[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:01

Wat kan je bij stallen hangen bijv. bij de ingang om te voorkomen dat ze de stal ingaan? Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:03

mottenballen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:09

Nee liever niet iets chemisch Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:11

Gaan de knutjes bij jullie in de stal? ik heb daar dus geen last van en gebruik nada, niks in de stal tegen mugjes/knutjes of vliegen. Hooguit een keertje insprayen van de paarden als er veel van het 1 of ander ongedierte rondvliegt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:13

Bojangles schreef:
Nee liever niet iets chemisch Knipoog

ehm... mottenballen chemisch???

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:15

Ja toch?

Mijne staan niet op stal, maar ik wil af en toe mijn paardje de deken eens af doen. Dus dan dacht ik ga ik haar voeren in de stal en laat haar daar een plakje ruwvoer eten en dan kan ze haar deken misschien wel af.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:17

mottenballen zijn toch puur natuur? of ben ik nu gek?

edit: zie dat ik idd gek ben. hahaha. tis tegen motten. ik dacht dat het iets was dat motten produceerden. altijd al gedacht Koe ... hahahaha Sigaar Bloos Haha!

en weet je hoe dat komt? vlinders maken een cocon, en ik ben er altijd maar van uit gegaan dat een `cocon` van een mot een balletje was en daarom mottenbal werd genoemd Bloos

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:21

Dit staat toch echt op internet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mottenbal

En ik weet dat mensen soms mottenballen snuiven dat het werkt als een soort drugs en dat als je het weggooit het met chemisch afval mee moet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:52

moniekk schreef:
Hoe bemesten jullie het land? pa gooit altijd kunstmest 15x15x15 of 17x17x17 .. maar ik heb t t idee dat dat mijn eczeempaard geen goed doet..
wat is wel een goede manier om het land te bemesten voor een eczeempaard?

In elk geval geen kunstmest Knipoog

Oude verteerde stalmest, mag zelfs paardenmest zijn.
Verder goed bekalken daar de meeste paardenweilanden een behoorlijke hoge zuurgraad hebben.

Tevens gooi ik er elk jaar kleimineralen op.

Bovenstaand doe ik al een aantal jaren.
Het mos in de wei is verdwenen, ik krijg een heel ander soort weide terug met div. (on)kruiden wat niet slecht hoeft te zijn voor het paard en allerlei wilde bloemetjes zoals kaasjeskruid, wilde viooltjes en korenbloemen.
Ook is het engels raaigras verdwenen wat een grassoort is die hoog in fructaan scoort. Daar zijn andere grassen voor in de plaats gekomen.

Niet bemesten en bekalken is geen optie omdat het gras dan zware metalen uit de bodem opneemt en je je paard letterlijk aan het vergiftigen bent.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:23

henny_w schreef:
Niet bemesten en bekalken is geen optie omdat het gras dan zware metalen uit de bodem opneemt en je je paard letterlijk aan het vergiftigen bent.

kun je daar iets meer over vertellen?
mijn paard staat bij een fruitteler, en die strooit kalk op het land. een stuk waar de bomen er uit gaan wordt de wei, en daar is dus kalk op gestrooid t jaar daar voor... bij ons wordt niks bemest, alleen wat er op valt uit het paard. mest wordt niet weggehaald...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:30

henny_w schreef:

Nou dan heb je wel aardig vervuilde grond hoor!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:55

beantsje schreef:
Nou dan heb je wel aardig vervuilde grond hoor!

Er is officieel onderzoek gedaan naar natuurhooi van div. gebieden.
Die gebieden worden ook niet bekalkt.
Zuurgraad is behoorlijk fout.
Ik heb daar een heel gesprek over gehad met een officieel bodembemonsteraar die werkt voor boeren, het rijk en natuurinstanties.

Het hooi bevatte behoorlijk veel zware metalen zoals oa. Lood en Cadmium.

Het is zelfs zo dat aanplant van jonge bomen her en der niet meer wil omdat de bodem te zuur is.

Er zit in onze grond al meer rotzooi dan menigeen in de gaten heeft !
Als paarden constant op superkort weidegras lopen gebeurt hetzelfde.
Het gras raakt in een stress situatie en neemt zware metalen e.d. op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:14

Bojangles schreef:
Dit staat toch echt op internet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mottenbal

En ik weet dat mensen soms mottenballen snuiven dat het werkt als een soort drugs en dat als je het weggooit het met chemisch afval mee moet.

mottenballen snuiven???

ieuw,die dingen stinken!! kan me niet voorstellen dat je die in je neus wilt hebben...
blegh!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:18

Hahaha!

Mijn paardje heeft vandaag 2 uur zonder deken gestaan op stal.
Had haar gewassen (manen worden steeds mooier jeej!) en daarna lekker in de koele stal gezet met een lading hooi.
Deken was stuk dus die even mee naar huis genomen want ik was vergeten dekengaren e.d. mee te nemen.

Ze heeft echt geen neiging om te schuren oid anders had ze dat wel aan de voerbak kunnen doen.
Dus toen ik terug kwam zag ze er nog netjes uit.
Had d'r wel extra goed ingesprayd en het kozijn van de stal gedruppeld met teatree om het voor de zekerheid te barricaderen Duivel

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:32

En hoe gaat het met jullie paardjes met dit weer?

