[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:56

Dyonne schreef:
Nu ik toch hier ben. Zijn er hier ervaringen met dekens specifiek om de buik/uier te bedekken? Bij voorkeur een los halsgedeelte, absoluut geen hoofdmasker.

Ik heb de Fly free, die heeft een vrij lange buikflap en een aparte uierbeschermer. Die laatste heb ik er nooit aan, ik vind het iets te strak zitten bij mijn paard.
Voordeel vind ik ook dat deze niet over het hoofd hoeft.

Plaatjes vind je hier:
http://www.fly-free.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=3&lang=nl

Die van mij staat alweer twee dagen zonder de deken (wel derfen gesmeerd onder de buik), het is zo fris buiten dat er maar weinig knutjes zijn, heerlijk!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:59

Rhys schreef:
Dyonne schreef:
Nu ik toch hier ben. Zijn er hier ervaringen met dekens specifiek om de buik/uier te bedekken? Bij voorkeur een los halsgedeelte, absoluut geen hoofdmasker.

Ik heb de Fly free, die heeft een vrij lange buikflap en een aparte uierbeschermer. Die laatste heb ik er nooit aan, ik vind het iets te strak zitten bij mijn paard.
Voordeel vind ik ook dat deze niet over het hoofd hoeft.

Plaatjes vind je hier:
http://www.fly-free.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=3&lang=nl

Die van mij staat alweer twee dagen zonder de deken (wel derfen gesmeerd onder de buik), het is zo fris buiten dat er maar weinig knutjes zijn, heerlijk!

Blijft hij goed heel? Las hier namelijk dat hij snel stuk gaat.. En hoe zit dat met de uierbescherming?

Ik dacht gister ook, waaide best, ook aardig fris, nachtje deken er af en even uitwaaien.. ga ik haar vanochtend poetsen.. heel veel geschuurd aan haar manen.. echt zonde.. gelijk Derfen gesmeerd en dekentje op..

Rhys

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:04

@Zusjacobs; mijn paard heeft nog nooit een andere deken gehad, dit is het vierde seizoen dat ze hem op heeft. Hij is op de rug wel flink verkleurd, maar verder nog goed. Nou zijn die van mij ook absoluut geen slopers, gelukkig.
Uierbeschermer klik je vast met klipjes, die zit er los bij.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:10

Ik heb nu voor reserve een deken erbij, mijn jaarling loopt er nu bij en ben bang dat ze er straks toch aan gaat knagen.

Staan jullie eczeem paarden in de nacht binnen of lopen die van jullie buiten?
Die van mij staat binnen maar zou het fijn vinden als hij 24/7 buiten kan lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:21

appie staat gewoon op de wei, en daar blijft hij ook.
is het rotweer dan krijgt hij een regendeken op met een hals er aan.
en als het heel erg rotweer is dan mag hij in zijn paddock met schuilstal,.
maar hij blijft gewoon op de wei.
heb vandaag wel een zoutblok gekocht,kreeg de tip om er voor te zorgen dat ze genoeg zout binnen krijgen.
dat schijnt weer goed te zijn voor de mineralen balans in het lichaam :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:22

Rhys schreef:
@Zusjacobs; mijn paard heeft nog nooit een andere deken gehad, dit is het vierde seizoen dat ze hem op heeft. Hij is op de rug wel flink verkleurd, maar verder nog goed. Nou zijn die van mij ook absoluut geen slopers, gelukkig.
Uierbeschermer klik je vast met klipjes, die zit er los bij.

Nou dan is dat toch het proberen waard volgende zomer.. Wilde eerst voor de Boett gaan.. Maar die is me wel duur hoor.. Ze komt in de zomer apart, waar ze nergens kan schuren :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:30

De fly free kost ook 170 euro, dat vond ik wel genoeg!

Die van mij staat 's nachts op stal en dan doe ik de deken af. 's Morgens als ze het land in gaan de deken weer op.
Haar zoutblok gaat een stuk sneller op dan van het paard zonder eczeem.

