[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:53

Fenna had ook ineens allemaal kale plekken op haar hoofd.
Ik heb een week gesmeerd met Mesitran en alles is nu mooi dicht.
Vorige week had ze ook ineens heel veel jeuk aan haar manen. Na een wasbeurt en elke dag smeren, is het nu gelukkig minder. Hopelijk blijft het zo. Geen idee hoe het kan ineens, maar als ik het zo lees, hebben meer paarden nu ineens veel jeuk.

Nivada

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:57

Hier ook! Jeuk op de nek naast de manenkam. Snap niet hoe ze daar jeuk krijgt.. kan me alleen de jeuk van een Daas me voorstellen. Niet van de knutjes. En het hoofd ziet er niet uit, maar een hoofdkap helpt al een hoop. Die gaat dus ook niet meer af :p

Toch maar wat teershampoo halen om de boel te bekoelen.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:57

Weet iemand ook of de Master eczeemdeken ook nog ergens anders verkrijgbaar is in kleine maten? (de hypostore heeft ze helaas niet meer).

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:47

Ik val even binnen, waarschijnlijk heeft mijn paard last van ZE.
Nu lees ik hier dat er veel word gesproken over ''knutten''. Ik ben helemaal niet thuis in ZE ben mij dan nu ook volop aan het inlezen. Maar word de jeuk dan veroorzaakt door knutten of door muggen? Want ik heb altijd gedacht dat knutten weg gingen bij de langste dag van het jaar?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:55

helaas….die krengen blijven gewoon rondvliegen zolang het 's nachts nog niet onder de ehmmm…10 graden (dacht ik) is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:34

Jespri, knutten zijn hele kleine mugjes.
Hier is de jeuk ook erger dan vorige jaren, terwijl ik niet het idee heb dat er meer knutten zijn. Helaas overleeft een hoofdkap het hier niet langer dan een dag, dus ik zal de hoofden in moeten smeren. Net Derfen cream gekocht en gelijk gebruikt. Smeert lekker makkelijk, zo uit een tube, en ruikt minder sterk dan normale Derfen. Ik denk wel dat de tube van 150 ml snel op is.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:41

opisop_shop schreef:
absque_dubio schreef:
Iemand een idee welke deken vergelijkbaar is met de ej vliegen/eczeemdeken (de zilvere met oranje randen)? Aangezien ej de deken op het moment nog steeds niet heeft en ik met spoed opzoek ben naar een deken, zoek ik handige tips. Liefst dekens van onder de 100,-.

dan raad ik je die van shires aan;
http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... MBO+SHIRES
Vandaag in de winkel bij EJ met de kortingsbon 63euro ongeveer

Kijk zoiets zoek ik inderdaad. Helaas alleen vandaag niet naar de winkel kunnen gaan maar ik bestel hem alsnog. Super bedankt!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:05

Ik heb mij inmiddels wat meer ingelezen. Zie dat er meerder soorten knutten zijn. Ik had het over een andere variant die alleen in het voorjaar actief is. De knutten die de zomereczeem veroorzaken zijn het hele voorjaar + zomer actief las ik net. -O-

Vorig jaar stond mijn paard op een andere stalling (kleigrond) en dit jaar op veengrond. Vorig jaar had hij wel iets jeuk maar niet heel erg, dit jaar is het zo erg dat het tot bloedens toe is. Twijfel alleen of dit door de grond komt of misschien door de warme winter?

Heb hem een week geleden een corticosteroïden injectie laten geven door de dierenarts, helaas zonder resultaat. Het baad me alleen een beetje zorgen dat het momenteel in een rap tempo verergert en overweeg nu toch ook een deken. Wat zou jullie advies zijn?

