Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:17

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:21

Inderdaad in de file zie ik ze altijd, vooral daar waar brede tussenstroken zijn, maar ga dus niet uitstappen om die plant van dichtbij te bekijken. De laatste tijd zie ik ze veel dus zal het wel een andere plant zijn (hoop ik).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:32

marietje27 schreef:
Inderdaad in de file zie ik ze altijd, vooral daar waar brede tussenstroken zijn, maar ga dus niet uitstappen om die plant van dichtbij te bekijken. De laatste tijd zie ik ze veel dus zal het wel een andere plant zijn (hoop ik).

Ja ik zie ze ook hoor, vooral tussen die vangrails, soms staan er echte populaties, gelukkig is dat geen hooiland. Het geeft wel aan dat de planten niet dood gaan aan strooizout, in de winter zijn er die rozetten, die worden echt wel gepekeld tussen de vangrails. In de bermen zelf langs de snelweg zie ik ze trouwens minder. Ik zie ze wel, maar niet echt vaak in grote in populaties.
Soms eens een plant of tien a twintig bij elkaar en dan een paar minuten verder weer. Juist tussen de vangrails zelf zie ik grotere populaties. Verkeer helpt natuurlijk wel mee om de planten te verspreiden, maar je moet je natuurlijk blijven realiseren dat de groeiplaats belangrijk is voor JKK. Een open plekje en een verstoorde bodem. Door pekel gaan bijv de concurrenten van JKK wel sneller dood, dat bevordert juist tussen de vangrails in de groei van echte populaties.

ROBJORDENS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:38

Duivel [b]Barrier H uit Engeland is een zeer betrouwbaar (alhoewel niet goedkoop) middel tegen JKK gebleken !! In UK wordt dit door het equivalent van ons Staatsbos beheer en op alle militaire tereinen toegepast sinds ca 4 jaar!! In Nederla[b]nd vrij verkrijgbaar ( geen spuitvergunning benodigd aangezien het puur natuurlijk en niet chemisch is) bij http://www.jordenshippo.nl[/b][/b]

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:50

Uit Engeland heb ik wel berichten gekregen dat het net zoals ieder herbicide tijdelijk helpt, en barrier H is niet selectief het doodt ook gras , je zult dus als je dit gebruikt aan moeten stippen per plant. Ik zal hier even informeren bij de Nederlandse staatsbosbeheer wat de ervaring ermee is en ook zal ik het navragen bij mijn contacten in Engeland.
Voor andere middelen heb je ook niet altijd een licentie nodig, MCPA is ook vrij verkrijgbaar. Misschien wil je zelf de werking uitleggen van Barrier H, ik weet dat het is gebaseerd op water en citroenolie.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:46

EstherHegt schreef:
marietje27 schreef:

Ja ik zie ze ook hoor, vooral tussen die vangrails, soms staan er echte populaties, gelukkig is dat geen hooiland. Het geeft wel aan dat de planten niet dood gaan aan strooizout, in de winter zijn er die rozetten, die worden echt wel gepekeld tussen de vangrails. In de bermen zelf langs de snelweg zie ik ze trouwens minder. Ik zie ze wel, maar niet echt vaak in grote in populaties.
Soms eens een plant of tien a twintig bij elkaar en dan een paar minuten verder weer. Juist tussen de vangrails zelf zie ik grotere populaties. Verkeer helpt natuurlijk wel mee om de planten te verspreiden, maar je moet je natuurlijk blijven realiseren dat de groeiplaats belangrijk is voor JKK. Een open plekje en een verstoorde bodem. Door pekel gaan bijv de concurrenten van JKK wel sneller dood, dat bevordert juist tussen de vangrails in de groei van echte populaties.

Dus dat is Jacobskruiskruid? De planten zijn ongeveer een meter hoog en op sommige stukken zie je er vrij veel staan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 13:51

Volgens mij spuit Staatsbosbeheer niet.

Althans hier in de natuurgebieden (van Staatsbosbeheer oa) is het een beleid om te laten groeien wat groeit in het wild; dus ook JKK. Er lopen paarden en koeien tussen, maar dat schijnt allemaal gewoon te kunnen; het is tenslotte de natuur.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:03

Isapaardje schreef:
Volgens mij spuit Staatsbosbeheer niet.

Althans hier in de natuurgebieden (van Staatsbosbeheer oa) is het een beleid om te laten groeien wat groeit in het wild; dus ook JKK. Er lopen paarden en koeien tussen, maar dat schijnt allemaal gewoon te kunnen; het is tenslotte de natuur.

