[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:05

Vind dat helemaal geen domme vraag Juffertje, ben ook wel benieuwd hoe opaal haar paard heeft laten afkicken.
Daarnaast nog een vraag aan opaal, wat was volgens jou dierenarts de oorzaak van het luchtzuigen?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:35

Misschien hebben ze tegenwoordig niet alleen nicotinepleisters maar ook endorfinepleisters, haha.

(sorry, flauw grapje).

tottilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:50

luchtzuigen..wij hebben ook een paar paarden op stal die het doen Boos! het is door verveling, ik ben zelf echt totaal geen fan van een luchtzuigband! slechte ervaringen mee, dat de mensen die op de manegepaarden hebben gereden de banden te strak deden en de pony niet meer op wou staan, en bijna dood ging omdat hij stikte enzo.. is niet erg leuk, dat waren van die ijzere banden, best zielig nu hebben ze die gelukkig niet meer.. we hebben er nog een met een lerenband, ook niet alles.. zelf vind ik het fijner zonder band, maar ja als het echt TE erg wordt kunnen ze er tuurlijk aan dood gaan.. mara ik zou het zonder doen.. ja,, ahhaha Knipoog

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:06

Evelijn schreef:
Vind dat helemaal geen domme vraag Juffertje, ben ook wel benieuwd hoe opaal haar paard heeft laten afkicken.
Daarnaast nog een vraag aan opaal, wat was volgens jou dierenarts de oorzaak van het luchtzuigen?

Dat paard is verder niet afgekickt ofzo.....Had meerdere maagzweren en na de behandeling daarvan stopte hij er vanzelf mee eigenlijk dus vandaar dat ik zeg, luchtzuigen komt van de pijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:05

opaal schreef:
Dat paard is verder niet afgekickt ofzo.....Had meerdere maagzweren en na de behandeling daarvan stopte hij er vanzelf mee eigenlijk dus vandaar dat ik zeg, luchtzuigen komt van de pijn.

Ze beginnen meestal met luchtzuigen door pijn. hierna blijven ze het vaak doen uit verslaving. De oorzaak/pijn is dan vaak al weg. Dit is al uit meerdere onderzoeken gekomen.
Jij hebt toevallig een paard gehad dat niet verslaafd is geraakt aan de endorfine en er dus mee gestopt is. maar de meeste paarden blijven het doen uit verslaving.

De mijne hebben we echt af moeten laten kicken. Hij had absoluut geen pijn meer. is door meerdere dierenartsen na gekeken. Hij heeft zelfs nog een week lang pijnstillers gehad om zeker te weten dat hij niet zoog van de pijn. hij bleef gewoon stug doorzuigen. af laten kicken en het probleem was opgelost.
Mijn paard (en zoals de meeste luchtzuigers) zoog dus gewoon uit verslaving.
als hij van pijn had gezogen dan was hij na het afkicken wel weer begonnen met zuigen. hij heeft er genoeg gelegenheid voor maar hij doet het niet.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 16-09-07 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:08

tottilover schreef:
luchtzuigen..wij hebben ook een paar paarden op stal die het doen Boos! het is door verveling, ik ben zelf echt totaal geen fan van een luchtzuigband! slechte ervaringen mee, dat de mensen die op de manegepaarden hebben gereden de banden te strak deden en de pony niet meer op wou staan, en bijna dood ging omdat hij stikte enzo.. is niet erg leuk, dat waren van die ijzere banden, best zielig nu hebben ze die gelukkig niet meer.. we hebben er nog een met een lerenband, ook niet alles.. zelf vind ik het fijner zonder band, maar ja als het echt TE erg wordt kunnen ze er tuurlijk aan dood gaan.. mara ik zou het zonder doen.. ja,, ahhaha Knipoog

Je hebt er een heldere kijk op. Inderdaad verveling. Want als meerdere paarden dat op 1 stal doen, dan zegt mij dat genoeg. En dan deugt het stalmanagement niet.
Die band is nutteloos. Die beesten moeten naar buiten, liefst in groepsverband. PAARD zijn.

