'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:36

Heel fijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:12

*\o/* Fay *\o/* Cassis *\o/* TS! Fijn dat het zo voorspoedig gaat!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:51

Super dat alles zo goed gaat en dat cassis weinig klachten heeft!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:14

Jeetje Inge, ik werd in een topic hier op gewezen.
En nu zie ik gewoon dat ik jou 'ken' via de dravers.
Wat geweldig dat je deze paardjes zo mooie kans nog geeft.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:54

Vandaag "casus Cassis" eens aan eigen orthopedisch hoefsmid, die er vanmorgen was voor diverse andere paarden, uitgelegd, in grote en anonieme lijnen uiteraard, wel verteld dat de Gebrs van Nassau paard in kwestie behandeld hadden en wat er nu onder zit, en ook X-ray opnames beschreven.
Uiteraard kende hij de gebroeders, die hij "aparte types" maar wel zeer kundig noemde.
Hij zei dat hij maar 1 betere kende: Meester-Hoefsmid Renirie (deed o.a. ook Totilas).
Meteen liet hij mij op z'n mobiel ook diverse rontgenopnames zien van door hemzelf onder behandeling staande paarden... daar was er eentje bij die was nog erger dan Cassis, maar loopt weer rad (wel lange kostbare weg omdat er zo ontzettend geregeld bijgewerkt dient te worden), en ook een rampen-X-ray van een paard dat nu weer in de sport meedraait.
Op dat moment was hij bij ons beslag met zooltjes en vlastouw er tussen aan het zetten bij een 26-jarige Haflingermerrie die al ruim 15 jaar wegens hoefbevangenheid door hem behandeld wordt, maar nog steeds rad is (wordt echter wegens leeftijd de laatste jaren niet meer bereden).

Hij vond de optie "inslapen" iets wat zeker niet altijd aan de orde is, zelfs niet bij zulke ernstige gevallen, en zei dat - voor zover hij uit mijn verhaal kon opmaken - er zeker kansen voor het (anonieme) paard (Cassis dus) waren om zelfs weer bereden te kunnen worden.

Dat sommigen daar vanaf zien, heeft vaak met de portemonnee van de eigenaar te maken, of diens verwachtingen/tijdslijn voor bruikbaarsheidsherstel m.b.t. het paard.

Dussssss.... dat klonk mij, samen met de positieve post omtrent het wel en wee van Cassis, toch als muziek in de oren!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:00

Hoe moet ik dat eigenlijk zien dat dat gaat? :)

Normaal staat het hoefbeen mooi evenwijdig aan de grond zeg maar?

Totdat een paard ernstig hoefbevangen wordt, waardoor de interne structuur (lamellen) van de hoef "ontstoken" raakt en het hoefbeen met de punt naar beneden zakt?

Dat hoefbeen kan nooit meer terug kantelen, maar doordat je er de tijd voor neemt kunt je elke keer als de hoef weer iets gegroeid is, weer een reepje extra aan de achterkant eraf halen waardoor elke bekapbeurt de achterkant van de hoef minimaal zakt en je zo na vele keren bekappen het hoefbeen weer steeds evenwijdiger aan de grond krijgt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:03

@pmarena: dat zit dicht bij de de werkelijkheid, d.w.z. een hoefbeen kan onmogelijk ooit weer terugkantelen, dat is een feitelijke realtiteit, het kan wel voorkomen worden (niet in alle gevallen!) dat de punt daadwerkelijk door de zool gaat. Als DAT gebeurt ben je (en het paard ook) de Sjaak, en is het einde verhaal.
Hoe langer het kantelingsverhaal heeft geduurd, hoe slechter de vooruitzichten. Het is dus niet per se de ernst/graad van de kanteling, maar de tijd die het nam om te kantelen (het hele voorbeen gaat er naar staan)
Want dan is meestal ook het hoefhoorn op zich (buitenkant hoef) verwaarloosd te lang, en hoewel de situatie dan eigenlijk om drastische (bekap) maatregelen vraagt om te voorkomen dat het hoefbeen verder inkantelt, kan dat nu juist NIET...hoe ernstiger de situatie, hoe geleidelijker en voorzichtiger er mee dient te worden omgesprongen. qua bekapping en "her-zetting". Heeft de situatie echt langere tijd zich ontwikkeld, heb je ook kans dat de pezen zich moeten zien te herstellen: hier vanuit kan ook de kreupelheid voortkomen na eerste "herstel-bekapping/ijzerzetting".
Dat alles moet supergoed en supergeregeld (tijdig dus) begeleid worden, da's een intensieve en dure grap.

Overigens sprak ik ook nog met meneer de orthopedische hoefsmid over het zich (of zo lijkt het toch) steeds vaker voordoende fenomeen, dat mensen het verbazingwekkend genoeg "normaal" schijnen te vinden als hun paard na bekapping vanaf een paar dagen tot een paar weken (!) kreupel/niet rad loopt.
Dit is natuurlijk absoluut NIET normaal en is een teken van zowel een onkundige hoefsmid als een onwetende paarden-eigenaar.
Er lopen natuurlijk een hoop hoef-klungelaars in het wild rond, die denken dat hoefbekappen betekent: geen kunst aan, gewoon een stukje van de hoef afhalen, no matter what horse or hoof.

