Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boemel schreef:Mijn nieuw aangekocht 3 jarige paard bleek in Oktober tjokvol zand te zitten. Ze is 8x gesondeerd en heeft inmiddels vele zandkuren achter de kiezen.
Helaas is ze een trauma rijker, want al die keren sonderen en sederen hebben gemaakt dat ze mensen niet meer vertrouwd. We zijn maanden bezig geweest met een gedragstherapeut om haar weer een beetje in de hand te krijgen.
Maar er waren meer problemen, gapen, flemen, humeurig, niet vooruit willen lopen.
Normaal zou ik graag een scopie uit hebben willen voeren, maar gezien het trauma en ook agressie naar vreemde mensen, lijkt dat voor nu geen goed idee.
Ze staat nu dus als test 1 week op de Ulcergold (omeprazol) en morgen contact met de dierenarts hoe nu verder.
In aanvang was ik optimistisch, ze leek liever en wilde ook weer lekker rondgaloperen, maar nu op dag 6 heeft ze dunne mest en is ze weer boos en ik denk niet lekker.
Ik weet dus even niet zo goed hoe nu verder.
Hebben jullie gemerkt dat een paard last van de darmen kan krijgen door Omeprazol?
boemel schreef:Ik had vanmorgen de dierenarts aan de telefoon voor overleg en hij had nog nooit gehoord van een reactie op de darmen van Omeprazol.
Hij wilde eerst gewoon doorgaan in combinatie met Sucralfaat.
Mirtje zat gisteren een half uur na de omeprazol gewoon tegen een koliek aan.
Ik durf het niet meer aan.
Eerst de darmen tot rust. Ik ben nu glutenvrij aan het voeren in de hoop dat dat wat doet.
Anders over 10 dagen bloedonderzoek om te zien of er sprake is van ontstekingswaardes.
Echt niet grappig dit
boemel schreef:Ik had vanmorgen de dierenarts aan de telefoon voor overleg en hij had nog nooit gehoord van een reactie op de darmen van Omeprazol.
Hij wilde eerst gewoon doorgaan in combinatie met Sucralfaat.
Mirtje zat gisteren een half uur na de omeprazol gewoon tegen een koliek aan.
Ik durf het niet meer aan.
Eerst de darmen tot rust. Ik ben nu glutenvrij aan het voeren in de hoop dat dat wat doet.
Anders over 10 dagen bloedonderzoek om te zien of er sprake is van ontstekingswaardes.
Echt niet grappig dit
Jny schreef:Hoe deden jullie dat na de scope ?
Als de sedatie is uitgewerkt gaven jullie dan gelijk weer volle portie ruwvoer of eerst halve portie of slobber oid ?
En met het starten van en gedurende de medicatie alleen ruwvoer ? (Die van mij krijgt nu alleen een halve voerschep ruwvoermix (soft & fibermix met beetje balancer (metazoa fitright)en een paar peentjes (2x p.dag)naast 3x p.dag hooi.
Phonix schreef:Heb hij toegang tot hooi in de paddock? 4-5 uur zonder water en hooi klinkt lang. Dan zou je ook naar zand kunnen kijken.
Kozzy schreef:Phonix schreef:Heb hij toegang tot hooi in de paddock? 4-5 uur zonder water en hooi klinkt lang. Dan zou je ook naar zand kunnen kijken.
Er is toegang tot water en hooi in de paddock. (Hooiruif) nu krijgt hij gewoon hooi van eigen land. Op de vorige stal was dit voordroog.
Zijn deze symptomen dan ook zo bij zand?
Kozzy schreef:Phonix schreef:Heb hij toegang tot hooi in de paddock? 4-5 uur zonder water en hooi klinkt lang. Dan zou je ook naar zand kunnen kijken.
Er is toegang tot water en hooi in de paddock. (Hooiruif) nu krijgt hij gewoon hooi van eigen land. Op de vorige stal was dit voordroog.
Zijn deze symptomen dan ook zo bij zand?
IwanLuver schreef:Is het paard ook op de foto/echo geweest, rug en hals? Ook daar kunnen wel degelijk klachten vandaan komen. Step, ECVM, kissingspine of synovites kunnen allemaal tot uiting komen.