Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:58

bedoel je t merk van de haver?
geen idee wat ik vroeger voerde, was volgens mij gewoon haver via de welkoop, dan zal dat subli zijn.

hier in de buurt verkoopt iemand het voor een paar euro per zak misschien dat ik die probeer

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:09

Gewoon bij de molen kopen vers geplet

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:13

Om half 11 zodirect een uitzending over Jakobskruiskruid op SBS6
Een beetje off topic, maar wel voor mij de reden geweest om me te verdiepen in dat "geneesmiddel" van LT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:05

Ik heb een stukje ervan gezien, vreselijk. Het werd afgedaan dat de boer nu verantwoordelijk is voor de kwaliteit hooi. Onmogelijk als het van heinde en ver overwaaid. Kijk eens in Noord Brabant, elke berm en elk stuk strook van natuurbeheer staat er letterlijk vol mee. Als ze uitgebloeid zijn en de wind krijgt vat op de zaden. Niet tegen te houden.

Regelmatig afmaaien roeit ze ook uit, lijkt een makkelijke oplossing voor de gemeente.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:34

ellepel schreef:
klopt inderdaad dat je het in het vel weer terugziet, en het grappige van de mijne was juist dat hij er rustiger van werd.
van subli voer werd mijn pony juist heel erg druk, heel apart dat een dier zo verschillend reageerd op verschillende merken.

toen ik het vroeger voerde zag ik wel es een hele haver terug in de mest,maar dat was echt minimaal, toen voerde ik de hele haver, maar ik denk dat ik nu de geplette versie ga halen.

Het kan zijn dat je pony van het subli voer heet werd omdat er meerdere granen door elkaar zitten. Vooral van Tarwe wordt nogal eens gezegd dat het vrij zwaar verteerbaar is en niet geschikt voor pony's die niet al teveel werken.
Als ik granen zou voeren zou ik alleen haver geven met daarbij een vit./mineralenaanvulling omdat haver en ook andere granen fytines bevatten die er voor zorgen dat bep. belangrijke mineralen teveel worden afgebroken. Bovendien is de Calcium/fosfor verhouding in haver niet gunstig.
Verder is mijn ervaring met haver voeren dat de paarden inderdaad een prachtig glanzend vel krijgen en bij mij werden ze er nooit feller of heter van.
Trouwens LT heeft haver (avena sativa) in zijn kuur verwerkt. Avena S. staat bekend om zijn kalmerende en rustgevende werking

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:11

Inderdaad Henny: naast haver is het wel slim om wat extra vitamines en vooral calcium te geven, maar ook onze paarden (en paarden die we in training hebben/hadden worden er voor mijn gevoel eerder rustig dan druk van en een prachtig glazend velletje!

Ik volg dit topic nog niet zo lang en heb echt niet de tijd alle terug te lezen, maar ik denk dat jullie heel goed bezig zijn en ik hoop ook dat jullie daarmee doorgaan!
En als ik daarbij kan helpen, dan doe ik dat graag!

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:46

Ik voer, al jaren, naast mijn brokken van van Cooten (Master) haver. Eerst inderdaad bij een molen vandaan en nu van Arie Blok, bij de voerboer vandaan. Prima.
Ilonk wordt er niet heter van dan ze al is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:19

van de subli waar hij druk van werd was gewoon de simpele pony brok.....naast het druk ervan worden kreeg hij overal schilfers in zijn haren, raar spul dat subli

de granenmix heeft hij nooit gehad, ik vind dat net kippenvoer

vroeger.......hahaha ik kwam vroeger altijd bij een oude boer, die man voerde in de winter steevast grasbrok met haver
gewone paardenbrok zag je bij hem niet, de hele dag hooi en savonds een schep grasbrok met haver...

zou zoiets wel kunnen?
die paarden waren me toch mooi zeg! en fokmerries he?
gewoon grasbrtok en haver en supermooie veulens!