Ik heb gewoon het gevoel dat er 'iets' in dit paard niet klopt, en dat er inderdaad een onderliggende oorzaak is voor het eczeem. Maar ik heb al zoveel geprobeerd, en het houdt ergens op. Bovendien roepen alle 'deskundigen' weer wat anders en daar word je zo moedeloos van.

Misschien dat ik nog weer Traumeel ga spuiten, dat scheelde vorig jaar een stuk. Maar uiteindelijk is ook dat symptoombestrijding.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:31

nou,schuren kunnen ze wel als ze willen hoor!

even lekker met de buik over de grond na het rollen,of rondjes draaien op hun kont om de staart lekker te schuren.
en als je een beetje lenig bent gebruik je gewoon je achterbenen om mee te krabben:
Afbeelding

:D :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:31

2e hands een deken kopen.
mijn eerste boett kocht ik voor 35 euro en de tweede voor 70.
die eerste heb ik al 6 jaar dus heeft zijn geld al lang terug verdiend :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:39

ellepel schreef:
2e hands een deken kopen.
mijn eerste boett kocht ik voor 35 euro en de tweede voor 70.
die eerste heb ik al 6 jaar dus heeft zijn geld al lang terug verdiend :j

Schuren kunnen ze gewoon idd met rollen, en dat mag best, anders is het ook cruel, maar ze kan dat niet aan wanden/hout schuren of aan de hooibak (waar ze zich nu aan open schuurt).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:50

ja dat is niet de bedoeling want zo'n open plek geeft ook weer extra problemen.
appie staat gewoon op de wei en ik zie hem wel af en toe even krabben met zijn achterhoeven,maar verder zie ik niks aan hem

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:07

ik zal onze exemer ook laten zien. zoon lief brengt hem toomloos naar stal :D

Afbeelding

nog geen jeuk hier, maar even lekker rossen over de manekam of staartwortel, word wel erg op prijs gesteld.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:35

happytime schreef:
die "silver" vind ik echt een mooie deken geworden,hoewel ik over de oude ook best tevreden ben.
alleen vind ik met alle dekens 1 nadeel: het punt op de schoft...daar schuurd alles stuk,zitten nu dus al witte haren van al de jaren eczeemdeken, hebben jullie dat ook?
ook schuift de deken teveel naar achter,zodat de bilriemen (op de strakste stand) over de spronggewricht komt en de pony er soms uitsstapt.
welke deken heeft er het minste last van?

Ja, ik moest bij de oude bruine QHP echt op de meest vreemde manieren de buikflap vast maken, want deed ik het in de allereerste lus kreeg ze gegarandeerd witte schuurhaartjes. En daarna zat de flap weer niet echt goed, dus ik ben niet zo heel erg stuk van de QHP al ziet de nieuwe er wel beter uit qua pasvorm. Want voor een getrainde Friezennek was ie ook echt niet breed genoeg. :)

Gammie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:25

In Belgie worden veel paarden behandeld met Befix.
Heb daar tijdje Ruitershops bezocht voor een leverancier. In bijna elke shop staat daar Befix.

Hieronder het behandelschema
Start de handeling met het wassen van de start en manen. Gebruik hiervoor Befix Shampoo. Door de unieke samenstelling zorgt Befix Shampoo voor een verzachtende werking op de huid.
Na de wasbeurt de staart en manen goed afdrogen en Befix Lotion rijkelijk aanbrengen en goed in masseren. Dit twee maal daags herhalen. Na enkele dagen zult u zien dat de huid zachter wordt.
Na 1 week het paard of de pony wassen met Befix Shampoo om de korsten en het vuil dat is losgekomen te verwijderen. Daarna de Lotion weer aanbrengen.
Afhankelijk van de verbetering kun u de 2e week de behandeling eventueel terug brengen naar één maal daags.
Daarna kunt u de behandeling naar eigen inzicht gaan terugbrengen. Het is zeer belangrijk dat de staart en manen niet laat uitdrogen.
Gebruik bij de volgende wasbeurten Befix Shampoo voor staart en manen. Dit maakt antiklit producten overbodig.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:23

Vandaag de QHP deken helemaal uitgewassen én paard helemaal uitgewassen bij haar kont.
Arm beest...staartflap is zo zwaar dat ze staart niet kan optillen om te poepen. Gevolg: ze zat onder de stront en de deken ook.