Dit was de woensdag voor de spuit:
Foto 1
Afbeelding

En dit is het nu (net opengescheurd)
Afbeelding

Het begon alleen bij z'n staart maar vond vandaag ook plekjes tussen z'n manen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:23

voorjaar, zomer en najaar :(
Ziet er wel ernstig uit. Ik zou direct een deken halen, wel proberen om de jeuk te verminderen voor je de deken op doet. Ik heb gemerkt dat wassen met teershampoo de ergste jeuk laat verdwijnen. Verder moet je ook gaan kijken naar voeding. Schraal voeren heeft ook een positief effect.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:35

Kinke, bedankt voor het advies. Pff najaar dus ook... -O- Alle tips zijn welkom want dit is echt een heel nieuw gebied voor mij. Als het goed is komt morgen een potje Profix crème binnen, heb deze vooral besteld om de staart mee te behandelen omdat dit momenteel wel erg gevoelig is bij hem. Las daar wel goede ervaringen over, hoop dat het werkt.
Ik ga even zoeken naar teershampoo.

Hij staat momenteel met 1 groot paard en 1 shetlander op 2 hectare weide. Hij krijgt verder niks bijgevoerd. Ik las inderdaad iets over op kort gras zetten maar kort gras bevat toch juist meer suikers dan lang gras? Het gras is overigens niet heel lang gewoon normaal. Hij staat verder niet in het werk. Wat zou jij aanraden wat betreft schraal voeden?

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:49

Mijn paardje heeft exceem op dr buik. En dit ligt soms wat open, zat zelf te kijken naar Derfen maar dit mag niet op open wondjes.. iemand een idee wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:58

misschien gewoon wat Calendula zalf van VSM Milo?
Jespri, ik weet niet wat teershampoo doet op een open wond, denk wel dat het pijn gaat doen. Misschien toch eerst maar met Calendula of Cardiflor van VSM smeren tot het dicht is?
Ik heb bij mijn Fries gemerkt dat beperkt weidegang wel werkte. Ze stond de rest van de dag met hooi in de paddock. (geen kuil oid, maar ouderwets hooi, niet uit plastic). Verder gaf ik geen wortels, snoepjes, krachtvoer e.d.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:01

Ik dacht ook meer aan teershampoo voor het lichaam en dan de crème voor de staart/manen inderdaad.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om op mijn huidige locatie een paddock te bouwen. Ik ben wel bereid om hem te verplaatsen als het echt een uitkomst zou zijn voor hem, maar dit zal dan niet op kort termijn zijn aangezien ik zelf hoogzwanger ben en ik ook nog een locatie zou moeten zoeken.

Ik ga het is allemaal op mijn in laten werken. Denk dat ik morgen even z'n maat opmeet voor een deken, dat scheelt hopelijk al heel veel. Bedankt voor al je adviezen. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:10

succes! Het blijft een vervelend probleem en een puzzel. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet etc.etc.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:15

Milo2012 schreef:
Mijn paardje heeft exceem op dr buik. En dit ligt soms wat open, zat zelf te kijken naar Derfen maar dit mag niet op open wondjes.. iemand een idee wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Sudocreme! Herstelt en sluit af voor de vliegjes. Bij mij op stal een veelgebruikt middel bij de ergste eczemers. Vooral geschikt voor het hoofd en buik..

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:57

Bedankt voor de antwoorden! Ga het morgen meteen even proberen.. heb hier nog wel ergens een pot staan van mn zoontje :p

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:01

Ik had het idee dat de deken hier goed hielp, doet het eigenlijk ook wel maar ik zag nu net op t laatste stukje manenkam dat ie toch wel schuurt en dat er allemaal kleine korstjes in zn manen daar zitten... Ga hem morgen helemaal van t gras afhalen in ieder geval. Helpt metazoa nu goed als ondersteuning? En wat doet derfen nu precies?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:22

Ik heb een vraag. Ik heb een merrie. Zij was afgelopen week flink hengstig. Deze week heeft ze een aantal keren lopen schuren met haar staart.
Heel vervelend, want ze heeft al zo'n dunne staart (Wel nog wat kortere plukken hangen, denk door veulens afgebeten, ze was fokmerrie voor ik haar kocht)

Ze heeft nooit eerder echt geschuurd. Zou t kunnen komen door de (enorme) hengstigheid?
Waardoor zou dit dan precies kunnen komen? Enwat kan ik hier aan doen?
Ik hoor t graag