Klopt hoor Isapaardje dat Staatsbosbeheer hier niet spuit. Ik heb een mail gestuurd naar de Engelse Staatsbosbeheer om eens te vragen of het klopt of ze daar wel spuiten, het lijkt me niet erg waarschijnlijk. Ik verwacht er wel snel reactie op.
In natuurgebieden wordt wel gemonitord en er is onderzoek gedaan van welke planten er wel en niet wordt gegegeten. Grazers laten het staan, natuurlijk zijn er in een natuurgebied heel veel andere gewassen waar ze uit kunnen kiezen. Per grazer is er vaak iets van 5 ha soms wel 10 ha afhankelijk van de voedselrijkdom kan dat meer of wat minder zijn afhankelijk van het gebied dus. In ieder geval kiezen grazers bij voldoende voedselaanbod wel de lekkere planten. Het is niet te vergelijken met een wei en met hooi.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:37

Ik zeg ook niet dat ze het JKK zullen eten, maar wat ik hier in de natuurgebieden nu duidelijk zie gebeuren, is een enorme uitbreiding van het JKK door het gehele gebied heen. Stond het eerst alleen in het noordwestelijk deel, rukt het nu duidelijk op naar het zuiden en oosten van het gebied. Als ze het niet in toom gaan houden, zal het straks steeds geler zien, op dus meer plaatsen dan nu het geval is. Het duurt lang eer het spul zichzelf uitroeit in zulke gebieden en dan heeft het zich allang weer verder verspreid (wind, aan vacht van dieren en mensen).

Ergste constatering (hier althans) vind ik nog wel dat het nu ook in naastliggende weilanden/hooivelden is komen te staan. Waarschijnlijk door wilde dieren (herten/konijnen) meegenomen, maar de desbetreffende boer zit er wel mee. Hij moet maar zien hoe hij er vanaf komt en dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet eerlijk. Iedereen moet meewerken om het JKK probleem in de hand te houden. En niet de boeren/particulieren wel en de overheid/natuurbeheerders niet. Zo komt er nooit een rem op de "gele invasie".

Zeker hier in Brabant is het dit jaar echt heel erg gesteld met de hoeveelheid JKK. Maar ook delen van Limburg zijn zeer ernstig "aangetast" zag ik onlangs toen we richting Venlo reden.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:56

Isapaardje schreef:
Ergste constatering (hier althans) vind ik nog wel dat het nu ook in naastliggende weilanden/hooivelden is komen te staan. Waarschijnlijk door wilde dieren (herten/konijnen) meegenomen, maar de desbetreffende boer zit er wel mee. Hij moet maar zien hoe hij er vanaf komt en dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet eerlijk. Iedereen moet meewerken om het JKK probleem in de hand te houden. En niet de boeren/particulieren wel en de overheid/natuurbeheerders niet. Zo komt er nooit een rem op de "gele invasie".

Hmmmm ik denk dat boeren hun land voor een ander doel gebruiken en met andere middelen (moeten) beheren. De hoeveelheid dieren per ha is nu eenmaal groter. Een natuurgebied waar ook grazers vertoeven hoeft geen 'produktie' te draaien.... De doelstelling, en daarmee samenhangend de middelen zijn duidelijk anders.

Van Staatsbosbeheer verlangen dat zij hun land beheren op een wijze die produktiedoelen van buren dienen is een ernstige vermenging van elkaar bijtende belangen......

Maar goed.... los ervan.... met wat bekend is over Jakobskruiskruid..... wat zou Staatsbosbeheer moeten doen behalve monitoren en kijken of de dieren die wél tot hun verantwoordelijkheid horen voldoende te eten hebben??? Rekening houdend met het feit dat met die schaalgrootte de keuze van bestrijdingsmiddelen beperkt is.... Maaien is feitelijk een open uitnodiging voor JKK en ingedroogd JKK wordt juist makkelijker gegeten door dieren... spuiten in een natuurgebied met grazers? Zout strooien? ... Ik zou het niet weten... Ik zou kiezen voor het beleid wat nu gevolgd wordt.

