[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:43

iDenies schreef:
Hoi allemaal, ik meld me ook aan hier in het topic. Helaas is mijn pony ook met cushing gediagnostiseerd een week geleden. Zijn vacht is wat langer (niet krullend), hij is futloos en heeft een opgezette buik. De waarden waren verdacht (28), maar gecombineerd met de klinische symptomen is het een duidelijk beeld gaf de dierenarts aan. Ik geef nu sinds vorige week donderdag 1/2 tabletje pergoquin.

Heb ook andere voeding besteld wat hopelijk morgen binnenkomt, waar minder graan, zetmeel en suiker inzit en waar specifiek bij stond vermeld dat het geschikt is voor paarden met PPID. Ook stomen we zijn hooi sinds een paar weken, dus hopelijk knapt hij snel op.

Hebben jullie ervaring met paarden die flauwvallen? Ik was er gisteren niet bij, maar ik werd gebeld dat hij op de wei heel glazig voor zich uit stond te kijken en hij ineens door zijn voorbenen zakte en op de grond viel. Daarna opstond en zwalkend en trillend naar achteren liep en hij vervolgens weer door zijn achterbenen zakte. Ik ben erg geschrokken van dit bericht en ik ben benieuwd of iemand van jullie er ervaring mee heeft. De dierenarts gaf aan telefonisch dat ze het vaker zag bij paarden met cushing, maar het niet door de medicijnen kan komen. Echter lees ik wel dat ataxie een bijwerking kan zijn. Alleen is deze aanval misschien geen ataxie?

Hoop dat ik vanuit jullie ook wat ervaringen hierover kan horen en hoop vooral dat het bij een eenmalig incident blijft. Hij is sowieso erg wisselend. Kan goed tien minuten heel duf en levensloos erbij staan en de volgende tien minuten ineens heel wakker en vrolijk op zoek gaan naar voedsel.

Is dit geen narcolepsie? Mijn oudje van 29 heeft dit ook. Dan zakken ze te ver weg en kunnen ze hun balans niet meer houden en kunnen ze ook omvallen.

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:22

Hij lag al wel voor het eerste heel suf op de grond de dag voor ik de medicijnen gaf. Wellicht had dit met hetzelfde probleem te maken. Lastig in te schatten, maar de eerste keer dat hij heel futloos op de grond lag was al net voor ik met Peroquin startte. Sindsdien heb ik hem drie keer zien liggen overdag en gisteren dan de eerste (en hopelijk de laatste) aanval.

Ik twijfel inderdaad of ik hem 1/2 tabletje blijf geven of terugschaal naar 1/4. Aan de ene kant wil ik het zo houden, omdat hij wel last van de cushing lijkt te hebben en ik ook weleens hoor dat je eerst de spiegel weer moet opbouwen en dan eventueel kan terugschalen naar minder. Aan de andere kant begin ik liever rustiger (is een gevoel) en schrok ik enorm van gisteren. De dierenarts gaf aan dat beide zou kunnen en ik het even moet aankijken wat ik doe. Word ik dus ook niet veel wijzer van :+

Hij staat overdag op de paddock en is altijd wel rustig en gaat in de middag terug naar zijn stal. Weet niet of hij goed slaapt, maar heb wel het idee dat hij veel rust. Volgens mij heeft hij geen problemen met rollen, maar ik zal het eens in de gaten houden. Ik ga me ook eens inlezen in narcolepsie. Komt dat vaker voor bij cushing?

Symke

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:23

Kennis van mij haar pony viel ook steeds flauw na start medicijnen. Zij begon wel direct met hele , helemaal niet opbouwen dus. Op advies dierenarts uiteraard zoals we hier vaker horen
Zij is toen teruggegaan naar kwart en heel heel langzaam opbouwen en niet meer flauw gevallen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:32

Als je paard al zo suf was lijkt het me misschien geen bijwerking, maar het kan natuurlijk wel en dan is starten met een lage dosering Pergolide wel beter. Veel dierenartsen adviseren inmiddels gelukkig nu het starten met een kwartje (of 1/8 voor kleine pony's), dan na 4 tot 8 weken hertesten en dan pas wat omhoog tot de juiste dosis bereikt is. Een spiegel opbouwen en dan weer naar beneden gaan in medicatie hoor ik eigenlijk nooit? In principe gaat Pergolide op gewicht maar het is wel een beetje paard afhankelijk ook qua reactie. Maar als je eenmaal de juiste dosis hebt zou verlagen niet moeten.

