Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kalliexxxx

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:45

ja idd hij de keuzen maken is heel moeilijk. maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat hij voor einde van jaar weg is.
hij kan gelukkig nog pijnvrij in land lopen, maar happy is hij niet dat zie je.
we zijn nu aan kijken voor een ander paardje dat maakt het afscheid nemen misschien minder zwaar.
tot die tijd doe we alleen maar leuke dingen dat vind hij super.
hij loopt nog gezellig met zen oortjes naar voren door de bossen tijden een relext ritje dat vind hij echt leuk.
veder denk ik zelf dat echt niet lang meer gaat duren dat is maar beter ook denk

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:07

Tsja, als jij nu al kunt aangeven dat hij niet meer happy is, vraag ik me af hoe eerlijk het is dat je nu eerst op zoek gaat naar een ander paard.
Geloof mij, dat afscheid is echt niet minder zwaar met een paard erbij. Ik had er door een samenloop van omstandigheden inderdaad een tweede bij. Maar Calypso is zo onvervangbaar, dat het voor mij niets afdeed aan het afscheid.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:11

Ben ik nu de enige die zich afvraagt dat er tot vorige week nog een volledig parcours wordt gesprongen en dat we het nu hebben over in laten slapen? Begrijp me niet verkeerd, maar een paard waar je dat van vraagt, zou in mijn ogen mogelijk nog best een tijdje mee kunnen als je minder van m vraagt, springen is natuurlijk wel erg belastend...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:14

Kallie, als je nu zegt dat hij pijnvrij in het land loopt, maar dat hij niet happy is, vraag ik me af hoe je weet dat hij echt pijnvrij is. Ik zou hem een week op goede pijnstillers zetten en dan zien of en hoe hij verandert. Als hij dan wel vrolijker is, weet je denk ik voldoende.
Verderop in je tekst staat dat hij ook nog een rustig ritje door de bossen doet, ik zou dat niet meer doen met een paard dat niet meer zichzelf is.
Denk er goed over na of je echt wel langer moet wachten of dat het toch niet beter is om hem nu te laten gaan...

Danoesje, ik vrees dat dat paard dat echt alleen op karakter heeft gedaan en niet omdat hij het zelf zo fijn vond. Mensen kunnen heel lang hun ogen sluiten voor dit soort problemen, maar als ze eenmaal weten hoe en wat, vallen er een aantal kwartjes op hun plek en dan kan het snel gaan in het acceptatieproces.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:18

Oooh helemaal hoor, maar ik zou toch in ieder geval t beessie idd op pijnstilling zetten om te kijken hoe en wat en training veel minder belastend maken. Vind het nu wel van het ene naar het andere uiterste persoonlijk. Ik geloof zeker dat de kans groot is dat hij het idd op karakter heeft gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:23

danoesje schreef:
Ben ik nu de enige die zich afvraagt dat er tot vorige week nog een volledig parcours wordt gesprongen en dat we het nu hebben over in laten slapen? Begrijp me niet verkeerd, maar een paard waar je dat van vraagt, zou in mijn ogen mogelijk nog best een tijdje mee kunnen als je minder van m vraagt, springen is natuurlijk wel erg belastend...

Nee hoor, dat dacht ik precies zo...