De boer moet binnen zijn mogelijkheden kijken wat wijsheid is.... en het frappante is... ze hebben die wijsheid kennelijk want hier zijn langs heel veel bermen enorme hoeveelheden JKK maar het grasland wat erachter ligt en door boeren beheerd wordt..... NIET

Maakt weer eens duidelijk dat er géén eenduidige rechtlijnige richtlijn te geven valt maar per situatie gekeken moet worden wat wijsheid is.....
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 09:48

Bries schreef:
De boer moet binnen zijn mogelijkheden kijken wat wijsheid is.... en het frappante is... ze hebben die wijsheid kennelijk want hier zijn langs heel veel bermen enorme hoeveelheden JKK maar het grasland wat erachter ligt en door boeren beheerd wordt..... NIET

Juist ...
Dit toont dus aan dat NIET de BOER voor de verspreiding van het JKK zorgt ...
(wat ook voor het gros van paardenhoudend-Nederland geldt). Zij willen het goedje maar wat graag uit hun terrein houden dmv spuiten/mesten, enz.

Toch wordt Nederland (en vooral het zuiden op dit moment), steeds geler Boos!

Rara ...
Ik denk dus dat natuurbeheerders als SBB, natuurmonumenten, maar ook gemeenten en overheid eens te raden moeten gaan bij al die boeren die het JKK zo netjes uit hun land weten te houden. Wijsheid delen dus Sigaar

Alleen dan kan de uitbreiding van JKK aan banden worden gelegd, en anders zullen al degene die het spul WEL graag uit hun weide/hooiland willen houden, steeds meer en meer geld en tijd kwijt zijn aan het bestrijden van het spul om hun dieren gezond te kunnen houden.

Andere mogelijkheid is: Je paard verkopen!
Ben je ook van het JKK probleem af, want dan zal het je waarschijnlijk een rotzorg wezen al ziet je hele omgeving geel.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:01

Isapaardje schreef:
Bries schreef:

Juist ...
Dit toont dus aan dat NIET de BOER voor de verspreiding van het JKK zorgt ...

Wat jammer dat je e.e.a. zo ontzettend door elkaar gooit.... Verschillende gebieden, verschillende doelen, belangen, én (on)mogelijkheden van gebieden, oorzaken en gevolgen... en dan ook nog een schuldvraag........één grote brei. Dat is jammer en maakt de discussie onleesbaar.

En écht, Ingrid, als je het een béétje wilt begrijpen zul je het probleem nauwgezetter moeten bestuderen om zo ook tot de JUISTE maatregelen te komen voor een bepaalde plek. Met het JKK probleem is rechtlijnigheid nu eenmaal schadelijk voor preventie en bestrijding...
Maar dat had ik eerder al uitgelegd.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:43

Isapaardje schreef:
Ik denk dus dat natuurbeheerders als SBB, natuurmonumenten, maar ook gemeenten en overheid eens te raden moeten gaan bij al die boeren die het JKK zo netjes uit hun land weten te houden. Wijsheid delen dus Sigaar

Alleen dan kan de uitbreiding van JKK aan banden worden gelegd, en anders zullen al degene die het spul WEL graag uit hun weide/hooiland willen houden, steeds meer en meer geld en tijd kwijt zijn aan het bestrijden van het spul om hun dieren gezond te kunnen houden.

Bij het kiezen van een strategie om JKK te bestrijden is het belangrijk om een korte termijn oplossing (maaien, uitsteken) te onderscheiden van een oplossing die ook op lange termijn werkt. Maaien en uitsteken is een korte termijn oplossing omdat de plant weer terug groeit of zich opnieuw kan vestigen als de bodem door uitsteken verstoord wordt, maar deze methoden kunnen volgens mij soms ook deel uit maken van een lange termijn oplossing als ze er voor zorgen dat de soort zich niet meer voort kan planten en dus ook niet meer kan verspreiden en ook als maaien en uitsteken gevolgd wordt door een beheersstrategie die ervoor zorgt dat de plek minder geschikt wordt voor JKK. Het zorgen voor een goede bodembedekking en het voorkomen van verstoring kan hier een voorbeeld van zijn. De beste strategie in elk individueel geval hangt ook af van de ernst van het probleem (bijv. dicht bij of in een paardenwei, heel veel planten op een klein stukje grond) en de tolerantie grens.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 21:48

Ik neem zonder meer aan dat de plant zichzelf (op den duur) uit zal roeien (hij put zichzelf en de bodem uit) als zijn hele omgeving ongemoeid blijft.
Maar zulke situaties heb je in Nederland nagenoeg nergens meer. Vrijwel ieder natuurgebied is toegankelijk voor "struiners"/wandelaars en in veel natuurgebieden lopen grote grazers rond. En ik weet niet hoe het in de overige gebieden is, maar hier lopen die grote grazers het liefst tussen het stuk met al het JKK erin. Ze eten het JKK zelf dan misschien niet, maar de bodem waar het spul groeit wordt op die manier met hun poten wel steeds weer opnieuw kapot getrapt en dus hebben JKK-zaden weer kans om te kiemen. Althans dat is wat ik over het algemeen lees ... bodemverstoring is grotere kans op JKK verspreiding.

