[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:26

Ik zou weer testen, nu is het nog gratis en dan vragen of het gekoeld vervoerd wordt zoals moet en uiteraard de uitslag op papier/mail krijgen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:08

Vanmiddag een uur met Britta gewandeld.Ze was wel moe,maar ik noem dat altijd gezond moe.Een jaar geleden kon ze maar 20 minuten lopen.Nu met de medicijnen heeft ze veel meer energie *\o/*

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:09

Ik heb even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen; mijn merrie kreeg eerst 1/2 prascend. De DA had gezegd 1 maar ik had dit topic toevallig gelezen en wilde opbouwen. Dit ging prima. Na ruim 2 weken wilde ik gister 1 pil geven.. Ze at hem prima op maar vandaag wilde ze haar krachtvoer (nouja wat Marstal vito met magnesium en olie) niet opeten. Ze wilde wel hooi. Kan dit komen die hele pil van gisteren? Heb vandaag dus maar weer een halve gegeven.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:45

misschien eerst opbouwen naar 3/4 xApple? En dat weer een paar dagen doen en dan oas naar 1 gaan

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:17

Ja hoor xApple dat kan zeker.
Megan eet op een hele pil ook slecht en op een halve beter. Dat gevolg heb ik twee keer gezien en het gebeurde binnen een dag.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:32

Milo en Cissy allebei een andere da vragen om een cushing test! En dan bij voorkeur 1 die veel ervaring heeft met cushing paarden, die kan je dan ook met een positieve uitslag nog wat zinnige vertellen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:09

Shanna schreef:
Vandaag de DA weer geweest voor Sedje, ze denkt dat hij toch wel weer bevangen is, en heeft nu bloed afgenomen om te kijken of de medicatie misschien toch nog wat omhoog moet of niet (is nu half pilletje per dag).

Ben benieuwd..

En hoe is het nu met sedje? Wanneer heb je de bloeduitslag binnen. Duimen dat alles snel in orde komt E.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:23

Ik ben ook aan het opbouwen van een periode op een halve pil maar geef nu 3/4 pil. Ben van plan dit in ieder geval 8 dagen te geven (zijn ook preccies 2 pillen in 4-en ;) )

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:06

ik laat Laukje op een halve, ze is geestelijk weer helemaal zichzelf. Lichamelijk zie ik een veranderde bouw maar ze is weer lekker bijgekomen op gewicht en heeft geen krulhaar. Ze is echt allert en weer de baas over mijn ruin.

Heb met rene wielens haar voer besproken. Ben begonnen met afbouwen van senioren priores en de dikke hoefbevangenheidbult op de hals trekt helemaal weg! Ze krijgt nog 1 droge schep sp met 4 handjes vitaminebrok weet t merk niet uit mijn hoofd maar van zelfde merk als chuscare. Daarnaast krijgt ze 4 handjes alfalfa.

Mijn ruin krijgt geen sp maar ook bij hem bouw ik dit voer op.

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:28

Hallo, na een half jaar meld ik me weer! In maart dacht ik al dat Janny(verzorgpony) Cushing had, ik heb dit gemeld bij de persoon die over de paarden gaat bij de zorg- en kinderboerderij (ze is van hun). Zij zei dat ik me geen zorgen moest maken en dat Janny nooit wat heeft.
Ik heb er niet verder naar gevraagd, maar wel al die tijd in mijn achterhoofd gehouden. En vorige week is er uit een onderzoek gekomen dat ze inderdaad Cushing heeft...
Ik reed de laatste maanden ongeveer 1 keer in de 2 weken, en soms wordt er nog door de gehandicapten op haar gereden. Ze wordt dus niet meer intensief bereden, maar krijgt genoeg knuffels <3

Zijn er nog dingen die ik echt moeten weten? Do and don'ts?

Dit schreef ik een half jaar geleden (maart):
SterreDiaz schreef:
Hallo!
Ik meld mij ook, nou ja mijn verzorgpony Janny ;)
Ik weet niet zeker of Janny cushing heeft, maar het kan heel goed:
- Ze is 20+, al bijna 26 :=
- Vorige zomer kwam ze moeilijk uit haar wintervacht, terwijl ze wel verhaarde...
- Ze had een hangbuikje...
- Ze heeft brokkelhoeven...
- En haar tanden zijn ook niet de beste...
- O ja, ze is ook een merrie en een pony :P

[ [url=m/Vv5mWj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:54

Ik heb Sed nu op de pijnstillers staan, en vandaag uitgebreid zn hoefjes gekoeld wat hij zichtbaar fijn vond. Daarna alle brandnetels geknipt zodat die kunnen drogen kan hij die eten, en morgen even een wilgentak knippen.