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:17

hij heeft idd vorige week een pacour gesprongen daar mag je van mij van denken wat je wil.
de dierenart is van mening dat hij nog wel mee kan.
Wij hebben zelf het idee dat de DA het allemaal wel mee vind vallen hij zit ook nog in begin face van ks.
wij daar in tegen..
hij is wel zichzelf dat zien we aan hem geloof me wij gaan echt niet rijden als we daar aan twijfelen.
wij hebben hem 3 jaar terug ook met echt veel pijn gezien toen had hij ontstekingen en half jaar stil gestaan daarna.
het zit hem niet lekker dat zie je aan hem, maar in hoever wij komen er niet achter.
het klinkt misschien banketstaaf maar wij laten hem niet meer stukje voor stukje op de foto te zetten.
dat is gewoon te prijzig en meer weten ga je er niet door.
we hebben hem half jr geleden een stukje van zen rug op de foto laten zetten geen verandering.
wij vinden alleen aangezien zen verleden(bij de oude eigenaar die hem naar de klote heeft geholopen beter dat hij gaat voordat het te veel word.
als je max zou zien zie je niks aan hem of aan hoe hij loopt.
2 weken terug hadden we vreemde instructeur op stal en die weest een ander paard aan wat volgend haar KS zou hebben i.p.v. max.
hij ziet er gewoon nog goed aan en ja wat je ziet is niet wat hij voelt.
daarom geven we hem zen rust zoals afgesproken met de DA.
maar stoppen we niet met de dingen die hij leuk vind maar doen we het met maten.
buiten rijden vind hij heel leuk en hij loopt rechtdoor wat goed voor hem is.
aangezien hij als veulen (bij de vorige eigenaar) zen rug wervels heeft gebroken.
in de bak maak je hem met springen blij, dus doen we dat maar met maten 1 hindernis ofzo.
het is voor ons alleen hoelang willen we door gaan.
wij zijn nu van mening dat dat niet lang meer is, omdat het voor iedereen klaar is.
van in weiland lopen word een paard niet beter zkr max niet, max is geen paard wat je lang stil moet zetten buiten dat het niet goed voor zen rug is.
buiten dat het gewoon slecht voor hem is stil staan.
als er vragen zijn stel ze als niet duidelijk is

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:22

Juist als hij in de beginfase zit, kun je met juist trainen en niet overbelasten nog een heleboel doen. Natuurlijk moet je doen wat hij nog leuk vindt, maar de enige manier om KS te 'verbeteren' is door de juiste spieren te trainen. Dat is niet omdat we dat zo leuk vinden, maar omdat de spieren simpelweg zorgen dat hij minder pijn heeft. Als je de buikspieren traint, trekt dat de wervels minimaal uit elkaar, waardoor hij minder pijn heeft, zo simpel is het. Door de beweging van de sprong trekt de rug hol, waardoor de wervels elkaar raken en dus pijn (kunnen) veroorzaken. Ik denk ook dat foto's geen toegevoegde waarde hebben, maar het klinische beeld wel. Je kunt het toch een tijdje proberen? Ga minder springen (of laat hem onbelast wat losspringen/balkjes lopen, is altijd minder belastend) maar vooral: train buikspieren op de juiste manier. Is niet leuk misschien, maar zeker als hij in het beginstadium zit kun je echt nog veel verbeteren en kan de pijn heel goed minder worden!
Hoe dan ook, het is jouw paard en daar kunnen wij niet over beslissen. Ik schrok alleen wel van de overgang van redelijk veel springen naar in laten slapen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:27

Ik snap het wel hoor denk ik. Als je al een paar jaar van het een in het ander rolt met tijden tussendoor dat het weer aardig gaat, is het op een gegeven moment genoeg. Zowel voor de eigenaar als voor het paard. Jullie doen wat jullie denken dat goed is, dan is dat ook zo.
Toch is het niet gek hoor om hem een weekje goede pijnstillers te geven, dat maakt vaak net goed duidelijk dat een dier toch pijn heeft zonder die pijnstillers. Dat maakt het besluit om hem in te slapen toch weer een stapje minder moeilijk.

Danoesje, geen idee hoe oud dit paard is, maar als het al wat ouder is en altijd recreatief gereden wordt het misschien nog lastig om zijn buikspieren en achterhand te gaan trainen. Het is natuurlijk te proberen, maar dan wel met goed instructie erbij, die weet wat de bedoeling is.
Vrijspringen als vervanging van springen onder de man vind ik een hele mooie oplossing van je!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:31

oke, wij hikken er alleen nu heel erg tegen aan wanneer is die grens van stoppen.
max heeft zen nek/rug gebroken zoals ik al zij dus eigenlijk zen schoft.
hierdoor kan hij gewoon simpel weg niet meer echt aan de teugel lopen.
doe je dit wel dan is hij binnen 20 min klaar dan zet hij gewoon geen stap meer vanwege de pijn in zen schoft.
daarom lopen we eigelijk ook vast, want idd trainen is goed maar als je niet goed traint heb je niks.
ja logisch snap ik ook wel maar we zijn wel er uit dan de laaste x was.
ik wil best ff kort neerzetten wat we daarvoor hebben moeten doen en laten..
dan snap je misschien waarom we twijfelen wat we gedaan hebben voor die wedstrijd doen we eigenlijk altijd.
gewoon om hem te sparen dus geld niet alleen voor het springen.