Ik hou al jaren 2 gebieden nabij Oss in de gaten en zie vooralsnog geen vermindering, alleen maar uitbreiding. Beide gebieden hebben grote grazers en beleid is laten groeien wat groeit. Rondom de gebieden veel weilanden van particulieren.

Eén gebied is afgelopen winter ook nog eens ernstig verstoord (bodem) door een rigoureuze bosomvorming met buldozers en kraanwagens. Ben heel benieuwd wat dit op den duur voor toename (of afname) JKK betekend. Volgens de bosomvormer zal het nauwelijks effect hebben op voortplanting van JKK. De praktijk zal het uitwijzen.

Afbeelding
foto: Schotse Hooglander in begrazingsgebied Herperduin nabij Oss

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:06

Isapaardje schreef:
Eén gebied is afgelopen winter ook nog eens ernstig verstoord (bodem) door een rigoureuze bosomvorming met buldozers en kraanwagens. Ben heel benieuwd wat dit op den duur voor toename (of afname) JKK betekend. Volgens de bosomvormer zal het nauwelijks effect hebben op voortplanting van JKK. De praktijk zal het uitwijzen.

Mooie foto weer van dit rund in een natuurgebied. Bodemverstoring is inderdaad een uitgelezen kans voor Jakobskruiskruid om zich uit te breiden of te vestigen. Maar er gebeurt natuurlijk nog meer. Jakobskruiskruid heeft veel vaker in het verleden piekjaren gekend, het komt en het gaat. Natuurlijk is het zo dat de omstandigheden gunstig moeten zijn voor de plant en juist omdat in Nederland allerlei veranderingen van het gebruik van land gaande zijn, bijvoorbeeld aanleg van wegen, agrarisch gebied dat wordt teruggegeven aan de natuur, ruilverkavelingen etc kunnen er voor zorgen dat de plant zich makkelijk kan vestigen. Door de verandering van grond is de vegetatie aan het veranderen, dit noem je successie.
Van successie is sprake wanneer de ene leefgemeenschap wordt opgevolgd door een volgende.
De functie van de pioniersplanten in dit geval even Jakobskruiskruid, maar ook andere ( giftige) planten zoals adelaarsvaren etc. in de successie is dat zij de juiste omstandigheden crëeeren waardoor de volgende organismen hun plaats kunnen innemen. Dit betekent voor planten dat de grond structuur krijgt en lucht en leven in de bodem komt. Een eik en beuk groeien slecht op verse klei, pas na een aantal jaar met riet, wilg en populier is de bodem zo veranderd dat ze er wel goed op groeien. Wanneer in een gebied geen beheersmaatregelen plaatsvinden, dan zal het pioniersbiotoop verdwijnen en nieuwe soorten hun plaats innemen.
Op een gegeven moment is een biotoop ontstaan waar geen nieuwe organismen bij komen dit wordt climax genoemd.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:28

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 22:34

@Esther:
Interessante uitleg en erg prachtig om te weten als je natuurbeheerder bent en je hebt een mooi stuk voor je neus liggen om te mogen ontwikkelen, beheren of what ever. Dan is het heel interessant om te zien en te ervaren welke plant waar wanneer groeit en wanneer niet.

Maar als doorsnee paardenmens, met een doorsnee weiland, gelegen langs een slecht onderhouden gemeenteterrein met veel JKK, heb je er bar weinig aan om te weten wat het verloop van de biotoop en climax van de JKK plant is. Je wilt dan maar 1 ding weten; hoe kom ik zo snel en definitief mogelijk van die rotzooi af.

Want heel simpel gezegd: het gros van paardenhoudend Nederland wil het JKK plantje niet in de wei zien, niet in het hooi en niet in zijn paard of pony.

Gelukkig zien gemeentes dit ook in (al dan niet na klachten van veehouders) en gaan ze tot de "aanval" over om de JKK-planten te gaan bestrijden dmv bijv. maaien.

Particulieren steken en spuiten ook al veel meer dan een paar jaar geleden, de boeren houden hun landen al vrij van JKK (al is het dan met veel gif en mest wat ook niet zo geweldig is voor het milieu, maar dat even ter zijde). En zo dragen we allemaal ons steentje bij om Nederland toch minder geel te krijgen.

