[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:56

Vanmorgen schrok ik toch wel een beetje hoe onze cushie er onder zijn deken uitzag. Ik begin ruggenwervel en heupbotten te zien. Maar wat meer slobber gaan bijvoeren. -O-

anitaolja

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:58

Oei dan klinkt niet best :(:)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:58

Oei dan klinkt niet best :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:36

Ach die aardbeisnoepjes zijn zo klein, hij krijgt er maar 1 per dag verder niks (ook geen ander voer of hooi enkel gras) en heeft geen verleden met bevangenheid. Ik ben erg blij met de suikerbommen en Sedje ook! :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:02

Als hij zijn pil iedere keer uitspuugt is nog erger.Je moet toch wat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:12

Essie73 schreef:
Zijn er hier ook eigenaren die hun paard/pony met PPID zomers 24/7 op het land hebben?

Ik weet nu 3 jaar dat mijn paard PPID heeft, staat op 1 pil per dag. Hij gaat ontzettend goed. Is nog nooit bevangen geweest. Afgelopen 2 zomers heb ik hem 's nachts binnen gehaald, twijfel echter of ik hem nu niet buiten zal laten. Vind het elke keer uit de groep halen ook zo sneu.
Hij mist zijn maatjes dan echt. Staat te roepen en heeft 'smorgens haast om weer bij ze te komen.

Die van mij staat hele dagen buiten onbeperkt op gras ook in de winter. Ik heb hem ook liever 24/7 buiten maar de hele kudde gaat bij ons juist 's nachts naar binnen dus moet hij ook.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:49

Hier is de dierenarts net weg, bloed genomen, k ben benieuwd naar de uitslag :)

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:48

Essie73 schreef:
Zijn er hier ook eigenaren die hun paard/pony met PPID zomers 24/7 op het land hebben?

Ik weet nu 3 jaar dat mijn paard PPID heeft, staat op 1 pil per dag. Hij gaat ontzettend goed. Is nog nooit bevangen geweest. Afgelopen 2 zomers heb ik hem 's nachts binnen gehaald, twijfel echter of ik hem nu niet buiten zal laten. Vind het elke keer uit de groep halen ook zo sneu.
Hij mist zijn maatjes dan echt. Staat te roepen en heeft 'smorgens haast om weer bij ze te komen.

Mijn merrie staat 24/7 buiten. Furi is inmiddels 32 lentes jong, diagnose + Prascend sinds dec 2012. In de winter hebben ze een paddock. De weides zijn nu open, de hele kudde gaat opbouwend gewijs het gras op. Furi is sinds verleden jaar chronisch hb, symptonen zijn heel subtiel. Ik heb haar voor op ijzers gezet en dat gaat inmiddels heel goed. Haar hoefstand is na bijna een jaar mooi veranderd.
Wat gras + suiker betreft, Furi had geen verleden met hb. Mijn DA gaf aan dat aangezien ze de hb heeft door de PPID ik Furi in haar geval niet van het gras hoef te houden.

Ieder geval is uiteraard anders. Maar als ik lees dat je paard het gewend is om 24/7 buiten te staan en geen verleden heeft met hb zou ik hem lekker buiten laten staan. Eventueel met een grasmasker mocht hij te vet worden? Wat vers gras betreft neem ik aan dat de 'gezonde' paarden hier ook rustig aan gewend worden?
Persoonlijk denk ik dat het meer kwaad zou kunnen als hij iedere avond stress heeft als hij apart moet.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:24

Grasmasker heb ik aantal jaar geleden geprobeert. Dommie snapte er niks van. Hij leek te eten, stond altijd met koppie naar beneden, maar omdat hij razend snel afviel denk ik niet dat hij veel binnen kreeg.
Ik kan het nog eens met een ander model proberen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:14

tine10 schreef:
Vanmorgen schrok ik toch wel een beetje hoe onze cushie er onder zijn deken uitzag. Ik begin ruggenwervel en heupbotten te zien. Maar wat meer slobber gaan bijvoeren. -O-

Had mijn merrie ook. Haar bovenlijn was helemaal ingevallen ondanks het vele eten. Nu ze een tijdje vitamine E en selenium bijkrijgt en 200 gram soja schroot per dag is het eindelijk vermindert en krijgen we eindelijk terug wat vulling op die bovenlijn. Ze tonen direct veel magerder als die bovenlijn invalt E en terwijl ze wel een,goed buikje blijven houden. Succes en hopelijk komt je paardje terug bij van de slobber.

Hier wordt het pilletje in een handje voer gegeven. Lukt nog altijd goed na een jaartje

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:41

Hello dames. Sofie. Ben benieuwd wat de uitslag is. Mil van mij doet eigenlijk alles nog. Voor ppid geconstateerd was. Werd hij erg sloom en had er nog weinog lol in. Nu bijna 2 jaar later gewoon hem nog altijd terug sinda hij op 1/4e pil per dagstaat. Terroriseert zijn maatje weer en loopt als een kievit voor de wagen.

