[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:21

Als ik nu een eczeem deken opdoe, hoe lang duurt het dan voordat ze niet meer schuren? Zijn dat dagen en wat kan ik tot die tijd het beste doen? Want op deze manier gaat die deken het geen uur overleven.., ben ik bang..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:04

Verzachtende lotion. Ik heb skin selekt van Atex, maar hoor ook goede dingen over leovade huidolie.
Ik heb daarna deken omgedaan en haar een poosje 24 uur per dag het land op gedaan. Bij mij heeft ze eigenlijk niet geschuurd met deken en ik was ook een latertje.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:27

Mijn merrie, heeft wel eens jeuk bij haar staartwortel, ik was het dan met tea tree shampoo en spoel het dan goed uit.. Dat werkt wel maar soms gaat ze een paar dagen erna weer schuren maar om nou zo vaak te wassen zie ik niet zo zitten. Is er misschien nog een huis tuin en keuken middeltje tegen jeuk?

Ze heeft geen zomereczeem gelukkig maar gewoon jeuk...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:01

dondahsteen schreef:
Mijn merrie, heeft wel eens jeuk bij haar staartwortel, ik was het dan met tea tree shampoo en spoel het dan goed uit.. Dat werkt wel maar soms gaat ze een paar dagen erna weer schuren maar om nou zo vaak te wassen zie ik niet zo zitten. Is er misschien nog een huis tuin en keuken middeltje tegen jeuk?

Dondahsteen,

Ik smeer 1x daags voor ze op stal gaan de staartwortel en manenkam met uiercreme in waar ik tea tree druppels doorgemengd hebt.
Het gaat nog steeds perfect.
Ze laten voerbakken en stalwanden helemaal ongemoeid. Het schuren is finito Knipoog

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:15

Wat ook werkt is baby-olie in de staart en manen spuiten!
Dit spuit je dan helemaal op de huid!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:29

Javayo:het is inderdaad tegen schimmels
het wordt in een verhoogde dosis gegeven,veel paarden schuren omdat ze een bepaalde microop of bacterie op hun huid hebben,en blijkbaar is het daarom waarom het soms wel en soms niet werkt.
Mij is verteld dat je best de eerste enting geeft voor ze schuren(februari,en twee weken later de volgende.)
Ik ben ook laat begonnen dit jaar,maar ik moest dus wel voorkomen dat ze zich openschuurde(in begin schuurde ze iets feller)
en na de tweede enting is ze een week later gestopt met schuren,en wel volledig,ben dus echt blij,want zoals ze er vorig jaar uitzag,wil ik ze nooit meer zien.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:22

Ik denk toch ook dat het hele zomerexceemgebeuren met entingen(tegen influenza en tetanus) te maken kan hebben. Ik heb een vierjarige die vorig jaar ook wat geschuurd heeft, maar toen lang niet zo erg als nu.
Ze is pas ge-ent nadat ze uit de opfok kwam zeg maar, nu een jaar geleden. Daarvoor was er nooit iets aan de hand.
Zijn er mensen hier die ook zulke ervaringen hebben?
Bij mij ging er een lichtje branden doordat ik een natuurgeneeskundig therapeut sprak die zei dat veel meer problemen te maken kunnen hebben met vaccinaties.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:56

Rieja schreef:
Ik denk toch ook dat het hele zomerexceemgebeuren met entingen(tegen influenza en tetanus) te maken kan hebben. Ik heb een vierjarige die vorig jaar ook wat geschuurd heeft, maar toen lang niet zo erg als nu.
Ze is pas ge-ent nadat ze uit de opfok kwam zeg maar, nu een jaar geleden. Daarvoor was er nooit iets aan de hand.
Bij mij ging er een lichtje branden doordat ik een natuurgeneeskundig therapeut sprak die zei dat veel meer problemen te maken kunnen hebben met vaccinaties.

Hoi Rieja,

Kijk maar 's op het topic Wonderdokter of kwakzalver (onder Medisch)
Daar staat vandaag ook e.e.a. beschreven over vaccinaties Knipoog

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:53

Morgen komt de dierenarts en dan gaan we onderzoeken. Waarschijnlijk schraapsel en bloed afnemen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:06

Hoe doen jullie paarden het met deze hitte? En vandaag is het ook nog eens heel vochtig...

Wonder boven wonder lijkt mijn paard er geen last van te hebben, hij heeft het natuurlijk wel warm maar minder jeuk dan de laatste tijd....