Tieme schreef:
De mijne hebben we echt af moeten laten kicken. Hij had absoluut geen pijn meer. is door meerdere dierenartsen na gekeken. Hij heeft zelfs nog een week lang pijnstillers gehad om zeker te weten dat hij niet zoog van de pijn. hij bleef gewoon stug doorzuigen. af laten kicken en het probleem was opgelost.
Mijn paard (en zoals de meeste luchtzuigers) zoog dus gewoon uit verslaving.
als hij van pijn had gezogen dan was hij na het afkicken wel weer begonnen met zuigen. hij heeft er genoeg gelegenheid voor maar hij doet het niet.

Precies, het begint bij pijn, maar als het maar lang genoeg aanhoudt, raakt het paard verslaafd.

Maar hoe heb jij je paard dan af laten kicken?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:17

tamorka schreef:
Precies, het begint bij pijn, maar als het maar lang genoeg aanhoudt, raakt het paard verslaafd.

Maar hoe heb jij je paard dan af laten kicken?

Allereerst ervoor zorgen dat je voor 100% zeker weet dat je de oorzaken van het zuigen opgelost hebt. dus dat hij geen pijn meer heeft, zich lekker voelt en dat het stal en voer management goed is.
dus dat hij eigenlijk geen reden heeft om te zuigen.
dit is echt belangrijk om te weten. stel dat hij toch een goede rede heeft om te zuigen, bijv. pijn en jij zorgt ervoor dat hij niet meer kan zuigen dan haal je eigenlijk z'n enige uitlaatklep weg. en daar maak je het probleem alleen maar erger mee.

toen we zeker wisten dat verder alles ok was hebben we er voor gezorgt dat hij gewoon niet meer KON zuigen. dus de stroomdraden in de wei bovenop de palen bevestigd zodat hij die niet meer kon pakken. (hij stond echt de hele dag te zuigen en een hele rij palen lag al plat door de kracht waarmee hij dit deed).
verder cribbox/pbh-spray op z'n voerbak en op de rand van z'n luik.
hij heeft het vooral de eerste dagen nog geprobeerd en toen het niet lukte begon hij maar aan z'n hooi.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:26

ZE heeft een prettig en ontspannen leven. ze krijgt erg weinig krachtvoer, maar veel ruwvoer zodat ze veel moet kauwen. En ze eet er ook veel van. Ze komt lange dagen buiten.
Soms explodeert ze even en gaat ze rennen en spelen. Zoals ze zwaait met haar hoofd kan ik wel zien dat ze zich goed voelt.
Inderdaad hebben wij het ook zo opgelost. Stroomdraden op plaatsen waar ze haar tanden kan neerzetten om te luchtzuigen buiten, en binnen alles afzetten met gaas of verwijderen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:55

Mijn pony hapt lucht...dus zonder iets vast te pakken. Ik kan haar dus nooit op een dergelijke manier af laten kicken... iemand tips die voor haar zouden kunnen werken?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:11

Jamika schreef:
Mijn pony hapt lucht...dus zonder iets vast te pakken. Ik kan haar dus nooit op een dergelijke manier af laten kicken... iemand tips die voor haar zouden kunnen werken?

Dat zal niet of nauwelijks af te leren zijn. in ieder geval de oorzaken van het zuigen aanpakken en behandelen en zorgen voor zoveel mogelijk afleiding en zo min mogelijk stress. zoveel mogelijk naar buiten en lekker veel hooi geven.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:15

Ja, dat probeer ik zoveel mogelijk te doen. Ze doet het ook als ze zenuwachtig wordt van andere paarden en dat is bijv. in het land niet te voorkomen. Er is niet genoeg land om haar alleen met haar 'vaste' vriendin in te zetten. Op stal doet ze het juist weinig. Maar wel weer met opzadelen, als ze van iemand wat lekkers krijgt (probeer ik te voorkomen) of als er een paard dat ze spannend vindt op de spoelplaats er naast staat. In de box doet ze het eigenlijk het minst...maar ja, het is natuurlijk absoluut geen optie om haar daar zoveel mogelijk in te laten staan.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:28

Luchtzuigers zijn vaak stresserige paarden. MAar hoe maak je een paard dan minder stresserig? Want dat zou ook een groot deel van het probleem oplossen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:30

