Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marietje27 schreef:Inderdaad in de file zie ik ze altijd, vooral daar waar brede tussenstroken zijn, maar ga dus niet uitstappen om die plant van dichtbij te bekijken. De laatste tijd zie ik ze veel dus zal het wel een andere plant zijn (hoop ik).
EstherHegt schreef:marietje27 schreef:Inderdaad in de file zie ik ze altijd, vooral daar waar brede tussenstroken zijn, maar ga dus niet uitstappen om die plant van dichtbij te bekijken. De laatste tijd zie ik ze veel dus zal het wel een andere plant zijn (hoop ik).
Ja ik zie ze ook hoor, vooral tussen die vangrails, soms staan er echte populaties, gelukkig is dat geen hooiland. Het geeft wel aan dat de planten niet dood gaan aan strooizout, in de winter zijn er die rozetten, die worden echt wel gepekeld tussen de vangrails. In de bermen zelf langs de snelweg zie ik ze trouwens minder. Ik zie ze wel, maar niet echt vaak in grote in populaties.
Soms eens een plant of tien a twintig bij elkaar en dan een paar minuten verder weer. Juist tussen de vangrails zelf zie ik grotere populaties. Verkeer helpt natuurlijk wel mee om de planten te verspreiden, maar je moet je natuurlijk blijven realiseren dat de groeiplaats belangrijk is voor JKK. Een open plekje en een verstoorde bodem. Door pekel gaan bijv de concurrenten van JKK wel sneller dood, dat bevordert juist tussen de vangrails in de groei van echte populaties.
Isapaardje schreef:Volgens mij spuit Staatsbosbeheer niet.
Althans hier in de natuurgebieden (van Staatsbosbeheer oa) is het een beleid om te laten groeien wat groeit in het wild; dus ook JKK. Er lopen paarden en koeien tussen, maar dat schijnt allemaal gewoon te kunnen; het is tenslotte de natuur.
Isapaardje schreef:Ergste constatering (hier althans) vind ik nog wel dat het nu ook in naastliggende weilanden/hooivelden is komen te staan. Waarschijnlijk door wilde dieren (herten/konijnen) meegenomen, maar de desbetreffende boer zit er wel mee. Hij moet maar zien hoe hij er vanaf komt en dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet eerlijk. Iedereen moet meewerken om het JKK probleem in de hand te houden. En niet de boeren/particulieren wel en de overheid/natuurbeheerders niet. Zo komt er nooit een rem op de "gele invasie".
Bries schreef:De boer moet binnen zijn mogelijkheden kijken wat wijsheid is.... en het frappante is... ze hebben die wijsheid kennelijk want hier zijn langs heel veel bermen enorme hoeveelheden JKK maar het grasland wat erachter ligt en door boeren beheerd wordt..... NIET
Isapaardje schreef:Bries schreef:De boer moet binnen zijn mogelijkheden kijken wat wijsheid is.... en het frappante is... ze hebben die wijsheid kennelijk want hier zijn langs heel veel bermen enorme hoeveelheden JKK maar het grasland wat erachter ligt en door boeren beheerd wordt..... NIET
Juist ...
Dit toont dus aan dat NIET de BOER voor de verspreiding van het JKK zorgt ...
Isapaardje schreef:Ik denk dus dat natuurbeheerders als SBB, natuurmonumenten, maar ook gemeenten en overheid eens te raden moeten gaan bij al die boeren die het JKK zo netjes uit hun land weten te houden. Wijsheid delen dus![]()
Alleen dan kan de uitbreiding van JKK aan banden worden gelegd, en anders zullen al degene die het spul WEL graag uit hun weide/hooiland willen houden, steeds meer en meer geld en tijd kwijt zijn aan het bestrijden van het spul om hun dieren gezond te kunnen houden.
Isapaardje schreef:Eén gebied is afgelopen winter ook nog eens ernstig verstoord (bodem) door een rigoureuze bosomvorming met buldozers en kraanwagens. Ben heel benieuwd wat dit op den duur voor toename (of afname) JKK betekend. Volgens de bosomvormer zal het nauwelijks effect hebben op voortplanting van JKK. De praktijk zal het uitwijzen.
Isapaardje schreef:@Esther:
....langs een slecht onderhouden gemeenteterrein met veel JKK, heb je er bar weinig aan om te weten wat het verloop van de biotoop en climax van de JKK plant is. Je wilt dan maar 1 ding weten; hoe kom ik zo snel en definitief mogelijk van die rotzooi af.
.......... En ik spreek nogmaals de wens uit, dat ook natuurbeheerders (evt. op termijn) mee gaan doen.
deedee19 schreef:ook leuk
Bries schreef:Ingrid... er is een heel groot verschil tussen plantsoenendiensten van de gemeentes en natuurbeheerders met vele ha aaneengesloten grond...
Isapaardje schreef:Bries schreef:Ingrid... er is een heel groot verschil tussen plantsoenendiensten van de gemeentes en natuurbeheerders met vele ha aaneengesloten grond...
Als vrijwilliger van Landschapsbeheer, onderdeel van Brabants Landschap, mag je aannemen dat ik dat verschil wel ken.