[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:23

als je hengst regelmatig in handen komt en dus niet in een opfokgroep staat en hij is
lastig waarom zou je hem dan niet laten castreren??
of je moet een stoer en mooi uiterlijk belangrijker vinden dan een braaf karakter dan moet je hem lekker
hengst laten.
en ja dat zijn behang minder kan worden, dat hoort er nou eenmaal bij.
vind niet dat je keus daardoor beinvloed moet worden

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:25

ik raad iedereen die met castreer vragen zit om de Bit van januari te kopen, daar staan alle voor én nadelen van castreren in, wat het doet met je paardje ect.
Je kan er misschien wijzer uit worden. Persoonlijk denk ik dat de pas gecastreerde hengsten hun manen verliezen door een "plots" gebrek aan hormonen. Maar ik ben er zeker van dat dit van eigens terug komt als de hormoon niveau van je paardje zijn normale "ruin" waarde heeft teruggevonden.

Je paardje ondergaat ineens enorme veranderingen in zijn lijf na de castratie, zijn vacht wordt doffer, hij weet niet meer goed of hij nu echt hengst ofzo is, maar dat gaat allemaal over, en je krijgt uiteindelijk het zelfde paardje terug , maar dan balloos, en afhankelijk van welk ras paardje, nog even hevig of gewoon erg rustig geworden (handelbaar).

Er hangt namelijk héél veel af van welk ras je paardje is, of hij van nature zo zenuwachtig of nerveus is, en van hoe laat je hem laat castreren.
Hoe later je hem laat castreren, des te langer je paardje deze hengsten gedrag vertoont. Sommige hengsten verleren het gedrag amper af, maar dit is meestal als ze al in contact zijn gekomen met de merries.

filmpje van bit:http://www.ophetland.tv/

kom je niet meteen op DAT filmpje, klik "paarden" aan en dan zie je ergens "komt een paard bij de dokter: castratie"

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:58

missje schreef:
als je hengst regelmatig in handen komt en dus niet in een opfokgroep staat en hij is
lastig waarom zou je hem dan niet laten castreren??
of je moet een stoer en mooi uiterlijk belangrijker vinden dan een braaf karakter dan moet je hem lekker
hengst laten.
en ja dat zijn behang minder kan worden, dat hoort er nou eenmaal bij.
vind niet dat je keus daardoor beinvloed moet worden

Ik denk dat het eigenliljk allemaal wel meevalt dat een pas gecastreerde hengst drastisch haar uitval krijgt.
Ik heb het nog nooit gehoord en ook niet meegemaakt met mijn huidige paard van 2,5 jaar die een paar maanden geleden gecastreerd is. Wat Missje ook al zegt, kijk wat het grootste belang is om te besluiten om hem hengst te laten of te laten castreren. Lachen

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:00

Downhill schreef:
Ik denk dat het eigenliljk allemaal wel meevalt dat een pas gecastreerde hengst drastisch haar uitval krijgt.
Ik heb het nog nooit gehoord en ook niet meegemaakt met mijn huidige paard van 2,5 jaar die een paar maanden geleden gecastreerd is.

nou hier dus wel het bewijs dat het ook wel eens niet zo fijn gaat.
zoals eerder geschreven heeft onze zico zeker 3.4 van zijn staart verloren.
gewoon helemaal kaal was ie op zijn staartwortel.
nu heeft ie weer een borstel op zijn kont dus het groeit wel weer aan, maar denk niet dat ie zo'n volle staart als
ervoor terugkrijgt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:04