Mil krijgt zijn pil altijd in een klein stukje appel 1 (patje die ik in 4en doen) en dan de 3 laatste stukjes zonder er direct bij. Mil krijgt wel eerst zijn avond slobber laat hem alvast half uur kuil eten en dan de pil er pas in. Anders stopt hij direct met eten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:27

llora schreef:
tine10 schreef:

Had mijn merrie ook. Haar bovenlijn was helemaal ingevallen ondanks het vele eten. Nu ze een tijdje vitamine E en selenium bijkrijgt en 200 gram soja schroot per dag is het eindelijk vermindert en krijgen we eindelijk terug wat vulling op die bovenlijn. Ze tonen direct veel magerder als die bovenlijn invalt E en terwijl ze wel een,goed buikje blijven houden. Succes en hopelijk komt je paardje terug bij van de slobber.

Hier wordt het pilletje in een handje voer gegeven. Lukt nog altijd goed na een jaartje

Vitamine E met sel. krijgt hij al heel lang, ook voor ik wist dat hij ppid had. Maar goed, we gaan kijken wat we nog terug kunnen krijgen, maar ben bang dat het niet veel zal zijn. Veel buik heeft hij ook niet. Gelukkig vindt hij het nog steeds leuk om te werken, dus zo maar lekker een rondje door het bos met hem.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:39

Essie73 schreef:
Grasmasker heb ik aantal jaar geleden geprobeert. Dommie snapte er niks van. Hij leek te eten, stond altijd met koppie naar beneden, maar omdat hij razend snel afviel denk ik niet dat hij veel binnen kreeg.
Ik kan het nog eens met een ander model proberen.

Je kunt ook het gat groter maken, dat hij iets meer binnen krijgt. Met de greenguard kreeg Joris wel voldoende binnen,maar tanden sleten scheef af.
Joris staat ook 24/7 buiten op het gras, met strook begrazing. Is voor dat ik met de prascend begon hb geweest. Ik moet wel zeggen dat ik deze periode wat enger vind. Het oude gras is sinds gisteren op, daar kreeg hij veel dode stengels mee naar binnen. Hij blijft wel redelijk op gewicht. Hij komt wat dunner de winter uit. Als hij dikker wordt dan gaat hij naar de andere wei bij de stal met minder gras maar met slowfeedernetje met plakje hooi erbij, puur om deze tijd te overbruggen. Liever laat ik ze in de winterwei, die is zo groot, daar lopen ze echt heel veel, maar op een gegeven moment groet het gras te hard.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:16

tine10 schreef:

Hier wordt het pilletje in een handje voer gegeven. Lukt nog altijd goed na een jaartje[/quote]

Vitamine E met sel. krijgt hij al heel lang, ook voor ik wist dat hij ppid had. Maar goed, we gaan kijken wat we nog terug kunnen krijgen, maar ben bang dat het niet veel zal zijn. Veel buik heeft hij ook niet. Gelukkig vindt hij het nog steeds leuk om te werken, dus zo maar lekker een rondje door het bos met hem.[/quote]

Oei das minder. Ik ken het gevoel om ze niet dikker te krijgen. Had ook van alles geprobeerd momenteel werkt het goed ol drie maaltijden per dag te geven. Een maaltijd bestaat uit schep best jahre muesli, schep grasmix, schep zuppa en schep pulp , schep natte zemelen plus per dag 200ml lijnzaadolie, 200 gram soja schroot, en selenium en vitamine E. En 25 kilo hooi per dag. Hierdoor is ze eindelijk terug wat op gewicht gekomen.

We zijn van dit gekomen

[/[img]
Afbeelding

Naar eindelijk dit

[/[img]
Afbeelding

Het is zo hard zoeken en terwijl ZE vroeger altijd zon dikje was. Succes ermee E. Hopelijk helpt het gras binnenkort ook e

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:21

Geven jullie in de zomer ook extra vitamine E ook al zit het in het gras?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:44

Hoe komen jullie paarden door de verharing heen.Bij Britta kan ik de haren er in plukken afhalen.Bosjes met wol komen eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:53

Sed verhaart wel, maar het geeft nog geen zichtbaar resultaat. Ik denk dat ik van het weekend maar zijn hals er af ga scheren want met de verwachtte temperaturen is zo'n wintervacht ook niks natuurlijk.

Mijn anderen zitten al weer in de zomervacht, verharen nog voor de sier haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:02

Ik word gek van de haren vind ze in de tussentijd overal. -O-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:08

Mijn ruin verhaard heel anders.Losse haren die overal heen vliegen.Maar Britt hele plukken wol.Ze heeft wel een dikkere wintervacht dan Nappie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:39

Mijne verhaard echt nog enorm, haar, haar en nog meer haar :D ! Af en toe den ik dat er geen vacht meer overblijft.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:25

Die van mij verhaart ook als een tierelier. Hele bossen :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:35

Mijn cushie is geschoren en verhaart nog steeds niet. De andere zijn ernstig aan het verharen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:22

Ik geef alleen lijnzaadolie maar die van mij verhaart ook echt goed

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:40

Ik twijfel of ik vitamine E moet blijven geven. Ik denk een halve dosering in de zomer en een hele in de winter. Megan heeft het echt wel nodig, als ik stop wordt ze haast spierbevangen zo stijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:42

Ik heb Sedje nu niet meer op vitamine E en selenium en magnesium staan. Kijken hoe hij het daar op doet.
Ik weet eigenlijk ook niet hoe het zit als hij bijvoorbeeld een teveel aan vitamine e en selenium en magnesium krijgt? En ook niet hoeveel er in gras zit.. Moet ik allemaal nog uitzoeken :o