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:25

weet je zeker dat de hengstige merrie haar staart staat te schuren en niet haar, uhum, doos? :o :D
Ik heb een arabiertje gekend die bij iedere hengstigheid met haar achterkant tegen de tralies stond te schuren totdat ze met haar oren wijd en zuchtend een paardenhoogtepunt bereikte. Die was echt zo *** als boter. Als je aan haar kont kriebelde stond ze al te knipogen. Weet natuurlijk niet of dat bij die van jou zo is maar deze was echt heel erg tijdens haar hengstigheid.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:59

Oke, ik ben mijn hoofdkap kwijt :o :+ ik heb de kast vorige herfst opgeruimd, en nu is hij nergens meer te bekennen, heeft iemand van jullie een 6e zintuig die mij even kan helpen? <3

Idefix is nu jeuk vrij bij manen en staart, maar zijn hoofd is echt een slagveld |(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:38

Buenas dias, encantada jullie te ontmoeten peopletjes :D :o
Nadat opa een week op mij gepast had toen mijn baasje een week met haar luie achterste op een Grieks strand lag en ik mijn mooie Boett deken compleet aan flarden had geschuurd heeft ze direct een nieuwe flamengo jurk voor me gekocht en deze wil ik even showen. Ze vertelde me ook dat ze het wel spannend vind, zo'n 'onbekend' merk. Mijn voorgangster heeft 10 jaar lang Boett dekens gedragen en deze is heel anders, ziet er uit als een gewone vliegendeken maar is toch echt een eczeemdeken. We hopen allebei dat deze heel goed gaat bevallen.

First of all….don't let my princes look fool you…I am one tough cookie 8-)
Ten tweede….ik wil NIET, ik herhaal NIET op de foto }>

nou ok dan…1 oor naar voren voor deze keer
Afbeelding

mijn prachtige ik
Afbeelding

hals 3 gespen met klittenband en borst klittenband met 2 gespen. Mooi ruim met loopsplitten.
Afbeelding

mooie ruime hals
Afbeelding

hals kan er ook af en op de schoft een extra zacht stukje stof
Afbeelding

buikflap, niet zo groot als bij de Boett maar hij sluit mooi aan. (baasje heeft hem iets strakker gedaan maar is vergeten een foto te maken)
Afbeelding

zo sluit hij aan bij m'n navel/uier
Afbeelding

halsdeel is goed gesneden, sluit dus mooi tegen mijn prachtige gelaat :o
En had ik al gezegd dat ik NIET op de foto wil??

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:55

Is die hals wel lang genoeg met grazen? Hij oogt best kort en breed uitgesneden dan vliegen vliegjes er zo bij in. Vraag me ook af of die echt eczeem geschikt is? Op die detail foto lijkt het gewoon een heel fijnmazige vliegendeken helemaal gezien het model , een hals die eraf kan. Mijn ervaring daarmee is toch dat ze staan te grazen in de wind bijvoorbeeld en dat dan net als met mijn regendeken met losse hals de achterkant opwaait dan vliegt alles ook zo naar binnen toe..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:57

Ziet er mooi uit, luchtig ook. De deken lijkt wel heel breekbaar.. Scheurt hij makkelijk denk je?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:10

De hals is juist superlang. Op foto 4 kun je zien hoe zo'n eind hij over het andere deel heen valt, ik schat zeker zo'n 30 cm. De stof ziet er luchtig uit maar is echt anders dan een vliegendeken. Als ik de recensies mag geloven dan is de stof juist erg sterk. Ze hebben trouwens ook een eczeemdeken waarbij de hals er niet af kan maar welke wel net als deze sluit met 3 sluitingen en een borstsluiting. Handig voor de paarden die spoken zien als de deken over het hoofd getrokken moet worden. Of het halsdeel op gaat waaien, geen idee, ik denk dat het wel meevalt, de stof is behoorlijk stug, maar we gaan het zien tzt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:16

Ik denk dat ik het toch maar bij de Rambo hou :))