Blijkbaar is die warmte dus voor hem niet verkeerd, of de desenibilisatie begint te werken...als dat zou kunnen... Afgod

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:23

Die van mij doet het ook goed. Even afkloppen. Ik heb haar dit jaar s'nachts binnen en er hangt een borstel frame in de stal. Af en toe smeer ik haar in met baby olie als ik zie dat ze weer erge jeuk hebt. Ze krijgt ook sinds 1,5 jaar ander voer op natuurlijke basis. Heeft ook een tijd colosan olie gehad om te ontgiften. Vorig jaar had ze nog veel last, maar dat zeggen ze vaak dat het eerst erger moet worden. Ik en ook mijn pony is er in ieder geval blij mee. En gister zette ik haar zelfs pas om 20.30 binnen. Normaal gesproken had ze allang rondjes gelopen in de stal. Vorig jaar rolde ze ook een stuk meer.

Mirjam

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:36

henny_w schreef:
Rieja schreef:

Een paard ontwikkeld zomerexceem ook pas op 3-4 jaar dus daar zal het voornamelijk van komen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:37

Evita heeft nu na een week 24 uur pd op stal een stuk uit har menen geschuurd.. er komt geen mugje bij maar jeuk dat ze heeft.....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:06

Misschien is drainage compositum van de paardendrogist nog wat. Ik geef mijn paard op advies een reinigingskuur van deze druppels. Eerst opbouwen naar 2x 20 druppels per dag, dan 2 weken 2x 20 druppels en dan weer afbouwen.
Ze heeft nog wel jeuk, maar dan kan komen door de stress van het verhuizen en doordat alle afvalstoffen eruit moeten. Maar qua vacht ziet ze er nu super uit. Ze glanst super en haar hotspot verdwijnt nu ook na 3 weken.
Ik heb van meerdere kanten goede ervaringen hierover.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:09

atreyuevita schreef:
Evita heeft nu na een week 24 uur pd op stal een stuk uit har menen geschuurd.. er komt geen mugje bij maar jeuk dat ze heeft.....

Ik begrijp van je uit een eerdere reactie dat jou paard nu ergens anders op stal staat. Krijgt ze daar ander voer?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:15

henny_w schreef:
dondahsteen schreef:

Dondahsteen,

Ik smeer 1x daags voor ze op stal gaan de staartwortel en manenkam met uiercreme in waar ik tea tree druppels doorgemengd hebt.
Het gaat nog steeds perfect.
Ze laten voerbakken en stalwanden helemaal ongemoeid. Het schuren is finito Knipoog

Dank je wel! Ik zal het proberen!! Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:15

atreyuevita schreef:
Rieja schreef:

Een paard ontwikkeld zomerexceem ook pas op 3-4 jaar dus daar zal het voornamelijk van komen.

Hier dezelfde situatie, ik kocht een 3-jarige groen uit de opfok, was net een paar weekjes naar stal gehaald voor de verkoop. Een prachtige staart. Ik haal hem eind mei vanuit Brabant naar Zuid-Holland, 15 km van de kust.... hij begint genadeloos te schuren Verdrietig Een week eerder had hij bij de keuring z'n eerste basisenting gekregen.

Maar goed, ik weet dus niet of het schuren kwam door de verhuizing, door de enting, of omdat hij 'toevallig' ging schuren... dat laatste lijkt me niet. Ik heb altijd aan het verhuizen gedacht. Maar misschien heeft de enting ook z'n negatieve effect gehad.

Gelukkig heb ik heb ik het nu een jaar later aardig onder controle. Door smeerseltjes en een vliegendeken weliswaar, maar z'n staart ziet er nu weer mooi uit!!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:43

Sokkebok schreef:
atreyuevita schreef:

Ik begrijp van je uit een eerdere reactie dat jou paard nu ergens anders op stal staat. Krijgt ze daar ander voer?

ja maar eerder heeft het voer (ik ben zelf overgestapt op eiwitarm voer) ook geen verschil gemaakt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:11

Mijn halsdeken is stuk gegaan Verdrietig
Nu wil ik over stappen op de deken van Pagony. Wie heeft hier ervaring mee?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:18

@Atreyuevita: is dat zo? Ik dacht dat paarden het op ieder moment konden ontwikkelen, hoe weet je dat? (No offence trouwens, ben gewoon benieuwd)

Die van mij is ook 2x verhuisd in maar steeds in een straal van 5km gebleven, dus dat is volgens mij geen factor. Het is ook niet dat ze zich hier niet thuis voelt. Vorig jaar op het andere adres heeft ze licht geschurud en nu thuis was het in het voorjaar best erg(staartwortel is kaal, halve manenkam leeg), maar nu is het 'gestabiliseerd' en de manen beginnen weer een beetje te groeien (van die zielige sprietjes... Ach gut ). Ik was regelmatig met ZT shampoo en smeer met Sweet Itch en ik geloof wel dat dat helpt.

