is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:24

Ragdollcat schreef:
Dat is het m juist, het is geen aangeboren afwijking maar door een ongeval.

Dat vraag ik mij dus af.Volgens mij zag ze er als veulen ook al afwijkend uit.Dat begreep ik tenminste uit een post die over de fokker ging.

terpentijn

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:45

Ook ik heb nooit duidelijkheid gekregen over de reden van de vergroeiing, zie mijn eerdere post hierover.
Wat ik NIET kon opmaken uit de (alle) berichten van TS was, of het nu VASTSTAAT dat die vergroeiingstoestand door een ongeluk (zoals indertijd aan TS door de fokker verteld:TS kocht het veulen al in deze staat: het paard moet dan toen nog een echt veulen geweest zijn) is gekomen, of dat dit eigenlijk achteraf een kletsverhaal is geweest, en dit paard het altijd al gehad heeft.

Intussen vermoed ik dat het ongeluk-met-als-gevolg-deze-mismaakte rug nooit is gebeurd, omdat er geen enkele medische records van behandeling bestaan, en ook op het paard geen enkel spoor van behandeling/operatief ingrijpen is gevonden.
Ben bang dat de verkoper TS en ouders indertijd iets op de mouw heeft willen spelden,d.m.v. een "ongeluk" verhaal (gebroken rug?!?) en heeeeeeeel blij was ruim 2 jaar geleden van zo'n onverkoopbaar veulen af te kunnen komen.

Ergo: ook ik denk dat het paard hier mee geboren is.

Dan kun je osteo-en/fysio-en/ spier-opbouwend longeren en noem maar op, dan is en blijft dit gewoon zo.
Zegt nog steeds niets over pijn of niet bij het paard op zich, dat nu 4 jaar is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:51

die fokker heeft het al lang gezien...die zijn echt niet gek.
Als het inderdaad door een ongeluk is gekomen,zijn al die foto's van die paarden met lordosis dan ook allemaal achterover geklapt?

Terpentijn@Ik ben bang dat je gelijk hebt,de fokker was maar al te blij dat hij er van af was.

TS....maakt allemaal niet uit hoor,jij bent gek op je paard!En natuurlijk ziet zij er anders uit door haar rug,maar zolang ze niet lijdt,en dat doen ze dus niet met deze aandoening, is er niets aan de hand!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:10

Dat is het natuurlijk ook: laten we -hoe raar het ook mag klinken - HOPEN dat het door een aangeboren afwijking (Lordosis) zo is..... want door een zogenaamd ongeluk lijkt me de prognose veel minder vrolijk....
Van Lordosis-gevallen is inderdaad bekend (voor zover het bekend IS... het komt echt zelden voor) dat daar beslist geen enkele pijn aan te pas hoeft te komen.
Echter: het Utrecht verhaal vind ik toch niet te negeren, en overigens (begrijpelijk) uiterst tactisch en vaag vanuit Utrecht gebracht... de wervels zitten dan sowieso te dicht op mekaar gedrukt, of je op zo'n dier nog moet willen rijden...wat de boel onherroepelijk nog meer indrukt, en dichter tegen elkaar aan drukt.... want dat gebeurt dan, dat is gewoon een biomechanica-wet.

"Een gebroken rug"of iets in die orde door uit een trailer klappen of waar dan ook door opgelopen al voor het 2de jaar is nogal wat (!!!) en lijkt me een kul-verhaal, omdat er in dat geval hoe dan ook iets van een zeer serieuze behandeling heeft moeten volgen, daar geloof ik dan ook helemaal niets van.En is ook in Utrecht niets van teruggezien geweest.

Ook vraag ik me af of een fokker een onder de 2 jarig veulen dat dermate ernstig gewond raakt, nog laat behandelen... nee dus.

Gevalletje: graag paard willen-geen verstand van hebben-in fokkerverhaal trappen-en toch voor weinig geld kopen. Fokker blij- eigenaar roze bril.
En nu met de gebakken peren zitten.