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:33

Symke schreef:
Kennis van mij haar pony viel ook steeds flauw na start medicijnen. Zij begon wel direct met hele , helemaal niet opbouwen dus. Op advies dierenarts uiteraard zoals we hier vaker horen
Zij is toen teruggegaan naar kwart en heel heel langzaam opbouwen en niet meer flauw gevallen

Bedankt voor je advies. Heftig dat dit dus vaker gebeurt bij het starten. Vind dat de dierenartsen je bij de start ook echt wel mogen wijzen op de mogelijke gevolgen. Ik heb eigelijk niks gehoord over bijwerkingen. Ik kijk even hoe hij vanavond is en ga ook misschien wel terug naar 1/4. Heb echter al tweemaal gehoord dat 1/4 weer te weinig effect zou hebben en ze daarom echt aanraden met 1/2 te starten. Al die verhalen maken het zo lastig om een goede keuze te maken.

Verder vraag ik me af of je op min of meer vaste tijden het medicijn moet geven? Ik gaf het nu vijf keer in de avond en gisteren vroeg in de ochtend (en toevallig had hij gisteren de aanval). Is dit dan wellicht te kort op elkaar? Ik heb de arts niet gehoord over wanneer je het moet geven, maar bedenk me nu zelf dat dit ook wellicht niet goed was?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:40

Het is inderdaad zeer aangeraden om de spiegel zo consistent mogelijk te houden en inderdaad dagelijks zo rond dezelfde tijd de medicatie te geven. Het staat nergens in de bijsluiter ofzo, maar het is op zich wel logisch. Veel medicatie moet consistent blijven en ingenomen worden met een vast aantal uur ertussen voor optimale werking. Kan me best voorstellen dat als je het zeker in de opstartfase nu 's avonds en 's ochtends geeft dat een dubbele dosis best heftig kan inwerken. Het is sterk spul namelijk.

Bij mijn paard ging de ACTH van 144 naar 64 op een kwartje en toen besloten om hem naar een halfje te zetten. Door langdurige kreupelheid daarna niet meer hertest (pijn en stress doen de waardes ook verhogen) maar het klinische beeld was er verder goed op (vacht beter, geen oogontstekinkjes meer) en een halfje kwam overeen met zijn gewicht dus we hebben het zo gelaten. Van het voorjaar laat ik hem weer testen zodat ik de medicatie eventueel kan verhogen voor het landseizoen begint (meeste risico voor hoefbevangenheid).

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:45

Ja achteraf eigenlijk stom dat ik het in de ochtend heb gegeven, maar ik was er in de avond niet. Het is inderdaad wel logisch dat dit wellicht te heftig was en ik de aanval misschien zelf heb veroorzaakt ;( |(
Vind het nog wat te spannend om het in zijn eten te geven, omdat ik zeker wil weten dat hij het echt op eet.

Bedankt overigens voor al jullie reacties :knuffel: Zo fijn om er over te sparren en meer ervaringen te horen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:50

Ik heb geen voet moment op stal dus kan het sowieso niet laten geven. Heb voor mezelf besloten dat het elke dag tussen ongeveer 16.00 en 19.00 gegeven moet worden. Dus zo einde middag of net na werk dus eigenlijk bijna altijd wel haalbaar en als het echt niet lukt vraag ik een stalgenootje maar dat is soms lastig te vinden. Ik denk dat ik in de afgelopen 8 maanden maar 2x heb gehad dat hij het veel vroeger kreeg omdat ik hem toen achter moest laten op de kliniek 's middags en niet meer terug zou komen.

Maar ik regel dus echt wel altijd dat er niet teveel tijd tussen gaat zitten en als ik weet dat ik een dag toch laat of juist vroeger ben dan normaal dan probeer ik daar de dag ervoor rekening mee te houden om het dan juist ietsjes eerder of later te geven zodat de spiegel zo consistent mogelijk blijft.