Bij Radhika is de ZE nu onder controle, hou wel nog de deken goed op.
Alleen ze was deze week gestoken door iets, en toen kreeg ze een hele grote platte bult.
Nu is de bult weg maar is het een kaal plekje en lijkt het net of er nog een angel of zoiets in zit!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:33

Ja gaat wel goed eigenlijk tegen verwachting met dat broeierige weer.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:32

Ik heb zojuist de halsdeken van Ivanhoe besteld. Hopelijk heb ik hem snel binnen.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:37

Ja met die van mij gaat het ook nog steeds goed Lachen

Morge ga ik even naar een paar ruitersportzaken om te kijken of ik een geschikte deken kan vinden voor de vakantie en anders ga ik hem bestellen via internet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:06

I_Moondance schreef:

Hier gaat Rebel nog steeds prima, Quinta heeft wat ribbels opzij van de manenkam.
Schuurt gelukkig niet.

Oorzaak: Ze begon 2 weken terug zwaar te hoesten. De hoest is inmiddels verholpen maar ik vind haar klieren nog dik. Dus staat ze op rust.
Het hoesten heerst hier al sinds maart onder de pony's in de buurt. Ik hoopte dat onze meiden er vrij van zouden blijven.
Helaas Quinta werd dus ook de klos.

Een bevestiging hoe belangrijk het is dat zomereczemers geregeld werken en flink zweten.
Voor de hoest was er niets aan de hand qua ribbels.

Beide staan zonder dekens. Ze staan in totaal 3 uur per dag in de wei en 's nachts gaan ze op stal.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:27

ikenindi schreef:
henny_w schreef:

kun je daar iets meer over vertellen?
mijn paard staat bij een fruitteler, en die strooit kalk op het land. een stuk waar de bomen er uit gaan wordt de wei, en daar is dus kalk op gestrooid t jaar daar voor... bij ons wordt niks bemest, alleen wat er op valt uit het paard. mest wordt niet weggehaald...

DHP staat voor Dieren Health Plan.
Zij doen veel onderzoek naar gras op div. bodems.
Via een andere bokker kreeg ik onderstaand stuk.

"Je praat over 'lang' gras en 'kort' gras; dat zijn nogal brede begrippen. DHP geeft maten aan in centimeters. Zo is het bv verstandig de paarden in het land te doen bij 15 cm gras en ze er weer uit te halen bij max 6 cm. Ga je lager dan 6 cm dan 'denkt' het gras 'dit overleven we niet' en gaat als een gek fructaan produceren om een groeispurt te creeëren (stress). Dat doet het gras om meer bladgroen te krijgen om vervolgens weer over te kunnen schakelen naar 'het normale proces' (via fotosynthese eiwitten gebruiken om te groeien).
Daarom is het grote onzin om paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid op 'kale' weilanden te zetten; juist daardoor wordt het probleem groter. Je hebt dan opeens 2 problemen; 1 = gras met teveel fructaan 2= door het korte gras krijgen de paarden te weinig voedingsstoffen binnen.
Ook grote onzin is weiden op 'schraal' land. Hiermee bedoelen zij een weiland wat weinig tot niet bemest is. Men denkt dat het gras dan minder eiwitten bevat waardoor het paard ziek zou kunnen worden. Het tegendeel is waar: Onderbemest weiland = weiland met gras in de stress. Gras doet er nl alles aan om te overleven en in die situatie kan het zelfs elementen uit de grond opnemen wat het normaal nooit zou doen, met alle nare gevolgen van dien (zware metalen bv - dit gebeurt overigens ook als je standaard kunstmest gebruikt) Ook verlies je hierdoor de goede grassoorten en blijven de slechte soorten + onkruid over. Vandaar dat er zoveel klachten zijn van paardeneigenaren in de trend van 'mijn paard heeft dit, mijn paard heeft dat.....hoe komt dat?'
Dat komt allemaal door slecht weilandbeheer.
Zorg dat je het gras verwent, dan raakt het niet in de stress; dan is het in balans en als het in balans is dan halen de paarden er uit wat zij nodig hebben."

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:39

Bojangles schreef:
Wat kan je bij stallen hangen bijv. bij de ingang om te voorkomen dat ze de stal ingaan? Lachen

Je hebt nu van die nieuwe vliegenvangers... weet alleen niet waar ze te verkrijgen zijn. Maar die zijn ook meer voor op het land volgens mij.

Dat is een grote zwarte bal die door de zon warm wordt. De vliegjes denken dat het een paard is, vanwege de warmte die het uitstraald. Ze gaan er op zitten, maar kunnen niet steken. Dan willen ze weg vliegen, en dat doen ze bijna altijd omhoog en daar worden ze opgevangen in een of ander trechter vormig ding.

Heb er al veel positieve verhalen over gehoord.

Bij een vriendin van mij op de manege hebben ze ook van die luchtverfrissers hangen om de zoveel meter (zo een die uit zichzelf om de zoveel tijd spuit). Daar hebben ze vliegenspul in. Werkt ook erg goed.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:53

Zo'n ding heet een loer geloof ik. Er loopt een groot topic over hier op bokt.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:14

Pfff...wij gaan misschien het deken van demeulenkamp gaan halen Lachen we moeten er nog eens over praten enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:30

I_Moondance schreef:

Gaat super Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:30

fleurkelover schreef:
Pfff...wij gaan misschien het deken van demeulenkamp gaan halen Lachen we moeten er nog eens over praten enz...

Die heeft mijn bijrijdpaard ook Ja en ik heb de pagony daar weg bevalt heel goed Ja