dressuur matig gereden maandag/dinsdag
vrij of los door de bak: woensdag/donderdag/vrijdag/zaterdag
zondag vrij
maandag vrij
dinsdag gesprongen 2 kruisjes
woensdag vrij
donderdag gesprongen
vrijdag vrij
zaterdag wedstrijd

je ziet dus dat wij hem meer stil hebben gezet dan echt wat gedaan.
los door de bak doen we omdat hij last heeft van het zadel op zen rug.
de zadelmaker komt ook elke maand nu om naar zen zadel te kijken maar eigenlijk kan hij door de schoft niks hbbn.
stil zetten is alleen door de KS geen optie.
los springen doet hij niet hij raakt dan helemaal in paniek waarschijnlijk keer over de kop gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:44

Niet verkeerd opvatten Kallie. Maar dat je sowieso nog gaat rijden op dat dier vind ik al niet kunnen. Laat staan dat ie nog moet springen ook en nog op wedstrijd zou moeten.
Ik vind het ronduit schokkend als ik de verhalen over het paard hoor incl. zijn verleden. Ik zou er nooit op gaan zitten. Wat moet dat dier braaf zijn zeg, wat een geweldig karakter moet hij hebben.

Laat dat dier lekker voor grasmaaier spelen en knuffel hem plat. Dat verdient hij.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:45

Kallie, ik snap ook echt wel dat het een keer klaar is hoor, zeker als ik hoor dat hij ook nog een aantal breuken heeft gehad. Toen de mijne een breuk in het CTO bleek te hebben was het voor mij ook klaar, hij had duidelijk pijn.
Ik snap ook echt wel dat je er op een gegeven moment genoeg van hebt en geen verbetering ziet, maar ik denk dat er afhankelijk van inderdaad de leeftijd zoals Jet benoemt, nog echt wel eer te behalen valt, als je dat nog op kunt brengen. Door op de dagen dat ie nu stilstaat nog een paar keer onbelast te trainen (maar wel in de juiste houding uiteraard) zou je daar nog wat meer soepelheid kunnen krijgen misschien. Los door de bak is fijn om t koppie leeg te maken, maar doet verder weinig voor zijn lijf, net als stilstaan, want daar gaat ie mogelijk alleen maar slechter van worden. Rijden brengt toch altijd een druk op de rug met zich mee.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, ik zie het alleen zo kort staan, weet niet waar jullie allemaal al doorheen zijn gegaan en hebben geprobeerd. Ik weet hoe het is en hoe frustrerend het kan zijn, de ups en downs, net als bijna iedereen hier zich dat voor kan stellen. Ook bij jou zie je dat de KS waarschijnlijk is veroorzaakt door wat anders in zijn lijf, namelijk die breuken, wat je niet kunt repareren. In dat geval is het soms ook gewoon klaar...
Zoals een kennis laatst zei: paarden hebben in tegenstelling tot mensen soms het voorrecht om uit hun lijden verlost te worden...

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:54

die breuk is opgelopen als veulen in de wie hij is nu 20.
ik vertrouw er op dat als de dierenart zeg dat het kan dat het kan.
maar met maten, en met veel rust.
het is verkeert gegroeid door dat er niks aan is gedaan door slijtage krijg hij daar nu last van.
Als je met alles rekening houd kan het maar idd hoelang doe je dat.

suzanne ik snap wat je zeg laat hem lekkr grasmaaier zijn en knuffel hem
dat kan nou juist net weer niet anders stond hij al lang lekker op grote wei te genieten.
Hij moet zen spieren houden anders zakt alles in en dat kan zen schoft en zen rug niet hebben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:54

Suzanne F. schreef:
Niet verkeerd opvatten Kallie. Maar dat je sowieso nog gaat rijden op dat dier vind ik al niet kunnen. Laat staan dat ie nog moet springen ook en nog op wedstrijd zou moeten.
Ik vind het ronduit schokkend als ik de verhalen over het paard hoor incl. zijn verleden. Ik zou er nooit op gaan zitten. Wat moet dat dier braaf zijn zeg, wat een geweldig karakter moet hij hebben.