Ik heb met dit warme weer niet het idee dat het meer jeukt, alleen die dazen zijn heel vervelend Boos!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:39

atreyuevita schreef:

Dat is niet geheel waar. Over het algemeen zullen veulens het niet snel ontwikkelen omdat ze via de melk nog een aantal antistoffen binnenkrijgen (hoe dat zit bij eczeemmoeders weet ik eigenlijk niet) maar verder kan een paard op iedere leeftijd zomereczeem ontwikkelen.

Edit: Als het werkelijk zo is dat zomereczeem een opeenstapeling is van factoren, dan kan ik mij wel goed voorstellen waarom het bij de meeste dieren op die leeftijd naar boven komt. Ze zijn dan al een aantal jaar "verkeerd" gevoerd, stress door uit opfok weggehaald te worden, vaccinatie, grotere kans om eens ziek geweest te zijn dan op jongere leeftijd en natuurlijk de stress van het inrijden. Dit alles kan dan teveel worden wat zich kan uiten in zomereczeem.

Die van mij heeft het als jaarling ontwikkeld. Na 2x een antibioticumkuur kort achter elkaar gehad gekregen te hebben (droes en beenwond). Helaas wist ik toen nog niet wat ik nu wist, en had ik haar misschien meteen erna een reinigingskuur gegeven... Nu is ze inmiddels 6 en is dit haar beste zomer ooit!! Alleen de manen bij de schoftaanzet zijn heel lichtjes geschuurd maar verder niks!! Ik spuit haar iedere week zelf met Traumeel en ze heeft tot een paar dagen gegeleden zonder deken of smeersels dag en nacht buiten gestaan. Nu staat ze onder een vliegendeken met hals, maar dat is meer tegen de dazen dan tegen de zomereczeem. Wel staat ze op een schraal onbemest weiland en krijgt ze GEEN biks of muesli maar granenmix van de subli. Hier doet ze het dus super op.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:20

Ik schreef gister dat het zo goed ging, ik had haar wat later naar binnen gedaan omdat het nog zo heet was, begon ze in de stal weer flink te schuren. Snel baby olie op d'r staart gesmeerd. Later stopte ze dan wel. Had dus niks moeten zeggen he dat het zo goed ging. Huilen Mijn moeder heeft d'r vanochtend buiten gezet de schade viel geloof ik mee.
Maar wat een ravage kunnen ze aanrichten die halve minuut dat ze geschuurd heeft. Haar staart leek net een plee borstel, helemaal pluis en omhoog.
Hopen dat het vanaf nu weer goed gaat.

Mirjam

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:32

Volgende week komt er een heel stuk in de Hoefslag. Ik heb een half jaar onderzoek gedaan naar zomereczeem en de praktische tips uit het onderzoek staan op een rij in het artikel. Evenals wat er bekend is over zomereczeem ( in grote lijnen dan, anders werd het nummer zo dik)

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Hoop ook graag reacties!

Groetjes Iris

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:30

mirtje27 schreef:
Ik schreef gister dat het zo goed ging, ik had haar wat later naar binnen gedaan omdat het nog zo heet was, begon ze in de stal weer flink te schuren. Snel baby olie op d'r staart gesmeerd. Later stopte ze dan wel. Had dus niks moeten zeggen he dat het zo goed ging. Huilen Mijn moeder heeft d'r vanochtend buiten gezet de schade viel geloof ik mee.
Maar wat een ravage kunnen ze aanrichten die halve minuut dat ze geschuurd heeft. Haar staart leek net een plee borstel, helemaal pluis en omhoog.
Hopen dat het vanaf nu weer goed gaat.

Mirjam

En je had nog wel afgeklopt.. Scheve mond
Zonde he, en idd, het kan heel snel een chaos worden als je ze even hun gang laat gaan...Gelukkig lijkt het vaak erger dan het is, als alles pluizig en door de war is dan lijkt het extra erg...
Maar hopen dat het nu weer beter gaat Ach gut

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:49

Trisca, wanneer komt die hoefslag ongeveer uit? Lijkt me interessant!