Maar laat ik niet off-topic raken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:34

Nou, dat herken ik wel helaas... die van mij is jaren geleden een keer Strasser bekapt en kon de ene poot zowat niet meer voor de andere zetten....daarop volgde een hoefzweer, hoefbevangenheid, ijzers met zooltjes, Quadrisol (dacht ik) spuiten...en je bent zo weer bijna een half jaar verder voordat je weet wat kunt doen -O-

En dat is dan in verhouding nog peanuts vergeleken bij zo'n echte sincker :=

Nu overigens al jaren nergens last meer van, beestje kan gewoon alles hebben in principe en wordt niet angstvallig op dieet gehouden o.i.d. :)

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:13

Woow heb dit vandaag pas gezien..
Eerst zat ik in spanning te lezen, maar toen dacht ik weer een beetje goed nieuws ,maar toen weer slecht nieuws en toen ik die foto's zag ook zo zielig en toen echt weer super nieuws..
Het ene probleem zowat klaar begint de ander weer..
Kun je nog stemmen??
Zoja hoe?
Kuzz

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:26

pyelone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:41

Echt een topic om blij van te worden. :)
Ik ben benieuwd hoe het jullie in Merelbeke vergaat volgende week. Hopelijk nog meer goed nieuws.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:55

Zo hele topic door gelezen maar TS ik reserveer een plekje in de hemel voor je :j dat heb je wel verdient, verder wens Cassis voor nu beterschap en ik hoop dat hij straks weer pijnvrij kan lopen. Ik hoop dat Fay weinig litteken weefsel heeft en dat de laatste loodjes voor haar ook meevallen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 22:58

Ik zit echt letterlijk even zo van :wow: :\

We werden net gebeld voor de heer van Nassau, of we even alles van bokt konden halen, en dan vooral de prijs.
Want er werd toch vooral allemaal onzin gezegd daar.
We stonden echt perplex, en nu nog steeds eigenlijk.
Dus meer even niet, en geen idee even wat nu te doen, laat me niet graag commanderen eigenlijk.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:02

Oeps, dan zou ik toch ook even B-) kijken. En er inderdaad een beetje opstandig van worden. Dat hoeft toch geen geheim te zijn? En anders melden de heren zich gewoon aan, kunnen ze zelf duiding geven.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:03

Werd je opgebeld? Bijzonder... Neem toch aan dat ze hun tijd beter kunnen besteden. ;)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:04

hebben ze iets te verbergen ofzo :+
als ik goed geholpen word door iemand schreeuw ik het van de daken , dat is toch simpele reclame ??? }:0

hier zitten heus niet alleen groep 6ers etc. en mensen kunnen prima hun eigen mening trekken .

wat een onzin dit zeg :x

(moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk alleen de berichten van TS , maar dan nog -:) )

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 23:06

Prijs was geheim tussen klant en hem, is dat zo?
Ik ben echt zo verbaasd , dat ik niet uit mijn woorden kom..
Volgens mij heb ik ook enkel lovende woorden gezegd, dat het het waard is enz

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:08

Huh dat is toch raar. Ieder zijn mening over prijs/kwaliteit en wanneer je achter je zaak staat heb je toch niets te verbergen?
Mensen praten toch wel over de diensten van derden. Daar is geen bokt voor nodig ;-)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:09

Nee dat meen je niet :? Jij mag toch zelf weten wat je op bokt zet? Je heb verder niks kwaads of iets dergelijks gezegd over hun! Vind dit een beetje apart.....

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:09

Prijs geheim? Dus à la tête du client?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:10

Ik heb het hele topic gelezen, allerminst gelet op de prijs (vind ik ook niet interessant).
Nu krijg ik de neiging om ..... juist :$ :P

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:11

Geheime prijs afspraken.... Hmm.... Daar krijg je pas verhalen van. Betalingen in natura etc Haha
Elk paard heeft een eigen behandeling nodig dus je komt ook bij elk paard op een andere prijs uit. Ik denk dat ze bang zijn dat nieuwe klanten ook "jouw" prijs willen eisen bij dezelfde kwaal.
Anders weet ik het ook niet

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:13

Lijkt me voor hun juist goede reclame :?
Beetje een raar verhaal ... ben benieuwd waarom ze vinden dat jij niet mag vertellen wat er bij je paard gebeurd.

little_king

:wave:
Hallo heren hoefsmid, waarom meld je je niet even aan en leg je haarfijn uit wat onzin is en wat niet.
Leren wij domme bokkers er ook weer van.

De prijs, ja dat is hoog, maar wij als paardenliefhebbers zijn niet anders gewend als het een keer wat anders is als gewoon :o

paulinebes

Zoiets kunnen ze je natuurlijk nooit verbieden. Geen goede keuze van de heren om dit van je te vragen. Het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken, bereiken ze hiermee. Lijkt bijna of ze zich schamen voor hun tarieven..wat een onzin als je dat tarief vraagt dan sta je daar toch voor?