Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:43

Ik kan ook makkelijk meegaan in de paniek, hoor. Ik bedoel, ik hou zielsveel van mijn paard en moet er niet aan denken hem zo te moeten verliezen...... Maar als je alle feiten op een rijtje zet en even nuchter naar de situatie kijkt, dan is het niet zo dat ze bij bosjes neervallen. Want dan heb je een epidemie en zo ver is het nog lang niet. Naast het feit dat ik me afvraag in hoeverre de lijst hier wel echt helemaal klopt. :)

quintusgl, vreselijk dat er paarden bij jullie in de buurt zijn getroffen. Over welk gebied hebben we het eigenlijk?
De uitbraak in 2006 was ook hier om de hoek. Mijn paard heeft altijd buiten gestaan en ja, ik ben toen ook erg bang geweest. Maar ik had toen ook al geen keuze en ik weet ook dat er toen meer verhalen rondgingen van paarden die dood waren gegaan in deze omgeving en dat bleek achteraf niet helemaal te kloppen. Ik zeg niet dat het bij jullie zo is, hoor, maar ik weet wel dat ik het toen erg vervelend vond dat mensen meteen verhalen blijken te gaan verzinnen (er bleken twee paarden aan koliek te zijn dood gegaan en nog wat vervelende zaken, maar dus niet aan AM).

Wij houden de paarden goed in de gaten, voeren ze bij etc. Veel meer kunnen we hier gewoon niet doen.
Maar wel fijn dat ze bij jullie wel de keuze hebben dan, al hoewel je de stallingseigenaar toch niet kan gaan aanklagen als je paard het wel krijgt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:44

@quintusgl : ik kan de stalhouder geen ongelijk geven.
Nu weten de eigenaren wat er speelt en is het hun eigen afweging wat ze willen.

Maanden opstallen is een ander uiterste. Ik denk dat als je de temp in de gaten houdt en de wei-situatie dat je een heel eind komt met een aantal dagen/2 weken geen-wei.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:46

Berdien schreef:
Helemaal mee eens Twiggy :j

En ik ook!

Neemt idd niet weg dat het vreselijk is voor de getroffen paarden en eigenaren, maar idd is het moeilijk in te schatten hoe betrouwbaar deze lijst is... wie weet waren er vorig jaar of in 2004 wel véél meer slachtoffer. Uiteraard wel goed dat het nu bijgehouden wordt, om inzicht te krijgen...

de gevallen in Hollandsche rading een paar jaar geleden waren hiwer om te hoek, heb gigantisch in de rats gezeten en nog steeds kan ik er ineens doodsbenauwd voor worden, maar goed... opsluiten is geen optie. Er staat nauwelijks gras meer, ze krijgen onbeperkt hooi en heel veel meer kan ik niet doen. Probeer wel de eikenblaadjes een beetje uit de wei te harken, maar goed.. da's ook onbegeonnen werk en komt het daardoor....
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 13-11-09 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:48

Helemaal eens met Twiggy!

Dingen als niet meer in t bos rijden, paarden hele dagen binnen houden e.d. zijn IMO echt overtrokken maatregelen. Het gaat om paarden die 24/7 buiten staan. Van in het bos rijden krijgt je paard geen AM! En voor zover bekend van gewoon overdag buiten en 's nachts binnen ook niet...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:51

ik kan het ingescande artikel zo ook niet lezen,
maar hoe je dat vergroot ergens oplaad weet ik ook echt niet!

ik merk dat ik het ook steeds spannender begin te vinden,
hoewel er hier erg veel paarden en pony's dag en nacht buitenstaan.. en ik er nog geen 1 van mis zegmaar,
maar toch, het idee dat het onze pony zou kunnen treffen.
ben elke dag weer opgelucht als ze gezond en wel naar ons toe komt om haar dagelijkse winterwortel te eten.
er liggen dan wel niet veel blaadjes in de wei, maar toch, het is gewoon zo rottig dat we niet weten waar het nou precies aan ligt!
en haar dan maar binnen zetten.. dan ontneem ik zo veel, staat ze daar maar wat.
dat is ook niet echt wat.
plus dat het dan zo raar is, alles blijft buiten, en ik ben dan weer de 'paniekerige' die de pony weer zo nodig anders wil behandelen, althans, dat gevoel krijg ik dan.
en ze neemt dan trouwens ook gelijk de enige stal bezet, ik denk dat het paard daar binnenkort 's nachts weer in gaat.