die caclium /fosfor verhoudingen heb ik ooit wel op school gehad, maar is totaal niet bij me blijven hangen.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:47

wij hebben een heuse molen, dus ik ga daar eens buurten. Dat kippenvoer kauwt hij lekker weg hoor ellepel!! (ik stop er allerlei kruiden en voedingssupplementen bij + omega 3-6-9 olie, dus het wordt wel smeuiiger daardoor hoor!)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:49

ik voer ook haver bij, verder alleen hooi en gras, en ze doen het er goed op! ik heb wel sobere paardjes.
ik doe er foenegriek bij, een beetje knoflookvlokken en een scheutje zonnebloemolie, en in de zomer zijn ze de meest glanzende die erbij lopen!

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:10

Even een klein schopje, maar zou dit voor wat kunnen zijn voor onze paarden? ISI-mix van Marstall (www.marstrall.nl)
En zijn er al paarden aan het schuren? Bij ons nog niet gelukkig en ik heb ook nog geen Boett opgedaan.
Ps ik voer al een aantal maanden zeewier bij en ik moet zeggen haar manenkam is lekker zacht geworden (zou het dan toch helpen??)

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:00

Ilonk schuurt ook nog niet, maar ik heb haar de Boett deken al wel op gedaan. Liever drie weken te vroeg dan een uurtje te laat.
De tempratuur begon toch al aardig te stijgen dus ik wilde geen risico's nemen. Ze heeft de hoofdkap nog niet op, dat vond ik onzin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:04

iwanluver:

zeewier doet inderdaad iets met je dier vind ik, ik heb het de hele winter gevoerd en appie zat mooier in zijn vacht,en ook zijn manenkam is veel dunner dan in de zomer.
wel word hij er wat drukker van..

ik heb het idee dat hij er druk van word omdat er toch kelp inzit wat jodium bevat en op de schildklier inwerkt, heb alleen geen idee of mijn theorie daarover klopt hoor...

nu is mijn zeewier op( ik voer het niet continue hoor,altijd maar tijdelijk) en nadat het nu 3 weken op is, merk ik dat appie ineens weer overal aan begint te likken, mijn handen,mijn kleren, mijn fiets, noem maar op,alles is lekker!
en zijn vacht word doffer( maar ja kan ook van t verharen komen)..

dat isi mix, tja lijkt me wel wat hoor, zit alleen nog met een vooraadje biks waarmee ik de hele zomer nog vooruit kan dus ik ga t niet proberen...
heb wel ff de ingredienten gekopieerd:

Citaat:
Voor zover op dit moment bekent wordt zomerexceem veroorzaakt door een combinatie van meerdere faktoren:
-het speeksel ingebracht door de mug wanneer zij steekt, veroorzaakt een sterke jeuk en het paard gaat zich schurken om daar vanaf te komen, vaak tot bloedens toe;
-het niet beschikbaar zijn van mineralen en sporenelementen, in het bijzonder van Zn, Cu en Se;
-stofwisselingsstoornissen;
-overvoering, in het bijzonder van eiwitten.
ISI-mix is het IJslandervoer bij uitstek, niet alleen afgestemd op de behoeften van paarden in het algemeen, maar ook op de problematiek die zich bij dit paardenras in het bijzonder voordoet:. Het bevat:
-biologisch aktieve sporenelementen in het bijzonder Zn, Cu en Se;
-een hoog knoflookaandeel, deze etherische olie werkt insecten werend over het gehele lichaam;
-speciale kruiden, deze werken via de stofwisseling en het bloed preventief tegen huidproblemen;
-zeealgenkristalinaat, kiezelgur, lijnzaad en biergist die een specifieke invloed hebben op het maagzuur, de bloedsomloop, het immuunsysteem, de huid en de haren.

biergist vind ik al een goeie, heb ik appie gegeven en merkete dat het wel goed op de huid werkt.
zink, koper en selenium ook absoluut weer goed voor de huid....

hmmmm..zou ik t er ook bij kunnen geven? ga ze maar es een mailtje sturen geloof ik

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:09

Ik kan niet op de site van Marstall, doet het niet nu.
Klinkt op zich wel fijn voer, vind alleen dat gehalte aan knoflook niet zo, die van mij ging daar juist van schuren.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:17

Fjordenmaniak,
zolang de site van Marstall het niet doet kun je iig wat dingen opzoeken op mijn site, het is welliswaar niet zo uitgebreid als de site van Marstall zelf, maar beter iets dan niets, toch?!