Laat dat dier lekker voor grasmaaier spelen en knuffel hem plat. Dat verdient hij.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Ik snap heel goed dat je zegt "hoe moet wat te doen hebben, anders kwijnt hij weg op het land". Dat was met Calypso ook zo. Maar Calypso nam ik vaak mee aan de hand of naast de fiets en zo gingen we een stuk naar buiten. Even verandering van omgeving en bijna net zo fijn als een simpele buitenrit.
Daarnaast was Calypso bekend met de lange teugel en de dubbele lange lijnen en ging ik ook vaak aan de lange teugel buiten een wandeling maken.

Ik denk best dat je met gerichte training nog een hele hoop kunt bereiken, maar dan wel training vanaf de grond. Werken aan de hand(klassiek/academische rijkunst) en niet onder het zadel. Maar ik vraag mij wel ernstig af in hoeverre dat eerlijk is tegenover dit dier. Ik denk van niet namelijk.

Calypso werd dmv training ook altijd beter, maar hoe paardwaardig is het om te moeten trainen om ze pijnvrij te houden? Die grens is ook een keer bereikt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:55

20 is al best een leeftijd voor een paard met zo'n lijf! Kan me inderdaad goed voorstellen dat het dan allemaal lastiger wordt en dat je keuzes moet gaan maken. Want wanneer stop je ermee?

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:00

ja idd vanwege zen leeftijd en zen lijf moeten we ook gewoon stoppen
maar dat valt vooral de eigenaar(logisch) zwaar die twee hbbn veel samen gedaan en mee gemaakt. zij heeft hem weer paard laten zijn iets wat hij daarvoor niet was.
we zijn gisteren wezen kijken naar een ander paardje van 4jr die word nu ingereden.
als het hem word komt hij eerst op stal staan voor max weg gaat.
dat maakt het wegbrengen van max misschien minder zwaar
als alles dus gaat zoals ik het hoop binnen 2/3 maanden

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:22

Ik kan niet anders verwoorden dat ik dat egoïstisch vind.
Je geeft aan dat het voor het dier eigenlijk klaar is, maar gaat nog wel 2/3 maanden wachten voordat de daadwerkelijke knoop is doorgehakt.
Ik snap echt heel goed hoe zwaar en moeilijk dit is voor de eigenaar en voor jou. Maar dit is de laatste les die jullie beide moeten leren "loslaten".

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:51

Kallie, ik heb even het eerste bericht dat je in dit topic plaatste nagelezen en dat is van april. Daarin staat dat de foto's bij vier jaar geleden niet veranderd waren. Dit paard heeft dus al vier jaar geleden de diagnose KS gekregen als ik het goed begrijp. In april was het al niet goed met hem, dat is in de tussentijd niet verbeterd, maar waarschijnlijk eerder verslechterd. Hebben jullie nu dan niet genoeg tijd gehad om aan het idee te wennen dat hij er niet meer is? Moet er dan echt eerst een ander bij hem op stal komen voordat hij weggaat? Neem jullie verantwoording, lees je berichten terug, laat ze aan de eigenaar lezen en trek de conclusie dat het echt beter is om hem te laten gaan en wel zo spoedig mogelijk. Dat springen moet je dan maar zien als een soort van laatste kadootje van hem, knap van hem dat hij dat nog kon met zo'n lijf.
Echt iedereen die nu reageert heeft het beste me jou en de eigenaresse voor hoor, maar wij als buitenstaanders lezen jouw berichten en moeten daaruit echt concluderen dat dit paard er recht op heeft binnenkort te mogen gaan en niet pas over 2-3 maanden...

