Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:52

Ik had in het begin 7 hooinetten van 1 kilo over de dag verspreid. Omdat dat goed ging al snel terug naar 5 hooinetten. Zou ook doen wat Fargo zegt.

Goed dat je gebeld hebt :) . Ben benieuwd wat ze zeggen.
Fijn dat je paard in ieder geval geen vlas eet. Is weer een een zorg minder.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:01

fargo schreef:
@ Damian, ben er ook heel blij mee dat het lidteken zo rustig toont en dat hij zelf lekker fit is.
Kan me voorstellen dat je al even van slag was over kleine Bennie, maar gelukkig is dat inmiddels al weer goed!

Ik heb hem van het land afgehaald, want in dat gras zit echt nul voeding en het is ontzettend nat (dus geen vezels). Sindsdien heeft ie weer normale mest. Die voorzichtigheid zal ik denk ik altijd wel blijven houden.

Rchell

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:48

nou net arts gesproken, ik mag omhoog in ruwvoer en in HAB brok.. beide zou gewoon moeten lukken.. 7 hooinetten is leuk.. maar ik heb een stalhouder die nu al regelmatig vergeet te voeren -:(- dus dat is echt geen optie.. 4 keer lukt nog net omdat ik er zelf 2 voor mijn rekening neem omdanks full time baan.. maar 7 is geen optie helaas..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:31

7 hoeft ook niet per see :)

Fijn dat je omhoog mag gaan met het ruwvoer. Hoeveel kilo mag je net geven ?
Hoop dat je paardje dan wat minder honger heeft.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:37

Ik bedoelde ook meer in de trand van "was het maar waar dat 7 x voeren op een dag zou lukken" :D

er mag in princiepe 1 kilo bij, maar mag evt naar 2 kilo extra.. dus ik ga naar 2 kilo om 2 kilo om 2,5 kilo.. dan heeft hij op stal 's avonds meer te doen.. en hij mag extra HAB brok, dus dan ga ik naar 5 kilo op een dag.. 1 om 2 om 2 kilo..
Zo fijn voor je portomonee zulke momenten := ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:23

ik voerde 5 keer per dag hooi in een fijnmazig hooinet (3 x 3).

@Rchell, wat is HAB brok??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:51

Ik ben heel blij met de 4 voerbeurten qua kuil van whizz op het moment. 's Morgens om 8 uur, om half 12 de 2e portie, om 12 uur gaat hij naar buiten, om half 4 weer naar binnen en dan ligt er vaak nog wat kuil van half 12 om verder te eten, om 5 uur 3e portie, om half 11 laatste portie voor de nacht.

Doordat de portie van half 12 meestal niet op is, heeft hij eigenlijk ook 5 voerbeurten ;-) Hij doet het daar goed op. Normaliter krijgen ze bij ons op stal dus niets rond half 12 en dan is de dag veel te lang voor whizzemans. Voor 20 eur per maand, heeft hij een extra voerbeurt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:44

Fargo@ hoeveel kilo kuil krijgt Whizz nu?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:08

damian23 schreef:
Fargo@ hoeveel kilo kuil krijgt Whizz nu?

We wegen het niet meer, maar ik vermoed dat hij zo tussen de 8 en 10 kilo zit ongeveer.
Mijn stalhouder geeft wel redelijk constante porties, heeft daar heel goed gevoel voor. Legde eerder toen ik het nog in tassen deed de totale portie vaak voor me klaar en zat dan verrassend dicht bij de 8 a 9 kg die hij toen kreeg. Mij stalhouder gaf voor de zomer aan dat ik het niet meer klaar hoefde te leggen omdat Whizz op de wei ook niet voorgewogen gras zou krijgen (als hij 8 uur buiten zou staan). Dus toen met angst en beven los gelaten en dat gaat goed.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:18

Ik heb nu een man in de stress want die is bang dat ik een nieuw paard ga "overvoeren" en dat er dan weer koliek en verstoppingen van komen. Maar een gezond paard kan gerust onbeperkt hooi tot zich nemen. Niet dat ik straks onbeperkt hooi ga neerleggen maar als ik 1,2 kilo per 100 kilo paard aanhoud, zit ik volgens mij al een heel eind in de goede richting.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:35

Ik gebruik even een quote van MariekeA (overleden)

MariekeA schreef:
fargo schreef:
fargo schreef:
Ik heb begrepen van Marieke dat vroeger de regel was gewicht van het paard per 100 kg x 1 kg ruwvoer

Dat is niet wat Marieke schreef.
Marieke schreef per 100kg lichaams gewicht 1kg droge stof ruwvoer!! Dat is bepaald eniet het zelfde.
Hooi heeft een droge stof gehalt van ongeveer 80%. 1kg ruwvoer is dus 800gram droge stof ruwvoer..