Door het voer was hier sowieso wel afgeraden. Het gaat bij veel mensen heel goed maar sommige paarden gooien het pilletje er vakkundig uit en dat zie je in het stro niet snel terug.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:06

Mijn paard had in oktober een dag voordat ik op vakantie ging een aanval met binnen halen. Ze viel tijdens het binnen zetten. Meteen dierenarts erbij en die dacht aan een epileptische aanval. Bloed getrokken en de leverwaarden waren hoog wat cushing kon zijn. Dag erna ik op vakantie. Nu heeft ze ook een peesblessure die moeilijk te genezen is. Die maandag haar pees laten scannen en zat een klein beetje verbetering. Toen laten testen op cushing en dat had ze duidelijk dus stuurde ze de medicijnen meteen op. Ik was 3 weken in Thailand en kreeg ondertussen al berichten dat ze aan het veranderen was. Haar oog werkte niet zoals normaal. Had overal jeuk en ze vertrouwde zichzelf niet meer en was erg onrustig. Dus in combinatie met de peesblessure en het veranderde gedrag toch maar besloten om haar vorige week maandag te laten gaan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:33

xxxmh schreef:
Mijn paard had in oktober een dag voordat ik op vakantie ging een aanval met binnen halen. Ze viel tijdens het binnen zetten. Meteen dierenarts erbij en die dacht aan een epileptische aanval. Bloed getrokken en de leverwaarden waren hoog wat cushing kon zijn. Dag erna ik op vakantie. Nu heeft ze ook een peesblessure die moeilijk te genezen is. Die maandag haar pees laten scannen en zat een klein beetje verbetering. Toen laten testen op cushing en dat had ze duidelijk dus stuurde ze de medicijnen meteen op. Ik was 3 weken in Thailand en kreeg ondertussen al berichten dat ze aan het veranderen was. Haar oog werkte niet zoals normaal. Had overal jeuk en ze vertrouwde zichzelf niet meer en was erg onrustig. Dus in combinatie met de peesblessure en het veranderde gedrag toch maar besloten om haar vorige week maandag te laten gaan.

Awh wat verdrietig. Snel gegaan ook. Sterkte!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:37

iDenies schreef:
Hoi allemaal, ik meld me ook aan hier in het topic. Helaas is mijn pony ook met cushing gediagnostiseerd een week geleden. Zijn vacht is wat langer (niet krullend), hij is futloos en heeft een opgezette buik. De waarden waren verdacht (28), maar gecombineerd met de klinische symptomen is het een duidelijk beeld gaf de dierenarts aan. Ik geef nu sinds vorige week donderdag 1/2 tabletje pergoquin.

Heb ook andere voeding besteld wat hopelijk morgen binnenkomt, waar minder graan, zetmeel en suiker inzit en waar specifiek bij stond vermeld dat het geschikt is voor paarden met PPID. Ook stomen we zijn hooi sinds een paar weken, dus hopelijk knapt hij snel op.

Hebben jullie ervaring met paarden die flauwvallen? Ik was er gisteren niet bij, maar ik werd gebeld dat hij op de wei heel glazig voor zich uit stond te kijken en hij ineens door zijn voorbenen zakte en op de grond viel. Daarna opstond en zwalkend en trillend naar achteren liep en hij vervolgens weer door zijn achterbenen zakte. Ik ben erg geschrokken van dit bericht en ik ben benieuwd of iemand van jullie er ervaring mee heeft. De dierenarts gaf aan telefonisch dat ze het vaker zag bij paarden met cushing, maar het niet door de medicijnen kan komen. Echter lees ik wel dat ataxie een bijwerking kan zijn. Alleen is deze aanval misschien geen ataxie?

Hoop dat ik vanuit jullie ook wat ervaringen hierover kan horen en hoop vooral dat het bij een eenmalig incident blijft. Hij is sowieso erg wisselend. Kan goed tien minuten heel duf en levensloos erbij staan en de volgende tien minuten ineens heel wakker en vrolijk op zoek gaan naar voedsel.

Mijn paard had dit ook vanuit de PPID voordat ik de medicatie startte. Zakte ook door zijn voorbenen, ik vermoed dat bij hem door de hoge ACTH levels hij onvoldoende rust nam en dus sleep deprivation kreeg. Heb de medicatie langzaam opgebouwd bij hem (tegen advies van dierenarts in om gewoon met 1 te starten) en de aanvallen verdwenen. Ook hij kon voor de medicatie tijdens het poetsen/zadelen echt helemaal weg ‘dutten’ en dan ineens omvallen.

