[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:21

wauw wat fantastisch dit!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:22

Ik gok dat dat te maken heeft met de ligging van de spierplaten? Dat aan de onderkant het uiteinde afgekneld wordt door de buikspierplaat?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:25

Twinklebel schreef:
Ik gok dat dat te maken heeft met de ligging van de spierplaten? Dat aan de onderkant het uiteinde afgekneld wordt door de buikspierplaat?

Dit klinkt best plausibel. Ik dacht zelf aan dichtdrukken van de uitgang of weg ernaartoe door gewicht van de organen.

mirjamalvaro

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:30

Het ligt ook aan de ligging van de darmen. De darmen draait daar in een lus, die lus trekken ze daar dus naar buiten. Hoe verder weg je van de normale ligging af gaat hoe meer je de darmen uit moet rekken zeg maar. Je wilt eigenlijk wel de natuurlijke ligging behouden.
(Als ik het zo goed uitleg)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:32

Geluk bij een ongeluk dat het bij haar het laatste stukje darm was wat niet meer werkte. Kan ze nog veulens krijgen ? Gewoon benieuwd, zou het zelf niet gokken hoor.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:34

Twinklebel, dat klinkt inderdaad eigenlijk heel logisch.

Mirjam, ook dat snap ik eigenlijk wel. Wel spannend dat het nu ongebruikte deel van de endeldarm er nog in zit, ga je nog vragen of ze dat "losgekoppeld" hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:42

Jet schreef:
Twinklebel, dat klinkt inderdaad eigenlijk heel logisch.

Mirjam, ook dat snap ik eigenlijk wel. Wel spannend dat het nu ongebruikte deel van de endeldarm er nog in zit, ga je nog vragen of ze dat "losgekoppeld" hebben?

Kan niet anders, darmen zijn 1 lange slurf, als je daar een stuk afsnijdt zijn dat 2 stukken slurf en dus om dat zo te noemen losgekoppeld. Aan dat laatste deel zal nog een bloedtoevoer zitten (anders sterft het weer af), maar er gaat geen voedsel meer doorheen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:50

Darm zit er nu voor niets in, maar geeft geen last.
Voor zover ik weet is er een fokmerrie in de USA met stoma. Dus het zou wel kunnen, alleen de eierstokken kunnen niet meer gescand oid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:06

Wat bijzonder maar mooie oplossing!
Ben erg benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen voor jullie!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:10

Dankjewel voor het delen, super interessant dit!

Ik moest erg lachen om de opmerking vd schone staart. :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:15

Heel interessant, en wat ontzettend fijn dat het gelukt is!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:37

Fantastisch dat je vechtende merrie beloond is met een nieuwe kans op leven, die heeft ze dubbel en dwars verdiend!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:53

De nerd in mij vind dit echt supergaaf. :D
Wat bijzonder zeg, en inderdaad zo spannend is dat nu je er logisch nadenkt niet dat bij een paard de mest eruit valt waar ze lopen.
Dan is het idee stoma ook ineens alles behalve een beperkende of dieronwaardige ingreep vind ik, enorm fijn dat ze haar nog wilden opereren.
Nu keihard duimen dat alles goed gaat en dat ze weer lekker kilo’s mag gaan kweken.
Houd je ons op de hoogte met hoe ze hersteld?
Ik ben ook wel enorm benieuwd hoe dat gaat met voeren enzo straks.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:56

Ahh super dat het goed is gegaan!! En een stoma bij paarden, had er nooit wat over gehoord, maar wat een super uitvinding!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:57

Wat super fijn zo!!!

Hebben ze dat afgesloten stuk laten zitten??

Ik zal eerlijk vertellen dat ik zelf een dubbelloops ileostoma heb gehad en dan steekt er een stukje op je buik uit. Ik had wel ene beschremkapje, maar verder als ik eens een wondje had, was dat heel snel weer weg ook. De darm zelf, dus niet de huid erom.