Hmm mijn paard is helemaal niet stresserig. Ze is de coolheid zelf Haha!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:38

Die van mij is ene echte stresskip.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:50

Dat wil ik wel aannemen, maar het is dus niet zo dat luchtzuigers allemaal stresskippen zijn. Die van mij niet. De andere luchtzuiger op stal ook niet trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:53

Die van mij is ook geen stresskip, die is zo cool als een ijsklontje maar wel een zuigend ijsklontje Knipoog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:05

Anoniem schreef:
Die van mij is ook geen stresskip, die is zo cool als een ijsklontje maar wel een zuigend ijsklontje Knipoog

Die van mij is ook niet stresserig. absoluut niet. tenminste, dat dacht ik.
maar heb toen steffie van der laarse erbij gehad en nog iemand van de silverlinde en die vertelde me allebei dat je bij een heleboel paarden niet kan zien dat ze gestrest zijn. je kan dus totaal niets aan de buitenkant zien maar toch zijn ze gestrest. eigenlijk een soort binnenvetters.
heb toen druppeltjes gekregen en het zuigen werd toen ook een stuk minder. blijkbaar was hij dus toch gestrest. terwijl er echt helemaal niets te zien is aan hem. hij is de rustigste van stal, maakt zich echt nergens druk om.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:41

Mijn paard heeft vandaag weer koliek gehad. Binnen 5 maanden is de dierenarts al 3 keer geweest voor koliek. Waar het van kwam, konden ze elke keer niet aangeven...
Mijn paard is een luchtzuiger, heb hem nu 5 maanden en hij heeft nog niet met band om gestaan. Hij is niet te mager, krijgt voldoende ruwvoer, komt elke dag buiten, heeft contact met andere paarden enz. Ik voer ook al een tijdje maagcompositum.
Toch elke keer die koliek... Ik ben bang dat het toch met het luchtzuigen te maken heeft en twijfel over een band. Tips?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:47

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:58

steigert schreef:
Mijn paard heeft vandaag weer koliek gehad. Binnen 5 maanden is de dierenarts al 3 keer geweest voor koliek. Waar het van kwam, konden ze elke keer niet aangeven...
Mijn paard is een luchtzuiger, heb hem nu 5 maanden en hij heeft nog niet met band om gestaan. Hij is niet te mager, krijgt voldoende ruwvoer, komt elke dag buiten, heeft contact met andere paarden enz. Ik voer ook al een tijdje maagcompositum.
Toch elke keer die koliek... Ik ben bang dat het toch met het luchtzuigen te maken heeft en twijfel over een band. Tips?

Paar vragen:
- hoe lang staat het paard op stal en komt het in de wei?
- wat zijn de verhoudingen ruwvoer/krachtvoer (want wat is voldoende ruwvoer?), en hoeveel krachtvoer krijgt je paard op een dag?
- gebeurt dat luchtzuigen ook in de wei of alleen in de stal?
- is het paard vaak gestressed of onderhevig aan stress?
- wat is er allemaal aanwezig in de stal waarop het paard kan luchtzuigen? Is het mogelijk om die dingen te verwijderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:07

@Tieme klopt helemaal wat je zegt hoor. Ook ik heb Steffi erbij gehad alleen bij mijn [***] ( haar bijnaam ivm haar kleine koppie Lovers ) hebben de druppeltjes van Steffi weinig effect op het zuigen gehad wel op een ander probleem dat ze ook had.
[***] is flesveulen geweest en heeft in die periode wel veel stress gehad en daar ligt ook de reden van het zuigen (maagprobleem) maar nu is dat allemaal achter de rug en is "alleen" het zuigen nog over.