Recent wel opnieuw laten testen, omdat hij weer gevallen leek te zijn (niemand heeft het gezien, maar hij had weer wondjes op de kogels voor wat hierop duidt). Gelukkig de waarde nog netjes onder controle, dus even aankijken of de dosering Evt omhoog moet.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:12

Mijn D pony had een waarde van 633 in oktober waar het toen 90 mocht zijn, dus ze kreeg een hele prascend pil per dag en ze is er heeeel goed van opgeknapt, veel aangekomen ook. Na 8 weken weer een check gedaan, en nu belde de DA dat ze nog 22 had, waar het 15 mocht zijn. Terwijl veel mensen in m’n omgeving zeiden dat 1 pil véél te veel zou zijn. We gaan haar nu wel op 1 hele houden, maar ik vind het wel gek dat ze niet voldoende gezakt is. Ik hoop niet dat dat betekend dat het teveel groeit in haar hoofd :7

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:18

xxxmh schreef:

Jeetje wat is dat snel gegaan en wat vervelend dat je ook niet bij haar kon zijn toen ze verslechterde. Bah! Heftig besluit :(

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:19

darkadia schreef:
iDenies schreef:

Mijn paard had dit ook vanuit de PPID voordat ik de medicatie startte. Zakte ook door zijn voorbenen, ik vermoed dat bij hem door de hoge ACTH levels hij onvoldoende rust nam en dus sleep deprivation kreeg. Heb de medicatie langzaam opgebouwd bij hem (tegen advies van dierenarts in om gewoon met 1 te starten) en de aanvallen verdwenen. Ook hij kon voor de medicatie tijdens het poetsen/zadelen echt helemaal weg ‘dutten’ en dan ineens omvallen.

Recent wel opnieuw laten testen, omdat hij weer gevallen leek te zijn (niemand heeft het gezien, maar hij had weer wondjes op de kogels voor wat hierop duidt). Gelukkig de waarde nog netjes onder controle, dus even aankijken of de dosering Evt omhoog moet.

Hopelijk gaat het vallen over en krijg je haar op de normale waarde terug. Ik begin me ook steeds meer te realiseren wat een rotziekte het is. Al hoor ik ook (gelukkig) veel mensen waar de paarden met medicijnen nog waardig oud worden.

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:23

Zijn er ook mensen waarbij de cushing / de medicijnen tegen cushing effect hebben op de ademhaling? Ben nu sinds 1,5 week begonnen met medicijnen en hij heeft al heel lang een lichte vorm van COPD. Eigenlijk is de Cushing vastgesteld, omdat ik zijn adem 1,5 maand geleden zo heftig vond. Nu zag ik het gisteren weer na een keer licht gereden te hebben. Dit was duidelijk te veel inspanning voor hem :( Toch de komende tijd maar veel stappen aan de hand met hem.

Zijn er mensen die ook zagen dat de Cushing effect had op de ademhaling? Ik ga sowieso de dierenarts vandaag weer bellen, maar ben ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:38

Ik zou niet verwachten dat die 2 dingen met elkaar te maken hebben. Cushing is hormoon gerelateerd (vandaar ook gekke haar, slechte vruchtbaarheid etc), ademhaling lijkt me niet echt rechtstreeks beïnvloed door hormonen. Maar ik ben geen dierenarts.. ik heb er in ieder geval niet eerder van gehoord.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:46

Ik heb toch nog eens betere navraag gedaan om de bloedtest van mijn pony in september van dit jaar. Omdat jullie de score zo bijzonder vonden.
Mijn pony werd met 18,5 in het dubieuze gebied bevonden.

Nu blijkt inderdaad dat die 18,5 in pmol/L is.
Dus dan is het logisch dat het hoog in het grijze gebied viel.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week vrijdag laat ik nog eens bloed afnemen om te kijken hoe het er voor staat.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:08

Ah ja, ik heb inderdaad een heel ander schema:

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:11

Skessa_ schreef:
Ah ja, ik heb inderdaad een heel ander schema:

[ Afbeelding ]

Bij jou staan zowel de pg/ml als de pmol/L erin. Wel opvallend dat de ranges niet gelijk zijn aan de andere tabel.

@iDenies hier ook niet bekend met Cushing en moeite met ademhalen als combi. Maar ik kan me wel voorstellen als je paard al lichte astma heeft en de vacht slechter is dat dit om evt warmte kwijt te raken wel zwaarder kan zijn voor de longen. En het kan ook dat gewoon zijn astma weer wat opspeelt. Heb hier ook een astma-patiënt die vorige maand een opleving had en meer klachten. Maar die heeft geen PPID.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:58

Ik dacht dat PPID en gevoelige longen wel verband hadden? Sowieso omdat ontstekingen in het lichaam sneller ontstaan en dat ook op de longen kan slaan maar ik dacht dat de gevoeligheid op de longen sowieso ook vaker bij PPIDers wordt gezien? Weet alleen niet meer waar ik het las.