Voor de operatie was ik echt heel erg ziek en niet veel meer waard. Vanaf het moment dat ik wakker werd, voelde ik me al zoveel beter. Ik hoop dat dit voor je paard ook zo is.

Wel ben ik ontzettend benieuwd naar haar eigen reactie als er straks mest uit gaat vallen aan de zijkant.

Voor de toekomst denk ik niet dat jij je nog druk maakt om wedstrijden of fokken. Jullie zijn er straks zo aan gewend en alleen maar blij dat ze er nog is.
Heel veel geluk samen!!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:58

Wat fijn dat alles goed is gegaan!
Hopelijk kan ze nu echt gaan aansterken en weer wat vetjes gaan kweken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:00

wauw, wat mooi dat dit kan!
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen bij het herstel, en bedankt dat je dit met bokt wil delen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:10

Moet ze nou de rest van haar leven met een rek om haar hals lopen of een muilkorf of zoiets om? Anders kan ze toch bij die opening..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:21

Zammie schreef:
Moet ze nou de rest van haar leven met een rek om haar hals lopen of een muilkorf of zoiets om? Anders kan ze toch bij die opening..

Mest zal ze niet eten (net als elk gezond ander paard), en ik vraag me af of het zoveel irritatie oplevert dat een rek/korf noodzakelijk is. Ik denk van niet trouwens.

Wat een rollercoaster, TS. Ik had op basis van je eerste berichten eerst goede hoop, bij latere berichtjes totaal niet, en hoop nu dat de operatie de juiste oplossing zal zijn. Beterschap voor je merrie!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:30

Ik hoop dat je lekker hebt geslapen.
Ben benieuwd naar de update van vandaag.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:40

Wat bijzonder zeg. Eigenlijk een hele simpele oplossing dus.

Ik vind het wel heel interessant. Zou leuk zijn om je paard een beetje te kunnen volgen in haar genezing en verdere ontwikkeling tot rijpaard. Misschien kun je hier een volgtopic van maken?

Normaal wordt in het laatste stuk van de darm de mest verzameld en nog wat ingedikt, dat ze in 1 keer een mooie "taart" van mestballen uitpoepen. Gaat het nu zo zijn dat ze gewoon continu steeds een los mestballetje verliest ipv dat ze in 1 keer een dikke bult mest? Dus dat je straks aan het rijden bent en af en toe plop...een balletje eruit?

En hoe zit dat in de winter? Mag je haar niet meer scheren omdat dikke warme dekens me wel een issuue lijkt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:00

Wat een bijzondere operatie. Ik ken wel een paard met een permanent urinestoma, die is nog best ver in de sport gekomen.

Wat betreft dekens zal het misschien wat creativiteit vragen van TS, met een schaar een stuk uit de deken knippen zodat er een split zit bij het stoma.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:02

Is er een mogelijkheid om dekens aan te laten passen? Je had het zelf over een dingetje zodat de deken daar af zou steken, maar stel dat de deken gaat zakken, dan kan dat dingetje precies voor de opening gaan zitten. Ik dacht, mss kun je de deken aan laten passen door een soort boog (grote vorm van: n ) in de deken laten knippen en daar een zoon in laten maken, dan is haar borst en rug iig warm met die deken? Of zeg ik nu oets heel geks?

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:10

Wat een fantastische oplossing en dankjewel voor het delen! Heel interessant, ook door de uitleg die je erbij geeft. Net als velen hier ben ik heel benieuwd naar hoe het nu verder gaat. Hopelijk heb je zelf ook wat meer rust nu ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:27

Zo wist niet dat een stoma mogelijk was bij paarden. Best interessant voor de wiki eigenlijk. Ik vind het er nog best normaal uitzien. Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je geen wedstrijden zou kunnen rijden. De merrie is een vos en dat stukje darm vind ik eigenlijk niet zo opvallen. Best mogelijk dat het veel mensen niet eens zal opvallen als je aan het rijden bent.

Eerst maar eens zien dat ze voorspoedig herstelt. De rest is toekomst en zal zich wel uit wijzen denk ik.