Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:53

Iedere dag aan t werk, als je bedenkt sat 24uur
eten veel is ten opzichte van bijv 1uurtje beweging.
Ze moeten ongeveer net zoveel verbruiken als dat ze binnen
krijgen.

Mijn 5-jarige ben ik nu aan t beleren, hiervoor fietste ik iedere dag minimaal 1uur
met haar opbouwend naar dr conditie.in t begin dus veel stappen maar later meer draven
en galop

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:17

Ik ben een beetje aan het zoeken naar een graasmasker voor een fjord.. ze past een halster van maat cob nog maar net maar heeft niet zo'n grote neus.. welke maat moet ze dan? En welke raden jullie aan? (ik ben niet rijk.. :+ )

Zou dit wat zijn?
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:56

Leedebee schreef:
Wel in combinatie met voldoende beweging. In de paddock lijkt me altijd beter, want daar is geen gras (en mits hij het juiste hooi krijgt), maar helaas heb ik die keus niet. Je kan het misschien gewoon proberen? Meestal zie je wel vrij snel (met een paar dagen) of er verandering is. Maar zelfs met korf komt hij ook wel eens met een harde nek het land uit hoor, meestal met bepaalde weersomstandigheden.
Het blijft gewoon lastig en eigenlijk met de dag bekijken.

Edit: Hij loopt ook op het land waar die 2 foto's zijn gemaakt.

Ik wil persoonlijk haar liever niet in een paddock. Het is wel te realiseren op stal, maar dan komt ze alleen te staan en daar wordt ze echt ongelukkig van.
Ik ga van het weekend gewoon de korf uitproberen, wil hem overdag op gaan doen :j
Maar het voornaamste is dat die knoerharde manenkam soepeler wordt en die insulinewaarde (vér) omlaag.

Trouwens wel een mooie wei waar je paard staat! En fijn dat hij daar kan blijven staan, ondanks zijn IR :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:12

urselin schreef:
Ik wil persoonlijk haar liever niet in een paddock. Het is wel te realiseren op stal, maar dan komt ze alleen te staan en daar wordt ze echt ongelukkig van.
Ik ga van het weekend gewoon de korf uitproberen, wil hem overdag op gaan doen :j
Maar het voornaamste is dat die knoerharde manenkam soepeler wordt en die insulinewaarde (vér) omlaag.

Trouwens wel een mooie wei waar je paard staat! En fijn dat hij daar kan blijven staan, ondanks zijn IR :)

Alleen staan is inderdaad ook niet bevorderlijk ;)
We staan bij een melkveehouder, dus dat betekend weilanden vol koeiengras! Maar het stukje van de foto staan ze gelukkig bijna de hele zomer op en dat wordt ook bijna nooit bemest. In de winter gaan ze wel op een koeien land, maar dat wordt dan tot bagger toe afgetrapt tot het moment dat we kuil bij moeten voeren . Dan gaat zijn korf af. (of als er sneeuw ligt)

xBalou schreef:
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een graasmasker voor een fjord.. ze past een halster van maat cob nog maar net maar heeft niet zo'n grote neus.. welke maat moet ze dan? En welke raden jullie aan? (ik ben niet rijk.. :+ )

Zou dit wat zijn?
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Die van Imperial Riding heb ik goede ervaringen mee. Ze gaan lang mee en hebben een goede, iets wijd uitlopende pasvorm.
Die van mij heeft halster maat cob, maar korf maat L.

Tip: koop liever een korf die nog in zn eigen vorm zit. Deze heeft waarschijnlijk ergens klem gelegen en dat gaat meestal niet makkelijk meer terug in vorm, met als resultaat dat het niet lekker zit voor je paard. ;)
Voor € 15,- moet je er makkelijk een op de kop kunnen tikken! maar een dierenartsrekening is altijd duurder ;)

dorientjuh schreef:
Wat verstaan jullie dan onder 'voldoende beweging'?