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:49

ik zie dat ook echt wel in dat het nu gewoon klaar is.
maar ik ben niet de genen die beslist.
de afgelopen weken ben ik wel gaan beseffen dat het beter zou zijn al zou hij eigenlijk nog voor mij vakantie ingeslapen worden.
maar ik ben nog steeds niet de genen die, de beslissing moet nemen.
ik vrees toch echt dat hij pas na max 3maanden weg gaat.
of er is een hele leuke pony die we voor hem in de plaats kunnen zetten.
hij gaat namelijk pas weg als er een nieuwe staat wat iemand daar ook van vind.
als ik me in de eigenaar verplaats snap ik dat heel goed, ook al klinkt het nu niet logisch.
als zij dat zo wil en ik weet waarom ze dat wil dus ik snap het.
maar snap jullie ook hoor, maar nogmaals woorden beschrijven geen paard dat kan paard alleen zelf doen.
je moet het zien wil je het snappen.
Maar een ding weten we wel hij stik niet van de pijn want dan zou er morgen een afspraak staan bij de DA om hem in te laten slapen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:42

Zou je mij eens uit kunnen leggen waarom de eigenaar perce eerst een nieuw paard erbij wil?
Jij zegt het te begrijpen ergens, ik begrijp daar echter geen klap van. Wellicht kun jij me daarin helpen/overtuigen?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:51

ijssnuiver schreef:
Zou je mij eens uit kunnen leggen waarom de eigenaar perce eerst een nieuw paard erbij wil?
Jij zegt het te begrijpen ergens, ik begrijp daar echter geen klap van. Wellicht kun jij me daarin helpen/overtuigen?

Waarom zou ze zich bij jou moeten verantwoorden? Wellicht heeft de eigenaar daar een hele plausibele reden voor en zo niet, dan moeten ze dat nog helemaal zelf weten. Het moet niet gekker worden hier........

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:55

R12312 schreef:
ijssnuiver schreef:

Waarom zou ze zich bij jou moeten verantwoorden? Wellicht heeft de eigenaar daar een hele plausibele reden voor en zo niet, dan moeten ze dat nog helemaal zelf weten. Het moet niet gekker worden hier........

Ik zeg toch ook niet dat ze zich moet verantwoorden :') .
Ik begrijp oprecht niet waarom de eigenaar er deze gedachtegang op na houd en ben oprecht nieuwsgierig waarom deze keuze gemaakt word.

Verder moeten ze inderdaad vooral zelf weten wat ze doen en laten. Al heb ik wel enige medelijden met het paard in kwestie dan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:58

Ik vermoed dat de eigenaar al vervanging wil tegen dat het ene paard vertrekt.

Vind er niets mis mee dat het paard nog paar maand in de wei loopt, maar parcours springen met pijn heb ik ook mijn bedenkingen bij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:43

Kallie, ik zou hem deze tijd niet meer rijden, maar wel lekker uit het land halen en poetsen, eventueel een stukje met hem aan de hand wandelen. Je weet dat hij iets mankeert dat niet meer beter wordt, eerder alleen maar slechter. Jij kan daar natuurlijk niet verder over beslissen, maar je kan zijn laatste tijd wel voor hem zo aangenaam mogelijk maken. Het is jammer dat de eigenaresse eerst een ander paard wil, maar daar heb jij niets over te zeggen.
Nogmaals, heel veel sterkte met alles hoor!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:12

Jet schreef:
Kallie, ik zou hem deze tijd niet meer rijden, maar wel lekker uit het land halen en poetsen, eventueel een stukje met hem aan de hand wandelen. Je weet dat hij iets mankeert dat niet meer beter wordt, eerder alleen maar slechter. Jij kan daar natuurlijk niet verder over beslissen, maar je kan zijn laatste tijd wel voor hem zo aangenaam mogelijk maken. Het is jammer dat de eigenaresse eerst een ander paard wil, maar daar heb jij niets over te zeggen.
Nogmaals, heel veel sterkte met alles hoor!

jet ik ga me best doen om hem gewoon nu een stop te zetten