Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:53

Vond de gut en gastro ook erg scherpe stengels bevatten en mijn pony was er ook niet bijzonder gek op.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:43

epplejeck had het voer waar ik voor kwam op. Uit nood de Pavo grain free mash meegenomen. Die leek me geen kwaad te kunnen voor een paard met maagproblemen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:30

Hoe en wanneer hebben mensen hier de sucralfaat afgebouwd? Ik had de sucralfaat beetje verlaagd maar verder stabiel gehouden. Dat ging met 350 naar 300 goed maar van 300 naar 200 gaat het heel wisselend. Ene dag niks bijzonders. Andere dag weer minder eetlust/zin en nu zelfs maar d'r helft van de pap op -O-

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:22

boemel schreef:
Mijn nieuw aangekocht 3 jarige paard bleek in Oktober tjokvol zand te zitten. Ze is 8x gesondeerd en heeft inmiddels vele zandkuren achter de kiezen.
Helaas is ze een trauma rijker, want al die keren sonderen en sederen hebben gemaakt dat ze mensen niet meer vertrouwd. We zijn maanden bezig geweest met een gedragstherapeut om haar weer een beetje in de hand te krijgen.

Maar er waren meer problemen, gapen, flemen, humeurig, niet vooruit willen lopen.
Normaal zou ik graag een scopie uit hebben willen voeren, maar gezien het trauma en ook agressie naar vreemde mensen, lijkt dat voor nu geen goed idee.

Ze staat nu dus als test 1 week op de Ulcergold (omeprazol) en morgen contact met de dierenarts hoe nu verder.

In aanvang was ik optimistisch, ze leek liever en wilde ook weer lekker rondgaloperen, maar nu op dag 6 heeft ze dunne mest en is ze weer boos en ik denk niet lekker.

Ik weet dus even niet zo goed hoe nu verder.
Hebben jullie gemerkt dat een paard last van de darmen kan krijgen door Omeprazol?

Dit is heel herkenbaar. Als je de Engelse Facebook pagina leest komt dit ook juist heel veel voor. Bij mijn paard ook, die verdraagt omeprazol erg slecht. Het brengt ook de hele darmbiome in disbalans omdat maagzuur geremd wordt terwijl dat wel nodig is voor de vertering.. Sucralfaat bijgeven werkte hier best oke, maar ondanks dat buikkrampen voornamelijk merkbaar bij de flanken. Op misoprostol ging het wel goed.

Ondanks dit geef ik nog altijd wel omeprazol als het nodig is, maar ik hou de kuren kort, zodat de balans in de darmen snel kan herstellen. Yea-sacc oid bijvoeren heb ik geprobeerd maar onderschept het ook niet volledig.

Het blijft een enorme puzzel als de oplossing van het probleem ook nog eens andere problemen kan geven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:28

Ik had vanmorgen de dierenarts aan de telefoon voor overleg en hij had nog nooit gehoord van een reactie op de darmen van Omeprazol.
Hij wilde eerst gewoon doorgaan in combinatie met Sucralfaat.

Mirtje zat gisteren een half uur na de omeprazol gewoon tegen een koliek aan.
Ik durf het niet meer aan.
Eerst de darmen tot rust. Ik ben nu glutenvrij aan het voeren in de hoop dat dat wat doet.

Anders over 10 dagen bloedonderzoek om te zien of er sprake is van ontstekingswaardes.

Echt niet grappig dit

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:10

boemel schreef:
Ik had vanmorgen de dierenarts aan de telefoon voor overleg en hij had nog nooit gehoord van een reactie op de darmen van Omeprazol.

Eerst de darmen tot rust. Ik ben nu glutenvrij aan het voeren in de hoop dat dat wat doet.

Anders over 10 dagen bloedonderzoek om te zien of er sprake is van ontstekingswaardes.

Echt niet grappig dit

Oh wat een dilemma waar jullie inzitten. Ik hoop dat jullie iets vinden wat haar helpt :(:)
Bij die van mij hielp de omeprazol echt goed en toen ging de mest ook beter maar hier geen koliek verschijnselen. Alleen slechte mest (voor we begonnen weer goed) en dus niks met vezels erin

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:26

boemel schreef:

Echt niet grappig dit

Brrrr. Als ik dit lees krijg ik nog meer stress.
Wat balen zeg

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:44

Ohnee Boemel wat rot.
Blijf luisteren naar je eigen gevoel…
De dierenarts heeft mij wel meer verteld en uiteindelijk zat mijn eigen gevoel dan achteraf wel goed.