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:23

Ik heb één seizoen Isimix gevoerd, maar één van de paarden reageerde er allergisch op. Nu voeren we hestamix en struktur E en dat bevalt prima.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:32

www.marstall.nl werkt wel, hierboven stond een tikfoutje. Maarre..... een voer met 'speciale kruiden'? Daarvan wil je toch wel weten wát het is. Zeker in dit topic

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:16

Josefien schreef:
wij hebben een heuse molen, dus ik ga daar eens buurten. Dat kippenvoer kauwt hij lekker weg hoor ellepel!! (ik stop er allerlei kruiden en voedingssupplementen bij + omega 3-6-9 olie, dus het wordt wel smeuiiger daardoor hoor!)

Laatst een programma gezien en daar was een (echte ) wetenschapper aan het woord en zij vertelde dat de werking niet is aangetoont en dat mensen veel geld uitgeven aan deze dure preparaten maar dat er nog niet zeker is of er geen schadelijke werkingen zijn en of de werkingen zijn zoals verwacht is. En damn ik viel iets later in, maar was dat programma van kieskeurig of zo, die man die dat presenteert. Was al van plan die capsules te halen, maar doe het dus daarom echt niet. Volgens haar wordt er voortdurend ingespeeld op kleine dingetjes van onderzoek en gaat de consument veel te makkelijk er mee om als er dan van alles op de markt verschijnt.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:53

@russel, jij bedoelt denk ik Kassa! Daar in was een vrouwelijk internist (of cardioloog) aan het woord. Kern van haar verhaal is dat iedereen met een gezonde en gevarieerde voeding alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
De vraag in het programma was of de visolie capsules nuttig zouden zijn ivm omega 3, 6 en 9 vetzuren.
Haar antwoord was omontwonden NEE.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:57

Citaat:
De vraag in het programma was of de visolie capsules nuttig zouden zijn ivm omega 3, 6 en 9 vetzuren.
Haar antwoord was omontwonden NEE.

zulke internisten mag ik graag!

mijn cholesterol is beetje errug hoog, heb via de arts gehoord dat ik dan maar ana de visolie moest, zo gezegd zo gedaan, visolie gekocht met extra omega olien erin.
resultaat na drie maanden slikken?

cholesterol nog veeeeel hoger!
onzin praatjes dus en werkt niet

grappige is dat ik nu elke morgen braaf een bordje haverzemelen eet met magere melk en nu zakt mijn cholesterol weer....

toch goed spul dat haver

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:00

Even voor de volledigheid, zij raadde het eten van vis, vers of diepvries juist wel aan. Maar zij vond dat de visolie capsules in de meeste gevallen synthetische ingrediënten bevat.

Ik denk dat de uitzending wel terug te vinden is bij uitzendinggemist.nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:41

tienus63 schreef:
Even voor de volledigheid, zij raadde het eten van vis, vers of diepvries juist wel aan. Maar zij vond dat de visolie capsules in de meeste gevallen synthetische ingrediënten bevat.

Ik denk dat de uitzending wel terug te vinden is bij uitzendinggemist.nl

ja, jij weet um. Die bekende klepel Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel preparaten en paardenvoeders synthetische vitamines/ingredienten bevatten. Volgens mij ook niet makkelijk om te weten te komen. Feitelijk heb je daar dus niets aan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:49

Het schijnt dat bepaalde humane merken preparaten en supplementen er prat op gaan dat ze natuurlijk zijn.