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:07

Celebi schreef:
Ik dacht dat PPID en gevoelige longen wel verband hadden? Sowieso omdat ontstekingen in het lichaam sneller ontstaan en dat ook op de longen kan slaan maar ik dacht dat de gevoeligheid op de longen sowieso ook vaker bij PPIDers wordt gezien? Weet alleen niet meer waar ik het las.

Ja dat dacht ik zelf ook. Hoewel Cushing zelf geen directe oorzaak is van astma, kan het volgens mij misschien wel bijdragen aan de ontwikkeling van ademhalingsproblemen door de invloed die de ziekte heeft op het immuunsysteem en de algemene gezondheid van het paard. Dacht dat paarden met cushing vaak een verminderde weerstand hebben tegen omgevingsfactoren, zoals stof en schimmels, die astma kunnen triggeren. Maar lees op Bokt inderdaad weinig ervaringen (gelukkig voor de rest).

Hij heeft sowieso een lichte vorm van COPD en is allergisch op stof. Alleen sinds het er op lijkt dat hij cushing heeft (als in zijn waardes zijn verdacht, hij is futloos en een dikkere vacht) zie ik ook een soort astma aanvallen. Zo lastig inschatten of ik eerst de cushing onder controle moet krijgen met peroquin, of toch een longspoeling etc moet laten doen. Vind dit alleen voor het paard zo heftig om te doen, zeker nu ik pas net ben begonnen met peroquin. De arts wist ook niet goed wat nu wijsheid is, dus dat helpt niet echt mee...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:02

Merk je het alleen bij inspanning of ook in rust?
Als het alleen bij inspanning is zou je even de inspanning kunnen minderen om te kijken of de pergoquin aanslaat. Dus even "uitzitten" zeg maar.
Dit om een longspoeling te voorkomen, gezien dat zo heftig is.

Als je hem echt ziet dagelijks ziet worstelen met ademen zou ik mogelijk anders/versneld besluiten.

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:43

Karin_deB schreef:
Merk je het alleen bij inspanning of ook in rust?
Als het alleen bij inspanning is zou je even de inspanning kunnen minderen om te kijken of de pergoquin aanslaat. Dus even "uitzitten" zeg maar.
Dit om een longspoeling te voorkomen, gezien dat zo heftig is.

Als je hem echt ziet dagelijks ziet worstelen met ademen zou ik mogelijk anders/versneld besluiten.

Het was gisteren helaas ook in rust, al was het vanochtend wel weer normaler.
Ik ga ook eens zoeken naar een gespecialiseerde arts in luchtwegproblemen...

Gezien de huidige dierenarts me (weer) niet terugbelt voor de zoveelste keer.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:01

Hoi hoi! Paard in mijn familie is gister getest op PPID, hopelijk na het weekend uitslag. Merrie is 24 en het vermoeden is er omdat we al een tijd aan het klooien zijn met mok/infecties/einschuss. Dit zou een hoop verklaren.

Echter merken wij sinds een week of 3 dat haar humeur erg wisselend is. Altijd het liefste paard geweest, maar nu kan ze erg vals reageren bij aanraking door gericht te gaan bijten. Niet consistent op één bepaalde plek, dus daarom verwachten we niet persé pijn op een specifieke plek. Ene moment kan je zo hard masseren als je wil en is ze ontspannen, andere moment staan haar tanden in je arm als je maar richting haar hals/schouder/rug kijkt. Herkent iemand dit van zijn PPID paard? Extreme schommelingen in humeur/overgevoelige huid/spieren oid?

Eigenlijk vooral om te weten of we hier nu nog iets mee moeten, of dat we kunnen afwachten of de medicatie aan slaat (als ze positief test natuurlijk..)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:18

Ja humeur was het grootste symptoom hier. Na de laatste hengstigheid van het jaar was dat begonnen, en ook inderdaad soms kunnen knuffelen en het andere moment niet eens mogen kijken.
Ik zal even wachten tot je de uitslag hebt en afhankelijk daarvan verder gaan. Staat ze onder een deken? Zo niet, dan zou ik die op doen. Mijn merrie had een prima vacht maar een deken op maakte haar aanzienlijk vriendelijker