Bedoel ik niet rottig... het is nu eenmaal zo: TS en ouders zijn aan het dier gaan hechten, na al die jaren, dat zou ik ook onvermijdelijk doen...en wegdoen/slager/inslapen, zijn allemaal -speciaal in zulke gevallen- de meest moeilijke beslissingen die je als diereneigenaar moet maken.

Er zijn echter voor het dier weinig opties: ze houden haar, of laten haar afmaken.
Of... zoeken een goed pension-thuis, waar ze zo lang ze nog onbereden in alle vrijheid een okee en pijnvrij leven kan beleven, haar leven mag leven.Er zijn nog vele andere activiteiten waarin zij zou kunnen meedoen, ze heeft immers geen moeilijk karakter.

Nogmaals: ik kan niet in de portemonee van een ander kijken, maar als weidemaatje voor een nieuw wel gezond paard voor TS zou uiteraard het ideale zijn.....

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 16:32

ik heb haar nooit van de fokker gekocht
dat heb ik al vaker gezecht
er is ook een zenuw test met haar gedaan en haar zenuwen reageren goed
ook in de achterbenen rug enz.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:40

Dat weet ik, TS, ik heb het ook helemaal niet over ataxie (zenuwproblemen), aan het filmpje zag ik al dat die er echt niet zijn.

Het gaat om andere zaken, zoals wat je er nu zelf verder mee wil/van verwacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:28

140509 schreef:

Ik heb wat oude topics van je bekeken en foto's van toen ze veulen was.Daar kon je toch wel duidelijk zien dat de schoft niet normaal was,natuurlijk was de rug nog niet doorgezakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:39

Juist en naarmate ze nog meer gaat groeien zal het erger worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:43

Dus: om direct op de topic vraag van ts terug te komen: blijft dit zo?

Ja, dit blijft zo.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:56

Nee, dit blijft niet zo ! Het wordt erger naarmate het dier ouder wordt en verzwaart.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:11

140509 schreef:

Hoe heb je haar dan gekocht als het niet bij de fokker vandaan is, moet het uit de handel zijn. En heb je haar destijds laten keuren door een veearts?
Als dat zo is had die je er toch op moeten wijzen dat die rug niet o.k. is, c.q. een risico voor aankoop?
Ik ben niet zo goed in het bekijken van rontgenfoto's van ruggen, maar wat de DA in Utrecht nu precies over de rug gezegd?
Zat er nu wel een oude breuk of niet? En konden er nu wel wat aan doen of niet? Ik meen in jouw eerdere posts te hebben gelezen, dat ze er in Utrecht wel iets aan konden doen maar niet wilden. Dat vind ik zo raar. Wat is daar dan de reden van?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:20

Utrecht heeft gezegd dat hij naar de slacht moest maar wel recreatief gereden kon worden.
Dit staat haaks op elkaar een advies dat Utrecht nooit zou geven.
Ik denk dat de ts ook op schrijft wat ze zelf graag heeft willen horen, niet alleen wat er ook echt gezegd is.
Kan ik haar niet kwalijk nemen maar dat is wel waarom dit topic zo onduidelijk blijft.
dan heeft de fokker het al gezien, dan is hij gevallen, dan is hij niet gekocht bij de fokker.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:39

15-5-12
140509 schreef:
ik heb de fokker van mijn kwpn merrie aan de lijn gehad al een tijdje geleden
hij is een bekende fokker die alleen maar goedgekeurde paarden heeft en zelf goedgekeurde dekhengsten fokt
ik wist al dat ze hier niet mee geboren was
maar hij zei ook als ik wist dat ze met 6 maanden zo´n rug had dat kun je dan al zien dan verkoop ik ze niet maar dan brengt hij ze gelijk weg )slacht) omdat hij bekend is en als goede fokker staat aangeschreven bij het kwpn kan hij dat niet verkopen