Ik kan het inderdaad niet controleren, alleen maar vertrouwen op de info die de drogist geeft.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:08

henny_w schreef:
Daarnaast een probiotica om de darmwerking weer basischer te krijgen.
Sinds twee weken gebruik ik hetzelf. Met veel succes. Sinds twee dagen heb ik beide eczemers van mij er ook op gezet.
Het middel bevat per capsule een paar miljard goede bacterien.
Zoals de Lacidophilus, Bifidobactrium bifidum, LCasei en nog een hele rij.
Beide paarden dienen als proefkonijn. Ik heb het uit laten testen door een natuurgeneeskundige therapeute dmv. een biotensor.
Beide paarden staan nu op een onderhoudsdosis van 2 capsules per dag.
Dat houd in 12,50 euro per maand per paard.
Als het goed is moeten de goede bacterieen zich vanzelf vermeerderen in de darmen zodat het niet altijd gegeven hoeft te worden.

Hoe gaat het nu met het geven van de probiotica?

Er stond laatst een stuk over probiotica in het AD; Eric Claassen voert het aan het hele gezin, en het lieft iedere dag een ander merk omdat niet ieder merk dezelfde bacterien voert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:50

hoe staat t eigenlijk met jullie onderzoeken?

appie heeft zelf weer een geneeskrachtig "kruidje"gevonden:

hij eet de van de bladknoppen van de populier die vlak naast zijn weiland staat, heel doelbewust zoekt hij de knoppen op en eet ze op.
omdat ik weet dat hij heel goed zelf weet wat hij wel en niet kan eten( hij is opgegroeid in natuurgebeid) was ik wel benieuwd wat die bladknoppen dan wel niet voor bijzondere eigenschap bezitten..
en dit vond ik erover:

De fysiologische uitwerking van de knoppen bestaat volgens Van Hellemont in een verlaging van de urinezuurbloedspiegel en een vermeerdering van de urinezuurafscheiding via de urine.
Verwijdering van urinezuur heeft een positieve invloed op diverse reumatische toestanden en jicht.
Dit effect wordt toegeschreven aan een complex van fenolglycosiden, dat ontstekingsremmende eigenschappen bezit en karakteristiek is voor de Wilgenfamilie.
In de bomen zelf fungeren deze inhoudsstoffen wellicht als afweermiddel tegen pathogenen.

Van Genderen et al. (1997) vermelden in dit verband de sterk fungicide werking van trichocarpine. Felter & Lloyd (1898) beschouwen populine en salicine als de belangrijkste geneeskrachtige componenten van dit glycosidencomplex.

Aspirine (acetylsalicylzuur) is trouwens niets anders dan chemisch gemodificeerde salicine, die oorspronkelijk uit wilgenbast gewonnen werd (Wilg = Salix).

De genoemde inhoudsstoffen zouden ook in een werkzame (of zelfs nog hogere) concentratie aanwezig zijn in de knoppen van niet-inheemse populieren als Balsempopulier (Populus balsamifera), Amerikaanse trilpopulier (P. tremuloides) en de aan onze Westkust voorkomende Ontariopopulier (P. ´ jackii cv. Gileadensis) (cf. Grieve 1980).

Als hybriden tussen Zwarte populier en Amerikaanse soorten, komen onze canada’s dus wellicht ook in aanmerking voor medicinaal gebruik. De namen ‘Balsempopulier’ en ‘cv. Gileadensis’ (afkomstig van Balm of Gilead uit de Bijbel) verwijzen naar de middeleeuwse tijgerbalsemwerking van harsrijke knoppen.

Een nog niet vermeld belangrijk bestanddeel van deze harsen is het flavonoïed chrysine, een geelachtige stof, die antibacteriële eigenschappen bezit.
Deze werking is ook bekend van propolis, de knoppenhars die bijen in onze gewesten vooral op populieren verzamelen om te gebruiken als een antibioticum voor de bijenkorf.....
---

zit dus toch de werkzame stof asprinine in deze bladknoppen..

ik vond hem al zoooo relaxxx!