Puzzel puzzel puzzel maar wel een hele stressvolle!

Hier poging 3 afbouwen mislukt…..zucht

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:56

Jny, zo als bij Mirtje hoeft het niet te gaan hè. Ga er vanuit dat een medicijn bij het gros van de paarden gewoon werkt ;)

Wat vervelend Sanet!
Wat merk je aan haar?

Ik luister best naar de dierenarts, maar heb wel steeds vaker mijn eigen mening. Soms gebaseerd op kennis, soms op gevoel. En nu doorgaan met de Omeprazol voelde echt niet goed.

Vanmorgen heeft ze echt genoten van de graanvrije slobber met lithothamnium erdoor.
lithothamnium slik ik zelf regelmatig bij maagklachten en helpt goed en ik hoor van meer mensen positieve reacties.
Voor Mirtje heb ik 3 kilo in Frankrijk besteld voor een hele nette prijs. Het zal wellicht niet veel doen, maar alle beetjes helpen.

Vandaag zag ik haar voor het eerst sinds weken weer uit zichzelf draven en wat kleine vreugdebokjes. En dat beeld is vele malen beter dan het beroerde paard dat ik de afgelopen dagen gezien heb.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 01:15

Ik ken dat helemaal niet. Ik ga mij er eens in verdiepen.
Wat fijn dat ze vandaag weer even goede momenten had,

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:14

Hoe deden jullie dat na de scope ?
Als de sedatie is uitgewerkt gaven jullie dan gelijk weer volle portie ruwvoer of eerst halve portie of slobber oid ?
En met het starten van en gedurende de medicatie alleen ruwvoer ? (Die van mij krijgt nu alleen een halve voerschep ruwvoermix (soft & fibermix met beetje balancer (metazoa fitright)en een paar peentjes (2x p.dag)naast 3x p.dag hooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:17

Boemel wat een lastige puzzel zo zeg... sterkte !

Na de scoop even paar dagen porties gegeven. Na 1e scoop heel langzaam opgebouwd maar toen had ze ook met flinke koliek gestaan dagen er voor. De tweede scoop wat sneller opgebouwd maar wel eerst porties. Krachtvoer (vital brokjes en supplement) gewoon gegeven.

M'n grote die nu niet goed eet nog krijgt even geen supplementen en krachtvoer, alleen zachte slobbers, maar die is duidelijk pijnlijk op de maag. Dat was bij m'n pony minder. M'n grote is nog niet gescoopt.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:37

Jny schreef:
Hoe deden jullie dat na de scope ?
Als de sedatie is uitgewerkt gaven jullie dan gelijk weer volle portie ruwvoer of eerst halve portie of slobber oid ?
En met het starten van en gedurende de medicatie alleen ruwvoer ? (Die van mij krijgt nu alleen een halve voerschep ruwvoermix (soft & fibermix met beetje balancer (metazoa fitright)en een paar peentjes (2x p.dag)naast 3x p.dag hooi.

Heb ruwvoer wel direct weer volledig aangeboden, maar heb ook geen pony die zich vol propt dus zag daar voor hem geen risico in.
Krachtvoer wilde ie de eerste dagen sowieso nog niet na de scopie. Pas toen de medicatie aansloeg wilde hij dat langzamerhand weer wat gaan eten dus toen heb ik de balancer weer een beetje opgebouwd naar behoefte. Supplementen even niet gegeven, omdat hij die ook niet heel graag at. Pas weer opgebouwd nadat ‘ie weer goed at.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:54

Hier geen scopie laten doen maar zou ruwvoer(vervangers) geven zodra de dierenarts zegt dat het qua verdoving kan.

Begin de hoop hier toch wel weer te verliezen. Sucralfaat weer naar de normale dosis. Maar er wordt weer met lange tanden gegeten, het begin van het einde weer. Vind ook geen proppen meer dus of ze eet het weinig of het gaat juist beter. Maar de papjes at ze nog altijd gewoon erbij en elke keer op tot we gingen afbouwen met de omeprazol (en beetje met de sucralfaat) ze is echt mega mager dus ze zou eigenlijk echt alles naar binnen moet schrokken. Dacht dat ik langzaam aan 't afbouwen was maar toch nog langzamer? Waar trek je de grens bij een paard van 30? Pfff we hadden echt weer ff hoop maar begin het ook wel beu te worden die onzekerheid

Kozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:50

Hallo,

Ik ben vooral een stille meelezer maar wou nu toch graag eens mijn verhaal kwijt om jullie mening te horen.