Dat zal voor ieder paard anders zijn, maar het gaat er inderdaad om dat ze meer verbranden dan ze eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:25

Mijn merrie bleek insuline resistent nadat ze hoe bevangen was geweest. Ik heb haar eerst een tijd in de bak gehad met geweekt hooi, echt op dieet. Ik wisselde gedurende dag af met wie bij haar in stond zodat de anderen wel op de wei konden maar zij niet alleen stond. Ze mocht toen met graasmasker een uurtje op de wei. Na een tijdje deed ik twee uur en dat de rest van het seizoen en de winterperiode volgehouden als maximum. In het volgende voorjaar opgebouwd van twee naar vier en op het laatst zo,n zes uur met graasmasker en verder op de paddock. Het opvallende was dat ik haar met meer uren op de wei met graasmasker beter op gewicht kon houden dan bij veel op de paddock met voor droog en hooi. In de paddock had ze veel meer honger en moest ik vaker voeren omdat ze anders erg voernijd kreeg en de anderen gemeen aanviel. Op de wei kan ze de hele dag door kleine beetjes grazen en is ze de hele dag lekker bezig en valt toch af. Ze heeft nog wel regelmatig een opgezette manenkam. maar dat heeft ze ook bij het hooi of voor droog wel. Hoe slanker ze wordt, hoe meer die manen kam ook wegtrekt. Ik ben erg blij dat ik doorgezet heb. Het niet meer met de anderen op de wei kunnen vond ik zielig er dan het moeten wennen aan het graasmasker.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:05

Mijn paard heeft de korf nu een week om maar eet er nog steeds niet mee. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem... Ik heb al heel wat snoepjes door het gaatje gegeven maar het kwartje valt maar niet.... Tips??

Ik ga ook wat stukken weg knippen rond de neus, ziet er beter uit!

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:19

Up_to_Date schreef:
Mijn paard heeft de korf nu een week om maar eet er nog steeds niet mee. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem... Ik heb al heel wat snoepjes door het gaatje gegeven maar het kwartje valt maar niet.... Tips??

Ik volg ff want mijn paard doet precies hetzelfde. Iedereen xegt dat ik moet wachten maar toch doet ze het niet. Ze gaat in een hoekje zielig staan doen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:22

Up_to_Date schreef:

Toch proberen door te zetten. Hoe lang per dag heeft ie hem om?

Ander bijkomend voordeel van een korf is ook dat ze meer gaan lopen in het land! Die van mij in ieder geval :D Hij gaat als een soort stofzuiger door het land om de juiste grasjes te vinden ipv alles op te vreten wat voor zn snuitje komt :')

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:41

Nee die van mij staat echt als een dood vogeltje in de wei, best zielig maar het is niet anders...
Ze staan van 10.00-18.00/19.00u in de wei.
Ben elke dag nog rond drie uur naar stal gegaan, ff gereden/longeren en daarna weer in de wei zonder masker.
Maar een stuk of 6 andere hebben ook zo'n masker en die eten er gewoon mee, behalve die van mij......

Ik werk in de zorg dus heb veel onregelmatige werktijden en daarmee kan ik wel wat aanpassingen verrichten maar ideaal is het niet. Als ik niet kan moet ik toch iemand anders vragen die hem halverwege de middag af kan doen. De gehele dag niets eten is dan ook wel weer een erg extreem dieet he!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:49

Hmmm dat is wel een erg crahs dieet ja ;) Ziet niemand anders hem wel eens eten met dat ding? Die van mij deed dat wel en als ik (of een ander mens) in de buurt kwam dan ging hij heel zielig er mee staan!
Weet je ook zeker dat hij niet te krap zit?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:51

Hij zit niet te krap en hij eet er echt niet mee.... :(

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:58

Die van mij eet er ook echt niet mee

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:59

Mijn haflinger stond ook heel zielig te kijken en naar iedereen die langs kwam te hinniken. Maar als er niemand in de buurt was en je keek door het raam van het huis, dan stond ze toch mooi met der neus in het gras. :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:58

joyce B schreef:
Mijn merrie bleek insuline resistent nadat ze hoe bevangen was geweest. Ik heb haar eerst een tijd in de bak gehad met geweekt hooi, echt op dieet. Ik wisselde gedurende dag af met wie bij haar in stond zodat de anderen wel op de wei konden maar zij niet alleen stond. Ze mocht toen met graasmasker een uurtje op de wei. Na een tijdje deed ik twee uur en dat de rest van het seizoen en de winterperiode volgehouden als maximum. In het volgende voorjaar opgebouwd van twee naar vier en op het laatst zo,n zes uur met graasmasker en verder op de paddock. Het opvallende was dat ik haar met meer uren op de wei met graasmasker beter op gewicht kon houden dan bij veel op de paddock met voor droog en hooi. In de paddock had ze veel meer honger en moest ik vaker voeren omdat ze anders erg voernijd kreeg en de anderen gemeen aanviel. Op de wei kan ze de hele dag door kleine beetjes grazen en is ze de hele dag lekker bezig en valt toch af. Ze heeft nog wel regelmatig een opgezette manenkam. maar dat heeft ze ook bij het hooi of voor droog wel. Hoe slanker ze wordt, hoe meer die manen kam ook wegtrekt. Ik ben erg blij dat ik doorgezet heb. Het niet meer met de anderen op de wei kunnen vond ik zielig er dan het moeten wennen aan het graasmasker.