Kuil daarentegen is vochtiger en heeft dus ook een lager percentage droge stof per kg.

(Dat is dus de reden waarom ze tegenwoordig om het makkelijk te houden 2 kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht hanteren.)

Ik denk dat Whizz inmiddels wel echt rond de 10 kg zit hoor of misschien iets meer 7(00) x 1,5 = 10,5
Een gezond paard dat in het werk staat kan inderdaad gewoon hooi tot zich nemen en anders vraag je toch ook nog even bij de verkoper hoeveel hooi hij nu krijgt. Desnoods laat je het ze even een paar keer wegen de porties die hij nu krijgt, dan weet je zeker dat je in de goede richting zit met wat hij gewend is..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:07

@ Damian, HAB brok is haverschil pellets, dat is op advies van de internist van utrecht. Superlicht verteerbaar afval product van haver.. Het is echt een soort maagvulling ipv ruwvoer. Er zit er iets in maar niet veel, zodoende dat je moet aanvullen met supplementen. Het is ter vervanging van zijn ruwvoer omdat zijn maag/darm wanden nu even heel weinig kunnen hebben en op deze manier (met dit dieet) kunnen herstellen. Zijn dikke darm was ten tijde van de verstopping 2 keer zo groot als normaal en er was fikse kans op lekken / knappen van de darm, zodoende dat ik met ruwvoer even echt heel voorzichtig moet zijn..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:50

Heeft iemand zijn paarden terug op stro gezet na een verstoppingskoliek?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:15

Die van mij mocht geen stro meer omdat dit te zwaar was om te verteren.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:05

Ik bedoel enkel als bodembedekking als ze onbeperkt hooi krijgen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:03

Yellomofoon schreef:
Ik bedoel enkel als bodembedekking als ze onbeperkt hooi krijgen?

Nee, de mijne is ook afgeraden om op stro te staan. Nu staan ze bij ons op stal op vlas dus stro was toch geen optie. Hij mocht de eerste 1,5 maand ook niet op schoon vlas. Maar eerst op houtkruimels gestaan en daarna dus eerst op heel vies vlas. Stro zou ik zelf niet meer aandurven om dat de darmen toch een tik krijgen van een verstoppingskoliek. Waarom zou je het opzoeken?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:28

Zou ik ook niet durven hoor, ze terug op stro zetten. Vroeg me gewoon af of mensen dit al geprobeerd hebben met onbeperkt hooi.
Ik heb ook verhalen gelezen van iemand die zijn paard een week op stal heeft gelaten na de operatie en daarna al op de weide gezet, zou ik ook niet durven...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:43

Yellomofoon schreef:
Heeft iemand zijn paarden terug op stro gezet na een verstoppingskoliek?

Ja, meerdere malen... echter nooit helemaal goed gegaan.
Bij ons op stal een andere kolieker na een operatie waarbij het wel 100% goed is gegaan... na de eerste keer al meteen.
Uni heeft wel stro in zijn rantsoen nodig, dus krijgt hij nu elke ochtend een plak.
Daarvoor stond die op houtsnippers met onbeperkt hooi en kuil (mix).
Maar daarbij verzuurde hij te veel, hier is hij erg gevoelig voor door de retentie maag (uitgelubberde maag).
Nu heeft hij een mix van stro, hooi en een handje kuil :')
Oh en pavo daily fresh gras/lucerne achtige mix door z'n biks.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 02:18

Die van mij staat wel op stro (staat alleen in de wintermaanden op stal). Verder onbeperkt hooi op het moment in de paddock. Foto: http://i48.tinypic.com/23gya8n.jpg Ik heb dan overdag geen 'controle' op wat ze eet. Eten van het stro doet ze niet. Niet dat ik het gezien heb in ieder geval. Weet niet of die van mij echt onder ''verstoppingskoliek'' valt, omdat de oorzaak van de verstopping niet direct veroorzaakt werd door het voerbeleid, maar door die ''mural band'' die de boel afknelde. Waardoor er dus een verstopping ontstond.