Ik heb een bijna 4j ruin. Hij is bij mij geboren. Moeder was 16j en een zware peesblessure verder nooit klachten gehad. Heeft tot zijn 3,5j steeds aan huis op de weide met schuilstal gestaan. Op 3.5j leeftijd (wegens scheiding) naar een stal verhuist. Op zich was hij enorm braaf , wel excited. In oktober vorig jaar rustig aan begonnen met zadelmak maken. Wat ging dat goed. Super braaf. Nuja hij was uiteindelijk al veel gewend door aan huis te staan en veel mee bezig te zijn zoals wat grondwerk etc.. Ik reed hem 3X/week een 30min langzaam. 10min stap , 5 min draf en galop en nadien terug 10min stap. Verder stond hij overdag op de buitenpaddock. Na 2 maanden zelf 3 weken uit geweest vanwege een zware lonontsteking, terug opgepakt. Hierbij voor een jong paard super braaf , echter merkte ik wel op bij beenhulpen dat hij wat knorrig werd. De keren hierop volgend werd dit alleen maar erger. Hij maakte al een rodeo sprong wanneer ik in de stallen erop ging. Aan de ingang van de piste omhoog gaan. In de piste op hetzelfde punt recht omhoog en naar achter blijven lopen. Oké je denkt dan hij is jong en heeft even een test fase. Toch voelde het niet helemaal oké. Vooral omdat dit zich bleef voordoen keer op keer en na het aanpakken niet beterde. Bij een test fase krijg je ze er op een gegeven moment éénmaal door maar hij blijf dit volhouden. Toen heeft de staleigenaar ermee gereden. Hij deed exact hetzelfde maar de ruiter pakte hem harder aan en ging die mooi aan het lopen. Lag het aan mij? Was ik niet hard genoeg? Ik durfde ook gewoonweg niet omdat ik t gevoel had dat hij met iets liep. Heb hem dan maar een maand rust gegeven en enkel wat grondwerk gedaan. Echter begon dit dan wel in omgang moeilijker te lopen. Tijdens het poetsen kon hij plots uit het niks bijten , staa enorm veel te schrapen met zijn voet , bij het poetsen van de flank slaan met zijn achterbeen , tijdens het longeren gericht willen slaan naar mij. Is het jong zijn en testen? Na een maand terug erop , weer hetzelfde verhaal , ander meisje erop en exact hetzelfde. Ging bij haar nog meer tekeer. Het was zelfs dermate onveilig en stond binnen no-time terug in de stallen. Heb hem rust gegeven , dacht dat het teveel was voor hem ondanks ik het zeer rustig aan deed. Wegens verhuis op zoek gegaan naar een andere stal. Een stal gevonden kort bij de zee waarvan ik dacht leuk dan kunnen we ook veel gaan wandelen en aan ontspanning doen , ter afwisseling. Enorm veel grasweides en winterpaddocks. Management is hier echt stukken beter , enkel groter en drukker. Vandaar de keuze voor een buitenstal zodat de drukte van de binnenstallen kan gemeden worden. Staan overdag met ruwvoer. 2X/dag krachtvoer en gaan in de winter 4-5u op de paddock. In de zomer zou dit hele dag op de weide zijn in een kudde van 4. 2 weken geleden terug opgepakt maar ook hier toont hij hetzelfde gedrag. Eveneens in omgang veel nerveuzer , meer en harder bijten plots uit het niks.Bij aansingelen boos. Bij achterbenen heffenen te menens willen uitslaan. Gaat de binnenpiste in maar zodra ik beenhulpen wil geven gaat hij in verzet. hoofd tss benen en bokken. Ik laat hem nu enkel op paddock staan en aan de hand gaan wandelen. Op zich wel braaf maar toch kan hij uit het niks plots een beet geven of slaan naar mij.
Ik heb de DA gebeld en afspraak staat op 23/2. Echter toch al eens wat info opgezocht en toen kwam ik op dit topic uit. Heb al veel gelezen maar nog geen 451 pagina's :D
Echter kwam ik ook uit op magnesium te kort. Vind de symptomen wel kort bij elkaar liggen. Als ik dan kijk naar maag/darm ondersteunende supplementen zie ik ook dat deze allemaal magnesium bezitten.
Wat denken jullie? Is dit uittesten en moet ik gewoon doorzetten?
Zou dit een maagzweer kunnen zijn? Magnesium tekort?