Ik heb exact 't zelfde met mijn paard. Die valt af als ze 12 uur met een graasmasker op de wei mag. Als ik haar op de paddock houdt met de hele dag hooi komt ze aan... Dus mijn paard is altijd lekker slank in de zomer en dik in de winter.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:25

alwayshorse schreef:
Up_to_Date schreef:

Ik volg ff want mijn paard doet precies hetzelfde. Iedereen xegt dat ik moet wachten maar toch doet ze het niet. Ze gaat in een hoekje zielig staan doen

De mijne had het na 3 middagen toch door en is gaan eten. Mijn andere 3 paarden hebben helemaal geen moeite met de overgang naar de korf in het voorjaar. Gewoon blijven proberen. Hij gaat echt wel eten. Las verder terug in het topic, niet langer dan zes uur met korf laten staan als ze NIET eten. ivm lege maag. Dus daar zou ik even op letten.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:47

Ik heb er gaten in geknipt ze is nu wel rustiger. Gelukkig alleen hopen dat ze nu wel gaat proberen en zo niet dan had een mevrouw op stal gezegt dat ik het gat groter moest maken

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:15

Fijn dat ze rustiger is. Misschien dat ze nu meer aan eten gaat denken!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:40

Leedebee schreef:
Gewoon afgeknipt. Vroeger deed ik nog moeite om de afgeknipte stukken dicht te smelten tegen rafelen en zo, maar in de praktijk valt dat reuze mee, dus ik knup het weg en klaar :+
Er zijn ook korven met 4 rijen, dus dan moet je even kijken welke in de weg zit en die andere laten zitten.
[ Afbeelding ]

Ik heb die hele strip er gewoon afgehaald, kwestie van 1x knippen en de rest eraf trekken. Korf blijft prima in model
Had nu als test de onderste (dichtste bij de neus) er ook afgesloopt (nieuwe korven zijn in bestelling ;) ) en nog steeds blijft ie goed. Nu zijn ze iets slapper, maar niet meer zo dicht.

Dus de middelste trek ik er straks ook meteen weer af.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:56

Hier ging de pony eerst ook rennen uit frustratie omsat ze te weinig fras er door kreeg. toen hebben ze get fat iets groter gemaakt en lukte het wel. toen ze niet meer afvirl toch weer kleiner georobeerd en toen weer hetzelfde verhaal. in de winter was het gras erg kort dus hebben ze even zonder gelopen maar toen wel gelijk die met het kleine fat omgedaan en nu ging het wel goed na heel even wennen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:35

Ik kom me hier ook even melden, ik heb sinds 4 dagen een pfiff masker voor mijn welshje. Prachtige oplossing en na wat gemopper en zichzelf proberen te verzuipen in een greppel kreeg hij door hoe het moest. Helaas bleek het niet van lange duur want na 4 dagen is hij al dermate ingescheurd dat hij eigenlijk waardeloos is. Welk graasmasker is dan wel goed, en een beetje stevig en vooral Aidanproof, want het is een rat.

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:41

Die van Imperial Riding :D

De vorige zag er na 2 jaar zo uit: klik Dus die is best lang mee gegaan!

@pony33 Ze blijven inderdaad best goed in model zonder die tussen banden. Ik heb ook de vraag bij Imperial Riding neergelegd of ze dat niet gewoon (gedeeltelijk) weg kunnen laten ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:58

Leedebee schreef:
Die van Imperial Riding :D

De vorige zag er na 2 jaar zo uit: klik Dus die is best lang mee gegaan!

@pony33 Ze blijven inderdaad best goed in model zonder die tussen banden. Ik heb ook de vraag bij Imperial Riding neergelegd of ze dat niet gewoon (gedeeltelijk) weg kunnen laten ;)

die dus maar bestellen? ik neem aan dat ik een S nodig heb?

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:39

mag een paard 24/7 zn korf omhouden als ze dag en nacht in de wei staan of raden jullie dat af?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:57

ja hoor dat kan wel michelle

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:58

Die van mij heeft de korf 24/7 om, gaat prima maar je moet het wel opbouwen.
Ik zweer ook bij IR, de korf van mijn merrie gaat nu z'n derde seizoen in en hij is nog steeds goed.