En ik spreek nogmaals de wens uit, dat ook natuurbeheerders (evt. op termijn) mee gaan doen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:45

Natuurlijk willen mensen geen JKK in de wei en in het hooi, dat is heel begrijpelijk.
Toch moet je je realiseren dat voorkomen dat JKK zich kan vestigen veel makkelijker gaat dan bestrijden. Veel bestrijdingsmethodes maken het probleem veel groter zoals ik in een eerdere post al schreef. Maaien kan een onderdeel zijn van een korte termijnoplossing. De plant herstelt zich na maaien en steken en ook is er daardoor weer een bodemverstoring die JKK bevoordeelt omdat je ook de concurrentie wegmaait. Goed weidebeheer is noodzakelijk als je op de lange termijn iets wilt bereiken. Goed traceerbaar veilig hooi is ook heel belangrijk. Op de voorpagina heeft hier een artikel over voorkomen gaat makkelijker dan bestrijden gestaan.[/quote]
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 25-07-07 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:01

Ik roep het toch maar weer eens om de discussie wat zuiver te houden.....

Isapaardje schreef:
@Esther:
....langs een slecht onderhouden gemeenteterrein met veel JKK, heb je er bar weinig aan om te weten wat het verloop van de biotoop en climax van de JKK plant is. Je wilt dan maar 1 ding weten; hoe kom ik zo snel en definitief mogelijk van die rotzooi af.

.......... En ik spreek nogmaals de wens uit, dat ook natuurbeheerders (evt. op termijn) mee gaan doen.

Ingrid... er is een heel groot verschil tussen plantsoenendiensten van de gemeentes en natuurbeheerders met vele ha aaneengesloten grond...
Probeer alsjeblieft te vermijden dat je appels met peren verwart....

Beiden vragen om ándere methodes.. maar dat was je al eerder verteld, niet???

Ellen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:09

deedee19 schreef:
ook leuk Nagelbijten / Gniffelen

Weet je, deedee.... het gif KAN zich niet ophopen in de lever...... het werkt helemaal anders... als gevolg van het gif gaan levercellen dood... het gif verlaat het lichaam binnen enkele uren....

Het zijn zo van de ondeskundige paniekberichten..... hetzelfde als van opname via de huid.... ALLEMAAL onzin...
Het gif heeft passage via de darm nodig om echt giftig te worden en dan doet het zijn vernietigende werk en verdwijnt eigenlijk zoooo ontzettend snel...

Dus laat je niet gek maken hoor!
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 10:15

Bries schreef:
Ingrid... er is een heel groot verschil tussen plantsoenendiensten van de gemeentes en natuurbeheerders met vele ha aaneengesloten grond...

Als vrijwilliger van Landschapsbeheer, onderdeel van Brabants Landschap, mag je aannemen dat ik dat verschil wel ken. Tong uitsteken

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:21

ik las van de week weer in de krant dat het een groot probleem is en dat ze het willen gaan oplossen, maar hoe weten ze zelf volgens mij nog niet Ach gut
kijk in mijn eigen weiland is het heel simpel .... trek de plantjes weg en gooi op dat plekje een handje vol kunstmest en dan komen ze 9 van de 10 keer niet terug! maar goed hoe willen ze al die bermen aanpakken en wat te denken van natuurgebeiden? Ach gut
denk dat het een groot probleem is en blijft ben ik bang...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:27

In natuurgebieden mag er niet worden bestreden, ook is daar niet uitgezaaid, dat komt er gewoon vanzelf door de verandering van het gebruik van grond etc. Langs bermen enz is er ook verstoring er is een verschralend beheer bijv. In die verstoringen door menselijk handelen (wegen, industrieterreinen, en recent gezien: nieuwe waterbergingsgebieden) zit ook het grootste probleem.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:45

Isapaardje schreef:
Bries schreef:

Als vrijwilliger van Landschapsbeheer, onderdeel van Brabants Landschap, mag je aannemen dat ik dat verschil wel ken. Tong uitsteken

Goedzo... dan zou je het verschil tussen die 'appels' en 'peren' dus wel moeten kennen.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:36

Hier een foto van JKK naast een graanveld (het gehele veld was omzoomd met JKK, alsof het letterlijk was ingezaaid; tussen het graan stond geen JKK).

Afbeelding

Het is te hopen dat deze boer niet te kort langs de kanten maait anders zouden er wel eens wat JKK stengels in het 'stro' terecht kunnen komen.