Hij is op 3j leeftijd klinisch en röntgen gekeurd incl hals en rug. Was allemaal oké. Enkel 1 klein OCD in de kogel vooraan, maar deze laten verwijderen in de kliniek. Achteraf bij controle allemaal oké.
Zadel is nagekeken en lag nog prima. Ostheopaat vind geen blokkades.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:19

Heb hij toegang tot hooi in de paddock? 4-5 uur zonder water en hooi klinkt lang. Dan zou je ook naar zand kunnen kijken.

Mvh_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:30

Hoeveel sucralan(mg) gaven jullie aan je paard? Ik moet 12mg/kg 2x per dag sucralfaat geven maar ik kan er niet goed aan uit.

Kozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:35

Phonix schreef:
Heb hij toegang tot hooi in de paddock? 4-5 uur zonder water en hooi klinkt lang. Dan zou je ook naar zand kunnen kijken.

Er is toegang tot water en hooi in de paddock. (Hooiruif) nu krijgt hij gewoon hooi van eigen land. Op de vorige stal was dit voordroog.
Zijn deze symptomen dan ook zo bij zand?

Kozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:40

Kozzy schreef:
Phonix schreef:

Er is toegang tot water en hooi in de paddock. (Hooiruif) nu krijgt hij gewoon hooi van eigen land. Op de vorige stal was dit voordroog.

Verder kan ik ook aangeven. (Vergeten melden). Dat de flank opgetrokken staat. Maar dit is dan niet continue het geval. De ene moment zie je het duidelijk. De andere moment lijkt het normaal. Hij staat niet schraal of mager, maar komt ook niet super snel bij.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:58

Kozzy schreef:
Phonix schreef:

Verder kan ik ook aangeven. (Vergeten melden). Dat de flank opgetrokken staat. Maar dit is dan niet continue het geval. De ene moment zie je het duidelijk. De andere moment lijkt het normaal. Hij staat niet schraal of mager, maar komt ook niet super snel bij.[/quote]

Dan zou je kunnen kijken naar darm problemen. Die kunt voorkomen uit bijvoorbeeld zand, wormen , allergie voor bepaalde voeding en zo voort

Kozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:05

Vanwaar sluit je een maagzweer en/of tekort aan magnesium uit?
Zal een zandkuur opstarten. Na hoeveel tijd zou dit moeten werken?
Allergie achterhalen door een bloedafname? Heeft dit dan echt zo’n effect op de maag/darmen? Zowel in omgang als onder zadel?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:23

Is het paard ook op de foto/echo geweest, rug en hals? Ook daar kunnen wel degelijk klachten vandaan komen. Step, ECVM, kissingspine of synovites kunnen allemaal tot uiting komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:39

Ik zou ook het breed proberen aan te pakken, want het kan van alles zijn. Maagzweren zou het ook kunnen zijn, maar dat kan ook een symptoom zijn van iets dat langer speelt. Van pijn kunnen ze bv ook chronische stress, en dan maagzweren gaan ontwikkelen begreep ik. De verhuizing er boven op heeft wellicht niet geholpen, dat geeft ook altijd veel stress. Ik zou voorlopig alleen op de grond met hem werken, en kijken of je de band met hem kan vergroten. En het kliniek bezoek op 23 februari afwachten. Van magnesium tekort worden ze wellicht wat rillerig, maar volgens mij niet zo heftige gedragsveranderingen/problemen als dat jij omschrijft. Maar je zou een bloedonderzoek naar tekorten kunnen overwegen. Succes iig :(:)

Kozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:40

IwanLuver schreef:
Is het paard ook op de foto/echo geweest, rug en hals? Ook daar kunnen wel degelijk klachten vandaan komen. Step, ECVM, kissingspine of synovites kunnen allemaal tot uiting komen.

Paard is idd op de foto geweest alvorens die zadelmak werd gemaakt. Foto’s Incl hals en rug. Volledig in orde.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:19

Ik zou beginnen met een breed onderzoek door de dierenarts.
War een lange wachttijd heeft jouw kliniek. Hier kan ik altijd binnen een week terecht.