Misschien is/lijkt ze ook wel zo cool doordat ze regelmatig zo haai als een vlaamse gaai is Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 18:12

De belangrijkste reden voor koliek zit in het voer zelf. Dus de kwaliteit van hooi bijvoorbeeld. Soms worden ook beschimmelde stukken hooi gevoerd. Of wordt de schimmel er af gehaald en het ogenschijnlijk schimmelvrije hooi gevoerd. Hetzelfde geldt voor brok. Ik zou beginnen daar te gaan kijken bij een paard met koliek. Of het nu wel of niet luchtzuigt. Het percentage luchtzuigers met gaskoliek is nl. niet hoger als het percentage niet-luchtzuigers met gaskoliek.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:45

steigert schreef:

van luchtzuigen krijgen ze geen koliek. je moet het anders zien. de meeste paarden die luchtzuigen doen dit omdat ze last hebben van hun maag. die maagproblemen zorgen voor de koliek. niet het luchtzuigen. het luchtzuigen is maar een symptoom, voor het paard een soort pijnstiller. dus je moet de oorzaak zoeken bij de maagproblemen. band om doen heeft dus ook totaal geen nut. je zorgt er dan alleen maar voor dat hij niet kan zuigen. je haalt z'n pijnstiller bij hem weg. de oorzaken van de koliek en het zuigen (de maag problemen) blijven zitten.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:30

[/quote]
Paar vragen:
- hoe lang staat het paard op stal en komt het in de wei?
- wat zijn de verhoudingen ruwvoer/krachtvoer (want wat is voldoende ruwvoer?), en hoeveel krachtvoer krijgt je paard op een dag?
- gebeurt dat luchtzuigen ook in de wei of alleen in de stal?
- is het paard vaak gestressed of onderhevig aan stress?
- wat is er allemaal aanwezig in de stal waarop het paard kan luchtzuigen? Is het mogelijk om die dingen te verwijderen?[/quote]

Hoi,

Paard staat overdag van ongeveer 10 tot 5 buiten. Hij doet alleen luchtzuigen in stal, op de wanden. Je moet het zo zien, mijn paard staat in een stal van 2. Hij heeft dus 2 wanden die niet hoog zijn, de voorkant en de wand die hem scheidt van zijn buurvrouw. Snap je het een beetje of leg ik het erg krom uit Tong uitsteken Heb al van die regenpijpen geprobeerd om de wand heen, maar ook daar zuigt ie op. En dichtbouwen vind ik ook weer zo wat.

Hij krijgt 3 kilo krachtvoer per dag en 2 keer per dag een behoorlijke hoop ruwvoer. Wij hebben van die grote balen, krijgt ie ongeveer halve tot driekwart plak per dag van. Verder is het geen stresskip, maar denk wel een binnenvetter.

Ik ben echt een beetje bang dat de koliekaanvallen door het luchtzuigen komen, ookal zeggen ze dat ze geen koliek krijgen van luchtzuigen. Hij gast echt ontzettend na zo'n koliekaanval...

Stel dat ik zijn maag laat onderzoeken (hoe lossen ze een maagprobleem op dan?), dan zal hij toch altijd blijven luchtzuigen ookal verhelp ik het maagprobleem omdat dat nou eenmaal een gewoonte is geworden. 50% van de paarden hebben maagproblemen heb ik gelezen, maar lang niet 50% van de paarden zuigt...

Zit echt te twijfelen over wel of geen band of misschien wel een maagonderzoek, maar de reacties zijn echt 50/50 hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:30

Ik zou iig eerst voor het maagonderzoek gaan zodat je een maagprobleem al kan oplossen/uitsluiten. Daarnaast zou ik over gaan op muesli ipv brokken omdat muesli lichter verteerbaar is. En het liefst muesli zonder haver omdat dit verzuurt in de maag.
Is het ruwvoer echt droog hooi of voordroog? Voordroog is ook altijd nog wat zurig en kan vlgs mij ook eerder gas veroorzaken dan echt "ouderwets" droog hooi. Als ik onzin uitkraam dan is er vast wel iemand die mij kan corrigeren Knipoog

Een band ben ik net als meerdere in dit topic geen voorstander van. Mijn paardje heeft er ws ooit een scheefstand in een halswervel door gekregen die gelukkig wel weer rechtgezet kon worden omdat ze de band nog niet zo lang had. Verder heeft mijn dametje 2x koliek gehad en dat was beide keren als ze 's nachts op stal haar band om gehad had. Ze wordt dan zo gestresst en lijkt meer gefixeerd op het zuigen dan wanneer ze geen band om heeft. En door de stress raakt ze dan helemaal van de leg met als gevolg een koliekaanval. Dus voor ons NOOIT geen band meer.

Succes!