[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:14

dat hoort toch JUIST bij mok?

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:17

o, dat wist ik niet.. Ze heeft wel eens eerder mok gehad maar nooit zulke dikke benen..

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:01

marn schreef:
o, dat wist ik niet.. Ze heeft wel eens eerder mok gehad maar nooit zulke dikke benen..

Een kleine verdikking kan, maar niet zo eg als stalbenen!
Van mok kunnen ze ook bloed vergiftiging krijgen!
Als ik jou was zou ik er een dierenarts bij halen!
Als het mijn paard was, had ik dat gedaan!

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:15

okee, dan ga ik vanmiddag maar even belen voor de zekerheid!

luckycheryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:40

Mijn paard had laaste ook gigantische mok, ik voor 80 euro dingen gekocht bij de paardendrogist. Ik eerst zijn benen kaal geschoren en gewassen met betadine shampoo, en daarna drogen met die troepjes erop. Maar na een paar weken smeren elke dag zat het er nog steeds. En sins kort hebben we een nieuwe man op stal staan die zegt oh moet je maar dat witte water van Piet erop smeren. (Wij hebben een hoefsmit die zelf een goedje maakt voor rotstraal) Ik dus geen idee dat ik dat er ook op kon smeren. Ik smeren paar keer in de week smeren en is nu helemaal weg, ik heb meteen een nieuw pottje gekocht bij hem. En hij zei als je nou nog eens wat wilt weten bel dan ik heb overal een oplossing voor. Eigenlijk moet iedereen zo'n hoefsmit hebben!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:42

hoe duur is het? kan jij er niet aankomen voor ons bokkers haha

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:53

Mijn haflinger staat sinds 2 weken ook onder de mok,
Heel de stal heeft het,
Mijne heeft het maar een klein beetje in de kootholtes en heel veel op het been onder de knie,

Ik was met betadine,en daarna smeer ik er hydrocotidern ofzoiets op Tong uitsteken

dit middel werkt bij de meeste hier op stal heel goed!

Jess89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:03

Figo had een hele tijd terug ook last van mok,
toen is hij ong. een week lang behandeld met een speciaal middel van de ruiterzaak en vooral goed schoon gehouden, en gelukkig was het zo weer weg

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:39

Hoi,
Mijn pony (KWPN) heeft twee kleine korstjes in haar kootholte (zo klein dat je echt moet kijken voor je ze ziet, het valt niet echt op). Ik denk ook dat het mok is, weet het eigenlijk bijna zeker.
Ik heb zelf geen ervaring met mok, mijn paardjes hebben het nooit eerder gehad. Wat raden jullie mij aan? Eerst wassen met betadine- shampoo?
Het is trouwens maar aan één voetje en mijn pony staat altijd in een droge paddock/ stal, dus er komt geen modder of zo bij. Lachen
Gr Emma.

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:30

Mijn pony gaat de goede kant op, moest van da om de dag wassen met betedine en in smeren met hydrocortiden (geen idee hoe je het schrijft!) en het word echt beter dit helpt echt goed!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:33

Bij micky (mijn huurpony) was de mok naar binnen geslagen...
Hij had het aan 1 been heel erg.
hele grote dikke/diepe korsten.
Hij heeft 3 weken staprust gehad en pasta's en pillen.
Hij had ook elke keer dikke benen en liep ook totaal niet regelmatig.
De korsten zitten er nog steeds...
we hebben nu 1,5 week weer (na het opbouwen natuurlijk) weer echt gereden..
en gisteren was hij alweer kreupel...
Hij heeft nu ook chronisch dikke benen.

Kan de mok ook chronisch zijn?

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:27

Mok kan inderdaad ook chronisch zijn. Let daarom op geven van het juiste voer. Liefst krachtvoer zonder melasse en geen kuil.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:39

mag ik vragen wat het voer dan met de mok te maken heeft?
Hij krijgt nu subli sportbrok en kuil.
maar iets anders dan kuil is er niet bij ons op stal (maar als het echt moet valt er misschien iets te regelen)

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:34

Suikers hebben vaak een negatieve werking op chronische mok. Mok heeft ook te maken met weerstand van een paard.
Subli heeft al helemaal veel suikers in zijn voeding.
Ik heb een behandeling van een paard gezien die chronische mok had. Ze is behandeld met MSM poeder (intern), Melassevrij voer van Marstall en MSM cream of Colloïdaal Zilver Zalf. Het paard is er helemaal vanaf gekomen. Marstall heeft sowieso heel weingig melasse in haar voeders zitten, 1 tot max. 1,5%. Dus als het chronisch is moet je je paard echt ook van binnenuit helpen. En jammer dat je alleen kuil kan voeren, wat hooi is zeker in dit geval, veel beter.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:04

kaleightje schreef:
Mijn pony gaat de goede kant op, moest van da om de dag wassen met betedine en in smeren met hydrocortiden (geen idee hoe je het schrijft!) en het word echt beter dit helpt echt goed!

Hydrocortiderm heet het spul.

Hydrocordiderm hadden wij in een soort lotion, het is eigenlijk een ontstekings remmer die je op de huid smeert.

Wij hebben het gekregen als behandeling voor einschuss (lymfebaan ontsteking), maar moesten wel goed alle korstjes weg krabben, het been wassen met betadine shampoo/scrub, en de rest van de korstjes verwijderen voordat we de hydrocortiderm er op deden. Over de korstjes heen werkt het namelijk niet!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:32

Hydrocortiderm werkt inderdaad goed, maar gebruik het niet te lang want het is bende. Het zijn cortisonen (bijnierschorshormoon) en die veroorzaken een dunne huid als je het te lang gebruikt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:38

Dibah schreef:
Hydrocortiderm werkt inderdaad goed, maar gebruik het niet te lang want het is bende. Het zijn cortisonen (bijnierschorshormoon) en die veroorzaken een dunne huid als je het te lang gebruikt.