Ik ga de bit van januari kopen! Lachen
Wil mijn paard ook laten castereren, hij is nu 2 jr, vertoond geen hengsten gedrag, en staat in een opfokgroepje bij ons op stal.
Hij is erg braaf aan de hand, maar komt niet in de buurt van merrie's, dus weet niet wat hij dan verzint.. Knipoog
de planning is om hem te castereren als hij 2,5 als, zodat hij ook misschien nog wat groeit.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:11

zico had tot zijn tweede jaar zelfs bij merries in de wei gestaan.
zijn maatje was een merrie, altijd was ie heel lief en totaal geen hengstmanieren.
tot het voorjaar kwam. toen wist ie het ineens!!! hij was hengst

haha toen maar meteen laten castreren want hij gaat nog wel eens mee wandelen
na weekje was ie weer braaf en handelbaar.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:24

missje schreef:
zico had tot zijn tweede jaar zelfs bij merries in de wei gestaan.
zijn maatje was een merrie, altijd was ie heel lief en totaal geen hengstmanieren.
tot het voorjaar kwam. toen wist ie het ineens!!! hij was hengst

haha toen maar meteen laten castreren want hij gaat nog wel eens mee wandelen
na weekje was ie weer braaf en handelbaar.

Had ik gelezen Missje. Lachen
Weet je zeker dat het door de castratie komt?
Is het geen ECZEEM???

SCHUURT hij de staart en manen eraf?

Of VALLEN de haren echt uit?

Dat is namelijk een heel groot verschil.

Als ze eruit vallen, kan dat een oorzaak van de castratie zijn.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:26

Mexxuna schreef:
Ik ga de bit van januari kopen! Lachen
Wil mijn paard ook laten castereren, hij is nu 2 jr, vertoond geen hengsten gedrag, en staat in een opfokgroepje bij ons op stal.
Hij is erg braaf aan de hand, maar komt niet in de buurt van merrie's, dus weet niet wat hij dan verzint.. Knipoog
de planning is om hem te castereren als hij 2,5 als, zodat hij ook misschien nog wat groeit.

Spannend Mexxuna,
Weet je al of je de castratie staand of liggend laat doen?
Bij een kliniek of castreur? Lachen

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:41

nee totaal geen jeuk heeft ie dus ook nooit geschuurd
waren gewoon binnen een week hele plukken eraf. vonden we terug in de wei.
en zo kaal als een babietje

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:49

Wanneer is je paard gecastreerd? En wanneer is de haar uitval begonnen?
Geef je hem ook biotine? Msschien dat dit helpt?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:25

Biotine heb ik hier ook liggen, kan ik dan misschien ook terug geven als ik hem ga laten castreren... Ik vind nog altijd: beter voorkomen dan genezen.
Ik zou niet willen dat Romeo manen en staart verliest zoals Missje haar paard! Maar als het zo is, is het zo... Ik ga toch proberen om dit te voorkomen..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:03

downhill:
Ja wel spannend hoor, heb flink afgezien na de casteratie vorig jaar met onze mini-shet. Ontstekingen, dus moest 2x gespoeld worden.

Ik laat het in de kliniek doen óp de operatie tafel, net als de shetten. Dan laat ik hem nog 2 dagen daar.. en dan mag hij mee naar huis.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:21

Persoonlijk lijkt mij dat inderdaad de veiligste manier, Bij kliniek op operatietafel Knipoog

Ontstekingen door castratie is echt drama! Ik kan er over mee praten..... Zie foto's die ik heel veel heb geplaatst + een hele foto-pagina-verslag.

Zo zag de ontsteking bij mijn paard eruit, wat niet een pretje was voor mijn paard. Ik heb meerdere gecastreerde hengsten gezien maar die van mij was helaas de lu. met een fikse ontsteking........ Scheve mond

Zie onderstaande foto
http://www.dekasteeltoren.nl/afbeeldingen/castraitie%2017-10-2008%203.jpg

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:45

Is het niet zo dat er in de vriesperiode minder kans is op ontstekingen? Aangezien alles dan bevroren is, zoals vuil?
Het lijkt me logisch, maar klopt het ook?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:33