Omdat ze de oorzaak van die band niet weten, heb ik verder ook geen speciaal dieet meegekregen. Alleen in de eerste periode na de operatie.

De angst dat mijn pony iets verkeerd eet heb ik minder, omdat ze puur de oorzaak niet weten. Denk dat dit anders ligt als je echt merkt als je paard krampen krijgt van bijvoorbeeld te veel kuilgras. Echter heb ik wel de angst dat de ring / band terug kan komen. Snap het niet, maar vannacht heb ik echt vreselijk geslapen. Alleen maar nachtmerries dat het weer verkeerd ging. Werd ik zwetend wakker, viel ik weer in slaap, schrok ik weer wakker, omdat de nachtmerrie verder ging. Vind dit best vreemd, want voel mij zelf gewoon relaxt over de situatie zoals het nu gaat. :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 06:14

Herken ik wel hoor Siem!
Die van Mij heeft jaren op stro gestaan en toen hooguit 2 maal een keer koliek gehad waarvan 1 flinke waaraan hij is geopereerd( Nu 12 jaar geleden). Mocht gewoon op stro blijven. Nu hij 7 jaar op vlas staat heb ik juist vaker een veearts nodig gehad. Maar die van mij heeft gewoon traag werkende darmen. zijn leeftijd gaat nu ook meespelen dan zie je ook al een vertraging in de vertering. ik denk dat dat ook meespeelt.
Ik blijf altijd waakzaam, hoe vermoeiend het ook is.
Zie trouwens wel verbetering qua mesten bij die van mij nu hij Sanequi krijgt. Ziet er veel beter uit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:52

Siem is er iets in je buurt gebeurd waardoor het getriggerd kan zijn - die nachtmerries bedoel ik. Vaak heb ik het als er andere paarden of mensen onverwacht ziek zijn of dood gaan, dan komt mijn angst met name 'snachts weer naar boven..

Bah het is een beetje grijs weer vandaag. Gelukkig wel redelijk droog. Heb het behoorlijk druk op mijn werk, dus ga zo weer aan de slag.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:02

Yess! Misschien ons eigen plekje gevonden, grote weide, paddock, piste, longeercirkel, stallen, opbergplaats...
Nu zou ik heel graag onbeperkt hooi geven omdat ons aan-koliek-geopereerd-paard op de stal waar ze nu staat haar mest eet, uit verveling of uit honger?, ze krijgt 's ochtends hooi, dan rond de middag een slowfeederkussen met zo'n 5-7 kg hooi, s'avonds hooi door stalhouder en om 22u nog eens een slowfeederkussen van zo'n 5-7 kg hooi.

Zou ik haar gewoon ineens op onbeperkt kunnen zetten? Zij eet altijd alles netjes op maar tussendoor staat ze soms ook wel op rust of even in te dommelen...

(Vanaf einde januari is haar 3 maanden stalrust om en is het dus de bedoeling dat ze gewoon op de paddock komt en 's nachts op stal.)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:30

Yello ik zou het met de kliniek overleggen denk ik. De mijne heeft best even "gecontroleerd" gegeten. Tot ie van het voorjaar de wei inging.
Dat zal dan een maandje langer zijn wellicht .. Kan je de porties nog iets groter maken per keer? En mest eten kan ook op tekorten wijzen, krijgt ze ook nog iets anders ernaast behalve hooi?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:35

ja ze krijgt 3 wortels per dag en luzerne + spelt 2x per dag, ook een portie slobber.
Inderdaad op tekorten gaan we ze laten testen maar omdat we haar nu niets kunnen bijgeven van vitamines moet dat nog even wachten. (ivm dat ze daar te hevig van zou worden, en ze krijgt al kalmeringskruiden.)

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:02

Haha dat bodypack ziet er stoer uit! Helpt het ook?