Ik heb hem in overleg met de DA wel in zn kale wei laten staan, met elke dag een paar uur de rest vd kudde erbij om het hoge gras wat er langs de randen staat wat weg te eten (en als ze snachts buiten blijven staat de kudde bij Sed voor de nacht). Mijn moeder vertelde dat ze alle paarden, dus ook Sed, al een tijdje elke dag appels geeft van hun eigen boomgaard. Zou dit mee kunnen spelen/ de oorzaak kunnen zijn? Het gaat dan niet om 1 appel per paard per dag maar om meerdere.. Ik heb haar gevraagd dit niet meer aan Sedje te geven, maar gewoon in de graswei vd kudde te gooien als ze er nog niet staan zodat Sedje zich niet hoeft af te vragen waarom de anderen wel appels krijgen en hij niet.

Ik heb vandaag toch getwijfeld om zn weide te verkleinen maar omdat de DA het niet nodig vond (Sed is niet echt mega-dik en heeft nog gewoon streken en rent/ bokt ook nog gewoon) toch nog maar niet gedaan.. De weide verkleinen zou namelijk betekenen dat de rest vd kudde er niet meer bij kan.

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:31

in appels zitten veel suikers, dus volgens mij kun je dit beter niet geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:54

Sedje is natuurlijk klein dus een aantal appels zijn relatief veel suikers voor hem. Of het DE oorzaak is zou ik niet durven zeggen, maar het draagt niet positief bij.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:04

Arme Sedje , je blijft wel tobben met hem.

Verder iedereen duimen de komende dagen aub. Vanmorgen bloed laten afnemen voor de controletest. Hopen dat de prascend is aangeslagen en dat ik terug mag naar een halve pil per dag

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:25

Ik las in een ander topic dat bij PPID de hensgtigheid achterwege blijft maar mijn merrie was wel gewoon hengstig. Van het voorjaar heel erg in de zomer minder duidelijk maar nu met de Prascend weer best heftig en dat voor een 23 jarig in de herfst.. Ze valt vooral op veel jongere ruinen :D

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:40

Het gaat met Olly niet zo best..
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:04

Arme Olly.

Judith is altijd fulltime fokmerrie geweest. Eerste jaar dat ze leeg bleef was ze knetter hengstig, de jaren daarna al minder. 14 veulens, maar 1x een jaar over geslagen en altijd in 1x dragend. Maar op de pillen werd ze weer knetter hengstig, zo erg dat Dennis (ook cushing, maar pas als 13 jarige gecastreerd nadat hij wel altijd gedekt heeft) zelfs weer ging dekken. Hij dekt geen enkele merrie, alleen Judith, stelletje ouwe gekken :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:16

Sedje is inderdaad nu al ruim 1,5 jaar aan het schommelen. Toch trekt hij nog wel sprintjes door de wei (mn vader vertelde me dat hij eergister minstens 10 rondjes heeft lopen crossen) waardoor ik hem moeilijk pijnstillers durf te geven. Ik ben zo bang dat hij over zn eigen grenzen heen gaat..

Arme Olly, komt het door de kanteling in zn hoeven?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:10

Rent sedje ook in de rondte zonder pijnstillers?

Wouter is 2 week geleden weer gecheckt. Kwam waarde van 7 pmol/L uit dierenarts dik tevreden. Dus gaan door met een kwartje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:15

Zonder pijnstillers doet hij ook sprintjes en bokjes ja, ik zelf heb hem echter nooit op een cross-partij van meerdere rondjes betrapt die van eergister had ik ook nooit geweten als mn vader het me niet verteld zou hebben. Die van eergister is dan weer wel heel toevallig na de pijnstillers en koelen v.d. hoeven gebeurd.

Wauw een waarde van 7 op een kwartje? Goed man!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:33

Ja wouter heeft nooit super hoge waardes gehad. Hoogste was 83 in sr. Begonnen met een halve en vanaf januari een kwartje. Ga hem nu pas testen als ik denk dat het klinische beeld veranderd.

Het blijft lastig de paarden die hard zijn voor zichzelf. Maar om hem niet te kunnen laten rennen is box of ruimte verkleinen totdat hij helemaal goed loopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:53

Bij mijn paard Wordt maandag weer bloed afgenomen ter controle. Komen ze toch op stal om te enten dus scheelt weer voorrijkosten! Heb de Prascend in 6 weken opgebouwd van 0.25 tot .75 dus ben benieuwd of de waarde gedaald is. Klinisch zie ik wel verschil, ze is nu weer net zo hyper als voorheen :D

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:56

Ik heb voor Olly contact met van Nassau kijken of die nog wat kunnen betekenen. Olly doet niet meer dan wat sjokken..
Dan lijkt me dat idd ook lastig dat hij toch nog rondjes crosst.
Zo dat is een nette waarde! Olly zat op 13 krijgt nu ook een kwart en is afgelopen vrijdag weer geprikt dus ben benieuwd!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:05

Hopelijk kunnen ze nog wat betekenen voor Olly :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:34

Ik zou sedje toch echt helemaal van het gras afhalen. Dat en de appels, ik zou het echt proberen Tot hij helemaal opgeknapt is. Wat heb je te verliezen? Gras=slecht voor bevangen paarden.
En nu, koude nachten, veel zon... schiet fructaan weer omhoog.

Arme olly. Sterke hoor!