Tijdens vrieskou is er inderdaad minder kans op bacteriën en ontstekingen. Hoewel het niet uitgesloten is.
Mocht een paard ontstekingen krijgen dan is dit klimaat (-6 graden) ideaal als "verkoeler" tegen de warme opgezette "lege balzak".
Vandaar dat castraties ook meestal in het najaar worden uitgevoerd maar ook daar zijn natuurlijk uitzonderingen bij.
Hoe kouder hoe beter, vind ik persoonlijk.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:48

nog een vraagje. vanaf hoe oud worden er castratie's gedaan & heeft maakt het veel uit als een paard jonger is ?

en heeft iemand enig idee wat het kosten plaatje is ?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:35

lichaamlijk maakt het niet uit hoor hoe oud ze zijn, ja vanaf 2.5 a 3 jaar willen de dierenartsen het wel op de kliniek.
onze zico was 2 jaar en zac word dit voorjaar al "geholpen" dan is ie 1 jaar.
dit omdat we ook merries hebben en we hem het liefst bij de groep in hebben lopen straks in de zomer.

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:22

Ik heb ook de Bit gekocht, bedankt voor de tip Woest!
Vandaag heb ik ook gelijk de dierenkliniek gebeld en besloten dat het maar moet gebeuren. Mijn paard is nu ruim 3.5 jaar en staat nog in de opfok wat prima gaat tussen andere hengsten en ruinen maar vroeg of laat gaat hij natuurlijk de opfok verlaten.
Pff het blijft een moeilijke keuze vind ik!

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:06

Ik heb misschien een hele rare vraag!
paarden kunnen naar mijn weten niet overgeven maar mag je ze op de dag van de casteratie in de ochtend voer gegeven?

zelf denk ik eigenlijk van wel.

bedankt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:15

Het gaat er niet om of een paard wel of niet kan kotsen.

Het is vooral bedoeld dat ALS een paard liggend gecastreerd wordt (onder narcose) dat ie daarna geen voer of water mag drinken omdat hij of per ongeluk op zijn tong kan bijten of zich kan verslikken/stikken omdat hij de pijngrens nog niet terug heeft door de narcose.

Persoonlijk zou ik hem de hele dag nuchter houden als ik weet dat die van mij liggend op de operatietafel moet.
Sterker nog: je paardenarts zal dit ook adviseren.
Dat advies is er niet voor niets....

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:22

Hij wordt morgen liggend en volledig onder narcose gecastereerd, water krijgen ze nu via de emmer ivm het vriezend weer dus dat is geen probleem.

Maar in de ochtend krijgen ze natuurlijk hun hooi enz hij wordt om 13oo uur gecastereerd en daarna blijft hij tot morgen avond op de kliniek, dus dat komt in orde.

Verder heb ik niet van mijn dierenarts te horen gekregen of dat ik hem in de ochtend wel of geen voer mag geven.

dank je wel

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:19

Heel veel sterkte en succes voor je paardje gewenst! En hopelijk geneest alles snel Knipoog

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:52

Succes en sterkte morgen voor jou en je paardje! Ik moet mijn paard een dag voor de OK brengen zodat hij door de kliniek nuchter gehouden kan worden... arm beessie!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:48

zico isook liggend en onder gehele narcose gegaan (in de wei) en heeft gewoon daarvoor in de wei gelopen hoor. dus niet nuchter gebleven.
een paard kan idd niet overgeven. als ie weer redelijk goed uit de narcose is mag ie gewoon weer eten.
als ie maar weer normaal slikt.

succes morgen met je paardje

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:11

Dank je wel,

Ik ben echt heel de dag best zenuwachtig!
ben benieuwd hoe hij is bij de kliniek, ik heb zo het idee dat die heel erg aan bij me blijft en achter me kruipt!

Hij krijg morgenochtend licht voer en een klein beetje hooi al is het om bezig te zijn. en ik denk dat hij op de kliniek wel verder alles krijgt.
Ik kan hem vrijdag tot 20oo ophalen!

Ohhhh zo spannend en dank jullie wel