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:55

Zou het langzamerhand niet tijd worden voor een slotje op dit topic? Lijkt me dat de vraag voldoende beantwoord is.
Of ze hier mee geboren is kunnen we beter in het midden laten. Wel valt het mij op dat de fokker uit het zelfde lijntje veulens op de veiling succesvol heeft verkocht. Deze dus niet en dat geeft te denken. Daarnaast is denk ik, de prijs die topicstartster heeft betaald wel een goede graadmeter maar dat weet alleen zij.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:28

Wie is de fokker dan?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:40

Ja ga die ook nog eens noemen, lijkt me niet verstandig. Zelf als fokker zou ik niet blij zijn als mijn fokprodukt zo naar buiten werd gebracht. Ik denk dat ze als veulen wel iets gezien hebben maar nooit hebben kunnen bedenken dat het zo zou uitpakken anders hadden ze zo'n dier waarschijnlijk niet verkocht. Daarom lijkt het met nu wijzer om een slotje te plaatsen. Kan de topicstartster in alle rust beslissen hoe ze nu verder gaat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:27

ts paardje ziet goed uit.ga lekker met haar trainen en kijk dan waar het schip zal stranden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:33

ja vooral doen :roll:

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:29

keona zit geloof ik in het verkeerde topic....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:34

B-) Of Keona heeft een brilletje nodig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:54

sevke schreef:
B-) Of Keona heeft een brilletje nodig

:')

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:34

of alleen de foto als 2 jarige gezien.... dat zal het wel weer zijn..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 01:06

kitbits schreef:
Zou het langzamerhand niet tijd worden voor een slotje op dit topic? Lijkt me dat de vraag voldoende beantwoord is.
Of ze hier mee geboren is kunnen we beter in het midden laten. Wel valt het mij op dat de fokker uit het zelfde lijntje veulens op de veiling succesvol heeft verkocht. Deze dus niet en dat geeft te denken. Daarnaast is denk ik, de prijs die topicstartster heeft betaald wel een goede graadmeter maar dat weet alleen zij.

Jij schijnt meer te weten als anderen hier. Volgens mij is de fokker en de prijs hier nergens genoemd. De fokker wordt daardoor dus ook niet in een kwaad daglicht gezet.

De vraag kan dan wel beantwoord zijn maar ik denk dat velen met mij toch wel benieuwd zijn hoe het verder gaat met dit paard.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:41

yvonnedv schreef:
kitbits schreef:

Jij schijnt meer te weten als anderen hier. Volgens mij is de fokker en de prijs hier nergens genoemd. De fokker wordt daardoor dus ook niet in een kwaad daglicht gezet.

De vraag kan dan wel beantwoord zijn maar ik denk dat velen met mij toch wel benieuwd zijn hoe het verder gaat met dit paard.

Och kom met de info welke al gegeven is in dit topic is het voor iemand met kennis van zaken maar een paar muisklikken weg. De prijs gelukkig niet en dat staat toch overduidelijk in mijn quote lijkt mij. Omdat er nu allemaal oeverloos gezwam van komt lijkt mij het wijs dat de topicstartster zelf het initiatief neemt en het op slot laat zetten. Voor het verdere verloop kan dan een nieuw topic worden gemaakt. Lijkt mij dat hier allereerst aan de conditie van het dier moet worden gewerkt. Dat zou ik willen zien tenzij de eigenaar anders besluit, maar ik hoef niet alles te weten hoor.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:32

Ik zou een slotje jammer vinden. Speculeren hoeft niet. TS heeft nu eenmaal een 'probleempaard', maar zet zich er volledig voor in. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, want probleempaard of niet, het is een leuk en aansprekend dier.
We hebben allemaal zo erg de neiging om alleen het probleem te zien en de goede kanten te vergeten. Je hebt evenmin iets aan een paard met een top-exterieur, maar een onbetrouwbaar karakter. Ik heb paarden gekend die uitsluitend vanwege hun karakter moesten worden afgemaakt. Of wat te denken van andere kwalen en ziektes.
Laat TS lekker doorgaan, advies vragen en krijgen en kijken hoever ze komt. Ik wil het graag volgen.