik eens opzoeken. Ik weet wel dat in sojaschroot geen suiker of zetmeel zit en uit 45% eiwit bestaat. Lucerne dacht ik zit ook altijd suiker en zetmeel in. Ik ga eens vergelijken. Bedankt voor de tip.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:14

Even een vraagje over de mogelijke bijwerkingen (heb het topic al een beetje doorgespit ernaar): hij staat sinds vrijdag op 1/2 tablet (voorheen 1/4), maar sinds gisteren staat hij af en toe te hoesten alsof er iets in zijn keel dwarszit. En ik krijg zojuist een app van een stalgenoot dat hij vanochtend lag, hij lag zwaarder te ademen dan normaal en wilde in eerste instantie niet opstaan. Ik weet dat duizeligheid cq angstigheid een bijwerking is van de medicijnen, maar zou dit ook een bijwerking kunnen zijn (vorige week had hij hier nog geen last van) ivm het verhogen van medicijnen? En zo ja, zou magnesium helpen of provarium breed aangezien ik over beide in dit topic wat lees?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:40

hij staat nu wel weer?
Ik heb dit tot nog toe niet gelezen hier..
Zit hij nog dik in het haar? Dat zou eea mogelijk kunnen verklaren? Bij cushing is de thermostaat ook wat van slag maar dit lijkt me niet oké.

Hij heeft niet een virus te pakken?
Ik zou hem iig even temperaturen straks..

Mogelijk zit er idd iets in zijn slokdarm?

koliekerig misschien?

Als hij dit vanavond (of nu) nog heeft zou ik geloof ik toch de DA even bellen..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:55

Zij was er vanochtend bij: hij lag wat zwaarder te ademen en wil in eerste instantie niet opstaan. Zij is erbij gebleven waarna hij uit zichzelf opstond. Ze is toen gaan wandelen en alles was daarna weer normaal. Ze dacht zelf dat of dat hij diep in slaap lag of warm had

Hij zit nog volop in zijn haar, is wel sinds ik op pergolide sta extreem aan het verharen en heeft er tot noch toe geen last van gehad. Virus weet ik niet aangezien hij pas sinds gisteren stond te hoesten en vandaag dit. Ik ga hem idd zo eerst temperaturen en kijken hoe hij erbij staat. En andere een DA bellen idd

Ik heb het vermoeden dat het door de verhoging van de pergolide komt, vrijdag ben ik gaan verhogen en sinds gisteren dus dat hoesten en vandaag wat minder zin heeft. Ik denk dat het oa de duizeligheid/angstigheid zich zo uit (las in het topic dat het een bijwerking is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:40

hmmm vreemd; dat doet MiniMe dus ook ; en nooit tijdens werk of rijden ofzo, maar alleen als ze staat te eten en heel soms dus terwijl ze niets doet; echt zon enkele harde hoest, idd alsof er iets dwars zit in haar keel, maar vinden kan ik niets en gelukkig merk ik ook niet dat ze het benauwd heeft ofzo...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:05

Dit heeft niks met pergolide of Cushing te maken volgens mijn bescheiden mening.Als dit weer voorkomt lijkt het me verstandig de longen te laten beluisteren door een DA

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:29

Ik ben er nu en alles lijkt in orde. Hij heeft niet meer gehoest, hij is energiek en ademt normaal. Heb nog even getemperatuurd en alles was normaal. Heb voor de zekerheid even met de DA gesproken, zij zei ook dat als dit nog een keer voorkomt of dat het ineens erger wordt qua liggen enzo dat ik haar moet bellen om langs te laten komen.

Klink als een overbezorgde moeder volgens mij. Zit nu zoveel meer op alles te letten, of hij wel eet of hoe hij gedurende dag is. Zal later wel minder naarmate hij langer op de medicijnen staat.

Sorry als ik teveel vraag, maar alles is zo nieuw voor mij op dit gebied. Ben al lang blij dat jullie mij hebben geadviseerd om gefaseerd op te bouwen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:05

Herkenbaar, op een gegeven moment zie je echt van alles!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:26

Douraque schreef:
Ik ben er nu en alles lijkt in orde. Hij heeft niet meer gehoest, hij is energiek en ademt normaal. Heb nog even getemperatuurd en alles was normaal. Heb voor de zekerheid even met de DA gesproken, zij zei ook dat als dit nog een keer voorkomt of dat het ineens erger wordt qua liggen enzo dat ik haar moet bellen om langs te laten komen.

Klink als een overbezorgde moeder volgens mij. Zit nu zoveel meer op alles te letten, of hij wel eet of hoe hij gedurende dag is. Zal later wel minder naarmate hij langer op de medicijnen staat.

Sorry als ik teveel vraag, maar alles is zo nieuw voor mij op dit gebied. Ben al lang blij dat jullie mij hebben geadviseerd om gefaseerd op te bouwen

Hij zou extra duf kunnen zijn door de halve pil en daardoor misschien wat onzeker of gewoon wat meer inzichzelf gekeerd. Hij zal ook moeten wennen aan de hogere dosis, hou het even in de gaten en doe een pas op de plaats qua dosis zodat je zeker weet dat hij weer helder is als je evt verder gaat opbouwen.
En logisch dat je bezorgd bent, het is jouw paard en je wilt dit begrijpen. En belangrijkste regel ;-) je mag alles vragen, we kunnen elkaar op weg helpen en wat gerust stellen. DAT is nou juist het idee achter dit topic. Met deze hitte zal de vacht en de thermostaat die nog van slag is ook niet meehelpen, daar hebben paarden het ook best zwaar mee. Warmte en het warm hebben kost ook veel energie.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:27

Ik heb ook nog een vraag.
Over 2 weken staat fik 8 weken op 1 tablet Prascend en zou ik zijn acth weer kunnen laten bepalen.
Maar dat is dan ook net de start van de seizoens rise...
En las net van IMJ dat haar paard bevangen werd met een waarde van 32.
maw de acth moet echt echt op de normaalwaarde zitten bij Fik voordat er ook maar iemand op stapt. Anders vind ik het risico te groot.
Maar wat is nu slim , waneer kan ik de acth nu goed testen?
Kan ik beter nog een maand wachten en eind augustus pas testen?
Wat denken jullie?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:14

Als je de acth laat testen tijdens de 'rise' is er een formule ( die zou je DA ook moeten hebben) om de natuurlijke verhoging van het acth uit te sluiten. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de hertest tijdens de rise te doen ( vanaf aug-november).