ik denk maar zo, pony is volwassen, gezond, het land is droog (ja zelfs nu is het droog, behalve aan de randen), en er zit een brede sloot tussen de paar eiken, en het land.
dus op zich statistisch gezien niet erg veel risico.
en ik hoop heel erg dat het snel een paar nachten vriest, zodat het AM seizoen voorbij is.
zal trouwens nu wel elke herfst terug komen, deze spanning..

ik hoor net op het sinterklaasjournaal :+ dat het een beetje kan gaan vriezen vanacht,
weet niet of het waar is hoor, maar misschien wel, zou dat dan invloed hebben?
koude nachten en relatief warme dagen was niet echt goed toch?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:52

Ik sta zelf niet op die pensionstal. Ook ik heb niet de mogelijkheid om alle 8 paarden op stal te zetten en staan 24/7 buiten. Ik ben ook niet in paniek. Vind het wel eng, maar heb bomen afgezet en de paarden krijgen onbeperkt hooi. Meer kan ik niet doen.

Hij neemt gewoon het zekere voor het onzekere ....en of hij aansprakelijk gesteld kan worden?? geen idee al weet je dat in Nederland nooit. Dus ik geef hem geen ongelijk. Voor je het weet is er iemand die je wel aansprakelijk stelt en ben je het bokkie. daarbij heb ik het liever zo dan dat er helemaal niet over gerept wordt.
Wb verhalen over dode paarden etc. Omgeving is Glimmen, Eelde, Paterswolde, Noordlaren, Groningen etc....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:22

Oh ik snap het van hem ook wel hoor :j zeker weten. Ik zou het alleen als eigenaar niet willen, mijn paarden alleen binnen en/of in de binnenbak. Daar gaan ze gewoon kapot op.

Mijn paarden staan een paar km hemelsbreed van die van quintusgl, gelukkig in een polder waar geen bomen staan. Meer dan hooi bijvoeren kunnen wij ook niet doen.
Ik heb dus hetzelfde als Marigold, statistisch gezien 'veiligere' weilanden, kerngezonde (en goed vette := ) paarden die zoveel mogelijk hooi eten, ze krijgen vit. E (maar dat kregen ze al standaard) en meer kunnen we niet doen..
Paniek is er niet, wel zorgelijkheid en alertheid :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:57

Zolang ze niet weten waarvan het komt, kan volgens mij niemand aansprakelijk gesteld worden. ;)

Maar goed, we houden allemaal onze buitenpaarden in de gaten, zorgen er goed voor en hopen dat het ons niet overkomt. Meer kunnen we niet doen, denk ik. Vannacht gaat het niet vriezen, hoor. Het is nog heel erg 'warm' buiten.....

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:05

Hier staat het spul sinds woensdag (toen ik in de stress raakte :P) in een kale wei met hooi :D. Stonden eerst op gras. Gaat prima, ze hebben alleen honger!! Krijgen wel zat hooi, maar we moeten nog even kijken hoeveel ze precies eten zodat we straks niet met grote hooiplekken zitten in de wei ;).

Wanneer kunnen ze weer op het stuk met gras (en enige droge weiland) qua temperatuur? Las ergens dat tussen 0 en 8 graden ideaal is, dus als het 1 nacht gevroren heeft, is het dan weg? Ook al weten ze nog niet precies wat het is ;).

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:02

Staat er ergens in het topic een link of een reactie met alle informatie? :P
Mijn pony staat 24/7 buiten en nu al ongeveer een maand zonder bijvoer.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:06

Links staan er, even zoeken of googelen op myopathie atypic be.
Bijvoeren is wel belangrijk!!! Hooi of kuil en wat krachtvoer voorzover dat verantwoord is, niet te veel voor een dikke pony/paard en of een bevangengevoelige, want dan krijg je dat weer.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:16

Vind het allemaal erg onduidelijk,
wat is er nou precies aan de hand? Of is dat niet helemaal duidelijk?
Ik volg het even niet, kan ook door t tijdstip komen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:24

door onbekende oorzaak worden dan hier, dan daar, paarden die (in de meeste gevallen) 24/7 buiten staan plotseling ernstig ziek.
eenmaal ziek hebben ze een overlevingskans van 10%.
omdat het alleen weidepaarden treft zit de oorzaak ergens in het gras, de grond, bladeren, you name it, iets buiten.
maar het is nog steeds niet bekend wát.