Wil er nu een stuk van afknippen (van de staartflap) of eventueel dubbel vouwen en dichtnaaien, zodat ze gewoon haar staart kan optillen.

Hebben jullie hier geen last van??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:41

Met mijn Pagony wel.. Maar de 185 zit eigenlijk goed bij de hals en borst en buik, maar de rug is de lang, waardoor hij helemaal naar onder hangt achter en ze er dus in poept.. Trek hem elke dag regelmatig goed, maar hangt onwijs snel weer zo laag.. De 175 zit op haar lijf weer iets te strak en op haar hals helemaal.. Heb een 180 nodig..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:50

dat probleem heb ik dus ook met die dekens,blijf de deken rechttrekken en steeds weer scheef en over haar kont heen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:06

Dat soort problemen heb ik met de Fly Free helemaal niet. Zat te denken om er zo'n 'goedkopere' deken bij te kopen, maar als ik jullie ervaringen zo zie kan ik dat beter laten :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:22

Zijkant/bovenkant van de staart wat invlechten, dan poepen ze er ook niet zo snel overheen!

De EJ lag nog goed toen ik kwam, oortjes er wel uit maar dat viel te verwachten, verder lag hij keurig recht.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:46

Het is meer dat ze in de deken poept en daardoor haar staart bevuilt, de deken wordt dan steeds zwaarder (binnen 1 dag, ik ik ga hem niet elke dag in de was gooien..) en daardoor bevuilt ze zich steeds meer en de deken dus ook, zo zakt hij ook steeds verder naar beneden..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:53

en als je hem bij de schoft dubbel slaat? dan wordt hij bij de staat korter en mesten ze hem niet zo gauw vol

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:56

Dubbel slaan? hoe?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:57

ah zo, hij hangt erbij als drollenvanger zeg maar.
Dan is hij achter inderdaad te lang. Had die van Wisse eerst ook, kun je inderdaad beter de deken op de rug dubbelslaan en vastnaaien. Bij Wisse heb ik het bij de huidige eczeemdeken op de kont gedaan, zodat hij op de schoft enz. nog wel hetzelfde zat want daar zat hij wel goed.

Even twee foto's, hier heb ik hem op de rug vastgenaaid (dit is de vorige deken). Had Wisse hier net gekocht en meende dat hij reusachtig groot was, dus een maat te groot gehaald en geen zin om te ruilen dus was ook na het naaien nog een drollenvanger :+ )
Afbeelding

Afbeelding

zo zat de deken het jaar erop, toen was meneer inderdaad gegroeid :P
Afbeelding

Zo zit een drollenvanger dus :P
Deze deken zit nu echt perfect, had hem ook een maatje groter gekocht destijds omdat Wisse nog wat zou uitzwaren en dat is inderdaad gebeurd.

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:04

Bij mijn pony hangt hij zoals op de eerste foto maar dan nog lager :P Moeder komt vanavond terug van vakantie en dan zou ze mij leren naaien met de naaimachine :D Zal wel moeten, pony heeft er zo snel gaten in..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:32

Deken is voor de rest niet te groot, gaat net aan zeg maar. Maar die staartflap is gewoon te breed en te lang.
Zoals Zusjacobs beschrijft gebeurd bij dit paard ook. Denk dat ik gewoon een stuk van de flap inkort zodat ze haar staart gewoon omhoog kan doen als de nood hoog is :)).