Ik denk ook dat je je niet moet vastklampen aan de cijfers van een ander paard die met een bepaalde waarde hoefbevangen is geworden - dat hb worden kan van meerdere factoren afhangen en is niet persé gerelateerd aan de acth waarde.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:18

Mijn criterium zou veel meer zijn hoe hij er zelf nu aan toe is, is hij wakker en stabiel als je hem van stal haalt, schrikt hij nog erg van dingen of is hij redelijk relaxed. De ACTH zegt denk ik weinig over de kans op toevallen, alleen wel dat de situatie intern al dan niet goed op orde is. Ik denk zelf dat je goed naar het paard moet kijken, er mee aan de slag moet met longeren, wandelen, in handen hebben met borstelen en dergelijke en kijken moet hoe hij zich daarbij gedraagt. Gedraagt hij zich nog vreemd, dan geen risico nemen,

En inderdaad ook tijdens de rise heb je duidelijke grenswaarden ..

Dat je ook de test doet, is prima en dan weet je waar je staat met de behandeling. Voor het inschatten van de toevallen moet je echt kijken naar je paard en niet (alleen) naar testuitslagen.
Zo hebben wij het met willy ook gedaan, aan de slag en op een gegeven moment even voorzichtig een kwartiertje in de bak stapwerk met een cap op (en als je het niet vertrouwd een bodyprotector) en verder regelmatig longeren en dan opvoeren en uitbreiden zodat je kan zien wat hij doet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:48

De mijne staat binnenkort ook op 8 weken, maar haar waardes waren zo hoog dat de rise bij mij niet veel uit zou maken. Moet alleen even de financien hebben voor het onderzoek. :+
Laatste tijd veel rekeningen gehad van de DA ivm de dracht van mijn merrie, slokdarmverstopping van Vlek, en er komt nog het nodige aan, pffff
Maar goed, dan gaan we maar even niet naar de stad :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:11

Hoi hoi, ik ben meer een meelezer maar ik wilde toch nog even een (positieve) ervaring melden! Hier ook een paardje waar 2 maanden geleden cushing is geconstateerd, hij leek in twee jaar tijd snel te verouderen (is nu 18), hij kreeg een langere vacht als voorheen, werd stijver, kucht bij de eerste keer aandraven, kreeg artrose verschijnselen (opstart problemen, struikelen), moest na 16 jaar bloot voets te hebben gelopen voor op ijzers omdat zijn voorvoeten extreem gevoel werden, ook kreeg hij last van een krampbeen achter. Dit voorjaar merkte ik dat hij steeds meer vocht vasthield (vooral bij zijn koker, maar ook zijn benen en de veearts constateerde ook vocht onder zijn buik) en ik zag dat hij erg inactief was en vooral s'morgen was hij niet vooruit te branden. Eerste gedachte van de veearts nadat ze hem onderzocht was een hartprobleem en hij kreeg een prednison kuur. Aan het eind van de kuur werd hij even wat actiever en hield hij minder vocht vast, maar ik moest hem een aantal keer per dag beweging geven om het vochtprobleem onder controle te houden. Het zat me allemaal toch niet lekker en toen ik een stukje las over cushing heb ik besloten om hem daar nog op te laten testen. Uit de test bleek dat hij een acth waarde had van 88. Omdat hij bijna 500 kg woog (wat meer dan ideaal) zou hij volgens de bijsluiten van prascent 1mg per dag moeten krijgen, maar na jullie ervaringen te hebben gelezen ben ik begonnen met 1 week 0,25 mg (dat ging prima, geen bijwerkingen) en toen ben ik 0,5 mg gaan geven ( s'morgens in een stukje brood na het eten). Daar merkte ik wel van dat hij een beetje stoned was en hij ging ook slechter eten, behalve zijn hooi vertrouwde hij het niet meer. Na een paar weken ging dit beter en ik besloot hem even op die 0,5 mg te houden. Inmiddels staat hij hier 8 weken op en het gaat veel beter. Hij gaat weer verharen, is veel actiever en houd eigenlijk geen vocht meer vast. Zowel hij als zijn maatje zijn doordat ze samen weer stoeien heel wat overtollige kilo's kwijt geraakt. Hij heeft nu weer zijn ideale gewicht zo'n 450-460 kg en hij ziet er super uit, hij lijkt weer 10 jaar jonger! *\o/* Ik hoop dat de stijgende lijn zo aanhoud. Wel wil ik nog een supplement bijvoeren tegen artrose, dit heeft hij bijna 2 maanden gehad, maar toen ik 3 weken bezig was met prascent was de pot leeg en omdat ik wilde weten in hoeverre de prascent overal invloed op heeft, was ik daar even mee gestopt. Nu merk ik dat hij weer meer last krijgt van zijn krampbeen en dat ging in de eerste weken van de prascent beter, maar dat was dus waarschijnlijk te danken aan de glucosamine. Al doende leert men :j !