symptomen zijn koliekachtige verschijnselen, spierspanning, gaan liggen, spierafbreuk, en dan de dood.
kenmerkend is de koffiebruine urine.
dit alles gebeurd binnen 1 tot 3 dagen.

het komt voor in de herfst, en soms in het voorjaar.
na een paar keer goede nachtvorst lijkt het gevaar geweken te zijn.

er wordt aangeraden paarden die op de wei lopen 's nachts binnen te halen,
als dat niet mogelijk is wordt aangeraden paarden goed bij te voeren, zodat ze minder gras eten.
als er een paard uit een groep symptomen laat zien, moeten gelijk alle paarden van dat perceel worden gehaald, en zo mogelijk worden opgestald, of anders naar een ander perceel worden gebracht.

de (onbekende dus) veroorzaker van Atypische Myopathie komt erg plaatselijk voor (perceelgebonden), en duikt dit jaar relatief veel op.
het wordt al gerapporteerd sinds 1939, en komt ook in andere landen voor.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 14-11-09 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:27

Bedankt marigold,
Ik vraag mn staleigenaar al een maand om hooi in t land en nog steeds ligt er niks. Ga maar wat feiten uitprinten en het morgen voor zijn neus hangen.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:54

okay dus als ik het goed begrijp mogen paarden dus overdag gewoon naar buiten. onder dat e risico lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:03

Ik denk dat niemand je die verzekering kan geven. Het is iig beter als 24/7.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:09

De reden dat men adviseert om ze 's nachts op te stallen is gewoon het feit dat ze dan minder lang buiten zijn en dus minder lang blootgesteld worden aan whatever het ook veroorzaakt. Je zou ze ook overdag kunnen opstallen en 's nachts buiten laten, maakt niet uit (buiten het feit dat het zo minder praktisch is) het gaat erom dat ze minder of minder lang grazen. Daarom het opstallen en goed bijvoederen.

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:36

wat ik begreep was de reden van s'avonds naar binnen omdat de schimmel dan actiever is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:09

RosavL schreef:
wat ik begreep was de reden van s'avonds naar binnen omdat de schimmel dan actiever is.

Kan me niet voorstellen, want ze hebben geen idee om wat voor schimmel het uberhaupt gaat......

Overigens vind ik die storm van nu in combinatie met de zachte temperaturen wel een beetje zorgelijk. ;(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:25

En weer een geval hier in de buurt. Ze heeft het over 4 gevallen afgelopen week, maar ik hoop dat de DA de andere drie gevallen bedoelt, die al gemeld waren.
[MD] ons paard dood door atypische myopathie.
Lou ( mijn paard) staat 's nachts op stal, loopt overdag op een stuk land zonder bomen, ik hoop dat dat goed blijft gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:00

Afschuwelijk.... ;(

Maar wat ik niet snap is dat er dus helemaal niets onderzocht wordt, zie dat topic. Hoe komen we er nou achter wat het is?
Dit bevestigt weer precies het gevoel wat ik er allang over had...... Het blijft gissen blijkbaar en er wordt verder nauwelijks tot geen actie ondernomen...... :\

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:07

Opstallen is niet de enige optie trouwens. Paddocks met hooi zijn een betere alternatief...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:08

Arabesk schreef:
Opstallen is niet de enige optie trouwens. Paddocks met hooi zijn een betere alternatief...

Helaas ook niet mogelijk bij ons. ;(

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:38

Vreselijk....
Brrr, ik lig er niet wakker van, maar het houdt me wel bezig moet ik zeggen..
Staan hier op kapotgelopen weiland met onbeperkt hooi, hopen dat dat voldoende is ..

Idd sluit ik me wel bij Twiggy aan. MAg toch aannemen dat alle DA's op de hoogte zijn van de AM en dan geen nader onderzoek...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:42

Arabesk schreef:

Ja hebben wij ook, bladeren zoveel mogelijk weggeharkt :j
's Nachts gaan ze op stal, hopelijk over een paar weken weer lekker 24/7 in 1 van de grote weilanden :)