Het zelfde als bij mensen dus.

Eigenlijk werkt het ook niet meer zodra er geen korstjes meer zitten.

Misschien zeg ik het een beetje op een rare manier, omdat ik eerder postte dat je deze weg moet krabbelen.Maar zodra je niks meer hebt om weg te krabbelen werkt het dus niet meeromdat het niet tot nauwelijks door de huid heen gaat *tenminste, het flesje dat ik heb staan*.

Ik denk dat de meeste middelen die goed werken troep zijn, en je ze niet lang moet gebruiken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:41

mijn beste ervaring tot nu toe is droogzetters voor koeien, verder smeer ik soms met sudocreme.

en was ik af en toe met betadine shampoo.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:51

Als mijn paarden mok hebben dan smeer ik er altijd melkfett op. Kun je in de meeste ruitersportzaken gewoon kopen en het werkt super. Het is een soort vaseline-achtig spul en je smeert er een flinke laag op, geen korstjes afkrabben maar gewoon elke dag insmeren, de korstjes komen er dan vanzelf af en de mok verdwijnt. Kreeg laatst ook de tip om sudocreme te gebruiken, maar dat las ik al vaker in dit topic.

Succes!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:29

Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje. Ik ben 15 jaar en ik werk op een manege. Het is heel kleinschalig want een paar jaar geleden zijn alle paarden verkocht en er zijn nu nog maar 10 pony's. Op Zaterdag doe ik dus staldienst en zadel ik de pony's op en veeg de stal en hou de kinderen een beetje bezig. Nu heeft een pony'tje dus mok. Het is niet zo erg maar er moet wel wat aan gedaan worden. Aangezien ik er niet heeeeel veel verstand van heb omdat ik verder nog nooit met mok in aanraking ben geweest hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Clown
De sokjes van de pony heb ik al afgeknipt en ik heb het de plek gewassen met betadineshampoo. Daarna zei iemand dat ik er een of ander zalfje dat sanoderm heet er op kon smeren (Dat hebben we nog liggen van een pony die korsten op zijn benen had, verder niet belangrijk). Dat heb ik dus ook gedaan maar mijn vraag is nu eigenlijk of dit wel helpt?? We hebben niet zo veel spullen liggen en ik denk dat de eigenaar ook niet echt zin heeft om allemaal speciale zalfjes te kopen maar ik wil natuurlijk wel graag dat de pony weer geneest en dat ie niet over een week kreupel ervan loopt. We hebben bijvoorbeeld wel uierzalf staan. Zou ik dat na het wassen ook kunnen gebruiken en moet ik het been nu elke dag wassen met shampoo en wanneer moet ik daar mee ophouden?? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want zelf kom ik er niet echt uit zo

Alvast heel erg bedankt!! Haha!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:30

JOEHOEEEE?? Helemaal niemand?? Boos!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:37

Dibah schreef:
Suikers hebben vaak een negatieve werking op chronische mok. Mok heeft ook te maken met weerstand van een paard.
Subli heeft al helemaal veel suikers in zijn voeding.
Ik heb een behandeling van een paard gezien die chronische mok had. Ze is behandeld met MSM poeder (intern), Melassevrij voer van Marstall en MSM cream of Colloïdaal Zilver Zalf. Het paard is er helemaal vanaf gekomen. Marstall heeft sowieso heel weingig melasse in haar voeders zitten, 1 tot max. 1,5%. Dus als het chronisch is moet je je paard echt ook van binnenuit helpen. En jammer dat je alleen kuil kan voeren, wat hooi is zeker in dit geval, veel beter.

heel erg bedankt.
ik zal het eens tegen de eigenaren vertellen.
Hij krijgt nu ook MSM poeder, maar goed hij krijgt nog steeds subli brokken en kuil.
verder mogen we er juist niks opsmeren van de dierenarts, vraag me niet waarom...
Hij had vandaag weer hele dikke benen, maar na bijna 3 kwartier stappen was het al een stukje minder.
en hij liep ook beterder als gisteren.
als het eind van de week niet beter gingen bellen ze de dierenarts nog een keer geloof ik

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:38

Wat ik super vind helpen tegen mok is Silkoot. Van de paardendrogist.

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:53

Hoi,

Wat ook belangrijk is dat je mok van binnen uit bestrijdt.
Van VSM bestaan tabletjes voor mok voor paarden, kun je in iedere reform kopen of bij de gewone drogist bestellen.
Houd dit wel een paar maanden vol.

En voor de rest hebben jullie veel nuttige tips , daarvoor bedankt.
Het is prettig om met dit soort dingen je ervaringen te delen. Haha! Knipoog

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:57

Wat mijn paard heel goed heeft geholpen is honingzalf. Ik ben vorige week naar de d.a. gegaan omdat hij natte mok had opgelopen tijdens een logeerparijtje in de krokusvakantie... Kreeg een antibioticum mee en dus die zalf, maar die was binnen drie dagen op omdat het een heel klein tubetje was. Toen heb ik eens op internet gesnuffeld naar de werking van honing en dat blijkt een sterk ontsmettende werking te hebben. Ik maak nu zelf zalf: uierzalf met honing in de verhouding 2 staat tot 1. En binnen een week zijn alle wondjes grotendeels verdwenen!!!!
Hopelijk hebben jullie iets aan mijn tip!!!